Θεσσαλονίκη 1912-2012: Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίαςΤη νεότερη αρχιτεκτονική και πολεοδομική ιστορία της Θεσσαλονίκης επιδιώκει να αναδείξει το μουσείο Μπενάκη, στα πλαίσια της συμπλήρωσης εκατό χρόνων από την ενσωμάτωση της πόλης στο ελληνικό κράτος. Η Θεσσαλονίκη, με πληθυσμό που προσεγγίζει σήμερα το ένα εκατομμύριο κατοίκους, πήρε το όνομά της από την ετεροθαλή αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και σύζυγο του ιδρυτή της Κασσάνδρου. Αξιοποιώντας τη στρατηγική της θέση, υπήρξε αξιόλογο λιμάνι κατά τα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια, ενώ κατά το 19ο αιώνα, υπό Οθωμανική κυριαρχία, η Θεσσαλονίκη ανέπτυξε αξιόλογη πνευματική κίνηση και έντονο κοσμοπολιτισμό.  

 

 

Γεγονός αποτελεί ότι η πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη διαφέρει σε πλείστα σημεία ως προς την αισθητική των κτηρίων της από τις πόλεις της νότιας Ελλάδας και φυσικά την Αθήνα. Κυρίαρχος ρυθμός ως και τις αρχές του 20ου αιώνα είναι ο εκλεκτικισμός, σε αντίθεση με την πρωτεύουσα, η οποία εξακολουθεί να δομείται κατά κανόνα, σε αυστηρό νεοκλασικό ρυθμό. Ο εκλεκτικισμός αποτελεί το συρμό της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και η Θεσσαλονίκη, όντας ήδη ακμάζον αστικό κέντρο ακολουθεί τις τάσεις των υπολοίπων πόλεων της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.

 

Η έκθεση στο μουσείο Μπενάκη


 

Η έκθεση χωρίζεται σε ενότητες, ανάλογα με το κυρίαρχο αρχιτεκτονικό στυλ, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ιστορικές παραμέτρους της πόλης. Γίνεται λοιπόν σαφής η εξέλιξη του αστικού ιστού στο χρόνο, μέσα από τη μορφολογία των κτηρίων και των εκάστοτε κυρίαρχων τάσεων (Bauhaus, Αrt Deco κ.α.). Μεγάλα γεγονότα, όπως ο Α’ παγκόσμιος πόλεμος, η καταστρεπτική πυρκαγιά του 1917, καθώς και η επακόλουθη μελέτη και εφαρμογή του νέου πολεοδομικού σχεδίου και η ανοικοδόμηση αλλάζουν για πάντα το αρχιτεκτονικό πρόσωπο της Θεσσαλονίκης. Τα μεγαλεπήβολα σχέδια των δεκαετιών του ’50 και του ’60 δεν αναιρούν τα αρχιτεκτονικά εγκλήματα, καθότι, ούτε η συμπρωτεύουσα γλίτωσε από τη λαίλαπα της αντιπαροχής, παρουσιάζοντας ωστόσο μεγαλύτερη συνοχή από την κατακερματισμένη Αθήνα.

 

Τυπικό δείγμα εκλεκτικιστικού κτηρίου στη Θεσσαλονίκη

Η έκθεση επικεντρώνεται σε κτήρια τοπόσημα, αντιπροσωπευτικά των εκάστοτε κτηριακών τύπων ή ρυθμών, έργα πρωτότυπα, υλοποιημένα, που έχουν σημαδεύσει με την παρουσία τους το αστικό τοπίο της πόλης. H ενδελεχής έρευνα δε στο αρχείο της πολεοδομίας Θεσσαλονίκης, στα αρχεία νεοελληνικής αρχιτεκτονικής του μουσείου Μπενάκη, καθώς και σε προσωπικά αρχεία δημιουργών, έχει ως αποτέλεσμα την παρουσίαση πλήθους σχεδίων, μακετών, κινηματογραφικού υλικού και φωτογραφιών που συνθέτουν ένα αρχιτεκτονικό  και πολεοδομικό πανόραμα, με μια επιφυλακτικότητα όμως απέναντι σε σύγχρονα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα.

 

 

 

Info


 

Η έκθεση λαμβάνει χώρα στο κτήριο της οδού Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου και θα διαρκέσει έως και τις 25 Νοεμβρίου. Πραγματοποιείται υπό την επιμέλεια του αρχιτέκτονα και  ιστορικού της αρχιτεκτονικής, Βασίλη Κολώνα  και με τη συνεργασία της αρχιτέκτονος MSc Σωτηρίας Αλεξιάδου.

Μουσείο Μπενάκη:
Κτήριο οδού Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου

Διάρκεια :
18/10/12 – 25/11/12

Εισιτήρια:
4 ευρώ και 2 ευρώ

Διοργάνωση:
Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και το Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθροH Lucasfilm ανήκει πια στην Disney!
Επόμενο άρθροΤο μέλι, μια μυστική συνταγή για τους τέσσερις τοίχους του Χατζηγιαννίδη