Lumiere σημαίνει φως. Επομένως, λογικό είναι ένα τέτοιο λαμπερό όνομα να σηματοδότησε την έναρξη μιας ολοκαίνουργιας καλλιτεχνικής περιπέτειας για την ανθρωπότητα. Οι τέχνες όντας πάντα στην καθημερινότητα των ανθρώπων, συνόδευαν τις χαρές , τις λύπες και γενικά όλες τις εκφάνσεις της ζωή τους. Οι αδελφοί Auguste Marie Louis  και  Louis Jean Lumiere φρόντισαν τις επόμενες γενιές να μπορούν να οπτικοποιήσουν τις  πιο τρελές τους ιδέες και να επηρεάσουν  χιλιάδες εκατομμύρια συνειδήσεις. Από τους πρωτοπόρους, οι εν λόγω σκηνοθέτες έκαναν την αρχή το 1895, δημιουργώντας την ασπρόμαυρη ταινία  “ Workers Leaving  The Lumiere Factory in Lyon”. Η παραγωγή ακολουθώντας τις αρχές της εφάμιλλης σημερινής (εξελιγμένης) κινηματογράφησης διαρκεί 46 δευτερόλεπτα και ανήκει στα πρώτα δείγματα στο ιδιαίτερο είδος του ντοκιμαντέρ. Βέβαια , σύμφωνα με την κινηματογραφική ιστορία, η ταινία που χρήζεται πρώτη όλων είναι  το “Roundhay Garden” (1888) του Louis Le Prince που διαρκεί 2,1 δευτερόλεπτα.

cinmatographe lumire
cinmatographe lumire

Η πηγή της δύναμης των δυο κινηματογραφικών φιγούρων είναι η φωτογραφική εταιρεία του πάτερα τους η οποία έδωσε την βάση για την υλοποίηση των βελτιώσεων που θα έφερναν στην φωτογραφία και το σινεμά. Το 1892, ο Louis ως φυσικός και ο Auguste ως μάνατζερ πήραν τα ηνία της εταιρίας οπού και έκαναν τα «πειράματα» τους. O Louis προέβη σε αλλαγές στην διαδικασία της φωτογράφησης όπως και στην δημιουργία της βελτιωμένης dry plate. Οι αδελφοί σταδιακά δημιούργησαν το δικό τους τρόπο κινηματογράφησης τον οποίο τελειοποίησαν το 1895 , βασιζόμενοι στην συσκευή του Leo Bouly. Μετά από την ολοκλήρωση της ταινίας τους, συνέχισαν να εξελίσσονται και να ανοίγουν το δρόμο για τον κινηματογράφο. Οι ταινίες τους άρχισαν να προβάλλονται επί πληρωμή στο Salon Indien du Grand Café στις 28 Δεκεμβρίου του 1985. Oι τυχεροί θεατές του Παρισιού ήταν σε θέση να παρακολουθήσουν μια γκάμα ταινιών λίγους μήνες μετά την πρώτη προβολή.  Η ζήτηση της καινούργιας διασκεδαστικής τέχνης που αναδύθηκε ήταν μεγάλη και οι αδελφοί Lumiere ξεκίνησαν μια περιήγηση σε πόλεις όπως η Βομβάη , το Λονδίνο, το Μόντρεαλ, τη Νέα Υόρκη και το Μπουένος Άιρες.

first film
first film

Οι αδελφοί Lumiere αποτυπώνουν αληθινές καταστάσεις στα φιλμ τους όπως μια αποβίβαση του κογκρέσου “Le Debarquement du Congres de Photographie a Lyon”, ένα ψάρεμα για χρυσόψαρα “ La Peche aux poisons rouges”, τους σιδηρουργούς “Les Forgerons”,  το πρωινό ενός μωρού “Repas de bebe” και  τα καθήκοντα ενός κηπουρού “Le Jardinier”. Δυστυχώς, η κληρονομία των αδελφών Lumiere δεν παραδόθηκε στους επομένους καλλιτέχνες του είδους. Τα λόγια τους σχετικά με τον κινηματογράφο δεν ήταν τόσο προφητικά αφού πίστευαν ότι είναι μια εφεύρεση η οποία δεν έχει μέλλον. Μάλλον παραπάνω από έναν αιώνα μετά, οι δυο σκηνοθέτες δεν θα μπορούσαν να πιστέψουν τα ματιά τους. Η συμβολή τους στον κινηματογράφο αν και εμβληματική, δεν ήταν διαρκής αφού απέστρεψαν το βλέμμα τους από την εξέλιξη της τέχνης τους. Αντιθέτως, η έγχρωμη φωτογραφία έχει πολλά να χρωστάει στους αδελφούς Lumiere αφού η παρουσία τους κατά τον 20ο αιώνα ήταν σταθερή. Βασική δημιουργία τους, η κάμερα τους “Autochrome Lumiere” που εισήχθη στην αγορά το 1907.

Κατά γενική ομολογία, σε μια εποχή η οποία προσφέρει ένα τόσο πρόσφορο έδαφος για εξερεύνηση περά των πεπερασμένων γνώσεων και νέων δυνατοτήτων για έκφραση και δημιουργία, οι αδελφοί Lumiere στάθηκαν στο κέντρο. Η εμπνευσμένη πορεία τους και η ωμη, αληθινή ματιά στην πραγματικότητα μέσα από το φακό τους , τους τοποθετεί στον πάνθεον των ιδρυτών του κινηματογράφου. Ελπίδα όλων θα ήταν να είχαν μεγαλύτερη πίστη στο σκοπό τους ώστε να έδιναν απλόχερα ακόμα περισσότερα στην τέχνη που έμελλε να κατακτήσιει καθολικά την ανθρωπότητα, τον αιώνα που θα ερχόταν…

Προηγούμενο άρθροΗ “Μήδεια” του Ευριπίδη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Επόμενο άρθροΈκθεση Ζωγραφικής «Ώρες» του Γιώργου Παστάκα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης