Ο αγαπητός συνθέτης Κώστας Ανδρέου σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο Artic, μας αναλύει τα πρώτα μουσικά του βήματα και πως προέκυψε η ενασχόληση του με το άταστο ηλεκτρικό μπάσο. Αρχικά μας περιγράφει πώς επεξεργάζεται σε πραγματικό επίπεδο ήχους του άταστου ηλεκτρικού μπάσου και  τα συναισθήματα που βιώνει και αναπτύσσει στη διάρκεια ενός ηχητικού αυτοσχεδιασμού.

Ο Κώστας Ανδρέου στο δυναμικό του έχει αξιοσημειώτες συνεργασίες, ενώ  έχει γράψει μουσική και έχει κάνει τον ηχητικό σχεδιασμό για διάφορες θεατρικές παραστάσεις, ντοκιμαντέρ και για πολλές άλλες καλλιτεχνικές παραγωγές. Μελλοντικά ετοιμάζει νέες μουσικές συνθέσεις, ενώ θα τον απολαύσουμε και σε συναυλίες της παραγωγής Live Ambient.

Ο Κώστας Ανδρέου μιλά για τα καλλιτεχνικά και μουσικά του βήματα στο Artic.gr

Πότε ήρθες σε πρώτη επαφή με τον κόσμο της μουσικής; Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στην απόφασή σου να ασχοληθείς επαγγελματικά με αυτήν;

Κώστας Ανδρέου: Ασχολήθηκα με τη μουσική και τον ήχο από μικρή ηλικία μέσα από μια αυθόρμητη διαδικασία αναζήτησης, έρευνας και πειραματισμού, που δε σταματάει ποτέ. Η μουσική είναι για μένα μια προσωπική έκφραση, ένα καθημερινό ταξίδι μέσα σε μικρούς και μεγάλους ηχητικούς κόσμους, σε μελωδίες, σε στιγμές και εικόνες διαφόρων ποιοτήτων και χρωματισμών. Απολαμβάνω τη σύμπραξη με άλλους καλλιτέχνες και με το κοινό και την αλληλοτροφοδότηση που προκύπτει ακόμα και με μια νότα. Η μουσική είναι ένας από τους τρόπους που έχουμε για να δημιουργούμε τη γλυκιά ανθρώπινη ψευδαίσθηση ότι ελέγχουμε το χρόνο, τον οποίο στην πραγματικότητα, έξω από τη φαντασία μας, δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Η μουσική μπορεί να δημιουργήσει την αίσθηση ότι επηρεάζουμε το χρόνο, ότι τον μοιράζουμε ή τον ταξινομούμε, τον καθυστερούμε ή τον επιταχύνουμε, τον σταματάμε.

Ασχολείσαι με το άταστο ηλεκτρικό μπάσο, θα ήθελες να μας πεις κάποια λόγια για το πώς προέκυψε η ενασχόλησή σου με αυτό το μουσικό όργανο; Τι ήχους και μελωδίες κατάφερες να δημιουργήσεις μέσα από αυτό;

Κώστας Ανδρέου: Το άταστο ηλεκτρικό μπάσο μου είναι για μένα ένας ευαίσθητος και ειλικρινής συνοδοιπόρος που ανταποκρίνεται σε κάθε απειροελάχιστη κίνηση κατά τη διάρκεια ενός μουσικού ταξιδιού. Προσφέρει μια ιδιαίτερη αίσθηση συνέχειας και πολυεπίπεδης ροής και μοιράζεται πολλές ιδιαιτερότητες με την ανθρώπινη φωνή. Επιλέγοντας ως προτεραιότητα την ποιότητα της μουσικής και του ήχου, όταν για παράδειγμα επιδιώκω να στηρίξω ή να συνοδέψω τη φωνή ενός ηθοποιού, έχω τη δυνατότητα να αξιοποιήσω σαν άμεση ζωντανή αναφορά τη φωνή του, δηλαδή τη βασική του ηχητική ταυτότητα. Το άταστο ηλεκτρικό μπάσο είναι ένα όργανο που με βοηθάει να εκφράσω τις μελωδίες και τους ήχους που φαντάζομαι, να παρουσιάσω ό,τι ακούω νοερά. Έτσι μπορώ να φτιάξω μουσική που να είναι οικεία σύμμαχος για αυτή την ιδιαίτερη στιγμή της απόδοσης με ανθρώπινες δυναμικές από έναν ή περισσότερους ηθοποιούς του κείμενου ενός θεατρικού έργου, ή της απολαυστικής ροής μιας ταινίας ή ενός ντοκιμαντέρ, με την λεπτοδουλειά του σκηνοθέτη και όλων των υπόλοιπων συντελεστών.

Λίγους μήνες πριν έκανες παρουσίαση του Live Ambient στο θέατρο Φούρνος. Διαπιστώνει κανείς πως μέσα σε αυτό σου το έργο κατάφερες να δημιουργήσεις εκείνη τη στιγμή «μουσικούς χάρτες» σε πολλά επίπεδα ήχων. Αυτοί οι συνδυασμοί αποφέρουν αρμονία, εξέλιξη και συναισθηματική ισορροπία, ιδίως στο κοινό που απευθύνεσαι;

Κώστας Ανδρέου: Το Live Ambient είναι μια ιδιαίτερη ζωντανή παραγωγή που δίνει την ευκαιρία σε μένα και το κοινό να κάνουμε μαζί ένα μουσικό και ηχητικό ταξίδι, κατά τη διάρκεια του οποίου ο καθένας μας γεννάει στη φαντασία του τις δικές του προσωπικές εικόνες και στην καρδιά του τα δικά του συναισθήματα. Για να πετύχει η σύμπραξη αυτή χρειάζεται φροντίδα σε καλλιτεχνικό και τεχνικό επίπεδο και έχει κρίσιμη σημασία και ο χώρος στον οποίο θα συναντηθούμε. Προτιμώ, λόγω εμπειρίας, χώρους που είναι από τη φύση τους διαθέσιμοι με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορώ να κάνω τον ηχητικό σχεδιασμό και την παραγωγή ακριβώς όπως χρειάζεται, ώστε να προσφέρω στο κοινό μια απολαυστική συνθήκη, χωρίς ποιοτικούς συμβιβασμούς. Ένας χώρος μπορεί να γίνει οικείος και φιλόξενος, όταν τον νοιάζεται μια ομάδα ανθρώπων που αγαπά τις τέχνες και σέβεται τους καλλιτέχνες και το κοινό.

Πώς πέτυχες το άρτιο αυτό αποτέλεσμα στο Live Ambient;

Κώστας Ανδρέου: Σε κάθε συναυλία λειτουργώ με τον ίδιο τρόπο που προσεγγίζω τη μουσική για μια θεατρική παράσταση, ή για κάποια άλλη καλλιτεχνική παραγωγή. Θέλω να προσφέρω τη ζωντανή δημιουργία της μουσικής με ποιότητα ήχου. Παίζω και ταυτόχρονα επεξεργάζομαι τον ήχο του άταστου ηλεκτρικού μπάσου σε πραγματικό χρόνο με διάφορα ηλεκτρονικά μέσα χωρίς τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Έτσι κάθε συναυλία είναι μοναδική, όπως κάθε παρουσίαση μιας θεατρικής παράστασης είναι μοναδική. Μια σειρά συναυλιών μπορεί να περιέχει τις ίδιες αρμονίες, μελωδίες και ήχους, η κάθε συναυλία όμως έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και σαν ταξίδι δε μπορεί να είναι ποτέ ξανά το ίδιο. Όπως και σε μια θεατρική παράσταση μπορεί να παρουσιάζεται το ίδιο κείμενο, από τους ίδιους ηθοποιούς, με την ίδια σκηνοθεσία, τους ίδιους φωτισμούς, στο ίδιο θέατρο – κι όμως, υπάρχουν κάθε βράδυ αυτές οι μαγικές διαφορές που ελκύουν τους δημιουργούς και το κοινό τόσο ώστε να προσμένουν το επόμενο βράδυ. Ακόμα και ανυπόμονα, αν κάθε φορά τους αγγίζει μια ευαίσθητη χορδή μέσα τους.

Χρειάζεται ένα είδος προεργασίας και εξάσκησης για να δημιουργήσεις τον αυτοσχέδιο ήχο;

Κώστας Ανδρέου: Ο αυτοσχεδιασμός είναι κάτι που ξεπερνάει το μακροπρόθεσμο, είναι μια διαδικασία ζωής και δεν έχει ημερομηνία λήξης. Κάθε μέρα παράγεται και κάτι καινούργιο, κάτι που προκαλεί νέα ερεθίσματα και κινητοποιεί διαφορετικά τη φαντασία, σε μένα το μουσικό και στο κοινό. Όσο πιο αβίαστα προκύπτει κάθε ήχος τόσο πιο αυτονόητα ξεκινάει και συνεχίζεται και το ταξίδι και τόσο πιο βαθιά γίνεται η εμπειρία και για τον ακροατή και τον θεατή.

Τι είδους αισθήματα αναπτύσσεις τη στιγμή που παράγεις μουσική;

Κώστας Ανδρέου: Αφήνομαι στη μουσική και τον ήχο, αφήνομαι σε κάθε νότα και την απολαμβάνω όσο και την προηγούμενη, όσο και την επόμενη, ξέροντας καλά ότι είναι στιγμές που δεν επαναλαμβάνονται ακριβώς ίδιες, είναι μοναδικές. Η συναισθηματική εμπλοκή προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη εγρήγορση και έτσι οι εικόνες που γεννιούνται αποκτούν περισσότερα επίπεδα και πλοκή.

Πρόσφατα κυκλοφόρησες τον τέταρτο προσωπικό σου δίσκο που έχει τίτλο Observation Point και περιέχει δέκα μουσικές συνθέσεις. Θα ήθελες να μας πεις τι ιδιαίτερο έχει αυτός ο δίσκος;

Κώστας Ανδρέου: Κάθε δίσκος είναι μια ζωντανή καταγραφή ενός ιδιαίτερου συνόλου τραγουδιών με τα δικά τους γνωρίσματα. Ο δίσκος Observation Point δημιουργήθηκε όπως και οι προηγούμενοι, παίζοντας και ηχογραφώντας ζωντανά. Έτσι φτιάχτηκαν αυτά τα δέκα τραγούδια και έτσι μπορούν να λένε ιστορίες, να ερεθίζουν για να γεννηθούν εικόνες στο μυαλό του ακροατή, από μόνα τους και όλα μαζί.

Γιατί έπλεξες για τίτλο του άλμπουμ το Observation Point;

Κώστας Ανδρέου: Κάθε στιγμή βρισκόμαστε σε θέση παρατήρησης ήχων, μελωδιών, εικόνων. Παρατηρούμε τους ανθρώπους και το περιβάλλον μας, εμπλεκόμαστε συναισθηματικά με τον ένα ή άλλο τρόπο, καταγράφουμε και τελικά κρατάμε μέσα μας οτιδήποτε μας αγγίζει. Μια ανάμνηση μπορεί να μας συντροφεύει για πάντα, με την ίδια ποιότητα που ένα τραγούδι κινητοποιεί τη φαντασία ή μια μελωδία ξυπνάει μέσα στη μνήμη μας με το πρώτο ή το τελευταίο φως της μέρας ή με τη θύμηση ενός προσώπου.

Τα κομμάτια μεταξύ τους έχουν κάποιο είδος επικοινωνίας μεταξύ τους;

Κώστας Ανδρέου: Τα τραγούδια γεννιούνται με την ίδια ζωντανή διαδικασία, με το ίδιο όργανο, με συγκεκριμένες επιλογές σε επίπεδο μουσικής και τεχνικής παραγωγής, οπότε είναι αναπόφευκτο να συναντιούνται σε χαρακτηριστικά, σε ποιότητες, σε δυναμικές, όπως ακριβώς συμβαίνει με τη δουλειά μιας ομάδας ανθρώπων που ασχολούνται με κάτι έχοντας κοινούς στόχους. Ένας δίσκος που δημιουργείται με μια συγκεκριμένη προσέγγιση στην παραγωγή του έχει τη δική του ιδιαίτερη ροή, ακριβώς γιατί όλα τα επιμέρους τραγούδια φτιάχτηκαν με την ίδια τακτική.

Στη μουσική σου πορεία υπήρξαν συνεργασίες με καλλιτέχνες που θυμάσαι έντονα και σε σημάδεψαν ως δημιουργό;

Κώστας Ανδρέου: Νιώθω πολύ τυχερός που έχω συνεργαστεί με ανθρώπους που αγαπάνε την τέχνη τους, που έχουν μεράκι για αυτό που κάνουν. Μια από τις μεγαλύτερες επιρροές μου είναι το θέατρο. Καλλιτέχνες όπως η σκηνοθέτις Βίκυ Γεωργιάδου, η οποία έχει ποιοτικούς στόχους και αναζήτηση στη δουλειά της, κάτι που τροφοδοτεί το σύνολο και το βοηθάει να εμβαθύνει, και επιπλέον κατανοεί πόσο κρίσιμο είναι να έχει μια θεατρική παράσταση ποιοτική μουσική και ηχητικό σχεδιασμό. Όπως η φωτίστρια Μελίνα Μάσχα, που η ματιά της εντοπίζει τα καίρια χαρακτηριστικά κάθε δράσης. Όπως διάφοροι ηθοποιοί που έχουμε συνεργαστεί και συμπράξει και κάθε τέτοια στιγμή από μόνη της ήταν ένα δώρο, γιατί για να μπορεί μια νότα να συναντήσει και να στηρίξει μια ανάσα ή ένα βηματισμό κάθε βράδυ, χρειάζεται και τους δύο, με ειλικρίνεια, ταυτόχρονα. Κι εμένα που παίζω τη νότα κι αυτόν που παίρνει την ανάσα ή κάνει το βήμα.

Σε εξελίσσουν οι μουσικές αυτές εμπειρίες ως άνθρωπο και ως μουσικό;

Κώστας Ανδρέου: Φυσικά, το ταξίδι δεν τελειώνει ποτέ, κάθε μέρα φέρνει μαζί της και κάτι καινούργιο, κάτι μοναδικό, που αξίζει προσοχής και φροντίδας.

Έχεις γράψει μουσική και έχεις κάνει μουσικό σχεδιασμό για θεατρικές παραστάσεις και για άλλες διάφορες καλλιτεχνικές παραγωγές. Αυτή τη περίοδο ετοιμάζεις κάποια νέα μουσική παραγωγή ή κάποια ζωντανή εμφάνιση;

Κώστας Ανδρέου: Είμαι στη διαδικασία προετοιμασίας για νέες παραγωγές που θα παρουσιαστούν στο μέλλον και για επόμενες παρουσιάσεις της συναυλίας Live Ambient, μιας και είναι μια μακροπρόθεσμη παραγωγή.

Τι εύχεσαι στους νέους που βρίσκονται στο πρώτο τους μουσικό ξεκίνημα και τι θα μπορούσες να τους συμβουλέψεις;

Κώστας Ανδρέου: Να ακολουθήσουν με πάθος και δίψα τα όνειρα τους, χωρίς να πάρουν υπόψη τους ούτε για ένα δευτερόλεπτο όποιον τύχει να τους πει ότι δεν είναι πια οι καιροί μας για όνειρα. Επίσης, να προστατεύουν επιθετικά τα δικαιώματα τους, χωρίς να θεωρήσουν οριστικές τις μέχρι τώρα υποχωρήσεις του κλάδου της μουσικής σε ό,τι αφορά την αδίστακτη εκμετάλλευση της δουλειάς των μουσικών και των άλλων δημιουργών.

 

Περισσότερες πληροφορίες για τον Κώστα Ανδρέου


 

Διαβάστε περισσότερες μουσικές συνεντεύξεις εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΟι Duo Aura θα εμφανιστούν στο Φεστιβάλ Αθηνών 2018
Επόμενο άρθροΟ ουρανός και… Το παντελόνι του, από τον Σταθμό στα σύννεφα!