«Η Ατζέντα», ένα σύγχρονο ελληνικό έργο της Χρυσής Γιάντσιου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή του Faust σε σκηνοθεσία της Μαργαρίτας Αμαραντίδη και με μία ομάδα ταλαντούχων ηθοποιών και μουσικών επί σκηνής, από την Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2023.

Με αφορμή μία ατζέντα, η οποία πρέπει να παραδοθεί στην κάτοχό της, και πρωταγωνιστές ένα κορίτσι και ένα αγόρι, ξετυλίγεται μια συναρπαστική ιστορία με έντονη πλοκή, που ερευνά τη σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο.

Με παιχνιδιάρικο έως και χιουμοριστικό τρόπο, το κοινό παρακολουθεί το αγόρι να παρασύρει το κορίτσι στην αναζήτηση του «τώρα». Σχεδόν ερεθιστικά, επιχειρεί να τη βγάλει από σκοτάδι και την ασφάλεια της μήτρας, φέρνοντάς την στο φως και την ανασφάλεια της γέννησης.

Μήπως, ο χρόνος μας, τελικά, είναι η μόνη μας ιδιοκτησία και η διαχείρισή του το μοναδικό μας ταλέντο; Εσείς, τι σχέση έχετε με τον χρόνο;

Ένα υπέροχο δείγμα σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας (πρωτότυπος τίτλος: «Του Χρόνου το Αληθές», Εκδόσεις: Δωδώνη) με τη φρέσκια σκηνοθετική ματιά της Μαργαρίτας Αμαραντίδη ανεβαίνει για πρώτη φορά στο θεατρικό σανίδι για λίγες μόνο παραστάσεις.

Με αφορμή την παράσταση «Η Ατζέντα», η συγγραφέας του έργου, Χρυσή Γιάντσιου, γράφει ένα αποκλειστικό κείμενο για το Artic.gr, μιλώντας για τη σχέση μας με το χρόνο και την «κλεψύδρα» που έχουμε στα χέρια μας, αλλά και τη σχέση του κάθε ήρωα του έργου με την «ψευδαίσθηση της αιωνιότητας».

Χρυσή Γιάντσιου | Με αφορμή την παράσταση «Η Ατζέντα»

Πάντα πίστευα ότι το μόνο που μας ανήκει πραγματικά στην ζωή και είναι αποκλειστικά δικό μας είναι ο χρόνος που βρισκόμαστε εν ζωή. Μέσα σε αυτό το κομμάτι αποφασίζουμε ποιους ρόλους θα υποδυθούμε σε σχέση με μας και με το γύρω μας περιβάλλον. Το σίγουρο είναι ότι είτε το συνειδητοποιούμε είτε όχι, εμείς αποφασίζουμε τον χώρο και τον τρόπο που θα διαθέσουμε το δώρο της ζωής, που είναι μια κλεψύδρα στα χέρια μας. Οι ανατροπές δεν έχουν να κάνουν με την ποιότητα που θα δώσουμε στον χρόνο μας.

Οι ανατροπές έχουν να κάνουν με το σύστημα που επιμένει να μας συμμορφώνει στην δική του εξέλιξη μετατρέποντας μας σε πειραματόζωα. Χρησιμοποιώντας σχεδιασμένες τεχνικές αλλαγής συμπεριφοράς της ομάδας, μας βάζει σε μια αέναη συνθήκη σύγκρουσης που ξεκινά πρώτα από τον ίδιο μας τον εαυτό. Θα επικεντρωθώ τώρα στο ίδιο το έργο που είναι μεν μια ουτοπία συγχρόνως όμως είναι και μία πραγματικότητα.

«Η Ατζέντα» από 1 Ιανουαρίου 2023 στο Faust Bar Theatre
«Η Ατζέντα», το νεοελληνικό θεατρικό έργο της Χρυσής Γιάντσιου
παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη σκηνή του Faust, σε σκηνοθεσία Μαργαρίτας Αμαραντίδη.

Ο βασικός ήρωας, ο Ανδρέας, είναι ένα παιδί που το σύστημα θα βιαζόταν να το χαρακτηρίσει «χαρισματικό». Για μένα δεν υπάρχουν χαρισματικοί και μη χαρισματικοί. Ο Ανδρέας απλώς είχε την εύνοια να βγει από την σπηλιά του Πλάτωνα και να βιώνει όλες τις έννοιες με την αρχική και πραγματική τους σημασία. Είναι παρατηρητής του συστήματος που δεν το αντιμάχεται γιατί έχει καταλάβει ότι δεν υπάρχει λόγος. Το έχει απορρίψει σιωπηλά και είναι ήρεμος και γαλήνιος σε ότι προκύψει. Μέσα του είναι όλα τακτοποιημένα και δρομολογημένα. Αν θέλαμε να του δώσουμε χαρακτηριστικά από τις μυθολογικές μορφές θα λέγαμε ότι είναι ένας Προμηθέας και όχι Επιμηθέας.

Οι περισσότεροι από μας έχουμε περισσότερο τα μυθολογικά χαρακτηριστικά του Επιμηθέα. Και πολύ σωστά το λέει η λαϊκή παροιμία «στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα». Σε μια βαθιά της ανάλυση έχει να κάνει και με τον χρόνο που ανεξάρτητα το πως κυλά αφήνει πίσω του φαντάσματα, στοιχειά και άστοχες διαδρομές. Η ψευδαίσθηση της αιωνιότητας μας αναγκάζει σε Σισύφειους αγώνες δρόμου. Με αποτέλεσμα να χάνουμε την ουσία της ζωής. Και αυτό γίνεται πολύ απλά: Χάνουμε την ουσία των λέξεων, τις χρησιμοποιούμε αποδυναμωμένες από την ενέργειά τους μόνο ως κώδικες επικοινωνίας αναποτελεσματικές τις πολλές φορές.

Η Μαργαρίτα είναι ακριβώς στο μεταίχμιο να ενσωματωθεί στο σύστημα αφού οι γονείς της κάνουν τα πάντα για αυτό. Ένα ευγενικό πλάσμα που εντυπωσιάζεται από την συμπεριφορά του Ανδρέα και αρχίζει μέσα της μια σύγκρουση όχι όμως τόσο ικανή ώστε να αποκηρύξει πεποιθήσεις βαθιά ριζωμένες μέσα της. Υπάρχει όμως το αυθόρμητο της ηλικίας και η πρόκληση της περιπέτειας.

Χρυσή Γιάντσιου: «Πάντα πίστευα ότι το μόνο που μας ανήκει πραγματικά στην ζωή και είναι αποκλειστικά δικό μας είναι ο χρόνος που βρισκόμαστε εν ζωή.»

Κεντρική ηρωίδα η Ερατώ Γαλάτη κράτησε και έπαιξε με τον χρόνο όπως αυτή ήθελε. Ίσως να είμαστε έτοιμοι να την ψυχολογιοποιήσουμε αφού μας έγινε τρόπος ζωής να δίνουμε μια ψυχολογική αιτιολόγηση για ότι δεν είναι συμβατό με τα κοινωνικά δεδομένα. Αυτή η γυναίκα όμως κράτησε την κλεψύδρα όπως ήθελε αυτή και έδωσε στον χρόνο τις διαστάσεις που ήθελε αυτή. Δική της απόφαση, επιμονή και ίσως εμμονή αλλά καθαρά δική της επιλογή.

Ο Γέρος που ετυμολογικά προέρχεται από την λέξη ιερός δηλαδή σεβαστός είναι ένας τέλειος Επιμηθέας μιας και κατάλαβε αργά πόσο άσκοπα σπατάλησε την ζωή του. Οι δύο νεαροί έχουν στενή σχέση με τον καθρέφτη όσον αφορά μόνο την εξωτερική τους εμφάνιση. Το σημείο δηλαδή που ο χρόνος αφήνει τα σημάδια του. Και ο κ. Άνθης αποδυνάμωσε τελείως την ενέργεια της λέξης «αγάπη» σε αντίθεση από την Ερατώ και έτρεξε να κρυφτεί πίσω από ένα ψέμα.

Γιατί τα ψέματα σώζουν καταστάσεις αλλά κάνουν δυστυχισμένη και ψεύτικη την ζωή!
Όλοι αυτοί οι ήρωες που μπορούν να τυλιχτούν σε μια ατζέντα είμαστε εμείς σε στιγμές αναμέτρησης με τον εαυτό μας.

Συντελεστές παράστασης «Η Ατζέντα»

  • Συγγραφέας: Χρυσή Γιάντσιου
  • Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια: Μαργαρίτα Αμαραντίδη
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Μάχου
  • Πρωτότυπη μουσική – τραγούδια – στίχοι: Γιάννης Ταυλάς
  • Επιμέλεια κίνησης – χορογραφία – βίντεο: Eugenia Demeglio
  • Φωτισμοί: Κώστας Μπλουγουράς
  • Φωτογραφίες – Βοηθός παραγωγής: Έλενα Μπούρα
  • Κατασκευή σκηνικών: Παναγιώτης Μανίκας
  • Χορεύτρια: Λυδία Εμμανουηλίδου
  • Παίζουν οι: Βίκυ Μαραγκάκη, Μάνος Ζούρας, Μαρίσα Μπίλη, Αντώνης Φλώρος, Γιάννης Ηλιόπουλος
  • Φιλική συμμετοχή: Ανδρέας Ζάκας, Κώστας ΡόκαςΕυχαριστούμε θερμά την εικαστικό Δήμητρα Βελισσάρη για την ευγενική παραχώρηση των πορτραίτων.
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Faust Bar Theatre Arts
  • Διεύθυνση: Αθηναΐδος 12, Αθήνα 105 60
  • Τηλέφωνο: 210 3234095
  • Email: info@faust.gr
  • Πρεμιέρα: Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2023
  • Πρόγραμμα παραστάσεων: Σάββατο 7, 14 & 21 Ιανουαρίου 2023 στις 21.00, Κυριακή 1, 8, 15 & 22 Ιανουαρίου 2023 στις 20.00
  • Διάρκεια: 80 λεπτά
  • Τιμές εισιτηρίου: Γενική είσοδος: 12€, Μειωμένο για πολύτεκνους, ανέργους, φοιτητές, ΑΜΕΑ: 10€, Ατέλεια: 3€
  • Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/i-atzenta/

 

Διαβάστε περισσότερα θεατρικά άρθρα εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΗ Παυλίνα Βουλγαράκη στο Half Note Jazz Club για 4 μοναδικές εμφανίσεις
Επόμενο άρθροΤάο – Η άγρια κωμωδία του Γ. Καφετζόπουλου στο Επί Κολωνώ
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.