Την τρέχουσα εβδομάδα, το Off Off Athens Festival συνεχίζει την πλούσια σοδειά του με άλλες 7 θεατρικές ομάδες να συστήνουν την δουλειά τους στο θεατρόφιλο κοινό στην κεντρική σκηνή του Επί Κολωνώ. Την Δευτέρα 19 Ιουνίου παρακολουθήσαμε τις παραστάσεις Σαν θεός από την Ομάδα Hamlet Machine και Απόγονοι του Οιδίποδα από την Θεατρική Ομάδα synthesis. Οι δύο αυτές παραστάσεις αν και δραματουργικά και σκηνικά ετερόκλητες, είχαν αμφότερες την αφετηρία τους στο αρχαίο δράμα, η μεν στον διονυσιασμό, η δε στον θηβαϊκό μυθικό κύκλο.
Αναλυτικότερα:

Σαν θεός από την Ομάδα Hamlet Machine (Δευτέρα 19 Ιουνίου στις 20:45)

Κείμενο – στίχοι τραγουδιών – σκηνοθεσία: Αμέλια Ελευθεριάδου

Υπόθεση: Μία πρωτότυπη δραματουργική σύνθεση-επαναγραφή της τραγωδίας και των θρησκειών με θεματικό πυρήνα τον μεσσιανισμό από την Αμέλια Ελευθεριάδου. «Όλες οι θρησκείες είναι μία χιλιοειπωμένη θρησκεία. Ένα συνονθύλευμα Ιδεών οριοθέτησης του άπιαστου στο μέρος και το όλον του. Και πίσω από κάθε πίστη στέκεται η σιωπή του Θεού. Σε αυτήν την τομή πρόσκρουσης κυριαρχούν τα θραύσματα του ανθρώπου. Σαν Θεός , δηλαδή ο εν δυνάμει Θεός. Ο κάθε και κανένας Θεός ή ο ίδιος ο άνθρωπος.»

Κριτικό σημείωμα: Η παράσταση Σαν Θεός διέθετε μία από τις πιο φιλόδοξες δραματουργικές προτάσεις του Off Off Athens Festival. Η Αμέλια Ελευθεριάδου μετά από έρευνα στον μεσσιανισμό και στην πλούσια δραματουργική και λογοτεχνική παράδοση συνέθεσε την δική της άποψη για το θέμα. Το βασικό δραματουργικό δίπολο ήταν το Χριστός-Διόνυσος/Ιούδας-Πενθέας. Το κείμενο της Ελευθεριάδου φάνηκε σε σημεία άνισο, ενδεχομένως λόγω του χρονικού περιορισμού που θέτει το φεστιβάλ. Είναι ούτως ή άλλως παρακινδυνευμένο να σωματοποιείς τον Χριστό και τους μαθητές Του, σε συνδυασμό μάλιστα με το δωδεκάθεο. Η σκηνοθεσία της παράστασης απέδωσε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα πάνω στο έργο, με δυνατές σκηνικές εικόνες και έναν ιδιαιτέρως δεμένο θίασο παρά την μεικτή του σύνθεση επαγγελματιών και ερασιτεχνών.

Αυτό που ξεχωρίσαμε στην παράσταση, δεν ήταν η παρουσία των πρωταγωνιστών, αλλά αυτή του χορού των Βακχών, που είχε μία συμπαγή ταυτότητα γεμάτη βακχεία και εκφραστικότητα. Η διανομή της παράστασης ήταν άνιση δυνατοτήτων και υπήρχαν φυσιογνωμικές αστοχίες. Το μουσικό μέρος της παράστασης (κιθάρα και τουμπερλέκι) εξυπηρετούσε την δραματουργία κι έδινε το tempo στον χορό. Ενδεχομένως, το τραγουδιστικό κομμάτι θα μπορούσε να ήταν ισχνότερο. Η μουσική του Δημήτρη Δημάκη έχει πολλές αρετές. Το μοίρασμά του ανάμεσα στην μουσική εκτέλεση και την υποκριτική ερμηνεία προκάλεσε κάποιες ασυνέχειες στην «τελετουργία» της παράστασης που θα πρέπει να ληφθούν υπόψην. Η παράσταση Σαν Θεός είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, πως το ερασιτεχνικό θέατρο μπορεί αν δουλέψει αφοσιωμένα να γίνει επαγγελματικό.

  • Συντελεστές της παράστασης:
    Θεατρική Ομάδα Hamlet Machine
    Σύμβουλος υποκριτικής: Γιάννης Παπαγιάννης
    Βοηθός Σκηνοθέτη: Νίκος Μαρνάς
    Μουσική: Δημήτρης Δημάκης
    Video artist: Μαρία Mπελεγρίνη
    Φώτα / Ήχος: Alexander Kravitz
    Ερμηνεύουν: Βασιλική Βλαχούλη, Δημήτρης Δημάκης, Μαγδαλένα Κεραμάρη, Σάντυ Μακροπούλου, Νίκος Μαρνάς, Μιχαηλία Μουσάκου, Ελπίδα Παπαμήτσου, Χρυσή Χατζηβασιλείου, Δων Χριστοδούλου
Απόγονοι του Οιδίποδα από την Θεατρική Ομάδα synthesis (Δευτέρα 19 Ιουνίου στις 22:00)

Απόγονοι του Οιδίποδα
Απόγονοι του Οιδίποδα από την Θεατρική Ομάδα synthesis

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Σημαιοφορίδης

Υπόθεση: Η κατάρα της γενιάς και η ατομική ευθύνη, το μίασμα και ο εξαγνισμός, ένας αλληλοσπαραγμός, μια ταφή. Πώς θα μπορούσε να διαβαστεί αυτό σε μια νέα πραγματικότητα; Πώς τα παιδιά αντιδρούν σε όσα “κληρονομούν” από τους γονείς τους; Η άστοχη ενέργεια και η παθητικότητα. Υπάρχει άραγε άλλη επιλογή; Οι συντελεστές της παράστασης, με αφορμή τα κείμενα των τριών μεγάλων τραγικών ποιητών, που αναφέρονται στον οιδιπόδειο μύθο, ανιχνεύουν πώς οι απόγονοι του Οιδίποδα, η Αντιγόνη και η Ισμήνη, ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης, δρουν ή αντιδρούν, αποφεύγοντας να δημιουργήσουν το δικό τους αξιακό σύστημα, διατηρώντας αυτό του παρελθόντος.

Κριτικό σημείωμα: Η παράσταση Απόγονοι του Οιδίποδα είναι η πιο πρόσφατη παράσταση που παρακολουθήσαμε στο Off Off Athens Festival. Μετά την Φυγή της Ιοκάστης (3 και 4 Ιουνίου), είναι ο δεύτερος τίτλος παράστασης που πήρε το όνομά της από τον θηβαϊκό μυθικό κύκλο (στην πρώτη περίπτωση δεν υπήρχε αρχαιόθεμη δραματουργία). Η παράσταση είχε έκδηλες αδυναμίες με κυριότερη την ασαφή σκηνική πρόθεση και την δραματουργική της ταυτότητα. Αρχικά, βλέπουμε τους τρεις ηθοποιούς σε μία ευχάριστη σεκανς με jazz-pop μουσικά κομμάτια, αλλά στο αμέσως επόμενο λεπτό, στήνεται μία ενδιαφέρουσα σκηνή διαδήλωσης των πολιτών της Θήβας κατά του Οιδίποδα. Οι Απόγονοι του Οιδίποδα, τρεις αντί για τέσσερις (η Αντιγόνη Μαυραγάνη υποδύεται την Αντιγόνη και τον Πολυνείκη), δεν φέρουν ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά των δραματικών τους προτύπων.

Μετά την σύντομη εμπλοκή Ετεοκλή-Πολυνείκη και τα κωμικά ιντερμέδια με δημοσιογραφικό χαρακτήρα, έρχεται η τραγικωμωδία του σοφόκλειου μύθου της Αντιγόνης, με την Αντιγόνη Μαυραγάνη να δίνει μία παρα-τραγική ερμηνεία. Ανυπόστατη λοιπόν δείχνεται η ενδυματολογική της μεταμόρφωση με το λευκό φόρεμα και το έντεχνο τραγούδι που ερμήνευσε η ηρωίδα, με την παράσταση να καταλήγει σ’ ένα δραματικό φινάλε που δεν είχε στηθεί οργανικά. Καλαίσθητο το ξύλινο κάδρο «τηλεόρασης» που φιλοτέχνησαν οι Κέλλυ Μίχου-Ρενάτα Μαλαβάζου αλλά αναλώθηκε εύκολα και με μία μόνο σκηνική λειτουργία.

Ξεχώριζε υποκριτικά η Ντόρις Θεοδωρίδη για την ποιότητα και την ετοιμότητα της ερμηνείας της. Μεγάλη αδυναμία της παράστασης, οι μακρόσυρτες εναλλαγές των σκηνών, αφήνοντας την παράσταση “εν κενώ”. Εν κατακλείδι, καμία σκηνική ή δραματουργική επιλογή της παράστασης δεν κρίνεται από μόνη της αδύναμη ή αδικαιολόγητης με βάση τις αρχαίες τραγωδίες που υπήρξαν το πρότυπο της παράστασης, αλλά δεν υπήρχε μία καθαρή και λειτουργική δραματουργική-σκηνική γραμμή, που θα έδινε μία ισχυρή φυσιογνωμία στην παράσταση και συνεπώς, δυνατές ερμηνείες από τους ηθοποιούς της.

  • Συντελεστές της παράστασης:
    Θεατρική Ομάδα synthesis
    Βοηθός Σκηνοθέτη: Κέλλυ Μίχου
    Κινησιολόγος: Ειρήνη Μηλογιαννάκη
    Διανομή ρόλων: Ιωάννα Μηλαθιανάκη
    Φωτογράφος: Λιλή Γεωργακοπούλου
    Σπικάζ: Γιάννης Καστανάκης
    Παραγωγή video: Spotcity productions
    Σκηνογράφοι: Κέλλυ Μίχου-Ρενάτα Μαλαβάζου
    Ερμηνεύουν: Ντόρις Θεοδωρίδη, Αντιγόνη Μαυραγάνη, Σωκράτης Ρομανίδης

Το Off Off Athens Festival 2017 αναμένεται να ρίξει την αυλαία του την Παρασκευή 23 Ιουνίου με την παράσταση Όλα τα βουβά πρόσωπα από την Θεατρική Ομάδα ensemble2. Ποια θα είναι η συνέχεια των 27 παραστάσεων του φεστιβάλ, θα το δείξει ο χρόνος.

Πληροφορίες Off Off Athens Festival 2017

  • Τοποθεσία: Θέατρο Επί Κολωνώ
  • Διεύθυνση: Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94, Κολωνός
  • Τηλέφωνο: 210 5138067
  • Εισιτήρια: 5 ευρώ
  • E-mailEpi Kolono A και Facebook Page
Προηγούμενο άρθροΆλκηστη του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Επόμενο άρθροCity of ghosts – Ένα ντοκιμαντέρ για τον σημαντικότερο αγώνα της δεκαετίας
Αναστάσιος Πινακουλάκης
Απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών -Erasmus στο Limburg Katholieke University College. Είναι τελειόφοιτος στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια και εργαστήρια δημιουργικής γραφής. Ασχολείται με τη συγγραφή θεατρικών έργων, ποιημάτων και παραμυθιών. Το μεγαλύτερό του όνειρο είναι να συνθέσει μία νέα δραματουργία και να συστήνει έργα στο κοινό.

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Οπως καθε χρόνο ετσι και φέτος παρακολουθώ τακτικά όλες σχεδόν τις παραστάσεις του off off, αφου με βοηθούν και με βελτιώνουν σαν επαγγελματία μιας και ειμαι αποφοίτη θεατρικών σπουδών του Ναυπλίου. Μέτριες και οι δυο παραστάσεις, σε αυτο που θέλω να σταθώ ειναι στην παράσταση του οι απόγονοι Οιδίποδα όπου απογοητεύτηκα απο το συνδυασμό κειμένων αλλα και την σκηνοθεσία, αβοήθητοι οι 3 ηθοποιοί μεσα σε μια ροη που αν δεν εχεις γνώση των τραγωδιών χάνεσαι στο πρωτο λεπτό. Κατα τη γνώμη μου υποκριτικά ηταν αρκετά καλοί όλοι. Ξεχώρισα τη σκηνή με τις ηχητικές βόμβες και τον έντονο συναισθηματισμό των 2 ηρώων όπου για μενα ηταν το μονο στοιχείο που θύμιζε τραγωδία. Μεγάλο λάθος να παρουσιαστεί και να βεβηλωθεί ετσι το πρόσωπο της Αντιγόνης. Σκηνοθετικά αδύναμο μιας και δεν είχε κατι το ευρηματικό. Ενα μπράβο στους ηθοποιούς για την προσπάθεια, θα μπορούσαν να αναδειχθούν καλύτερα με καλύτερη επιλογή κειμένων.

τα σχόλια είναι κλειδωμένα.