Pieta η νέα ταινία του Kim Ki DukΣκηνοθεσία: Κιμ Κι Ντουκ
Πρωταγωνιστούν: Γιο Μιν Σο, Κανγκ Εουνγίν, Κιμ Γιάε Ροκ, Λι Γέονγκ Γιν, Οκ Γιν Γιονγκ
Υπόθεση: Δουλεύοντας ως μπράβος τοκογλύφων, ένας άντρας εκφοβίζει και σακατεύει χρεωμένους εργάτες προκειμένου να εισπράξει τα χρήματα της ασφάλειάς τους. Δίχως οικογένεια, δίχως τίποτα να χάσει, ο πόνος που προκαλεί σε τόσους ανθρώπους καθημερινά δεν τον επηρεάζει. Μια μέρα εμφανίζεται μπροστά του μια γυναίκα που ισχυρίζεται ότι είναι η μητέρα του. Και ενώ αρχικά θα την απορρίψει, σταδιακά θα την αποδεχτεί, και μαζί με αυτή θα στραφεί σ’ έναν πιο ανθρώπινο τρόπο ζωής. Όταν όμως η μητέρα του θα απαχθεί, το παρελθόν θα επιστρέψει, καθώς, στην προσπάθειά του να τη βρει, θα έρθει αντιμέτωπος με τους ανθρώπους που έβλαψε και με μιαν αλήθεια που θα προτιμούσε να μην έχει μάθει.

 

 

 

 

Κριτική



Μια πολιτική ματιά στο σύστημα σε συσκευασία θρίλερ

3 αστέρια

Μετεωριζόμενη μεταξύ κοινωνικού δράματος και θρίλερ εκδίκησης, η ταινία «Pieta» –που  σημαίνει «οίκτος», στα ιταλικά– του Κιμ Κι Ντουκ εξετάζει τη σχέση θύτη και θύματος στη σύγχρονη νοτιοκορεάτικη κοινωνία. Η ταινία ξεκινά με κοντινό πλάνο σ’ ένα γερανό που ανελκύει το άψυχο σώμα ενός νεαρού παράλυτου άντρα, σκηνή που παραπέμπει ευθύς εξαρχής στα δύο επίπεδα της ταινίας: του θρίλερ και της αλληγορίας. Γιατί ο παράλυτος νεκρός αφενός είναι ένα από τα θύματα του στυγνού εκτελεστή (γύρω απ’ τον οποίο θα αρθρωθεί η δράση), αφετέρου στην εικόνα αυτή –του νεκρού που κρέμεται από το γερανό– συνοψίζεται η πολιτική θέση της ταινίας: Το σύστημα κυριαρχεί στον άνθρωπο και όχι το αντίθετο. Στη μάχη της επιβίωσης δεν υπάρχουν περιθώρια ανθρωπιάς («οίκτου»).


Pieta Η νέα ταινία του Kim Ki Duk Η αποκτήνωση των ανθρώπων από το εργασιακό περιβάλλον και η υποδούλωσή τους στο νόμο του χρήματος γίνεται εμφανής σ’ ολόκληρη την ταινία, με πανοραμικά πλάνα της γειτονιάς-εργοτάξιο (περιοχή στην οποία ο ίδιος ο σκηνοθέτης έχει δουλέψει, έχοντας βιώσει από πρώτο χέρι τη βία στις κατώτερες λαϊκές τάξεις) και κοντινά στους εργάτες θύματα του μπράβου. Αν σε αυτό το κάδρο προσθέσουμε τις ψυχαναλυτικές αναφορές του σκηνοθέτη στη γένεση της βίας (σχέση θύτη με μάνα και σεξουαλικότητα) που αποδομούν και ανατρέπουν τη σχέση θύτη-θύματος (αφού κι ο ίδιος ο θύτης θα αποδειχτεί θύμα τελικά: της κοινωνικής του θέσης αρχικά, των θυμάτων του εν συνεχεία), καταλήγουμε σε μια ταινία με στοιχεία που σίγουρα θα κινητοποιήσουν το ενδιαφέρον του σινεφίλ κοινού.

Ωστόσο, στο σύνολό της η «Pieta» παραμένει κατά κύριο λόγο ένα θρίλερ εκδίκησης που δε φτάνει το υπαρξιακό βάθος ενός Γουέλς ή τη σύνθετη πολιτική ανάλυση ενός Βισκόντι. Οι ψυχολογικές μετατοπίσεις των πρωταγωνιστών, απότομες κι όχι ιδιαιτέρως πειστικές, υπακούουν περισσότερο στις ανάγκες του ρυθμού μιας ταινίας δράσης παρά στην εσωτερική ωρίμανση των χαρακτήρων. Η ένταση, το αίμα και η βία –παρότι μετριασμένη σε σχέση με προηγούμενες ταινίες του– κυριαρχούν, καθιστώντας την μια ταινία που οι λάτρεις των ασιατικών θρίλερ εκδίκησης αλά Old boy δεν θα πρέπει να χάσουν.

 

Info



Pieta
σημαίνει…

… «οίκτος» στα ιταλικά, και είναι ένα συγκεκριμένο καλλιτεχνικό στιλ στη γλυπτική και τη ζωγραφική, κατά το οποίο απεικονίζεται η Παρθένος Μαρία να κρατά το νεκρό σώμα του Χριστού. Τα συναισθήματα της Παρθένου που απεικονίζονται στην «Pieta» εκφράζουν τους αμέτρητους πόνους που επιφέρει η απώλεια και υφίστανται οι άνθρωποι ανά τους αιώνες.

Μιλώντας στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων λίγο πριν κερδίσει το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας για τις θεματικές του φιλμ και για την προφανή χριστιανική αναφορά του τίτλου, ο Κιμ Κι Ντουκ εξηγεί: «Ο τίτλος της ταινίας μου έχει μια αναφορά στο χριστιανισμό, όπως και το ‘Amen’, ή το ‘Samaritan Girl’, αλλά για μένα αυτοί οι τίτλοι δεν έχουν να κάνουν με τα δικά μου πιστεύω, αλλά κυρίως με τους ήρωες και τις πράξεις τους. Ο τίτλος του φιλμ κάνει ακόμη πιο έντονη τη βία των πράξεων των ηρώων μου. Και στις ταινίες αυτές, πάντα στο κέντρο της ιστορίας τους υπάρχει το χρήμα, κι όταν όλα επικεντρώνονται στο χρήμα, εξαρτώνται από αυτό, τότε πολλοί άνθρωποι –που η ζωή τους κυριαρχείται από την έλλειψή του– καταφεύγουν στο Θεό, εξαρτώνται από τη θρησκεία. Αυτούς τους τίτλους, λοιπόν, θέλω να τους αντιπαραβάλλω με τη βία του χρήματος, με τις δυναμικές που δημιουργεί, με τον τρόπο που διαβρώνει τους ανθρώπους και την κοινωνία».

 

Άλλος ένας χαρακτήρας της ταινίας είναι η περιοχή Cheonggyecheon –
Αποτυπώνοντας μια περιοχή που εξαφανίζεται


Η περιοχή Cheonggyecheon, γνωστή για τα γόνιμα εδάφη της, τα τελευταία χρόνια καταστρέφεται στο όνομα της βιομηχανικής ανάπτυξης. Για τον σκηνοθέτη Κιμ Κι Ντουκ αποτελεί σημείο αναφοράς των παιδικών μνημών του, μια και έπρεπε να τη διασχίζει στο δρόμο του για το σχολείο, αλλά και αργότερα –μέχρι και σήμερα– για να δουλεύει. Ο Κιμ Κι Ντουκ την επέλεξε για να αποτυπώσει τις ιστορίες των ανθρώπων που ζουν εκεί, οι οποίες χάνονται με την πάροδο του χρόνου στη λήθη της ιστορίας της περιοχής.

 

Φεστιβάλ-Βραβεία-Διακρίσεις


Η ταινία «Pieta» του Κιμ Κι Ντουκ πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας 2012, κερδίζοντας το Χρυσό Λιοντάρι Καλύτερης Ταινίας. Στο ίδιο φεστιβάλ, ο Κιμ Κι Ντουκ κέρδισε επίσης το Μικρό Χρυσό Λιοντάρι, το Βραβείο Nazareno Taddei και το Χρυσό Ποντίκι, στις παράλληλες βραβεύσεις. Ακόμη, αποτέλεσε την επίσημη πρόταση της Ν. Κορέας για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας 2013.

 

Trailer


 

 

 

Στοιχεία


Χώρα Παραγωγής: Ν. Κορέα

Χρονολογία Παραγωγής: 2013

Είδος: Θρίλερ

Γλώσσα: Κορεατική

Έγχρωμη

Διάρκεια: 104΄

Σενάριο: Κιμ Κι Ντουκ

Παραγωγή: Κιμ Κι Ντουκ, Κιμ Σουν Μο, Κιμ Γου Τάεκ

Φωτογραφία: Γιο Γέονγκ Γικ

 

Προηγούμενο άρθροΗ “Ρίζα του 5” στο θέατρο Βαφείο από την ομάδα «Έβδομη Θύρα»
Επόμενο άρθρο“Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας” επιστρέφει για δύο ακόμα παραστάσεις