Οι Mirrorless Φωτογραφικές Μηχανές εμφανίζουν μια εξελικτική πορεία σε όλα τα επίπεδα που είναι δύσκολο να αγνοηθεί. Βλέποντας και τις τάσεις του 2016, οι πιο δημοφιλείς ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές ήταν οι Mirrorless και μπαίνουμε στο 2017 με τις εταιρείες να στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό στον τομέα αυτό.

Προχωρώντας στο νέο έτος αποδεικνύεται η παραπάνω παρατήρηση. Παρατηρούμε δηλαδή, τις πρόσφατες προσθήκες των εταιρειών να διατηρούν την τάση προς τον τομέα αυτό. Παραδειγματικά, η πιο ενδιαφέρουσα φημολογία είναι πως η Fuji ετοιμάζει την νέα GFX, Mirrorless σε Medium Format. Επιπρόσθετα από πέρσι η Canon έχει ήδη κυκλοφορήσει την EOS M5 καθώς και η Leica έχει κάνει την προσθήκη του νέου κυρίαρχου μοντέλου της M10 την ίδια περίοδο. Βλέπουμε, λοιπόν, πως η φωτογραφία Mirrorless εξελίσσεται αρκετά γρήγορα. Διατηρώντας σταθερές προσθήκες προϊόντων, ενσωματώνοντας αρκετές καινοτομίες και αναδημιουργώντας τον χώρο.

Τι καθορίζει την εξέλιξη;

Άμα ρίξουμε μια ματιά στα σημεία όπου επικεντρώνεται το ενδιαφέρον στις Mirrorless φωτογραφικές μηχανές θα δούμε πως είναι κατά κύριο λόγο το μέγεθος. Ειδικότερα η καλή απόδοση σε μικρό μέγεθος είναι κάτι το οποίο ο κάθε φωτογράφος θα ήθελε να έχει. Όταν το μικρό μέγεθος μπορεί συνδυάζεται με ποιότητα εικόνας καλύτερη από κάμερα DSLR τότε αυτό αποτελεί το ιδανικό πακέτο.

Ας λάβουμε για παράδειγμα την ολοκαίνουργια Canon EOS M5. Πολλοί στη φωτογραφική κοινότητα περίμεναν την εμφάνιση ενός επαγγελματικού μοντέλου DSLR, έτοιμου να συναγωνιστεί την Nikon, την κύρια ανταγωνίστρια της. Αντίθετα, η Canon διέψευσε τις φημολογίες και κυκλοφόρησε μια κάμερα Mirrorless την EOS M5 λίγο πριν τελειώσει το 2016 για να επωμιστεί τη δημοφιλία των Mirrorless φωτογραφικών και να συναγωνιστεί στην κορυφή τις Fuji, Sony και Olympus με ένα εξίσου σημαντικό μοντέλο.

Από την άλλη, παρατηρούμε και την ραγδαία εξέλιξη που γίνεται στις πιο πολυτελείς και εξειδικευμένες Mirrorless φωτογραφικές μηχανές. Εταιρείες όπως η Leica, που κυκλοφόρησε την M10 στα τέλη του περασμένου έτους προσφέροντας άλλο ένα σημαντικό κομμάτι στη σειρά M. Προσφέροντας πλήθος σημαντικών βελτιώσεων η Leica διατήρησε μια σταθερή παρουσία και κρατάει υψηλά την αξία που έχει δημιουργήσει. Από την άλλη, υπάρχουν και οι εταιρείες πολυτελείας που αφοσιώνονται στον απόλυτο εκλεπτυσμό. Αυτές ονομαστικά είναι η Hasselblad και η Phase One με τα αντίστοιχα μοντέλα τους που ξεπερνούν και τα πιο επιτυχημένα μοντέλα DSLR. Αυτές όμως διατηρούν σχεδόν εξωπραγματικές τιμές (8.440 € η X1D της Hasselblad και 56.000$ η ιδιαίτερη Phase One/Alpa 12TC).

Βλέπουμε δηλαδή καινοτομίες να εφαρμόζονται που προηγουμένως ήταν αδιανόητες για μια τόσο μικρή κάμερα όπως μια Mirrorless. Αναφερόμαστε στην ενσωμάτωση Αισθητήρων Medium Format στις «συμπυκνωμένες» αυτές φωτογραφικές και στις δυνατότητες που αυτοί φτάνουν. Παράλληλα προσθέτοντας και κορυφαίες επιδόσεις αποδίδουν υποδειγματικά σε όλο το φάσμα των φωτογραφικών δραστηριοτήτων.

Mirrorless Η DSLR;

Για πολλούς φωτογράφους αυτό είναι ένα ερώτημα που δεν τίθεται αμφισβήτησης, για άλλους πάλι είναι κάτι το οποίο απαιτεί ώρες μελέτης πάνω από την τελική επιλογή. Ο λόγος για αυτό βρίσκεται στα συνεχώς συγχεόμενα όρια μεταξύ των δύο αυτών τύπων. Από τη μια ο φωτογράφος αναζητεί την απόλυτη ποιότητα εικόνας, με τον μεγαλύτερο δυνατό έλεγχο και την καλύτερη απόδοση όλων των χαρακτηριστικών. Από την άλλη, επιζητείται η απόλυτη πρακτικότητα και ευκολία στον χειρισμό με παράλληλη καλή απόδοση. Σε αυτά τα δυο μοντέλα θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε σε γενικές γραμμές τη διαμάχη DSLR και Mirrorless.

Από τότε που εμφανίστηκαν οι Mirrorless φωτογραφικές μηχανές αυτές ήταν οι κυρίαρχες στην ευκολία χρήσης και μετακίνησης. Όμως αυτές δε μπορούσαν να φτάσουν σε χαρακτηριστικά τις DSLR. Ο πιο ουσιαστικός διαφοροποιητικός παράγοντας είναι κατά κύριο λόγο η έλλειψη του οπτικού σκοπεύτρου. (viewfinder). Ένα χαρακτηριστικό που καθορίζει και το μικρότερο μέγεθος και την ονομασία Mirrorless. Αντίθετα ενσωματώνεται ηλεκτρονικό σκοπεύτρου το οποίο αν δούμε τις αποδόσεις που φτάνουν οι πιο απαιτητικές Mirrorless αποτελεί ίσως το μοναδικό μεγάλο αρνητικό στοιχείο που μπορεί να βρεί σε αυτές κανείς.

Γιατί τότε δεν επιλέγονται οι Mirrorless Φωτογραφικές Μηχανές;

Έτσι παρατηρούμε πως με την πάροδο των χρόνων αυτός ο διαχωρισμός έχει μειωθεί σημαντικά και υπάρχουν Mirrorless που συναγωνίζονται επάξια τις καλύτερες DSLR. Άρα για ποιό λόγο να μην επιλέξει κάποιος Mirrorless;

Ο λόγος είναι η τιμή. Εκεί που οι DSLR με τα ίδια χαρακτηριστικά μπορούν να κοστίζουν 1000 εως και 2000 ευρώ, οι Mirrorless φτάνουν τις  3, 6, 8 χιλιάδες αλλά και παραπάνω. Όλο αυτό κυρίως λόγω του συνδυασμού της υψηλής ποιότητας και του μικρού μεγέθους.

Αν κατευθυνθούμε σε ένα πιο προσιτό επίπεδο οι Mirrorless συνεχίζουν να διατηρούν πολύ υψηλές τιμές σε σχέση με τις αντίστοιχες DSLR. Εντοπίζουμε την πολύ δημοφιλή Fuji X-Pro 2 (1.819 €) και την Olympus Pen-F (1.198 €) σε σχετικά υψηλές τιμές για τις αποδόσεις που προσφέρουν. Αυτές είναι κανονικές τιμές για Mirrorless ενώ σε DSLR κάποιος μπορεί να βρει και με 400 € (D3300). Στο σύνολο τους ένας απλός αλλά και ένας πιο εξειδικευμένος χρήστης θα βρεί καλύτερες και πιο προσιτές επιλογές στον χώρο των DSLR, τουλάχιστον προς το παρόν.

Συμπερασματικά

Στο τέλος μένουμε με την ελπίδα πως οι Mirrorless φωτογραφικές μηχανές έχουν λαμπρό μέλλον. Αν μη τι άλλο, οι εξελίξεις που αυτές έχουν επιτελέσει στους τομείς των πολύ υψηλών επιπέδων με εταιρίες είναι εξαιρετικές και μας δίνουν μια γεύση για το που πρόκειται να κινηθεί η τεχνολογία των φωτογραφικών μηχανών μακροπρόθεσμα. Έτσι τουλάχιστον υπάρχει η ελπίδα πως στην επόμενη δεκαετία τέτοιες επιδόσεις θα γίνονται όλο πιο προσβάσιμες. Μπορεί με πιο προσιτές τιμές σε κάμερες Μirrorless που θα είναι καθημερινό φαινόμενο πλέον να έχουν 50 MegaPixel.

Θα διατηρούνται τότε οι DSLR στην κορυφή με καλύτερα μοντέλα ; Η θα προχωρήσει η τεχνολογία της ψηφιακής τεχνολογίας σε τέτοιο βαθμό ώστε να δημιουργηθεί κάτι ολοκαίνουργιο ; Δε μένει παρά να δούμε στην πορεία.

Προηγούμενο άρθροPeloponnese Wine Festival- 19 Φεβρουαρίου στο ξενοδοχείο Hilton
Επόμενο άρθροΈρωτας είναι ….. από την Χορωδία του Δήμου Αθηναίων την Tρίτη 14 Φεβρουαρίου
Σταύρος Βαλσάμης
Φοιτητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Tμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού. Κύριο ενδιαφέρον η κλασσική αναλογική και σύγχρονη φωτογραφία καθώς επίσης οι λογοτεχνικές και εικαστικές τέχνες.