Η κυρία Ντάλογουεϊ, το κλασικό μυθιστόρημα της Virginia Woolf, παρουσιάζεται στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας- Β΄ Σκηνή με μεγάλη επιτυχία. Το πασίγνωστο μυθιστόρημα της σπουδαίας Αγγλίδας μυθιστοριογράφου εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1925. Σκιαγραφεί ανθρώπινες σχέσεις συνομιλώντας με τον έρωτα, την ύπαρξη, αναδεικνύοντας την υποβαθμισμένη κοινωνική θέση της γυναίκας όπως την βίωνε και η ίδια. Πολλοί μελετητές θεωρούν ότι η κυρία Ντάλογουεϊ είναι ένα προσωπείο στο οποίο κρύβεται η συγγραφέας. Τρεις γυναίκες ενσαρκώνουν το ίδιο πρόσωπο…

Η κυρία Ντάλογουεϊ της Virginias Woolf.
Το θέατρο της οδού Κεφαλληνίας Β΄-Σκηνή φιλοξενεί τις Φαίη Ξυλά, Στέλλα Αντύπα και την Κατερίνα φωτιάδη.
Η κυρία Ντάλογουεϊ…

Η ιστορία διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια μίας ημέρας στο Λονδίνο. Ιούνιος του 1923, μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου, η Κλαρίσα Ντάλογουεϊ ετοιμάζει την καθιερωμένη δεξίωση. Η μέσης ηλικίας Ντάλογουεϊ αντιλαμβάνεται εντελώς ξαφνικά, ότι έχει επιστρέψει από την Ινδία, ο πρώτος της έρωτας, ο Πίτερ Γουόλς. Η επιστροφή του, ξυπνά στην ηρωίδα αναμνήσεις ενός ατελέσφορου έρωτα. Η Κλαρίσα Ντάλογουεϊ κατακλύζεται από παρελθοντικές μνήμες, οι οποίες έρχονται στο προσκήνιο και διαταράσσουν τη συνείδησή της.

Η ίδια είχε επιλέξει έναν γάμο με τον ευυπόληπτο πολιτικό Ρίτσαρντ Ντάλογουεϊ. Πολύ σύντομα όμως, θα συναισθανθεί πόσο καταδικασμένη και ανιαρή είναι η ζωή της. Ανάμεσα στις συγκαλυμμένες ενοχές βλέπει ξεκάθαρα τον ρόλο των προσωπικών της αποφάσεων, καθώς η μυστήρια συμπεριφορά της παρασύρεται από έναν εγκλωβισμένο έρωτα. Παράλληλα εμφανίζεται ένας τραυματισμένος άντρας από τους βομβαρδισμούς του Α’ Παγκοσμίου πολέμου, ο Σέπτιμους, τον οποίο η Κλαρίσα δεν συναντά ποτέ, ζουν την ίδια φορτισμένη ημέρα, μετράνε τα ψυχικά τους τραύματα και τις αμέτρητες πληγές του πολέμου.

Η συνάντηση με τον χρόνο…

Η Virginia Woolf, μια σπουδαία γυναίκα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μπόρεσε και νίκησε το χρόνο με τα αριστουργηματικά της έργα. Η κυρία Ντάλογουεϊ, έργο κλασικό και καινοτόμο για την εποχή του, συγκαταλέγεται στα αναγνώσματα του μοντερνισμού. Κρατάει υψηλή θέση στη δυτική λογοτεχνία. Η συνειρμική παράθεση γεγονότων καταργείται, όταν συνειδητά η συγγραφέας αναλύει την ευαισθησία της ηρωίδας στις ενδόμυχες σκέψεις και στα συναισθήματα, με αποτέλεσμα να έρχονται στο προσκήνιο θέματα ιδιαίτερα σημαντικά.

Η καταπιεσμένη θέση της γυναίκας σε ένα ασφυκτικό κοινωνικό περιβάλλον, καθιστά την ερωτική ζωή της Κλαρίσα εντελώς παγερή. Η συγγραφέας φωτίζει την ψυχή της ηρωίδας, από τη μία να εγκλωβίζεται στην καθημερινότητα και από την άλλη ψάχνει ελευθερία. Η κυρία Ντάλογουεϊ δίνει ένα συνεχόμενο ραντεβού με το θάνατο, αντιστέκεται στη ζωή και βουλιάζει πιο βαθιά σε κάθε σκέψη. Η Virginia Woolf ξεκίνησε να συγγράφει το έργο από το 1922 και το ολοκλήρωσε το 1924, επηρεασμένη από  το λογοτεχνικό έργο, Οδυσσέα του James Joyse, το οποίο και αυτό διαδραματίζεται σε μία μόνο ημέρα.

Η κυρία Νταλογουεί
Η κυρία Ντάλογουεϊ εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1925 με συγγραφέα τη Virginia Woolf.
Με τρισδιάστατη ανάλυση

Η σκηνοθέτης και θεατρολόγος Μαρία Ξανθοπουλίδου, μετά από το επιτυχημένο Crave της Sarah Kane, παρουσιάζει μια άρτια κυρία Ντάλογουεϊ. Η πρώτη τεχνική που εφαρμόζει είναι ο διαμελισμός και μετά η συμπύκνωση. Τεμάχισε την ηρωίδα ηλικιακά, δίνοντας στην πολύ καλή ηθοποιό Φαίη Ξυλά το παρελθόν και τη φρέσκια νιότη, ενώ αντίστοιχα στην ώριμη ηθοποιό Στέλλα Αντύπα έδωσε το παρόν, προβάλλοντας το βάρος και την καταθλιπτική αξία του χρόνου. Αργότερα η σκηνοθέτης, εύστοχα τολμά να φέρει στο φως ένα τρίτο πρόσωπο, την ηθοποιό Κατερίνα Φωτιάδη, η οποία ενσαρκώνει το υποσυνείδητο της συγγραφέως και το φέρει επάξια με επιτυχία.

Μια θηλυκή τριάδα μαγεύει τρισδιάστατα και φανερώνει το ολοκληρωμένο πρόσωπο της κυρίας Ντάλογουεϊ. Το παρόν, το παρελθόν και το υποσυνείδητο συσπειρώνονται και αντιμετωπίζουν τη συνείδηση της ηρωίδας, τα τρία πρόσωπα συνυπάρχουν στη σκηνή και συνομιλούν. Ο θάνατος, ο έρωτας, ο χρόνος, τα φθηνά προσωπεία στους τρίτους, η αξία της γυναίκας, η υποτιθέμενη χαρά και ο σωματικός πόνος είναι τα μηνύματα που υπογραμμίζει η κυρία Ξανθοπουλίδου. Οι τρεις γυναίκες με το ένα πρόσωπο, χτίζουν συνεχώς γέφυρες για να έρθουν πιο κοντά, είναι μία τεχνική που η σκηνοθέτης έξυπνα εφάρμοσε στο έργο βάζοντας ένα μεγεθυντικό φακό στους ηθοποιούς και το κοινό έβλεπε καθαρά τις αποστάσεις μεταξύ του συνειδητού και του υποσυνείδητου, ένα μπερδεμένο ονειρικό πλέγμα που δύσκολα έρχεσαι σε επαφή.

Η αλήθεια της σκηνής

Η δύσκολη μεταφορά της κυρίας Ντάλογουεϊ από μυθιστόρημα σε θεατρικό κείμενο αποδόθηκε αντάξια. Με εμπειρία η Φαίη Ξυλά, ερμήνευσε με μεγάλη επιτυχία την ευαισθησία στο ρόλο. Με υποκριτική δεινότητα, ευχέρεια στο λόγο, με χαρμολύπη να παραμονεύει στο βλέμμα, ξυπνά συναισθήματα και αποδίδει με σεβασμό την κυρία Ντάλογουεϊ. Η αξιαγάπητη ηθοποιός Στέλλα Αντύπα, ερμήνευσε αντίστοιχα με δεξιοτεχνία την ηρωίδα, εκφραστική και υποκριτικά σταθερή, κέρδισε καλές εντυπώσεις. Η άμεση Κατερίνα Φωτιάδη με καθαρό λόγο, έσπασε τον τοίχο στους θεατές κάθισε ανάμεσα και μας χάρισε μια εξαίσια ερμηνεία.

Ουσιαστικό ρόλο στο έργο είχε ο τραγουδοποιός Λόλεκ, ο οποίος μας παρέσυρε μουσικά. Συμβολικά, η μουσική ήταν πρόσωπο κλειδί στην παράσταση, οι ήχοι πλαισίωναν το έργο διαρκώς με μεγάλη ευστοχία, ενώ ο ίδιος εμφανίζεται και ως Σέπτιμους. Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελείται η Αριάδνη Βοζάνη και δημιουργεί ένα σκηνικό λιτό με δράσεις να αποδίδονται σε δύο επίπεδα.Τοίχοι με αστραφτερές ταπετσαρίες, διάσπαρτα φύλλα στο πάτωμα, σύγχρονα τεχνολογικά μέσα με virtual εικόνες και καλαίσθητα κουστούμια φέρουν ένα άρτιο αποτέλεσμα. Τους φωτισμούς σχεδιάζει επιτυχώς η Βαλεντίνα Ταμιωλάκη.

Συνολικά, H κυρία Ντάλογουεϊ είναι μια όμορφη παράσταση που μας ταξίδεψε με δυνατά συναισθήματα σε μία άλλη εποχή, που η γυναίκα δεν είχε λόγο, παρά μόνο τη δύναμη της σκέψης.. Μια παράσταση που αξίζει να δει ο καθενας μας!

Συντελεστές της παράστασης Η κυρία Ντάλογουεϊ

  • Μετάφραση: Δέσποινα Κερεβάντη
  • Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου
  • Συνεργασία στη διασκευή: Κ. Αλέξης Αλάτσης
  • Καλλιτεχνική συνεργασία-Κίνηση: Μαριέλα Νέστορα
  • Μουσική: Λόλεκ
  • Σκηνικά- Κουστούμια: Αριάνδη Βοζάνη
  • Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
  • Βίντεο παράστασης: Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου
  • Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Μπίκα
  • Επικοινωνία: Ανζελίνα Καψαμπέλη- Έλενα Γρίβα
  • Φωτογραφίες- trailer παράστασης: Πάτροκλος Σκαφίδας
  • Ερμηνεύουν: Φαίη Ξυλά, Στέλλα Αντύπα, Κατερίνα Φωτιάδη
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Β’ Σκηνή του θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας
  • Διεύθυνση: Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη-Αθήνα
  • Παραστάσεις: Από 22 Δεκεμβρίου 2017 έως 28 Ιανουαρίου 2018
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.00 μ.μ.
  • Από 2/2: Παρασκευή στις 21.00 και Σάββατο στις 18.00 μ.μ.
  • Διάρκεια: 95 λεπτά
  • Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15 ευρώ, Μειωμένο 10 ευρώ, ατέλειες 5 ευρώ
  • Τηλέφωνο-Κρατήσεις: 2114117878
  • Site Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας

– Βία: Καθόλου / Γυμνό: Καθόλου

 

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές κριτικές εδώ 

 

Προηγούμενο άρθροΟ Θοδωρής Νικολάου θα παρουσιάσει την «Ομπρέλα» στη Σφίγγα
Επόμενο άρθροΟ Νίκος Καρακαλπάκης στο ΙΛΙΟΝ PLUS στις 11 Φεβρουαρίου
Ευγενία Σάλτα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Απόφοιτη της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ιασμος» του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Διαθέτει σεμιναριακή εκπαίδευση στη «Σκηνοθεσία Θεάτρου» και στη «Θεατρική γραφή» από τη σχολή Tabula Rasa. Ασχολείται με τη μουσική, τη φωτογραφία και το video art. Εργάζεται ως Σκηνοθέτης στον Δήμο Μεγαρέων και σε άλλες περιοχές της Δυττικής Αττικής. Αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2018.