Ο Βασίλης Τσαμπρόπουλος δε χρειάζεται πολλές συστάσεις. Είναι ένας από τους κορυφαίους σολίστες σε ευρωπαϊκή κλίμακα και μέσα σε λίγο καιρό έχει καταφέρει να φτάσει εκεί όπου λίγοι μπορούν. Ξεκινώντας από την Utopia, έφτασε να έχει πολλές διακρίσεις στην κλασσική μουσική ήδη από νεαρή ηλικία. Παράλληλα, έκανε πολλές σημαντικές συνεργασίες με παγκοσμίου κλίμακας συνθέτες και σε λίγο χρονικό διάστημα έφτασε να γίνει ένας από τους κορυφαίους σολίστες. Αυτόν τον καιρό έχει έρθει ξανά στο ελληνικό προσκήνιο με ένα προσωπικό άλμπουμ με τον τίτλο «You» που κυκλοφορεί από την Utopia ενώ παράλληλα πραγματοποιεί μοναδικές και ιδιαίτερες εμφανίσεις με τη Νεκταρία Καραντζή. Ας απολαύσουμε, λοιπόν, μια συνέντευξη με τον σολίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλο.


-Είστε ένας διεθνούς φήμης καλλιτέχνης με εξαιρετικές δουλειές στο χώρο της μουσικής. Πως μπήκε η μουσική στη ζωή σας;

Δεν θυμάμαι τον εαυτό μου χωρίς μουσική. Νομίζω ότι δεν ήταν θέμα επιλογής η μουσική στη ζωή μου. Προέκυψε τόσο ζωτικά αναγκαία, ήδη από την παιδική μου ηλικία, που μάλλον θα έλεγα πως ήταν θέμα ουσιαστικής επιβίωσης. Κι αυτό χωρίς να υπάρχει κάποιο παρελθόν μουσικών καταβολών στην οικογένεια μου. Ζητούσα να μάθω πιάνο από τα 4 χρόνια μου, με το ίδιο πάθος που άλλα παιδιά σε αυτή την ηλικία επιθυμούν το παιχνίδι.  Ο πατέρας μου όμως ήταν αρνητικός. Εγώ συνέχιζα να το ζητάω  απεγνωσμένα… Οπότε εκείνος μου έβαλε έναν όρο: ότι αν εξακολουθούσα να  το θέλω, φτάνοντας στην ηλικία των 7, τότε θα το έκανε. Αρκεί έως τότε να μην του το ανέφερα ποτέ. Την ημέρα που έκλεισα τα 7 ήταν το πρώτο που του είπα…


-Ποια ήταν τα μουσικά σας πρότυπα;

Από νωρίς με προσήλκυσε ο κλασικός χώρος της μουσικής, από τον οποίο αντλώ έως σήμερα τα πρότυπά μου. Ένας από τους σημαντικότερους κλασσικούς εκτελεστές που έχω ως πρότυπο αλλά και μέντορά μου είναι ο Vladimir Ashkenazy, με τον οποίο είχα την τύχη να συνεργαστώ επί μακρόν, σε πολύ σημαντικές εμφανίσεις με κορυφαίες ορχήστρες, όπως η Φιλαρμονική του Λονδίνου και η Φιλαρμόνια της Τσεχίας.


-Πως ξεκίνησε όλη αυτή η μουσική πορεία; Θυμάστε τα πρώτα σας βήματα;

Γενικά θυμάμαι πολυ μεγάλη δυσκολία απο τα πρώτα μου βήματα. Πέραν από τις υποτροφίες που είχα από το Ωδείο και στη συνέχεια από το Ωνάσειο για να εξακολουθήσω τις σπουδές μου στο εξωτερικό -όντας μάλιστα ο νεαρότερος υπότροφος στα χρονικά του Ωνασείου- δεν είχα καμία άλλη υποστήριξη. Οι γονείς μου δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να με στηρίξουν. Οπότε όσα κατάφερα, τα κατάφερα με τις δικές μου δυνάμεις και τη βοήθεια του Θεού. Τα σημεία – σταθμοί των πρώτων ετών της καριέρας μου είναι αναμφισβήτητα η συνεργασία μου με τον Ashkenazy που με σύστησε επισήμως  στο διεθνές προσκήνιο του κλασσικού χώρου και ασφαλώς η συνεργασία μου με την κορυφαία γερμανική εταιρεία ECM και τον ManfredEicher που μου έδωσε τη δυνατότητα να παρουσιάζω τις συνθέσεις μου διεθνώς, ήδη από το 2000 έως σήμερα.


-Έχετε διακριθεί για την εκτέλεση των έργων του Ραχμάνινοφ, ενω τον Νοέμβριο του περασμένου έτους παρουσιάσατε, με μεγάλη επιτυχία, ένα υψηλών απαιτήσεων ρεσιτάλ με έργα του Ρώσου συνθέτη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Τι είναι αυτό που σας ώθησε να δουλέψετε πάνω στο έργο του;

O SergeiRachmaninov είναι για την ψυχή μου σημείο αναφοράς και πηγή έμπνευσης. Αγαπώ τα έργα του, όχι μόνο για τον διάχυτο λυρισμό, την ομορφιά αλλά και την ελεγχόμενη δύναμή τους, αλλά γιατί αγαπώ βαθιά τον ίδιο ως προσωπικότητα και ως μουσικό. Ειναι αναμφισβήτητα ο κορυφαίος πιανίστας του 20ου αιώνα. Είναι όμως και ένας εξαιρετικά ταλαντούχος συνθέτης που εγκαινίασε μια πολύ ιδιαίτερης μορφής πιανιστική γραφή. Ο λυρισμός, η δεξιοτεχνία, η ένταση και η οικονομία των μέσων νομίζω ότι είναι βασικά χαρακτηριστικά του. Πρόκειται για μια σλαβική ψυχή που συνεχώς «παλεύει».  Όταν προσεγγίσεις  τα έργα του Ραχμάνινοφ και αποφασίσεις με εντιμότητα να ακολουθήσεις τον δρόμο που σε βάζουν, δεν μπορεί παρά να γίνεις καλύτερος ως πιανίστας, ως μουσικός και περαιτέρω, ως άνθρωπος.


-Συμμετείχατε σε ένα δίσκο με τίτλο «
You», ο οποίος κυκλοφορεί από την Utopia. Ποιες ήταν οι εμπειρίες σας;

Πρόκειται για μια σειρά νέων συνθέσεων μου τις οποίες αφιέρωσα στο come back του ελληνικού label, που φιλοξένησε τον πρώτο μου δίσκο, πριν τη συνεργασία μου με την ECM και την έναρξη των εμφανίσεων στο εξωτερικό. Η Utopia υπήρξε μουσικά για μένα το πρώτο μου σπίτι και η  επαναλειτουργία της -μετά κάποια χρόνια διακοπής- ήταν για μένα η ευκαιρία να προσφέρω την πιο πρόσφατη μουσική που έγραψα, υπό τον τίτλο YOU. Πρόκειται για έναν δίσκο που αγαπώ ιδιαίτερα γιατί επάνω του έχω χαράξει πολύ προσωπικές μου εμπειρίες και συναισθήματα των τελευταίων δύο ετών που με έχουν σημαδέψει. Ευχαριστώ ιδιαιτέρως τον καλό φίλο και παραγωγό Βαγγέλη Κατσούλη αλλά και τον Θύμιο Παπαδόπουλο, για την άψογη συνεργασία και την εξαιρετική επιμέλεια του υλικού.


-Στις 7 Απριλίου πρόκειται να εμφανιστείτε με την Νεκταρία Καραντζή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πείτε μας κάποια λόγια για αυτή την παράσταση.

Με τη Νεκταρία ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας πέρυσι με μια πολύ επιτυχημένη συναυλία στο Μέγαρο, με τίτλο «Ώρες», η οποία απέσπασε θερμή αποδοχή και εξαιρετικές κριτικές. Η βραδιά εκείνη σηματοδότησε την έναρξη μιας σειράς κοινών μας εμφανίσεων με άξονα τον συνδυασμό των δύο μουσικών κόσμων που εκπροσωπεί καθένας μας, της Δύσης και της Ανατολής. Η συνεργασία αυτή πιστεύω ότι κορυφώνεται ιδιαίτερα φέτος με το μουσικό μου έργο «Δαυίδ» που θα παρουσιάσουμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τη Δευτέρα στις 7 Απριλίου. Πρόκειται για μουσική μου πάνω στους Ψαλμούς του βιβλικού Προφήτη, Βασιλιά και Μουσικού Δαυίδ, με τη φωνή της Νεκταρίας, η οποία πρόκειται σε λίγους μήνες να κυκλοφορήσει διεθνώς από την ECM. Στη συναυλία θα λάβουν μέρος επίσης δυο χορωδίες: το “Εργαστήρι Ψαλτικής” του Αθανασίου Παϊβανά και το φωνητικό σύνολο “Μελωδοί“. Έχω πιστέψει και αγαπώ πάρα πολύ αυτό το έργο, όπως πιστεύω στη δύναμη αυτής της συνεργασίας, της ιδέας και της συνέχειας της.


-Δύο πολύ διαφορετικοί καλλιτέχνες συμπράττουν μουσικά κάτω από τον τίτλο «ΔΑΥΙΔ». Ποιος είναι ο στόχος της παράστασης αυτής αλλα και της ομώνυμης διεθνούς κυκλοφορίας απο την
ECM;

Η Νεκταρία Καραντζή είναι μοναδική περίπτωση στην Ελλάδα σε αυτό που κάνει. Η φωνή της έχει ταυτιστεί με ένα πολύ ιδιαίτερο είδος Μουσικής,  τη βυζαντινή και την αυθεντική παραδοσιακή, την οποία ακολουθεί πίστα με πολύ βαθιά γνώση, κατάρτιση, ταλέντο αλλά και τρόπο ώστε να το υποστηρίζει. Η φωνή της για το εγχείρημα σύνδεσης των δυο μουσικών κόσμων, όπως το έχω στην ψυχή μου, είναι  η ιδανική,  γι΄αυτό και την επέλεξα. Η ECM με τον νέο μου, 7ο στη σειρά,  δίσκο αυτού του έργου, δεν έρχεται παρά να δικαιώσει αυτήν την επιλογή, όπως άλλωστε έχει ήδη κάνει το κοινό στις ζωντανές μας από κοινού εμφανίσεις.

Ο στόχος του εγχειρήματος δεν είναι ένας. Είναι ένα όραμα που είχα από παλιά με πολλές πτυχές. Κυρίως όμως επιθυμώ να αποθησαυρίσω την ομορφιά των μουσικών στοιχείων του ελληνικού πολιτισμού, αναδεικνύοντας τα μέσα από μουσικά υλικά της Δύσης. Να δείξω στην πράξη πώς οι διαφορετικοί μουσικοί κόσμοι, τα ύφη και τα χρώματα μπορούν να συνδιαλλεχθούν, χωρίς να “χάσουν” τίποτα από την υπόσταση τους, γεννώντας παράλληλα, από την ένωσης του, καινούριες πορείες και συντεταγμένες.


-Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Επ´ ευκαιρία της κυκλοφορίας του δίσκου David (Δαυιδ) απο την ECM πρόκειται να πραγματοποιήσουμε σειρά συναυλιών  στους επόμενους μήνες με τη Νεκταρία Καραντζή, όπως επίσης προγραμματίζονται και κάποιες solo συναυλίες μου στην Ελλάδα για την παρουσίαση στο κοινό του δίσκου You από τη Utopia. Τα υπόλοιπα σχέδια που οργανώνουμε αυτήν την περίοδο, θα έχουμε φαντάζομαι την ευκαιρία να τα παρουσιάσουμε όταν έρθει η ώρα.

 

 

Προηγούμενο άρθροΗ Helen Mirren, και ο Ryan Reynolds ενώνουν το ταλέντο τους στο ” Women in Gold’’…
Επόμενο άρθροΜαρία Πετρίτση: «Ο βασιλιάς του τρακ»