Ο Τσέχωφ βωβός; σε σκηνοθεσία Esther Andre Gonzalez, όπου η χήρα του Τσέχωφ και τέσσερα έργα του μπλέκουν σε περιπέτειες, στην άκρη του Ατλαντικού. Το Θέατρο Από Μηχανής, από την πάνω σκηνή του, μας ταξιδεύει στη μακρινή Αμερική την εποχή της οικονομικής κρίσης του μεσοπολέμου και μας συστήνει την Όλγα Κνίπερ, από την «ανάποδη», ως πρωταγωνίστρια του βωβού κινηματογράφου.

Λίγα λόγια περί Τσέχωφ…

Στη διάρκεια μιας νύχτας του Ιουλίου (1904) και σε ηλικία μόλις σαράντα τεσσάρων ετών, ο Αντόν Πάβλοβιτς Τσέχωφ  εγκατέλειπε τον κόσμο μας, από τη λουτρόπολη Μπάντεβαϊλερ. Μέχρι την τελευταία στιγμή τον συντρόφευε η σύζυγος του και καταξιωμένη ηθοποιός, Όλγα Κνίπερ. Στις 17 Ιανουαρίου του ίδιου χρόνου είχε δοθεί η πρεμιέρα του Βυσσινόκηπου, τελευταίου εκδοθέντος έργου του όσο ζούσε. Είχαν προηγηθεί ο Ιβάνοφ, ο Γλάρος, ο Θείος Βάνιας και οι Τρεις αδελφές.

Σκεφθείτε, γράφω ένα θεατρικό έργο! Δεν θα το έχω ίσως τελειώσει πριν από το τέλος Νοεμβρίου. Γράφω με ευχαρίστηση, παρ’ όλο που παραβαίνω ασύστολα τις σκηνικές συμβάσεις. Είναι κωμωδία και έχει τρεις γυναικείους ρόλους, έξι αντρικούς, τέσσερις πράξεις, ένα τοπίο (θέα σε μια λίμνη),πολλές λογοτεχνικές συζητήσεις, λίγη δράση και πέντε καντάρια έρωτα. .. Επρόκειτο για το σπουδαίο Γλάρο, όπως παραθέτει ο Ανρί Τρουαγιάς τη βιογραφία του ρώσου δραματουργού. Το τελείωσα… Δεν είναι τίποτε ιδιαίτερο. Θα έλεγα τελικά πως είμαι μέτριος δραματουργός… Η πρώτη παράσταση του Γλάρου δόθηκε το 1896, στο θέατρο Αλεξαντρίνσκι, και δεν γνώρισε καμιά επιτυχία εξαρχής. Δύο χρόνια αργότερα,  ο Στανισλάφσκι αποφασίζει να τον σκηνοθετήσει για το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας, με την Όλγα Κνίπερ ως  ρόλο της Αρκάντινα, κερδίζοντας την αποθέωση του κοινού. Ο Γλάρος κατέληξε ως εμβληματικό έργο για την ιστορία της παγκόσμιας δραματουργίας.

" Ο Τσέχωφ βωβός;" του Ηλία Μαρούτση, σε σκηνοθεσία Esther Andre Gonzalez.
” Ο Τσέχωφ βωβός;” του Ηλία Μαρούτση, σε σκηνοθεσία Esther Andre Gonzalez. Παίζουν: Αιμιλία Βασιλακάκη, Μίλτος Σαμαράς, Κώστας Χατζηδημητρίου και ο μουσικός Κώστας Κακούρης..
Πώς κατέληξε ο Τσέχωφ, βωβός;

Ένας συγγραφέας της έντονης διαπροσωπικής δράσης και της μεθοδευμένης σκηνικής σύγκρουσης, ξεκάθαρης μέσω του λόγου, που συνθέτει πρόσωπα και χαρακτήρες βαθιά εσωτερικούς, μοιάζει αδύνατο να ιδωθεί μέσω του βωβού κινηματογραφικού κάδρου. Ο Ηλίας Μαρούτσης επινόησε μια παράσταση εμπνευσμένη από την εξπρεσιονιστική αισθητική των ταινιών χωρίς ήχο και τη σχηματική υπερρεαλιστική ματιά στους χαρακτήρες του Τσέχωφ. Η ιστορία που αφηγείται δε βρίσκει λόγια καθώς όλα έχουν εξαντληθεί… Η οικονομική κρίση που ισοπεδώνει τα στούντιο του Χόλιγουντ, στα 1930, γεννά τις ίδιες ή παρόμοιες εικόνες στην Αθήνα της τελευταίας πενταετίας. Η  Esther Andre Gonzalez ανέλαβε τη σκηνική πραγμάτωση και μια παράσταση με θέμα τον Τσέχωφ αναζητά τον, σύμφωνα με τον ίδιο, παραγνωρισμένο κωμικό της χαρακτήρα.

Τσέχωφ Βωβός, η παράσταση της Esther Andre Gonzalez

Η διακεκριμένη ηθοποιός Όλγα Κνίπερ, του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας και χήρα του Άντον Τσέχωφ, τολμά να εγκαταλείψει τη σιγουριά της πατρίδας και της αναγνωρισμένης καριέρας για να αναζητήσει μια νέα αρχή στον κόσμο του αμερικανικού κινηματογράφου. Στη διαδρομή για την Αμερική, την προλαμβάνει ο Αρμαγεδδών του οικονομικού κραχ και αντί για συνάντηση με την ελπίδα και τη δόξα, έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τη χρεοκοπία και την εξαθλίωση. Δύο εξουθενωμένοι από τις στερητικές συνθήκες ηθοποιοί και ένας μουσικός έχουν εισβάλει και λεηλατούν τους χώρους που στο παρελθόν στέγαζαν το λαμπερό κινηματογραφικό στούντιο. Ο Όλγα αναλαμβάνει να ξανα-αφηγηθεί τις ιστορίες του Τσέχωφ, αλλά αγνοεί πως τα λόγια μέσα από το φακό εκλείπουν επίσης όπως και τα χρήματα για να ολοκληρώσει την παραγωγή του ελπιδοφόρου της εγχειρήματος.

Η  Esther Andre Gonzalez, μας καθοδηγεί στο χώρο, εκθέτει τα αντικείμενα και μας εισάγει με τον πιο άμεσο τρόπο στο σκηνικό περιβάλλον της ιστορίας, δημιουργώντας εικόνες και προοικονομώντας τη συνέχεια. Η προσέγγιση της ακουμπά περισσότερο στην Κνίπερ και λιγότερα στα υπόλοιπα πρόσωπα τα οποία αποδίδονται σχεδόν σχηματικά και με κάποια και στα όρια της απόλυτης καρικατούρας. Η φόρμα εναλλάσσεται με την υπερβολή ως δομικά στοιχεία και του μη ομιλούντα κινηματογράφου, αφού η εικόνα απορροφούσε όλη τη δυναμική του καλλιτεχνικού προϊόντος. Στο σύνολο της πρόκειται για μια απόπειρα των ίδιων των δημιουργών να δοκιμάσουν υπερκειμενικά και διακειμενικά μια σύγκριση μεταξύ τεχνών και ιδεών, στη βάση της συζήτησης περί κρίσης σε όλα τα επίπεδα της σύγχρονης ζωής . Αναπόφευκτα η σύγκριση κλείνει το μάτι στην επαναληπτικότητα ως χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ιστορίας .

Οι συντελεστές

Ο Χρήστος Κωνσταντέλλος επιμελήθηκε τα κοστούμια, κάνοντας μια καλή ανάγνωση του ύφους και του λόγου, ενώ επέλεξε και έστησε με προσοχή περισσή τα σκηνικά. Το αποτέλεσμα παρ’όλα αυτά, εκφράστηκε πιο «ηχηρά» απ’ όσο θα του ταίριαζε στα πλαίσια και τα όρια της συγκεκριμένης σκηνής. Ο σκηνικός «θόρυβος» υπερίσχυσε σε κάποια σημεία, αφαιρώντας από την οπτική και την άρτια αισθητική.

Η Αιμιλία Βασιλακάκη, δόμησε μια περσόνα εκρηκτική με ύφος και χαρακτήρα έντονο, τον οποίο παρέδωσε ατόφιο στο κοινό και τον υποστήριξε με κάθε τεχνικό μέσο, σε όλη τη διάρκεια. Ο Μίλτος Σαμαράς ακολούθησε μεν τον ήρωα του αλλά οι διαστάσεις του στην πράξη δεν ήταν τόσο ξεκάθαρες ώστε να μπορέσει να αποτυπωθεί με ευκρίνεια. Αντίστοιχα και με τη χαρακτήρα του Κώστα Χατζηδημητρίου που αν και δεν έκρυβε «μυστικά» δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τη γενική εικόνα της γελοιογραφίας και να γίνει πιο συγκεκριμένος. Εντελώς σχηματικός και απόλυτα εξπρεσιονιστικός ως φιγούρα ο μουσικός Κώστας Κακούρης που έγραψε και την πρωτότυπη μουσική για την παράσταση.

Ο Τσέχωφ Βωβός; ως δοκίμιο στη διεκδίκηση του ανέφικτου γιατί «το σημαντικό είναι η δύναμη να αντέχουμε».

Συντελεστές της παράστασης Ο Τσέχωφ Βωβός;

  • Κείμενο: Ηλίας Μαρούτσης
  • Σκηνοθεσία: Esther Andre Gonzalez
  • Σκηνικά/ Κοστούμια: Χρήστος Κωνσταντέλλος
  • Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου
  • Βίντεο: Μαρία Αθανασοπούλου
  • Μακιγιάζ: Κυριακή Μελίδου
  • Κομμώσεις: Ιουλία Συγριμή
  • Γραφιστικά: Θεοδοσία Μαρούτση
  • Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου
  • Παραγωγή: Αστική Εμπειρία Μη Κερδοσκοπική, Αντιγόνη
  • Βοηθός Παραγωγής: Βασίλης Παππάς
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Λήδα Καπνά
  • Παίζουν: Αιμιλία Βασιλακάκη, Μίλτος Σαμαράς, Κώστας Χατζηδημητρίου και ο μουσικός Κώστας Κακούρης.
Πληροφορίες παράστασης Ο Τσέχωφ Βωβός;

  • Χώρος: Από Μηχανής Θέατρο
  • Διεύθυνση: Ακαδήμου 13, Κεραμεικός
  • Παραστάσεις: Έως Κυριακή, 1 Απριλίου 2018
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 17:00
  • Διάρκεια: 75 λεπτά
  • Εισιτήριο: 8 έως 12 ευρώ
  • Κρατήσεις: viva.gr, 2105232097
  • Facebook Page παράστασης

Βία: Καθόλου

Γυμνό: Καθόλου

Χορηγός επικοινωνίας

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΤα μάγια της πεταλούδας του F.G. Lorca στο Θέατρο Olvio
Επόμενο άρθροΟι Γ. Βλάχος, Χρ. Πανοπούλου, Γ. Τσιάλος μιλούν για «Ό,τι απομένει»…
Μαρία Στέλλα Μπινίκου
Απόφοιτη Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων (κατεύθυνση Ψυχολογίας) και Θεατρικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών, στο Ναύπλιο. Φοιτήτρια στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές», του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.