Λίγο πριν την έναρξη των θερινών φεστιβάλ και τις περιοδείες παραστάσεων ανά την Ελλάδα, στην πρωτεύουσα ρίχνουν αυλαία ποικίλες αξιόλογες θεατρικές παραγωγές. Εμείς ξεχωρίσαμε 5+2 από αυτές, τις οποίες σας προτείνουμε να βάλετε στο πρόγραμμά σας λίγο πριν «εκπνεύσουν» από το σανίδι. Πρόκειται για παραστάσεις κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου, ξένων και ελληνικών θεατρικών έργων αλλά και δραματοποιημένης λογοτεχνίας που ξεχώρισαν για την καλλιτεχνική τους επιτυχία και τις αξιοσημείωτες σκηνοθετικές, υποκριτικές και αισθητικές προσεγγίσεις.

5+2 θεατρικές παραστάσεις που αξίζει να δείτε πριν ρίξουν αυλαία
Γκέμμα του Δημήτρη Λιαντίνη (έως 27/05)

Το σπουδαίο έργο του σύγχρονου ποιητή φιλόσοφου Λιαντίνη, που συμπυκνώνει φιλοσοφία και ποίηση σε μορφή πρόζας, παρουσιάζεται στη σκηνή του Θεάτρου Βρετάνια σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου. Πρόκειται για τη σκηνική σύνθεση ενός φιλοσοφικού και ποιητικού έργου σε ελεύθερο ρυθμό βιώματος και φαντασίας. Το περιεχόμενο του βιβλίου προσδιορίζεται με την επισήμανση του τρόπου «πως γίνεσαι άνθρωπος». Με λιτά σκηνικά μέσα, κινηματογραφικές προβολές που υπογραμμίζουν τα εκάστοτε νοήματα και καθαρή σκηνοθετική γραμμή, η Γκέμμα βασίζεται στον λόγο των εξαίρετων και άκρως εκφραστικών ηθοποιών (Νίκος Καλογερόπουλος, Κατερίνα Διδασκάλου, Βασίλης Παλαιολόγος, Βίκυ Μαραγκάκη, Κρυσταλλία Κεφαλούδη, Δανάη Λουκάκη, Μιχαήλ Γιαννικάκης), οι οποίοι ζωντανεύουν επί σκηνής το σημαίνον έργο του Λιαντίνη με ρυθμική αρμονία και αμεσότητα.

Η Γκέμμα του Λιαντίνη αποτελεί θησαυρό φιλοσοφικό ποιητικό και λογοτεχνικό για κατάθεση της δικής του βιωματικής «αλήθειας», λέξη με την οποία κλείνει ο Λιαντίνης τη Γκέμμα του: « Έζησα την αλήθεια». Ο σκηνοθέτης Πάνος Αγγελόπουλος, μετά τη μεγάλη επιτυχία της Ασκητικής του Νίκου Καζαντζάκη, επιστρέφει με αυτό το σύγχρονο, πολυσυζητημένο έργο, φιλοσοφικού προβληματισμού και γλωσσικής εκφραστικής δύναμης. Η παράσταση μας καλεί μέσα από τη θεατρική ερμηνευτική προσέγγιση του σκηνοθέτη και τις «απαιτήσεις» του ίδιου του έργου, να μυηθούμε στο φως και την αλήθεια. Βασικός στόχος; Η απόλυτη ελευθερία!

Γκέμμα | Πληροφορίες παράστασης

Γκέμμα
Γκέμμα του Δημήτρη Λιαντίνη στο Θέατρο Βρετάνια
Ο Γλάρος του Α. Τσέχωφ (έως 26/05)

Το κλασικό έργο Ο Γλάρος του Αντόν Τσέχωφ παρουσιάζεται στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα Χρώμα. Η παράσταση ανεβαίνει μ’ έναν θίασο εξαιρετικών ηθοποιών και υπό το σκηνοθετικό βλέμμα του Κωνσταντίνου Χατζή. Το εμβληματικό έργο που εγκαινίασε το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας, μετά από έναν επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων που παρατάθηκε, ρίχνει αυλαία το Σάββατο 26 Μαϊου.

Ο Γλάρος του Αντόν Τσέχωφ είναι το πιο αυτοβιογραφικό έργο του αγαπημένου Ρώσου συγγραφέα και περιστρέφεται γύρω από το θέατρο, το νόημα της δημιουργίας, τη ζωή των καλλιτεχνών,  το νέο και το παλιό και το αμφίρροπο του έρωτα. Ο Δάσκαλος θέλει τη Μάσα που κυνηγάει τον Τρέπλιεφ. Αυτός με τη σειρά του είναι ερωτευμένος με τη Νίνα αλλά εκείνη θέλει τον Τριγκόριν, ο οποιός συζεί με την Αρκάντινα. Εκείνη είναι πρώην ερωμένη του Γιατρού, με τον όποιο έχει σχέση η Πολίνα, η σύζυγος του επιστάτη. Μια λίμνη, ένα αυτοσχέδιο θέατρο, μυρωδιά από θειάφι, έρωτες και πολλά λόγια, πυροβολισμοί, τραγούδια, χοροί και ένας σκοτωμένος… γλάρος. Στο έργο οι ήρωες γίνονται θεατές της ίδιας τους της ζωής, σαν άλλη προέκταση της πλατείας του θεάτρου.

Ο Γλάρος | Πληροφορίες παράστασης

Ο Γλάρος του Αντόν Τσέχωφ στο Θέατρο Τέχνης
Ο Γλάρος του Αντόν Τσέχωφ – Το αγαπημένο έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.
Ένας Ήρωας του Καιρού μας του Μιχαήλ Λέρμοντoφ (έως 24/05)

Η δραματοποίηση του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Μιχαήλ Λέρμοντοφ, Ένας Ήρωας του Καιρού μας από την ομάδα Lab.oratorium αποτελεί μία μοναδική θεατρική πρόταση, όχι μόνο για το βάθος και την λογοτεχνική αξία του κειμένου, αλλά και για τη σκηνική προσέγγισή του. Αποτελώντας το κύκνειο άσμα του εξομολογητικού ρομαντισμού και την αρχή του ρωσικού ρεαλιστικού μυθιστορήματος, τοΈνας Ήρωας του Καιρού μας δομήθηκε με τέτοια υλικά που το καθιστούν το πρώτο ψυχολογικό πεζογράφημα της Ρωσίας. Η ευφάνταση σκηνοθεσία του Βασίλη Καλφάκη διατηρεί την λεπτή γραμμή μεταξύ ρομαντισμού και ρεαλισμού, ενώ δίνει μία πολυπρισματική ματιά στις ψυχολογικές διακυμάνσεις των ηρώων.

Η πρωτότυπη κινησιολογία και το καλαίσθητο σκηνικό περιβάλλον συμβάλλουν τα μέγιστα στο τελικό αποτέλεσμα, ενώ η σπάνια αμεσότητα και εσωτερικότητα των έξι ηθοποιών (Ασημίνα Αναστασοπούλου, Κωνσταντίνος Γεωργαλής,  Βασίλης Καλφάκης,  Απόστολος Καμιτσάκης,  Δάφνη Νικητάκη,  Περσεφόνη Παντοπούλου) συμπυκνώνει και ανιχνεύει καίρια τα βήματα ενός ανθρώπου – ήρωα του καιρού του. Του ανθρώπου αυτού που παίρνει το ρίσκο να μην αποδεχθεί ό,τι υπάρχει…

Το βιβλίο αποτελείται από πέντε αυτοτελείς νουβέλες. Οι τρεις τελευταίες αποτελούν αποσπάσματα του ημερολογίου του συγγραφέα-αφηγητή που ενσαρκώνεται στο πρόσωπο του Πετσόριν. Η διασκευή του Lab.oratorium επικεντρώνεται στην μεσαία και εκτενέστερη διήγηση αυτού του ημερολογίου, στο κεφάλαιο «Πριγκίπισσα Μαίρη». Στόχος έρευνας της ομάδας είναι οι συνθήκες μέσα στις οποίες όλα τα πρόσωπα -του έργου- «συνηγορούν» στην γέννηση του «ήρωα του καιρού μας», του ανθρώπου που δεν κινείται μόνο μέσα στα 1840 υψώνοντας το σπαθί του αλλά και του κάθε ανθρώπου που έστω μία φορά κοίταξε τον ουρανό. Ποια η σχέση του ήρωα με τον καιρό του και ποιος διαμορφώνει ποιον; Σημασία δεν έχει αν υψώνει το σπαθί ή το κεφάλι αλλά η αγωνία του τη στιγμή που παίρνει το ρίσκο να μην αποδεχτεί αυτό που ήδη υπάρχει. Αυτή είναι και η αφετηρία της εμπλοκής του Lab.oratorium με το συγκεκριμένο έργο.

Ένας Ήρωας του Καιρού μας | Πληροφορίες παράστασης

«Ένας Ήρωας του Καιρού μας» του Μιχαήλ Λέρμοντοφ στο Θέατρο 104
«Ένας Ήρωας του Καιρού μας» του Μιχαήλ Λέρμοντοφ σε σκηνοθεσία του Βασίλη Καλφάκη στο Θέατρο 104 από τη Τετάρτη 18 Απριλίου 2018
Ουρανία του Γεράσιμου Ευαγγελάτου (έως 29/05)

Η «Ουρανία» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου παρουσιάζεται στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου 104 μέχρι την Τρίτη 29 Μαϊου. Πρόκειται για έναν αμφίθυμο μονόλογο πάνω στο όνειρο και τη ματαίωση του, πάνω στον απόλυτο έρωτα και την ολοκληρωτική μοναξιά. Μα πάνω απ’ όλα είναι η πορεία ενός νέου ανθρώπου σε έναν κόσμο που δεν κατανοεί. Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος με τρυφερότητα και χιούμορ καταγράφει την ψυχοσύνθεση μιας νέας γυναίκας εγκλωβισμένης σε ένα παιδικό δωμάτιο.

Η Ουρανία είναι φίλη σου, αλλά μάλλον δεν το ξέρεις. Υπάρχει σοβαρή πιθανότητα ν’ ανήκεις στους 240 φίλους της στο facebook. Στην πραγματική ζωή είναι κάπως δύσκολο να τη συναντήσεις μιας κι η Ουρανία δε βγαίνει απ’ το σπίτι, παρά μόνο για ένα πολύ συγκεκριμένο λόγο… Η Ουρανία είναι ερωτευμένη. Πολύ. Και φοβάται περισσότερο. Χαίρεται, θυμώνει, γελάει και κλαίει. Έχει σκοτεινά μυστικά. Έχει κι ένα μεγάλο Όνειρο, αλλά αυτό θα σου το εκμυστηρευτεί μόνο αν σε εμπιστευτεί πραγματικά.

Ουρανία | Πληροφορίες παράστασης

«Ουρανία» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου στο Θέατρο 104
«Ουρανία» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου στο Θέατρο 104 από τη Δευτέρα 16 Απριλίου 2018, για δέκα μόνο παραστάσεις
Πέτρες στις τσέπες του , της Μαρί Τζόουνς (έως 20/05)

Ύστερα από πέντε μήνες καθημερινών sold out στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, μια μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, και μια πολύ πετυχημένη σεζόν στο Θέατρο Κιβωτός, η παράσταση Πέτρες στις τσέπες του, ένα απολαυστικό ρεσιτάλ εναλλαγής ρόλων με το μοναδικό θεατρικό δίδυμο των Μάκη Παπαδημητρίου και Γιώργου Χρυσοστόμου, ολοκληρώνει τον κύκλο της την Κυριακή 20 Μαΐου.

Μια «κωμικοτραγωδία» που εκτυλίσσεται στο Κέρι της Ιρλανδίας, όπου κινηματογραφείται μια χολυγουντιανή υπερπαραγωγή. Ο Τσάρλι κι ο Τζέικ είναι δυο ντόπιοι βοηθητικοί ηθοποιοί, δηλαδή extras… δηλαδή κομπάρσοι… δηλαδή οι άνθρωποι δεν έχουν στον ήλιο μοίρα… και συμμετέχουν στην ταινία. Το ίδιο και ο Σων. Που αυτοκτόνησε. Έβαλε πέτρες στις τσέπες του κι έπεσε στο νερό. Κρίμα.

Ο ψεύτικος κόσμος του Χόλυγουντ σε σύγκρουση με τη σκληρή πραγματικότητα μιας επαρχιακής πόλης, μέσα από τα μάτια 2 ανθρώπων, μέσα από τις ζωές 15 χαρακτήρων, μέσα από την απαξίωση και την καταξίωση, μέσα… μαζικής ενημέρωσης και μεταφοράς. Κρίμα.

Πέτρες στις τσέπες του | Πληροφορίες παράστασης:

  • Μετάφραση: Αγγελική Κοκκώνη, Σκηνοθεσία: Γιώργος Χρυσοστόμου, Μάκης Παπαδημητρίου, Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Επιμέλεια Κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου, Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης, Βίντεο: Όλγα Μπρούμα, Μουσική επιμέλεια: Φωτεινή Γαλάνη, Βοηθός Σκηνοθέτη: Σύρμω Κεκέ, Παίζουν οι ηθοποιοί: Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Χρυσοστόμου
  • ΘΕΑΤΡΟ ΚΙΒΩΤΟΣ (Πειραιώς 115, Αθήνα, Τηλ. 210 3427426)
  • ΜΕΡΕΣ / ΩΡΕΣ Παρασκευή 21:00, Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:00 (έως 20.05.2018)
  • ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ Παρασκευή Κανονικό 15€, Φοιτητικό / Ανέργων 12€ | Σάββατο-Κυριακή Κανονικό 18€, Φοιτητικό / Ανέργων 15€
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: 85 λεπτά
Πέτρες στις τσέπες του
Ο Γιώργος Χρυσοστόμου και ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετούν και πρωταγωνιστούν στην παράσταση «Πέτρες στις τσέπες του».
Ο Σημαιοφόρος του Rainer Maria Rilke (έως 27/05)

Η θεατρική ομάδα Ubuntu παρουσιάζει επί σκηνής για πρώτη φορά στην Ελλάδα το νεανικό αριστούργημα του Rainer Maria Rilke «Το τραγούδι του έρωτα και του θανάτου του σημαιοφόρου Χριστόφορου Ρίλκε» στο Θέατρο 104 έως την Κυριακή 27 Μαϊου. Το δημοφιλέστερο έργο του Rilke –  «ένα πεζό μολυσμένο από στίχους» όπως ο ίδιος ο ποιητής το χαρακτήριζε – γραμμένο το 1906, με αφορμή τον θάνατο στο πεδίο της μάχης ενός μακρινού προγόνου του ποιητή, μας αφηγείται μια λυρική ιστορία ενηλικίωσης και ηρωισμού, μια πορεία από τον φόβο στη γενναιότητα, θέτοντας σε διαπραγμάτευση την έννοια του «ήρωα».

Το 1662, ο δεκαοχτάχρονος ιππότης Χριστόφορος Ρίλκε οδεύει προς το μέτωπο, ενάντια σε έναν εχθρό που δεν ξέρει, μην ξέροντας όμως ούτε ο ίδιος ποιος είναι. Καλπάζοντας «πάνω από σκοτωμένους χωρικούς», σε ένα ζοφερό τοπίο, μέσα σε καπνούς και συντρίμμια, θα ψάξει να βρει γύρω του την ομορφιά για να αντισταθμίσει την ασχήμια και τη βιαιότητα του πολέμου. Στο τέλος όμως, ο σημαιοφόρος – πια – Χριστόφορος Ρίλκε, θα πέσει νεκρός και θα είναι σαν να κάηκε από την ίδια αυτή φλόγα για ζωή που φούντωνε μέσα του. Μόνος του. Ένας διάττων αστήρ.

Ήταν λοιπόν αυτός ο θάνατος ηρωικός; Γνώριζε ο ίδιος ότι πέθαινε ως ήρωας; Τι μας κάνει να χαρακτηρίσουμε μια πράξη ηρωική;  Το μέγεθός της; Η συνάρτησή της από το κοινωνικό όφελος; Κι αν αυτά τα ερωτήματα φαίνεται να έχουν εύκολα απάντηση σε μια μεσαιωνική ιστορία, πως θα μπορούσαν να απαντηθούν σήμερα;

Ο Σημαιοφόρος | Πληροφορίες παράστασης

Ο Σημαιοφόρος
Ο Σημαιοφόρος του Rainer Maria Rilke στο Θέατρο 104
Red Speedo του Lucas Hnath (έως 20/05)

Το σύγχρονο και αιχμηρό έργο του Lucas Hnath, Red Speedo, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Βασίλη Μυριανθόπουλου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έως την Κυριακή 20 Μαϊου 2018. Με φόντο τον κόσμο του υγρού στίβου, ο συγγραφέας μας εισαγάγει στη ζοφερή πραγματικότητα των αναβολικών και την αέναη προσπάθεια για επιτυχία, ακόμη και με το τίμημα του «αλληλοσπαραγμού.» Επιχειρώντας μία βαθιά κατάδυση στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων, φωτίζοντας τις αθέατες πλευρές του φόβου και της ανασφάλειας, το Red Speedo παρουσιάζει τα ευμετάβλητα όρια της ηθικής, σε έναν συνεχή επαναπροσδιορισμό της έννοιάς της.

Η σκηνοθεσία του Βασίλη Μυριανθόπουλου τονίζει τις ψυχικές διακυμάνσεις και τα ηθικά διλήμματα των ηρώων, διατηρώντας μία ρεαλιστική συνθήκη με έντονο ρυθμό και αμείωτη ένταση. Οι τέσσερις ηθοποιοί (Δημήτρης Λιακόπουλος, Ανδρέας Βούλγαρης, Βασίλης Μυριανθόπουλος, Βαρβάρα Λάρμου) υποστηρίζουν επάξια τους ρόλους, ενώ ξεχωρίζουν ως πρωταγωνιστικό δίδυμο ο Δημήτρης Λιακόπουλος με την χαμαιλεοντική υποκριτική του δεινότητα και ο Ανδρέας Βούλγαρης με τις ψυχικές «αποχρώσεις» που προσδίσει σε έναν άκρως απαιτητικό ρόλο.

Red Speedo
Red Speedo – Δημήτρης Λιακόπουλος, Ανδρέας Βούλγαρης

Red Speedo | Πληροφορίες παράστασης

Προηγούμενο άρθροΚάλι – Mια μουσική περφόρμανς στο Skrow Theater
Επόμενο άρθροΟ Αρχοντοχωριάτης στο Στρατουδάκειο Πολιτιστικό Κέντρο Μεγάρων
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.