Λίγες ημέρες πριν, στις 31 Μαρτίου 2015, ο γνωστός σε όλους μας Πύργος του Άιφελ, έκλεισε τα 126 χρόνια ύπαρξης του. Όλοι φυσικά γνωρίζουμε αυτόν τον εκπληκτικό και πολύ διαφορετικό πύργο, σε σχέση με οποιοδήποτε πύργο που έχουμε στο μυαλό μας, αφού δε νοείται η ύπαρξη του Παρισιού, αυτής της πανέμορφης πόλης, χωρίς την σκέψη αυτού του μεταλλικού Πύργου. Με αφορμή λοιπόν, τα εγκαίνια του Πύργου λίγες ημέρες πριν, αποφάσισα, να μοιραστώ κάποιες πληροφορίες που είναι σχεδόν σίγουρο πως οι περισσότεροι δε γνωρίζουν. Ενώ, όλοι μας γνωρίζουμε και αναγνωρίζουμε το συγκεκριμένο κτίσμα, δε γνωρίζουμε αρκετές ενδιαφέρουσες θα έλεγε κανείς, πληροφορίες για αυτό.

 

Ο Πύργος του Άιφελ λοιπόν, σήμα κατατεθέν της πόλης του Παρισιού, κατασκευάστηκε το 1889 για τη Διεθνή ΄Έκθεση Universell και την τίμηση των 100 χρόνων από το τέλος της Γαλλικής Επανάστασης, από το μηχανικό Γουστάβο Άιφελ, με τη βοήθεια βέβαια των μηχανικών, Έμιλυ Νούγκερ και Μόρις  Κόελιν, ενώ, σήμερα αποτελεί ένα από τα γνωστότερα κτήρια στον κόσμο. Κάτι που κανείς δε γνωρίζει , είναι ότι ο Πύργος έσπασε ρεκόρ στο χρόνο κατασκευής του, αφού η κατασκευή του ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1887 και τελείωσε μόλις 2 χρόνια, 2 μήνες και 5 ημέρες μετά. Αρχικά, ο Πύργος επικρίθηκε για τη μορφή του, και θεωρήθηκε «τερατούργημα» και αντιαισθητικός , από πολλούς, ακόμα και απο γνωστούς καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες, όπως επίσης και από τις φυλλάδες της εποχής. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ποιητής Πολ Βερλαίν… άλλαζε δρόμο για να μην τον βλέπει, ενώ οι ευγενείς τον αποκαλούσαν υποτιμητικά «μια άσχημη και κακόγουστη… ξύστρα για μολύβια»! Ενώ ακόμα, ο μυθιστοριογράφος Γκυ ντε Μωπασσάν λέγεται ότι έτρωγε το μεσημεριανό του γεύμα στο εστιατόριο του Πύργου κάθε μέρα. Όταν τον ρώτησαν γιατί, απάντησε ότι ήταν το μοναδικό μέρος στο Παρίσι, από όπου κάποιος δεν μπορούσε να δει τον πύργο. Μάλιστα, γνωστοί αρχιτέκτονες και αρτίστες, δημοσίευσαν σε γνωστή φυλλάδα, τη Le temps στις 14 Φεβρουαρίου 1887, ένα κείμενο αναφερόμενοι στη κατασκευή του Πύργου:

«We, writers, painters, sculptors, architects and passionate devotees of the hitherto untouched beauty of Paris, protest with all our strength, with all our indignation in the name of slighted French taste, against the erection … of this useless and monstrous Eiffel Tower … To bring our arguments home, imagine for a moment a giddy, ridiculous tower dominating Paris like a gigantic black smokestack, crushing under its barbaric bulk Notre Dame, the Tour Saint-Jacques, the Louvre, the Dome of les Invalides, the Arc de Triomphe, all of our humiliated monuments will disappear in this ghastly dream. And for twenty years … we shall see stretching like a blot of ink the hateful shadow of the hateful column of bolted sheet metal.»

Η γενική μετάφραση της συγκεκριμένης κριτικής είναι, ότι, συγγραφείς, αρχιτέκτονες, γλύπτες, ζωγράφοι, και πολλόι υποστηρικτές, πιστέυυν ένθερμα ότι η κατασκευή αυτή, θα δημιουργήσει μια άσχημη εντύπωση για την ομορφιά του Παρισιού, συγκρίνοντας με άλλα μεγάλα αξιοθέατα του Παρισιού , όπως το Λόυβρο, η Παναγιά των Παρισίων,κ.α.Λέγοντας, τέλος, πως δε θέλουν επί 20 χρόνια, να βλέπουν αυτό το γελοίο κτήριο από μέταλλο. Ο Άιφελ, όμως , θέλησε να απαντήσει, συγκρίνοντας τον Πύργο, με τις Αιγυπτιακές Πυραμίδες, λέγοντας, πως γίνεται μια τέτοια κατασκευή να θαυμάζεται στην Αίγυπτο, ενώ στο Παρίσι να κριτικάρεται κατά αυτόν τον τρόπο. Ωστόσο, στη σημερίνη εποχή, ο Πύργος του Άιφελ, όπως είναι ευρέως γνωστό θεωρείται ότι είναι ένα εντυπωσιακό κομμάτι της διαρθρωτικής τέχνης.

Ο Άιφελ είχε πάρει άδεια για να σταθεί ο πύργος επί 20 έτη, ενώ στο τέλος των ετών αυτών, προοριζόταν για να διαλυθεί το 1909, όταν η ιδιοκτησία του θα είχε επανέλθει στον Δήμο Παρισιού. Η πόλη είχε προγραμματίσει να τoν γκρεμίσει (μέρος των αρχικών κανόνων του διαγωνισμού για ένα πύργο ήταν πως μπορούσε εύκολα να κατεδαφιστεί) αλλά επειδή ο πύργος αποδείχτηκε χρήσιμος για σκοπούς επικοινωνίας, επετράπη η παραμονή του και μετά τη λήξη της άδειας.

Κατασκευή Πύργου του ΆιφελΣε αντίθεση με τα σύγχρονα για την εποχή του οικοδομήματα, ο πύργος του Άιφελ ήταν σε ανοιχτό πλαίσιο, έτσι ο κίνδυνος ατυχήματος ήταν μεγάλος. Ωστόσο επειδή ο Άιφελ είχε λάβει προληπτικά μέτρα ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης των κινητών ικριωμάτων, προστατευτικών κιγκλιδωμάτων και διαχωριστικών πλεγμάτων, μόνο ένας άνθρωπος πέθανε. Στόχος της κατασκευής του ήταν, να δημιουργηθεί ο πιο ψηλός ουρανοξύστης της Ευρώπης. Με ύψος 325 μέτρα ήταν το πιο ψηλό κτίριο στον κόσμο μέχρι που το ξεπέρασε το Εμπάιρ Στέιτ της Νέας Υόρκης το 1931. Έχει βάρος 10.100 τόνους και η κατασκευή του είναι τόσο σταθερή, ώστε παρεκκλίνει μόλις έως 7,5 εκατοστά με σφοδρό άνεμο. Είναι εξ’ολοκλήρου κατασκευασμένος από μέταλλο και ένα εκατομμύριο καρφιά. Όλο το έργο έχει τη μορφή τετραγωνικής πυραμίδας και το στηρίζουν τέσσερα τετράπλευρα βάθρα, αποτελώντας μια από τις πλέον σταθερές κατασκευές. Χρειάστηκαν, συνολικά 300 εργάτες  να ενώσουν 18.038 κομμάτια σφυρήλατου σιδήρου παρασκευασμένου σε φούρνους puddling με 2,5 εκατομμύρια πριτσίνια. Επίσης, ανάλογα με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, η κορυφή του πύργου μπορεί να στραφεί μακριά από τον ήλιο μέχρι 18 cm, λόγω της θερμικής διαστολής του μετάλλου στην πλευρά που βρίσκεται ο ήλιος. Ο ίδιος ο Άιφελ είχε πει, πως ο Πύργος πήρε το σχήμα του από τον άνεμο. Κάτι ακόμα, που ίσως δε γνωρίζετε, είναι ότι ο Πύργος, όσο παράλογο και αν ακούγεται, με το πέρας των ετών, μετρήθηκε κατά περίπου 5 εκατοστά χαμηλότερος.

Ο Πύργος του Άιφελ, αποτελείται απο 3 ορόφους. Μπορεί κανείς να επισκεφτεί και τα 3 επίπεδα αφού όλα θεωρούνται επισκέψιμα, είτε με σκάλες είτε με το ascenseur,όπως λένε και οι γάλλοι. Για τους τολμηρούς και τους fit, για την άνοδο μέχρι το πρώτο επίπεδο χρειάζονται 300 βήματα (το ίδιο και για το δεύτερο). Το τρίτο και μεγαλύτερο επίπεδο είναι προσβάσιμο μόνο με τον ανελκυστήρα. Τόσο το πρώτο όσο και το δεύτερο επίπεδο διαθέτουν εστιατόριο. Στα 274 μ. βρίσκεται ο εξώστης (στον τρίτο όροφο), από όπου η θέα της πόλης είναι καταπληκτική και όταν ο ουρανός είναι καθαρός μπορείτε να δείτε μέχρι και 72 χιλιόμετρα μακριά. Στον τελευταίο όροφο υπάρχουν εργαστήρια μετεωρολογίας και τηλεοπτικών εγκαταστάσεων. Το βράδυ ειδικά, αποτελεί μια εντυπωσιακή εικόνα, αφού φωτίζεται με περισσότερα από 292.000 Watt.

Πύργος του Άιφελ το βράδυΠαλαιότερα όμως, ο δεύτερος και ο τρίτος όροφος, είχαν ειδική χρησιμότητα. Στο δεύτερο όροφο, είχε τα τυπογραφεία της, η γνωστή σε όλους εφημερίδα, Le Figaro, ενώ ακόμη λειτουργούσε και ένα ζαχαροπλαστείο. Στον τρίτο, λειτουργούσε ταχυδρομείο, όπου επισκέπτες μπορούσαν να ταχυδρομήσουν κάρτες, ως ανάμνηση για τη στιγμή που βρέθηκαν εκεί.

Στις αρχές της κατασκευής του, ο Πύργος είχε χρώμα κίτρινο, που ξεκινούσε με μια πιο ελαφριά απόχρωση από χαμηλά, ενώ, όσο ανέβαινε το χρώμα σκούραινε. Ωστόσο, το κτήριο ξαναβάφτηκε και πήρε το σημερινό χρώμα, ένα χρώμα μπρονζέ ή αλλιώς ένα απαλό καφέ. Επιπλέον, ο Πύργος του Άιφελ, έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές για κινηματογραφικά σκηνικά, ενώ μάλιστα στο παρελθόν, είχε αφισοκολλημένες διαφημίσεις για τη μάρκα Citroen. Επίσης, είναι το πρώτο σε επισκέψεις μνημείο, στο οποίο πρέπει να πληρώσεις είσοδο. Το επισκέπτονται περι τις 7000 επισκέπτες καθημερινά. Φανταστείτε ότι το Empire State Building μετρά 3.5 million επισκέπτες κάθε χρόνο. Τέλος, εξαιτίας της ειδικής αυτής ομορφιάς που διαθέτει, έχει εμπνεύσει, πάρα πολλούς δημιουργούς, με αποτέλεσμα, να έχουν δημιουργηθεί πάνω απο 40 παρομοιότυποι Πύργοι του Άιφελ σε όλο το κόσμο. Ίσως, όχι με το ίδιο μέγεθος, αλλά δε παύει να είναι ένα σπουδαίο γεγονός, για ένα κτήριο που αρχικά, μόνο δυσπιστία και άσχημη κριτική είχε ακούσει.

 Παρόλαυτά, τα γεγονότα λοιπόν, ευτυχώς για τη δική μας εποχή, ο Πύργος δε καταστράφηκε, και έχουμε τη χαρά να τον θαυμάζουμε, άλλοι από κοντά και άλλοι από μακρυά. Σας συμβουλεύω πάντως, να μη χάσετε την ευκαιρία να τον επισκεφτείτε, έτσι ώστε να επωφεληθείτε από τη μαγευτική θέα που προσφέρει από κάθε όροφο. Είναι μια εκπληκτική εμπειρία για κάθε επισκέπτη που θέλει να αποκτήσει μια πανοραμική θέα του όμορφου…Παρισιού!

 

 

Προηγούμενο άρθροΣυναυλία πιάνου για έξι χέρια στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών από τους Six Hands The City
Επόμενο άρθροΟι Barbara’s Straight Son, Duoyu & Violent Cartoons Live στο Death Disco