Το βραβευμένο θεατρικό έργο «Μαυροπούλι», του καταξιωμένου συγγραφέα David Harrower παρουσιάζεται στο θέατρο Άλμα, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη. Ο ίδιος συμπρωταγωνιστεί με την νεαρή ηθοποιό Ανθή Σαββάκη. Μια επιτυχημένη παράσταση με μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό αγγίζει ευαίσθητες χορδές, καλώντας τους θεατές να απαντήσουν ουσιαστικά ερωτήματα ηθικής, σεξουαλικής, ερωτικής, ηλικιακής συμπεριφοράς, με τρόπο κατανοητό και καθόλου επικίνδυνο. Ο συγγραφέας ξεδιπλώνει την ιστορία του εύστοχα, με κορυφώσεις και αποκαλύψεις παρασύροντας οποιαδήποτε ταμπέλα υπάρχει στην κοινωνία μας. Το έργο είναι σύγχρονο, γράφτηκε το 2005 και βραβεύτηκε ως το καλύτερο θεατρικό έργο του 2006. Ο Harrower επηρεασμένος από αληθινά γεγονότα πραγματεύεται μια έννοια που μπορεί ακόμα και στις ημέρες μας να θεωρηθεί ταμπού. Η κακοποίηση ανηλίκου και η παιδοφιλία είναι πάντοτε ένα θέμα κοινωνικά ευαίσθητο και ταυτόχρονα αρκετά διαχρονικό. Ο συγγραφέας όμως δεν στέκεται εκεί, ψάχνει τις πληγές του θύματος και του θύτη.
Το «Μαυροπούλι»…
Ο Rey, ένας σαρανταπεντάχρονος άντρας κακοποιεί την Ouna, ένα κορίτσι δώδεκα ετών. Μετά από δέκα πέντε ολόκληρα χρόνια απουσίας μεταξύ τους, η Ouna πληγωμένη, βυθισμένη στον χρόνο κουβαλώντας ερωτικές αναμνήσεις και ψυχικά τραύματα αποφασίζει να εισβάλει στον εργασιακό χώρο του Rey απαιτώντας να ξεγυμνωθούν τα γιγάντια ερωτήματα, που έχουν φυλακίσει την ψυχή της. Ο Rey ένας εξήντα ετών άντρας πια, αποφασισμένος να ξεχάσει ό,τι τον δένει με το παρελθόν, αφού πρώτα είχε περάσει και έξι έτη φυλάκισης για παιδεραστία, άλλαξε το όνομα του, την δουλειά του, την πόλη όπου διέμενε και με αυτό τον τρόπο προσπάθησε να προχωρήσει την ζωή του κανονικά και να ξεχάσει. Η ζωή του κρύφτηκε σε μια άλλη ζωή, βρήκε δουλειά σε μια φαρμακευτική εταιρία με οδοντιατρικά είδη.
Η Ouna από την άλλη πλευρά δεν μπόρεσε να ξεχάσει γιατί δεν έφυγε ποτέ από το μέρος που μεγάλωσε, δεκαπέντε συνεχόμενα χρόνια ζούσε την ίδια ημέρα… Ο Rey και η Ouna συναντιούνται, φανερά ξαφνιασμένοι μετά από τόσα χρόνια το παρελθόν τους έγινε παρόν, η Ouna με φανερά ψυχικά νοσήματα από την πρώτη κιόλας σκηνή του έργου προσπαθεί να λυτρωθεί, εκείνος αναζητά την συγχώρεση. Οι δύο πρωταγωνιστές έρχονται αντιμέτωποι με την αλήθεια του χρόνου… ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμού. Τα ερωτήματα είναι πολλά και οι απαντήσεις πληγώνουν και ξαφνιάζουν. Έτοιμοι να αντιμετωπίσουν το κλειδωμένο τους παρελθόν μπροστά στο ξεχασμένο ερωτικό παρόν.
Καθαρή ματιά…
Το «Μαυροπούλι» σύμφωνα με τα λόγια του συγγραφέα, David Harrower: «Αυτό το έργο μου βγήκε έτσι, αυθόρμητα. Το έγραψα σε περίπου ένα μήνα. Με το που ξεκίνησα, απλώς έγραφα χωρίς σταματημό. Το τελείωσα σχεδόν με μια ανάσα!»
Ο Σκοτσέζος συγγραφέας, με την απλοϊκή του γραφή, διαχειρίζεται άρτια την ερωτική διάθεση και την απόσταση χρόνου των ηρώων, αποφεύγει επιδέξια να ηθικολογήσει το θέμα της κακοποίησης. Το έργο εξερευνά τις γκρίζες ζώνες, μιλάει για τις μη ξεκάθαρες διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Ένα κοινωνικό δράμα που μας παίρνει την ανάσα, έργο δύσκολο και ταυτόχρονα τολμηρό. Το «Μαυροπούλι» είναι το σύμβολο της ερωτικής επιθυμίας. Μαύρο χρώμα σε μια παιδική ψυχή που θέλει να πετάξει. Το πουλί σύμβολο ελευθερίας… έργο που σου αφήνει την αίσθηση, ότι μπορεί να συμβαίνουν και δύο πράγματα ταυτόχρονα, διαχέεται ένα συνεχόμενο μυστήριο επί σκηνής! Οι ηθοποιοί φέρουν μεγάλη ευθύνη γιατί ενσαρκώνουν ρόλους πάνω σε πολύ λεπτές γραμμές.
Ο ταλαντούχος Γιώργος Κιμούλης στο ρόλο του Rey ήταν καθηλωτικός για μια ακόμα φορά, στάθηκε αντάξιος στο ρόλο που υποδυόταν χωρίς καμία υπερβολή γεμίζοντας εμφανέστατα τη σκηνή με την παρουσία του. Βυθισμένος στο ρόλο του με τεχνικές άμεσες που αποδείκνυαν ότι γνωρίζει πάρα πολύ καλά ποιος είναι και τι κάνει. Συγκινητικός στον μονόλογο του και αυτόματα συμπαθής με την στάση του, σύστηνε τον χαρακτήρα του και παράλληλα φώτιζε την συμπρωταγωνίστριά του σε όλα τα επίπεδα του έργου. Ο καθαρός λόγος, η διαπεραστική του φωνή και η σκηνοθετική δυσκολία να σκηνοθετείς τον εαυτό σου δηλώνει το μεγαλείο του κύριου Κιμούλη στην ερμηνεία του.
Η πρωτοεμφανιζόμενη Ανθή Σαββάκη στο ρόλο της Ouna μπόρεσε να σταθεί αντάξια στο πλευρό του συμπρωταγωνιστή της. Ο ρόλος της ήταν φανερά δύσκολος στο να βρει τις κατάλληλες τεχνικές ισορροπώντας τα ψυχικά νοσήματα, χωρίς να καταφεύγει σε μελοδράματα που γίνονται με ευκολία. Η ερμηνεία εσωστρεφής και εξωστρεφής όταν έπρεπε. Μια ουσιαστική στιγμή του έργου ήταν όταν η ηθοποιός βούλιαζε στο σκοτάδι. Στο σημείο αυτό μπορούσαμε να δούμε την ενήλικη Ouna να φέρνει στην επιφάνια τον δωδεκάχρονο εαυτό της που μανιωδώς προσπαθούσε να δείξει ότι έχει μεγαλώσει.
Με τεχνική…
Σκηνοθετικά, ο κύριος Γιώργος Κιμούλης αποδίδει στο έργο μια ισορροπία που το απογειώνει. Αυτό το συνεχόμενο πινκ – πονκ (ερωτήσεις, απαντήσεις) δίνει ρυθμό και ενέργεια στους πρωταγωνιστές αλλά και στους θεατές, είναι μια τεχνική που καλεί κοινό και ηθοποιούς να συμμετέχουν ταυτόχρονα, ενώ οι ηθοποιοί δρούνε στη σκηνή οι θεατές αντιδρούν αισθητά. Με έναν μαγικό τρόπο τα σώματα μπορούσαν να περιφέρονται στο χώρο αλλά οι δράσεις έμεναν συμπυκνωμένες στο κέντρο με αυτό τον τρόπο παρουσιαζόταν το «Μαυροπούλι» μια αιωρούμενη ερωτική επιθυμία. Ένα ερωτικό κάλεσμα.. Αυτοί οι δύο άνθρωποι ερωτεύτηκαν και καταστράφηκαν.
Στη σκηνογραφία συναντάμε την Χριστίνα Κωστέα. Ένα σκηνικό αποστειρωμένο γεμάτο σκουπίδια.. τραπέζι ξεχειλισμένο με ακαθαρσίες, ένα πάτωμα πλημμυρισμένο με πλαστικά ποτήρια, χαρτιά, άδεια μπουκάλια και χρώματα στους τοίχους να δηλώνουν καθαριότητα. Το Γκρι ήταν το βασικό χρώμα που κυριαρχούσε στο μάτι του θεατή… Με πολύ έξυπνο τρόπο η σκηνογράφος θέλησε να φέρει επί σκηνής όλες τις αντιθέσεις.. Καθαρές, αποστειρωμένες ζωές, με ερωτικά ψεγάδια. Ζωές σαν τα σκουπίδια, που βγαίνουν ξέχειλα από τους κάδους! Στα κουστούμια, υπογράφει η Σοφία Νικολαΐδη η οποία εύστοχα συνδύασε την σκηνογραφία και την ενδυματολογία και αποδόθηκε ένα αισθητικά καλόγουστο αποτέλεσμα. Τους φωτισμούς σχεδιάζει η Κατερίνα Μαραγκουδάκη η οποία αρκετά λειτουργικά απέδωσε κάθε σκηνή στο έργο. Να αναφέρουμε ότι στους στίχους και την μουσική της παράστασης βρίσκεται ο εξαιρετικός Σταμάτης Κραουνάκης, που συγκινεί. Το «Μαυροπούλι» προσέφερε ένα καταπληκτικό θεατρικό ταξίδι που κέρδισε τις καλύτερες εντυπώσεις μας!
Συντελεστές παράστασης Το «Μαυροπούλι»
- Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης
- Μετάφραση: Λευτέρης Γιοβάνιδης
- Σκηνικά: Χριστίνα Κωστέα
- Κοστούμια: Σοφία Νικολαΐδη
- Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
- Video: Κώστας Κιμούλης
- Στίχοι και μουσική τραγουδιού: Σταμάτης Κραουνάκης
- Διεύθυνση Παραγωγής: Ελένη Συροπούλου
- Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Ανθή Σαββάκη, Νίκος Λαγός, Γεωργία Πασιπουλαρίδη, Ζωή Πετράκη
Πληροφορίες
- Τοποθεσία: Θέατρο Άλμα
- Διεύθυνση: Αμερικής 9, Αθήνα
- Παραστάσεις: μέχρι το Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018
- Ημέρες / Ώρα: Τετάρτη: 19.30 / Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21.00 / Κυριακή: 20:00
- Διάρκεια: 90 λεπτά
- Τιμές Εισιτηρίων: € 20, 17 (Σάβ., Κυρ.), 15, 12 (Τετ.-Παρ.).
- Τηλέφωνο: 210 5220100
- e-mail: theatroalma@gmail.com
- Site
Βία: Λίγη / Γυμνό: Καθόλου