Σκηνοθεσία: Jonathan Glazer
Πρωταγωνιστούν: Scarlett Johansonn, κ.α
Υπόθεση: Είναι όμορφη και ελκυστική. Ελκυστική με έναν ιδιαίτερο εξωτικό τρόπο. Απόκοσμο. Κυριολεκτικά. Δεν ανήκει εδώ. Δεν είναι γήινη. Ταξίδεψε από ποιος ξέρει που, και έφτασε σε μας γυμνή. Σαν νεογέννητη. Είναι νεογέννητη σε αυτόν τον κόσμο. Φόρεσε τα ρούχα μας και μπλέχτηκε ανάμεσα μας. Να μας παρατηρεί με το ψυχρό, γεμάτο απορία βλέμμα της. Να προσπαθεί να καταλάβει, τι είμαστε, γιατί κάνουμε αυτά που κάνουμε, γιατί νιώθουμε αυτά που νιώθουμε. Πώς νιώθουμε. Τι υπάρχει εκεί, κάτω απ’ το δέρμα. Γυρίζει όλη μέρα με το άσπρο της βανάκι στους δρόμους. Έχει μια αποστολή. Να παίρνει στο αυτοκίνητο όσους άντρες της κάνουν ωτοστόπ. Να τους προκαλεί σεξουαλικά. Δεν είναι καθόλου δύσκολο. Ως γυναίκα έχει το πάνω χέρι στο ερωτικό παιχνίδι. Και όσοι είναι μόνοι, χωρίς οικογένεια και κάποιον να τους περιμένει, τους οδηγεί σε ένα ερειπωμένο σπίτι. Όλοι την ακολουθούν πειθήνια, θολωμένοι απ’ την ερωτική επιθυμία. Κι όποιος περάσει εκείνη την πόρτα, δεν υπάρχει γι’ αυτόν πια γυρισμός.
Κριτική
Το 2000 ο Michel Faber κάνει το συγγραφικό του ντεμπούτο με ένα ιδιαίτερο μυθιστόρημα, για μια γυναίκα που ψαρεύει μοναχικούς άντρες που κάνουν ωτοστόπ, για περιστασιακό σέξ. Τουλάχιστον αυτή είναι η αρχική εντύπωση της ιστορίας, γιατί όπως πολύ γρήγορα θα αποδειχθεί, η γυναίκα αυτή είναι εξωγήινη και τα θύματα της προορίζονται για γκουρμέ έδεσμα της οικονομικής ελίτ του πλανήτη της. Ένα κατ’ επίφαση μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, βαθιά ρομαντικό και κριτικό απέναντι στην απομόνωση και την αποξένωση του ανθρώπου στην σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία. Το “Under The Skin” διασκευάζει ελεύθερα ο Jonathan Glazer στο ομώνυμο τρίτο κινηματογραφικό του έργο. Με εικοσαετή πείρα στον χώρο της διαφήμισης και των video clip (Massive Attack, Radiohead,κ.α), και με δυο ιδιαίτερες κινηματογραφικές δουλειές (Sexy Beast, Birth) στο βιογραφικό του, o Glazer αποτελεί έναν κινηματογραφιστή που το στυλ, η καινοτόμα κινηματογραφική ματιά και ο εικονικός πειραματισμός καταγράφονται πια ως βασικά του χαρακτηριστικά. Με το “Under The skin” η κινηματογραφική του αναζήτηση τον οδηγεί στην δημιουργία μιας από τις πιο ιδιαίτερες κινηματογραφικές ιστορίες του σύγχρονου σινεμά. Αταξινόμητη, ατμοσφαιρικά παραισθησιογόνα, εγκεφαλικά διεγερτική, και στηριζόμενη όλη σε μια αναπάντεχα θαρραλέα ερμηνεία από μια καταξιωμένη «στάρ», και ότι αυτό συνεπάγεται για το χτίσιμο της εικονικής της περσόνας, της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Από το μυθιστόρημα, ο Glazer κρατά μόνο τον αρχικό σκελετό της ιστορίας, το μελαγχολικά μυστηριακό του ύφος, και τον βαθιά ρομαντικό του τόνο, τον οποίο φτάνει σε οριακό σημείο μέσω της εικαστικής του εικονικής αφήγησης. Η δική του ιστορία πολύ πιο λιτή, απαλλαγμένη σχεδόν ολοκληρωτικά από διαλόγους, με την επίφαση ενός sci-fi θρίλερ, διηγείται την ιστορία μιας απόκοσμης γέννησης, που εμπλεκόμενη στο εγκόσμιο παρόν, μεταλλάσσεται σε μια συναισθηματική αφύπνιση που βιώνει το κόστος της εξανθρώπισης. Η ηρωίδα του είναι μια εξωγήινη προορισμένη για μια φονική αποστολή. Μηχανικά και ψυχρά περιδιαβαίνει τον κόσμο σε αναζήτηση θυμάτων. Παρατηρεί τον κόσμο μας μέσα από τα μάτια ενός ξένου. Τα υπέροχα τοπία της σκωτσέζικης υπαίθρου εναλλάσσονται με σκηνές πλήθους του βιομηχανικού αστικού τοπίου της Γλασκώβης. Ο Glazer τολμά και χρησιμοποιεί κρυφές κάμερες για να καταγράψει την περιήγηση της ηρωίδας του, αποτυπώνοντας στιγμές πραγματικής καθημερινότητας, και καταφέρνει να ισορροπήσει την πραγματική αυτή καταγραφή μαζί με την εξαιρετική εικαστική του εικόνα, στην απεικόνιση του απόκοσμου εξωγήινου ερέβους που αποτελούν τον άγνωστο κόσμο της ηρωίδας. Μέχρι που οι ισορροπίες διαταράσσονται και «αυτή» κάνει την επαναστατική της κίνηση και παρασύρετε σε μια βαθύτερη διερεύνηση της ανθρώπινης πραγματικότητας. Αποξένωση, διφορετικότητα, ωμή σεξουαλικότητα και παιχνίδια εξουσίας. Και πάνω απ’ όλα μια αναρώτηση γύρω απ’ το συναίσθημα. Χωράει στο σήμερα, και τελικά ενδυναμώνει ή αποδυναμώνει. Το έργο του Glazer καταφέρνει να αποδώσει το ψυχρό και το αποστασιοποιημένο της ματιάς της ηρωίδας του, αλλά δεν καταφέρνει ποτέ να περάσει κάτω απ’ το δικό μας δέρμα. Το άψογο εικονικά του δράμα έχει μεθοδευμένα δομημένη αφήγηση, καθιστώντας το ένα ολοκληρωμένο δραματουργικά αφήγημα, μόνο που το συνολικό αποτέλεσμα παραμένει ψυχρό και εγκεφαλικό, αδυνατώντας να δονήσει συναισθηματικές συχνότητες. Στα δυνατά χαρτιά της ταινίας πέρα από την εικόνα, βρίσκεται αναμφισβήτητα το ψυχεδελικό απόκοσμο και ατμοσφαιρικό soudtrack της Mica Levi, που ο ηλεκτρονικός συριστικός του ήχος ταυτίζεται με την εσωτερική φωνή της ηρωίδας και συντείνει στην νωχελικά παραισθησιογόνα ατμόσφαιρα της ταινίας. Και φυσικά η ερμηνεία της ίδιας της ηρωίδας. Η Scarlett Johansonn, ξεφεύγοντας εντελώς από την εικόνα της στάρ, ξεγυμνώνεται κυριολεκτικά και μεταφορικά και δίνει μια σπάνια ερμηνεία ενός ψυχρού αποστασιοποιημένου πλάσματος γεμάτο αθώα απορία, αποδεικνύοντας πως πέρα από την θέση της στο κινηματογραφικό κατεστημένο, παραμένει μια ηθοποιός που εμβαθύνει και επεκτείνει τους ορίζοντες της τέχνης της. Το “Under The Skin” μπορεί να μην καταφέρνει να περάσει κάτω απ’ το δικό μας δέρμα, και να μας συνταράξει, αλλά αποτελεί ένα ιδιαίτερο και ξεχωριστό κινηματογραφικό ιδίωμα που αναρωτιέται με τον εκκεντρικό του τρόπο για το τι πραγματικά συμβαίνει κάτω απ’ την πρώτη επιφάνεια των αισθήσεων μας.