Η ομάδα APUS συστήνεται για πρώτη φορά στο θεατρικό κοινό με την τραγελαφική φάρσα «Το Μήνυμα» του συγγραφέα Αργύρη Χιόνη. Η παράσταση αυτή τελεί υπό την αιγίδα του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και παρουσιάστηκε για μια μόνο φορά στις 14 Ιουλίου στο Ανοιχτό Θέατρο Γκράβας.

Ο υπαρξιακός συγγραφέας Αργύρης Χιόνης είχε γράψει στο σύνολο ελάχιστα θεατρικά έργα, τα οποία δυστυχώς δεν ανθίζουν συχνά στην ελληνική θεατρική σκηνή­· ωστόσο η ομάδα APUS εξέπληξε ευχάριστα το κοινό με την επιλογή και την εύστοχη απόδοση του έργου του. Το κοινό ανταποκρίθηκε με δυνατό χειροκρότημα και έκλεισε ευγενικά το μάτι στην ομάδα APUS, αναμένοντας έτσι την επόμενη θεατρική τους παράσταση.

«Το Μήνυμα»: Υπόθεση

Το Μήνυμα γράφτηκε στα ελληνικά το 1973 και θεματικά υιοθετεί στοιχεία από το θέατρο του παραλόγου και θυμίζει έντονα το υπαρξιακό έργο, Περιμένοντας τον Γκοντό του Samuel Beckett. Η υπόθεση του έργου είναι απλή· δύο άνθρωποι, που δεν ξέρουν από που έρχονται, που είναι και που πάνε, μεταφέρουν ένα σπουδαίο αλλά λησμονημένο μήνυμα σε έναν άγνωστο Κύριο.

Το Μήνυμα
Η ομάδα APUS: Ανθή Φουντά, Αντώνης Κυριακἀκης, Γιώργος Πατεράκης. (Φωτογραφία: Ευγενία Σάλτα για το Artic.gr)

Οι άνθρωποι αυτοί, σαν αγγελιαφόροι, χωρίς να αναφέρουν τα ονόματά τους, διανύουν χωρίς αρχή και χωρίς τέλος μια τεράστια απόσταση. Αυτή η απόσταση εκμαιεύει ιστορίες, αφηγήσεις και τεχνάσματα. Οι δύο ήρωες περπατούν και συζητούν «κάτι αρχίζει και κάτι τελειώνει μέσα τους» και η πορεία συνεχίζεται, όπως η αληθινή ζωή.

Λίγα λόγια για την Ομάδα APUS.

Η Ομάδα APUS συστάθηκε το 2020 από τους Ανθή Φουντά, Αντώνη Κυριακάκη και Γιώργο Πατεράκη. Το θεατρικό κενό αυτής της χρονιάς προσέφερε το χρόνο για τη δημιουργική συνάντηση των τριών, η οποία βρισκόταν σε αναμονή από την προγενέστερη επαγγελματική τους περίοδο. Μετά τις σπουδές και τα πρώτα χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας ενώνουν τις δυνάμεις τους για να φτιάξουν μια ευρηματική, κωμική και βαθιά ανθρώπινη παράσταση.

Ο συγγραφέας Αργύρης Χιόνης στέλνει «Μήνυμα»

Ο Αργύρης Χιόνης γεννήθηκε στην Αθήνα (1943-2011) και μόλις δεκατεσσάρων ετών άρχισε να γράφει ποιήματα. Ο ίδιος ζούσε στο Άμστερνταμ όταν εκδόθηκαν δύο βιβλία του (Σχήματα Απουσίας και Μεταμορφώσεις), ενώ το 1971 βραβεύτηκαν δύο θεατρικά έργα: «Ο Ρήτορας» και «Αυτός εκτός και εντός του κοστουμιού του». Στο συγγραφικό του βίο ο Αργύρης Χιόνης άφησε κληρονομιά, δεκατέσσερις ποιητικές συλλογές, έξι πεζά κείμενα, ένα πλούσιο μεταφραστικό έργο και τρία θεατρικά έργα.

Το θεατρικό κείμενο «Το Μήνυμα» του Αργύρη Χιόνη ακολουθεί πιστά τις τεχνικές του θεάτρου του παραλόγου.

Το θεατρικό κείμενο «Το Μήνυμα» του Αργύρη Χιόνη ακολουθεί πιστά τις τεχνικές του θεάτρου του παραλόγου. Τα κωμικά στοιχεία του έργου, τα οποία βασίζονται σε επαναλαμβανόμενους, χωρίς ουσία διάλογους και σε απρόσμενα λάθη των πρωταγωνιστών, απορρίπτουν εύστοχα την εξέλιξη της πλοκής. Με τον τρόπο αυτό, δραματουργικά «Το Μήνυμα» γεννά μια ιδιότυπη σχέση: Ζωής ­- Χρόνου σε πλαίσια ενός μεταφυσικού φάσματος.

Το Μήνυμα
Αντώνης Κυριακάκης και Ανθή Φουντά | «Το Μήνυμα» του Αργύρη Χιόνη

Επεξηγηματικά ο Κύριος του μηνύματος (παραλήπτης) ίσως είναι ο Θεός, ο οποίος μοιάζει διαφορετικά για τον καθέναν. Με έναν μεταφυσικό τρόπο ο συγγραφέας χτίζει έναν απρόσωπο Κύριο, ή το «Εγώ» μας, σε μια διαδρομή ζωής, που περιμένει το «μήνυμα» του. Τα ξεπερασμένα φράγματα της λογικής φανερώνονται μέσα από αναμνήσεις ενός επάλληλου κόσμου.  Συγκεκριμένα στην παράσταση οι ήρωες δημιουργούν αφηγηματικές ιστορίες, οι οποίες μοιάζουν αληθινές στο εδώ και στο τώρα, παράλληλα παραπλανούν και δίνουν την αίσθηση ότι ανήκουν σε πλασματικές αναμνήσεις:

«Β : Εγώ, όταν πίνω, μπορεί να ξεχνάω ποιος είμαι, αλλά είναι φορές που, σουρωμένος, μπορώ να θυμηθώ ακόμη και πράγματα που γίνανε πριν γεννηθώ.
Α: Τι λες ρε παιδάκι μου;….ας πούμε…κάτι σα να ζεις στο προ παρελθόν.
Β: Ακριβώς! Αυτή είναι η λέξη! …..στο παλιό καλό προ παρελθόν που δε το έζησα ποτέ κι όμως – θα το πιστέψεις; –  το νοσταλγώ.
(απόσπασμα από «Το Μήνυμα»)

Είναι πράγματι φανερό ότι ο Αργύρης Χιόνης, στην υπαρξιακή ιστορία «Το Μήνυμα» και με τον άρτιο ποιητικό του λόγο δημιουργεί μια παράλογη λογική, που ανήκει χρονικά σε μια τρισδιάστατη εποχή, εξυμνώντας το μπεκετικό αδιέξοδο.

Επί σκηνής στο Ανοιχτό Θέατρο Γκράβας.

Η ταλαντούχα Ανθή Φουντά σκηνοθετεί, ερμηνεύει και σκηνογραφεί. Στον πολλαπλό της ρόλο, έχτισε σκηνοθετικά μια εύρυθμη παράσταση με πολλά γκροτέσκο στοιχεία. Στην σκηνή ερμηνεύουν δύο ηθοποιοί: η Ανθή Φουντά και ο Αντώνης Κυριακάκης, οι οποίοι για 60 συνεχόμενα λεπτά φωτίζουν επιτυχώς την «υπαρξιακή αγωνία» του έργου.

Το Μήνυμα
«Το Μήνυμα» γεννά μια ιδιότυπη σχέση: Ζωής ­- Χρόνου σε πλαίσια ενός μεταφυσικού φάσματος.»

Ερμηνευτικά η ηθοποιός Ανθή Φουντά λειτουργούσε με απόλυτη συνέπεια στο ύφος της. Σκηνογραφικά δημιούργησε μια ξύλινη κατασκευή, εξυπηρετώντας τόσο στην ερμηνεία των ηθοποιών, όσο και στα δύσκολα σύμβολα του έργου.

Η Ανθή Φουντά και ο Αντώνης Κυριακάκης για 60 συνεχόμενα λεπτά φωτίζουν επιτυχώς την «υπαρξιακή αγωνία» του έργου.

Το έργο αρχίζει με τους ηθοποιούς Ανθή Φουντά και Αντώνης Κυριακάκης να μπαίνουν σε ένα ξύλινο ανοιχτό πλαίσιο, σαν ξύλινο παιχνίδι. Οι εκπληκτικές χορογραφημένες κινήσεις τους, υπό την επιμέλεια του Ευθύμη Χρίστου, συμβόλιζαν με επιτυχία την δύσκολη διαδρομή που διένυαν. Ο ηθοποιός Αντώνης Κυριακάκης με την καταπληκτική του αίσθηση στο μέτρο, ανταπεξήλθε άψογα στις υποκριτικές απαιτήσεις του ρόλου του. Η Ξένια Σοφιανάτου εύστοχα απέδωσε ενδυματολογικά κάθε σύμβολο, καθώς στους δύο ήρωες τόνισε το «τραυματισμένο» κουστούμι που έκρυβε η ψυχή τους.

Εν κατακλείδι, η παράσταση «Το Μήνυμα» από την ομάδα APUS αποδίδει με συγκλονιστικούς ερμηνευτικά μηχανισμούς τα κενά μηνύματα που κουβαλά ο άνθρωπος κατά τη διάρκεια της ζωής του. Μια παράσταση που επικοινωνεί άμεσα με το κοινό, δίνοντας ένα μήνυμα αισιοδοξίας στο εάν δεν θυμηθείς το μήνυμα σου, απλά δημιούργησε τις δικές σου ιστορίες.

Το Μήνυμα | Συντελεστές Παράστασης

  • Κείμενο: Αργύρης Χιόνης
  • Σκηνοθεσία/Σκηνογραφία: Ανθή Φουντά
  • Δραματουργική επεξεργασία: Ομάδα APUS (Ανθή Φουντά, Αντώνης Κυριακάκης, Γιώργος Πατεράκης)
  • Επιμέλεια Κίνησης: Ευθύμης Χρήστου
  • Σκηνικά: Σταμάτης Λεόντιος
  • Κοστούμια: Ξένια Σοφιανάτου
  • Photo credits: Ηλίας Παπαϊωάννου
  • Επικοινωνία παράστασης: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας
  • Ερμηνεύουν: Αντώνης Κυριακάκης, Ανθή Φουντά
  • Παραγωγή: Omikron3Artspace
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Ανοιχτό Θέατρο Γκράβας.
  • Διεύθυνση: Ταϋγέτου 60, Γαλάτσι
  • Ημερομηνία: Τετάρτη 14 Ιουλίου 2021, ώρα έναρξης: 21.00,
  • Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά
  • Πληροφορίες: Τηλ.: 2130882955, Κιν.: 6983228336
  • Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος – Κανονικό 12€, Φοιτητικό / Ανέργων 9€, Ομαδικό 6 ατόμων 8€, Αγορά Εισιτήριου στο θέατρο την ημέρα της παράστασης 14€

–Βία: Καθόλου

–Γυμνό: καθόλου

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές Κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΤο Δίλημμα του Αυτοκράτορα – Η ομάδα Hippo στον Αρχαιολογικό Χώρο Νεμέας
Επόμενο άρθροΦεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου | Αναβολή εκδηλώσεων στην Επίδαυρο
Ευγενία Σάλτα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Απόφοιτη της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ιασμος» του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Διαθέτει σεμιναριακή εκπαίδευση στη «Σκηνοθεσία Θεάτρου» και στη «Θεατρική γραφή» από τη σχολή Tabula Rasa. Ασχολείται με τη μουσική, τη φωτογραφία και το video art. Εργάζεται ως Σκηνοθέτης στον Δήμο Μεγαρέων και σε άλλες περιοχές της Δυττικής Αττικής. Αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2018.