Σκηνοθεσία: Kathryn Bigelow
Πρωταγωνιστούν: Jessica Chastain, Joel Edgerton, Chris Pratt
Υπόθεση: Η Μάγια είναι πράκτορας στη ΣΙΑ και η πρώτη της εμπειρία είναι η ανάκριση των κρατουμένων των επιθέσεων της Αλ Κάιντα την 11η Σεπτεμβρίου 2001.  Αν και συμμετέχει απρόθυμα στις ακραίες διαδικασίες ανάκρισης που εφαρμόζονται στους κρατούμενους, πιστεύει ότι μόνο με τέτοιου είδους τακτικές θα αποσπασθεί η αλήθεια. Όταν το 2011 αποστέλλεται μια ομάδα του αμερικανικού ναυτικού για να σκοτώσει ή να αιχμαλωτίσει τον Οσάμα Μπιν Λάντεν, η χρόνια έρευνά της να αποκαλύψει που βρίσκεται φαίνεται ότι θα αποδώσει καρπούς.

 

 

Κριτική   


Μια αμφιλεγόμενη ταινία δράσης                                                                                                                                                                                    

Με θέμα τη δεκαετή προσπάθεια των μυστικών υπηρεσιών της Αμερικής να εξαρθρώσουν την Αλ Κάιντα και να εξοντώσουν τον αρχηγό της Οσάμα Μπιν Λάντεν, το Zero Dark Thirty είναι ένα θρίλερ κατασκοπίας, πετυχημένο ως προς το κομμάτι της δράσης, με ασαφή και αμφιλεγόμενο όμως πολιτικό περιεχόμενο.

Το πρώτο πλάνο –μονταρισμένα ηχητικά αποσπάσματα των θυμάτων της 11ης Σεπτεμβρίου σε μαύρο φόντο–, ακολουθεί σκηνή από την ανάκριση-βασανισμό Αφγανού κρατούμενου  στην οποία παρίσταται η πρωταγωνίστρια της ταινίας, η πράκτορας της ΣΙΑ Μάγια (Τζέσικα Τσάστεϊν), την οπτική της οποίας υιοθετεί η ταινία.

Θέτοντας διαρκώς σε κινδύνους και αμφισβήτηση τις προσπάθειες της Μάγιας και των συνεργατών της, η σκηνοθέτης Kathryn Bigelow (η πρώτη γυναίκα-νικητής Όσκαρ) και ο σεναριογράφος Mark Boal οργανώνουν τη δράση με τέτοιο τρόπο που η ένταση διατηρείται μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο –πράγμα διόλου αυτονόητο, αν σκεφτεί κανείς τη διάρκεια της ταινίας, η οποία ξεπερνά τις δυόμισι ώρες. Με εξαιρετική φωτογραφία και την πρωταγωνίστρια Τζέσικα Τσάστεϊν δικαίως να διεκδικεί το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, το Zero Dark Thirty είναι συναρπαστικό στην παρακολούθηση.

Ωστόσο η ταινία αφήνει στο θεατή μια γεύση αμηχανίας, γιατί, ενώ διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου blockbuster, δύσκολα εκλαμβάνεται ως τέτοιο. Οι χαρακτήρες δεν ακολουθούν το πρότυπο του σούπερ-ήρωα που θα ανέμενε κανείς από μια ταινία τόσο μονόπλευρης αφηγηματικής σκοπιάς. Επιπλέον, οι ήρωες απορροφώνται στην αποστολή τους σε βαθμό ταύτισης: Είναι ενδεικτικό ότι ούτε για τη Μάγια ούτε για κανέναν άλλο από τα κεντρικά πρόσωπα δε δίνονται βιογραφικά στοιχεία ή ενδείξεις για την προσωπική τους ζωή. Στο σύνολό του το Zero Dark Thirty, μένοντας στην επιφάνεια των γεγονότων και μην εξετάζοντας καθόλου το πλαίσιο της επιχείρησης εξάρθρωσης της Αλ Κάιντα, καταλήγει να δημιουργεί μια αμφιθυμία για το ίδιο του το θέμα.

Άλλωστε, ακριβώς το θέμα της ταινίας, τόσο πρόσφατο και τόσο αμφιλεγόμενο, ειδικά σε ό,τι αφορά τις ακραίες διαδικασίες που εφαρμόστηκαν κατά την ανάκριση των κρατουμένων, δε βοηθά να την εκλάβει κανείς απλά ως μυθοπλασία. Παρά το βραβείο κριτικών κινηματογράφου της Νέας Υόρκης που έχει ήδη αποσπάσει, το Zero Dark Thirty έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων είτε σε ό,τι αφορά την πιστότητα των γεγονότων που εκθέτει –κριτική που δεν είναι ανεξάρτητη από το ντοκιμενταρίστικο ύφος της ταινίας, αρκεί να υπενθυμίσουμε τα πρώτα πλάνα–, είτε, κυρίως, γιατί φαίνεται, εμμέσως πλην σαφώς, να δικαιολογεί τα βασανιστήρια, παρουσιάζοντάς τα ως φυσικό επακόλουθο της τρομοκρατικής επίθεσης, αποτελεσματικό μέσο ή έστω αναγκαίο κακό.

Το Zero Dark Thirty είναι μια ταινία που, παρά τις αδιαμφισβήτητες σκηνοθετικές του αρετές, θα μπερδέψει ακόμη και τους λάτρεις των ταινιών δράσης, με ένα τέλος που ενώ είναι επιτυχές δεν είναι «ευτυχές».

 

Trailer


 

 

Στοιχεία για την παραγωγή


Το Zero Dark Thirty απέσπασε διθυραμβικά σχόλια από τους κριτικούς και έλαβε πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Σεναρίου, Μοντάζ και Επεξεργασίας Ήχου, ενώ η Τζέσικα Τσάστεϊν βραβεύτηκε με τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης γυναικείας ερμηνείας.

Η Kathryn Bigelow και ο Mark Boal είχαν συνεργαστεί και στο σενάριο του Hurt Locker, με το οποίο η Bigelow απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας το 2010.

Ο αρχικός τίτλος της ταινίας ήταν For God and Country. Eξηγώντας τον τελικό τίτλο Zero Dark Thirty, η Bigelow ανέφερε ότι: «Είναι στρατιωτικός όρος για τα 30 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα, και αναφέρεται στο σκοτάδι και τη μυστικότητα της αποστολής».

 

Info


Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ

Χρονολογία Παραγωγής: 2012

Σενάριο: Mark Boal

Είδος: Δράμα/Ιστορικό/Θρίλερ

Γλώσσα: Αγγλική

Διάρκεια: 157΄

 

Προηγούμενο άρθροΠρόσκληση για συμμετοχή στις εκθέσεις Φαντάσου την Πόλη 2013
Επόμενο άρθρο“КИЕВ”(Κίεβο), στο Θέατρο Επί Κολωνώ