Το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Πολιτική Επιστήμη και Κοινωνιολογία, στο πλαίσιο του σεμιναριακού μαθήματος «Πολιτική της Αναπαράστασης», διοργανώνουν κύκλο κινηματογραφικών προβολών με θέμα «Όψεις του Έρωτα».

Οι προβολές κινηματογραφικών ταινιών θα πραγματοποιηθούν στον Κινηματογράφο «Τριανόν» και στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» και θα συνοδευτούν από σχολιασμό προσκεκλημένων ομιλητών υπό τον γενικό συντονισμό του Καθηγητή Γεράσιμου Κουζέλη, διδάσκοντα του μαθήματος. Οι προβολές στο «Τριανόν» θα λάβουν χώρα Δευτέρες και ώρα 19.00.

«Πολιτική της Αναπαράστασης» – Γεράσιμος Κουζέλης

Το σεμινάριο επιδιώκει να συνδέσει την ανάλυση και ερμηνεία κοινωνικών όρων και σχέσεων με τη διερεύνηση της πραγματικότητας που συγκροτεί ο κινηματογράφος. Αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι τόσο το πώς το μέσο αποδίδει κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες, επιλογές και στάσεις, αλλά κυρίως το πώς η ίδια η διαδικασία κινηματογραφικής αναπαράστασης παράγει πολιτική, συγκροτεί σχέσεις και εγκαθιστά κοινωνικές ασυμμετρίες και μορφές εξουσίας.

Στον πυρήνα αυτής της πολιτικής βρίσκεται η διαμόρφωση της σχέσης του υποκειμένου- θεατή –όπως «πλάθεται» από το μέσο– με την κατασκευαζόμενη-αναπαριστώμενη πραγματικότητα του φιλμ. Έτσι ο θεατής μπορεί να εξεταστεί ως προϊόν της αναπαραστατικής διαδικασίας, η ίδια δε διαδικασία ως διαφοροποιούμενη ανάλογα με τις συγκεκριμένες πτυχές υποκειμενικότητας που προσδίδει σε όσους εμπλέκει. Αντιστοίχως, η πολιτική του μέσου μπορεί να εξεταστεί ως διαδικασία συγκρότησης διαφοροποιημένων μορφών κοινωνικής υποκειμενικότητας – μορφών διακριτών και επί των οποίων μπορούν να εγγραφούν κοινωνικά αξιοποιήσιμες διακρίσεις.

Πρόγραμμα Τριανόν
Πρόγραμμα προβολών και εισηγήσεων στον Κινηματογράφο «Τριανόν».

Η πολιτική διάσταση μπορεί όμως να εντοπιστεί και στην πρόσληψη του κινηματογραφικού έργου, στην ένταξή του στο κοινωνικά ταξινομημένο σώμα της τέχνης ή της («μαζικής») κουλτούρας, στην αντιμετώπισή του από τη δημοσιότητα.

Στην ιστορία του κινηματογράφου, αλλά και στην ιστορία της θεωρίας και της κριτικής του, η πολιτική διάσταση πάντα υπερέβαινε ή ανέτρεπε τις κοινωνικά φορτισμένες προθέσεις των δημιουργών και σχολιαστών του. Ο «πολιτικός κινηματογράφος» και η κάθε είδους στράτευση του μέσου ανασημασιοδοτούνται και επαναπροσδιορίζονται στη ζωντανή σχέση θεατή-έργου, που αποδίδει νόημα και αξίες (πρωτίστως) στις μορφές και (δευτερευόντως) στα περιεχόμενα της αναπαράστασης. Υπ’ αυτή την έννοια το μέσο είναι αυτό που ασκεί πολιτική, πέραν όσων οροθετεί ο δημιουργός.

Το σεμινάριο επιδιώκει επομένως να διερευνήσει την πολιτική λειτουργία της  κινηματογραφικής αναπαράστασης, δια της οποίας ένα σύνολο κοινωνικών σχέσεων εκτίθεται αλλά και (αναδια)μορφώνεται ως μια νέα και sui generis πραγματικότητα. Προς το σκοπό αυτό θα διατρέξει ενδεικτικά παραδείγματα από την ιστορία του μέσου.

Πρόγραμμα προβολών και εισηγήσεων με θέμα «Όψεις του Έρωτα» στο «Τριανόν»

Δευτέρα 23 Απριλίου 19:00

  • Rainer Werner Fassbinder, «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» [«Die bitteren Tränen der Petra von Kant»], 1972 Γερμανία, 124’
  • Γιώργος Σαγκριώτης

Δευτέρα 30 Απριλίου 19:00

  • Neil Jordan, «Το παιχνίδι των λυγμών» [«The Crying Game»], 1992 Μ.Βρετανία-Ιρλανδία-Ιαπωνία, 112’
  • Λιάνα Θεοδωράτου

Δευτέρα 7 Μαΐου 19:00

  • Lars von Trier, «Δαμάζοντας τα κύματα» [«Breaking the Waves»], 1996 Δανία, 158’
  • Μαρίνα Μαροπούλου

Δευτέρα 14 Μαϊου 19:00

  • Michelangelo Antonioni, «Η περιπέτεια» [«L’ Avventura»], 1960 Ιταλία, 145’
  • Δημήτρης Καρυδάς

Δευτέρα 21 Μαΐου 19:00

  • Krzysztof Kieslowski, «Η διπλή ζωή της Βερόνικα» [«La double vie de Véronique» / «Podwójne życie Weroniki»], 1991 Γαλλία-Πολωνία-Νορβηγία, 98’
  • Ορέστης Κωνσταντάς

Δευτέρα 4 Ιουνίου 19:00

  • Luchino Visconti, «Θάνατος στη Βενετία» [«Morte a Venezia»], 1971 Ιταλία-Γαλλία, 130’
  • Θόδωρος Παρασκευόπουλος

Δευτέρα 11 Ιουνίου 19:00

  • Alain Resnais, «Χιροσίμα αγάπη μου» [«Hiroshima mon amour»], 1959 Γαλλία-Ιαπωνία, 90’
  • Γεράσιμος Κουζέλης

Δευτέρα 18 Ιουνίου 19:00

  • Ettore Scola, «Μια ξεχωριστή μέρα» [«Una giornata particolare»], 1977 Iταλία, 110’
  • Ελευθερία Αστρινάκη
Πληροφορίες για τον κύκλο προβολών «Όψεις του Έρωτα»

Δείτε περισσότερα κινηματογραφικά νέα εδώ
Προηγούμενο άρθροΗ Λάρα Φαμπιάν στην Αθήνα, εντυπώσεις από τη συναυλία
Επόμενο άρθροROOMS2018 | Η ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος