Ο πλατωνικός Ίων θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα κείμενα αρχαίας λογοτεχνικής κριτικής και θεωρίας της λογοτεχνίας. Τμήμα του διαλεκτικού παιχνιδιού είναι η θεωρία της ποίησης ως θείας μανίας, ενώ ο ίδιος ο διάλογος παρουσιάζει μια πρωτεϊκή φύση καθώς είναι διάλογος περί ραψωδικής τέχνης, περί ποιητικής τέχνης, περί ερμηνείας, περί σοφιστικής, περί ρητορικής και περί παιδείας. Ο διάλογος δραματοποιείται στο Open Space, στο Θέατρο 104 από την ομάδα ΗΘΩ, σε σκηνοθεσία της Λένας Φιλίπποβα. Η Λένα Φιλίπποβα ίδρυσε την ομάδα «ΗθΩ» το 2001, μια ομάδα που ασχολείται με την έρευνα της μεθοδολογίας και πράξης της τέχνης της υποκριτικής. Μιλήσαμε μαζί της για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στην σκηνική μεταφορά του διαλόγου, για την συνεργασία της με την ομάδα “ΗΘΩ” και για τα αισθητικά προτάγματα της εποχής μας.

Στέλλα: – Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην σκηνική μεταφορά ενός πλατωνικού διαλόγου, που θίγει τόσο σύνθετα φιλοσοφικά και ποιητικά ζητήματα;
Λένα Φιλίπποβα: – Το να θέσουμε τα ερωτήματα του διαλόγου στους ίδιους τους εαυτούς μας. Καθώς επίσης να βρούμε την φόρμα της παράστασης.

Ίων-Συντελεστές παράστασης
“Ίων” του Πλάτωνα από την Ομάδα ΗΘΩ στο Θέατρο 104

Στέλλα: – Ποια αισθητικά προτάγματα υπηρετεί η ομάδα “ΗΘΩ” την οποία η ίδια ιδρύσατε;
Λένα Φιλίπποβα: – Το Θέατρο στο οποίο ο άνθρωπος επί σκηνής να επιχειρεί την πράξη της σκέψης.

Στέλλα: – Πώς χειριστήκατε σκηνοθετικά το διαλογικό παιχνίδι που τόσο μεθοδικά στήνει
Λένα Φιλίπποβα: – Ως παιχνίδι που έχει συγκεκριμένους κανόνες.

Στέλλα: – Πώς ήταν η συνεργασία σας με την ομάδα “ΗΘΩ” στην συγκεκριμένη παράσταση;
Λένα Φιλίπποβα: – Πιστεύω πως ήταν γόνιμη. Δουλεύουμε αρκετά χρόνια μαζί και έχουμε κερδίσει κάποια ουσιαστικά πράγματα στην επικοινωνία μεταξύ μας.

Στέλλα: – Τι θέση έχει η έμπνευση στην σύγχρονη μεταμοντέρνα εποχή;
Λένα Φιλίπποβα: – Δεν επισκέπτεται πολύ συχνά τους καλλιτέχνες.

Στέλλα: – Πού αποσκοπεί η αναγωγή του πλατωνικού διαλόγου στην σύγχρονη πραγματικότητα;
Λένα Φιλίπποβα: – Στο να ενδιαφερθούν οι άνθρωποι για τη ζωή τους. Ίσως να αναρωτηθούν εκ νέου τι είναι αυτό που επιθυμούν πραγματικά. Οι αρχαίοι έλληνες και ειδικά ο Πλάτων ήταν άριστοι δάσκαλοι στην τέχνη του διαλόγου. Κάτι που έχει φθαρεί στις μέρες μας. Κανείς δεν ακούει κανέναν. Οι απόψεις των ανθρώπων δεν βασίζονται σε επιχειρήματα.

Ίων στο Θέατρο 104
Σκηνή από την παράσταση “Ίων” του Πλάτωνα (Φωτογραφία ©Yannis Tourlidis)

Στέλλα: – Τι εκπροσωπεί για εσάς ο Ανατόλι Βασίλιεφ και του αφιερώνετε την παράσταση;
Λένα Φιλίπποβα: – Σ’ αυτον οφείλουμε την ενασχόληση μας με τον Πλάτωνα. Ο Ανατόλι Βασίλιεβ είναι ο μεγάλος Δάσκαλος της τέχνης του θεάτρου. Έχει ανοίξει τεράστιους ορίζοντες στην τεχνική της υποκριτικής. Προσπαθούμε να ακολουθήσουμε την διδασκαλία του.

Στέλλα: – Πόσο προσιτό είναι ένα πλατωνικό κείμενο στο σύγχρονο φιλοθεάμον κοινό;
Λένα Φιλίπποβα: – Αυτό θα το δείξει η πορεία του εγχειρήματός μας.

Στέλλα: – Ποια αισθητικά και κοινωνικά μηνύματα θέλετε να μεταδώσετε μέσω της σκηνοθεσίας σας;
Λένα Φιλίπποβα: – Διαβάστε ξανά τον Πλάτωνα. Έχει να διδάξει πολλά.

Πληροφορίες παράστασης Ίων

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία: Λένα Φιλίπποβα
  • Σκηνικά: Νικόλας Κουρνιάτης
  • Κοστούμια: Χρίστος Κωνσταντέλλος
  • Επιμέλεια ήχων και μουσικής: Λένα Φιλίπποβα
  • Κίνηση: Στέφανι Τσάκωνα
  • Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
  • Φωτογραφίες: Γιάννης Τουρλίδης 
  • Ερμηνεύουν: Μαρίτα Τζατζαδάκι, Βίκη Σκορδαλή, Λάμπρος Παπαγεωργίου
  • Παραστάσεις: Από 11 Ιανουαρίου έως 19 Απριλίου 2016 (30 παραστάσεις)
  • Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 19.00
  • Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 12€, Φοιτητικό: 8€, Άνεργοι, Ατέλεια ηθοποιών: 5€
  • Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Πληροφορίες θεάτρου

Προηγούμενο άρθροΑλμανάκ, της Μαριάννας Κάλμπαρη στο Studio Μαυρομιχάλη
Επόμενο άρθροΗ Αλίκη είχε αρχίσει να βαριέται έτσι που καθόταν πάνω στο χορτάρι… στο Kινητήρας Studio

τα σχόλια είναι κλειδωμένα.