Η ηθοποιός Παρθενόπη Μπουζούρη ανήκει στις φυσιογνωμίες του θεάτρου που ξεχωρίζουν για το ιδιαίτερο και προσωπικό στίγμα που αφήνουν στον εκάστοτε ρόλο που υποδύονται, με την άψογη τεχνική και την πνευματικότητά τους. Η ίδια έχει υπηρετήσει υποκριτικά σημαντικό μέρος του κλασικού ρεπερτορίου αλλά και της σύγχρονης δραματουργίας, ενώ έχει πρωταγωνιστήσει σε κινηματογραφικές ταινίες των Κούτρα και Γιάνναρη. Μαζί με την Άντζελα Μπρούσκου αποτελεί ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου Δωματίου (1993), με το οποίο δουλεύουν συστηματικά υπό μορφή εργαστηρίων με στόχο την διεύρυνση των υποκριτικών μεθόδων και πρακτικών για την κατάκτηση ενός κοινού κώδικα απέναντι στις απαιτήσεις της σύγχρονης θεατρικής αναζήτησης. Ο χαρακτήρας της ομάδας είναι καθαρά ερευνητικός και πειραματικός με την ευρύτερη έννοια του όρου καθώς βασική μας ανάγκη είναι να συνδέσουμε το θέατρο με την ακραία πραγματικότητα πού βιώνουμε καθημερινά.

Το 2013 πρωτοπαρουσιάστηκε από το Θέατρο Δωματίου στην Αθήνα η σκηνοθετική πρόταση της Άντζελας Μπρούσκου πάνω στο έργο «4.48 Ψύχωση», το συγκλονιστικό, τελευταίο έργο της Σάρα Κέιν, γνήσιας εκπροσώπου του «In  – yer – face theatre». Η επιτυχημένη παράσταση ταξίδεψε και σε άλλες ελληνικές πόλεις, ενώ από 27 Απριλίου παρουσιάζεται ξανά για λίγες μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Θησείον, ένα θέατρο για τις Τέχνες.

Η Παρθενόπη Μπουζούρη μίλησε στο Artic.gr για τη «μεταρσιωτική» και συγκινησιακή αυτή σκηνική εμπειρία, τον τρόπο προσέγγισης και διείσδυσης στο κατακερματισμένο ψυχικό τοπίο που μεταφέρεται επί σκηνής, τον τρόπο με τον οποίο η γραφή της Σάρα Κέιν αντανακλά με ειλικρίνεια την εικόνα του κόσμου, αλλά και τους καλλιτεχνικούς στόχους του Θεάτρου Δωματίου.

 

Λυδία: – Πώς μεταφράζεται σκηνικά αυτό το πολυφωνικό έργο ή μονόλογος με την μεταδραματική δομή από το Θέατρο Δωματίου;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Το έργο αποδίδεται από 4 γυναίκες περφόρμερ.Τρεις ηθοποιούς κ μία μοσικό τραγουδίστρια. Είναι ένας διάλογος φωνών, μουσικών οργάνων,ηχητικών τοπίων,εικαστικού υλικού, εικόνων μέσα από ζωντανές λήψεις. Έτσι η πολυφωνία είναι και πολυφωνία «υλικών»

Λυδία: – Η παράσταση παρουσιάστηκε με επιτυχία το 2013 στην Αθήνα και στη συνέχεια στην Πάτρα και στα Δημήτρια στη Θεσσαλονίκη, ενώ επιστρέφει για όσους νων, πρόλαβαν να τη δουν αλλά και για όσους θέλουν να την ξαναθυμηθούν. Πού πιστεύετε ότι έγκειται η επιτυχία της εν λόγω παράστασης και τι αποκομίσατε από αυτήν;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Αυτό που λειτουργεί σ αυτή την παράσταση είναι ότι δεν αναπαριστά μια κλινική περίπτωση ασθενούς, αλλά καταφέρνει να δώσει στον θεατή τον μηχανισμό, να δει με τα μάτια ενός προσώπου σε ψύχωση. Σε μια συνθήκη που κάθε άλλο παρά τρομακτική είναι. Λειτουργεί σαν συγκινησιακή εμπειρία περισσότερο παρά σαν θέαμα.

4.48 Ψύχωση
Το Θέατρο Δωματίου και η Άντζελα Μπρούσκου παρουσιάζουν το 4.48 Ψύχωση, το συγκλονιστικό, τελευταίο έργο της Σάρα Κέιν στο θέατρο Θησείον

Λυδία: – Στο έργο παρατηρείται μία αέναη εναλλαγή ανάμεσα στην άρνηση και επιβεβαίωση του εαυτού. Πώς αποδίδεται αυτό σκηνικά στο πλαίσιο του Θεάτρου Δωματίου;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Οι εναλλαγές συμβαίνουν πάντα σαν ένας διάλογος με τον εαυτό, είτε αυτός γίνεται φωνή ψυχίατρος είτε φωνή ασθενής.

Λυδία: – Πώς διεισδύει κάποιος σε ένα κατακερματισμένο ψυχικό τοπίο και πώς προσεγγίζεται αυτό υποκριτικά;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Η παράσταση-σκηνοθεσία δημιουργεί ένα τοπίο μέσα στο οποίο ο ηθοποιός συνδιαλέγεται με υπερμεγεθυμένους ήχους σπασμένη σε προβολές της η ίδια του η εικόνα. Συχνά ο δεύτερος ηθοποιός λειτουργεί σαν ηχώ-συμφωνία η και αντίλογος. Ένας άλλος κόσμος δημιουργείται κάθε φορά σε πραγματικό χρόνο.

Λυδία: – Πιστεύετε ότι η δραματουργία της Κέιν αποκαλύπτει και ορίζει το σκοπό του θεάτρου ως την πρόκληση του ακραίου;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Δεν νομίζω ότι είναι σκοπός της Κέιν η πρόκληση του ακραίου στο θέατρο. Το θέατρο της Κέιν είναι ένας καθρέφτης που επιστρέφει την εικόνα του κόσμου που ζούμε με φοβερή δύναμη στον θεατή! Αν ακραίος είναι ο κόσμος μας το θέατρο τον αντανακλά! Ίσως αυτή να είναι και η μοναδική υποχρέωση που έχει η Τέχνη. Η Σάρα Κέιν ανέβασε στην σκηνή με ειλικρίνεια τον κόσμο μας χωρίς ωραιοποίηση, γυμνό τρομαγμένο και τρομερό!

Λυδία: – Ποιο στοιχείο της γραφής της Σάρα Κέιν σας κεντρίζει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Η ιδιαίτερα ποιητική γραφή της. Η ανάγκη της να αλλάξει τον κόσμο μέσα από την τέχνη της. Η πολιτική διάσταση των έργων της.

4.48 Ψύχωση
4.48 Ψύχωση της Σάρα Κειν, στο Θέατρο Θησείον μέχρι τις 14 Μαΐου

Λυδία: – Το Θέατρο Δωματίου ιδρύθηκε το 1993 από την Άντζελα Μπρούσκου και και εσάς, με στόχο την διεύρυνση των υποκριτικών μεθόδων και πρακτικών για την κατάκτηση ενός κοινού κώδικα απέναντι στις απαιτήσεις της σύγχρονης θεατρικής αναζήτησης. Στο βάθος της πορείας που έχει διαγράψει ως τώρα, κατά πόσο θεωρείτε ότι έχουν επιτευχθεί οι πρωταρχικοί καλλιτεχνικοί στόχοι;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Οι κώδικες που αναζητάμε διευρύνονται διαρκώς. Με τα χρόνια δημιουργήσαμε μια σκηνική γλώσσα που γίνεται εργαλείο δουλειάς. Αλλά ο δρόμος αυτός πάντα είναι ανοιχτός και σε αναζήτηση.

Λυδία: – Υπάρχουν κάποια ανακοινώσιμα μελλοντικά σχέδιά σας;

Παρθενόπη Μπουζούρη: – Ετοιμάζουμε για τον επόμενο χειμώνα παράσταση που θα ανακοινωθεί, με το Θέατρο Δωματίου. Το καλοκαίρι θα παίξω στην παράσταση «Ορκισμένη Παρθένα» σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολάρι, στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Πληροφορίες παράστασης 4.48 Ψύχωση, με την Παρθενόπη Μπουζούρη
Προηγούμενο άρθροΤο όνειρο και το θαύμα της Κάκιας Ιγερινού εκτάκτως στις 8/5 στο Θέατρο της Ημέρας
Επόμενο άρθροΠαρουσίαση βιβλίου: Σε τεντωμένο σκοινί του Τάκη Σ. Παππά στο Public Café
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.