Αυτές τις μέρες η πασίγνωστη εταιρεία φωτογραφικών ειδών Nikon ανακοίνωσε «αξιοσημείωτες οικονομικές ζημίες» στην εταιρεία καθώς και την ακύρωση της σειράς φωτογραφικών μηχανών DL. Ως εκ τούτου η ίδια δηλώνει θα επιχειρήσει μια εταιρική αναδιοργάνωση με σκοπό να μετατρέψει το οικονομικό της μοντέλο, από την δημιουργία εσόδων (revenue) που διατηρούσε έως τώρα προς την απόκτηση άμεσου κέρδους (profit).

Η ανακοίνωση αυτή επήλθε μετά από άμεσες αποσύρσεις στον τομέα της φώτο-λιθογραφίας, την όπως είπαμε ακύρωση της κυκλοφορίας της σειράς DL ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών και την διατήρηση ενός μη επικερδούς μοντέλου που οδήγησε στην ανάγκη για αναδιοργάνωση.Οι πρώτες διορθωτικές κινήσεις έλαβαν χώρα υπό τη μορφή εθελοντικής αποδέσμευση τουλάχιστον 1000 ατόμων με πακέτα συνταξιοδότησης.

Τι οδήγησε στο Πρόβλημα που η Nikon Ανακοίνωσε;

Λίγοι μάλλον γνωρίζουν για τις κινήσεις που η Nikon τήρησε κατά το 2016 και ανάλογα σχημάτισαν αυτή την έκβαση. Πέρα από την κυκλοφορία πολύ δημοφιλών φωτογραφικών μηχανών στον τομέα των DSLR υψηλών προδιαγραφών (π.χ. D500) και φακών, η Nikon είχε απέναντι της ένα μεγαλύτερο πρόβλημα.

Το πρόβλημα ήταν η αντικατάσταση ή και η δημιουργία ανταγωνισμού εκ νέου στο επίπεδο της καταναλωτικής φωτογραφίας (consumer photography). Το επίπεδο αυτό ανέκαθεν βασιζόταν στην κυκλοφορία μικρών ψηφιακών καμερών (point-and-shoot cameras) οι οποίες σήμερα έχουν αντικατασταθεί πλήρως από τα smartphones. Ο «απόγονος» των point-and-shoot θα μπορούσαμε να πούμε είναι οι εξίσου συμπαγείς, Mirrorless φωτογραφικές μηχανές στις οποίες η Nikon κατέχει σχετικά αδύναμη παρουσία.

Η εταιρεία για να καλύψει το κενό αυτό επιτέλεσε ορισμένες λανθασμένες κινήσεις στην στρατηγική της. Η στρατηγική της ίδιας προϋπέθετε την προβολή της επερχόμενης σειράς DL. Η σειρά DL επρόκειτο να είναι μια νέα σειρά συμπαγών φωτογραφικών μηχανών  που έμοιαζαν με Mirrorless όμως στη πραγματικότητα οι φακοί δεν άλλαζαν και το μόνο που τις διαφοροποιούσε ήταν η ποιότητα εικόνας.

Οι μηχανές αυτές καταδικάστηκαν περαιτέρω από την αδιανόητη τιμή τους που κατευθυνόταν από τα 600 έως τα 1000 $. Κυμαινόμενες δηλαδή σε ποσά που δεν επιτρέπονται για point-and-shoot φωτογραφικές. Οι κάμερες αυτές υποτίθεται θα αντικαθιστούσαν τις «νεκρές» Coolpix, όμως από ότι φαίνεται το σχέδιο αυτό ναυάγησε.

Η πρόσθετη αποτυχία των KeyMission.

Άλλο ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να ληφθεί υπόψη για να γίνει το εύρος της ζημίας κατανοητό είναι η διείσδυση της Nikon στο πλέον στάσιμο πεδίο των Action Cameras. Επιδιώκοντας σε λογική βάση έναν άμεσο ανταγωνισμό με τον κυρίαρχο του πεδίου της φωτογραφίας δράσης, την Go-Pro, η Nikon κυκλοφόρησε την σειρά των KeyMission η οποία όμως απ’ ότι φαίνεται απέτυχε στο αγοραστικό πεδίο.

Ο λόγος για αυτό βρίσκεται αφενός στην αδυναμία αντιμετώπισης του σχετικού μονοπωλίου της Go-Pro στη συγκεκριμένη αγορά. Αφετέρου στην κυκλοφορία των προϊόντων σε μια περίοδο όπου η φωτογραφία δράσης είχε ήδη «ξεπέσει» σε δημοφιλία. Στο τέλος βλέπουμε τις KeyMission να έχουν ανάλογες βαθμολογίες στο Amazon, από 2 έως στην καλύτερη 3 αστέρια. Γεγονός το οποίο καταδικάζει τα προϊόντα αυτά στην αφάνεια και δεν επιτρέπει τη διάδοση τους.

Έτσι μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί μια εταιρεία σαν τη Nikon ανακοίνωσε την ζημία αυτή και τρόμαξε τους χιλιάδες χρήστες και ακολούθους της. Όμως υπάρχουν όντως βάσιμοι φόβοι για την δημοφιλή εταιρεία;

Είναι η Αρχή του Τέλους;

Το συμβάν όπου η Nikon ανακοίνωσε τις «αξιοσημείωτες ζημίες» προκάλεσε αναταραχές στο κοινό της φωτογραφίας για πλήθος αιτίων. Κυρίως, επικράτησε ο φόβος της κατάρρευσης και της επικείμενης αποτυχίας της. Πολλά ακόμα δυστοπικά σενάρια ονειρευόντουσαν την κατάληξη σε χρεοκοπίες, συγχωνεύσεις και σε πολλές άλλες αρνητικές συνέπειες.

Δυστυχώς η ευτυχώς, κανένα από αυτά τα σενάρια δεν είναι πρακτικά βάσιμο. Ο λόγος για αυτό είναι πολύ απλός. Λαμβάνοντας τη Nikon, μια εταιρεία με πολυετή ιστορία και ευρύ πλήθος προϊόντων, η ζημία φαίνεται να έχει υποκινηθεί από έναν δευτερεύοντα τομέα. Συνεπώς δεν είναι στο επίκεντρο της εταιρικής προσέγγισης και δεν επιφέρει μεγάλο αντίκτυπο (φώτο-λιθογραφία).

Έπειτα, η όντως σημαντική δυσκολία βρίσκεται στην απουσία νέων και εξελιγμένων προϊόντων στους τομείς της φωτογραφίας μαζικής κατανάλωσης. (consumer photography / consumer cameras.) ‘Ενα πεδίο το οποίο δε δύναται να διαλυθεί. Ακολούθως η Nikon χωρίς να διευρύνει και να παρουσιάσει προϊόντα στην κυρίαρχη Mirrorless κατηγορία ακολούθησε λάθος τακτικές και κατέληξε στις «αξιοσημείωτες ζημίες». Κυκλοφορώντας συμπερασματικά μη ανταγωνιστικά και ασήμαντα προϊόντα τα οποία είχαν στη συνέχεια κακή απήχηση στο αγοραστικό κοινό και την έφεραν σε δύσκολη οικονομική θέση.

Το Πιθανό Αίσιο Τέλος

Εν ολίγοις όμως τα πράγματα δεν είναι ζοφερά για την ίδια. Πρώτα απ’ όλα η Nikon δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία εταιρεία που σημειώνει χρηματιστηριακές αυξομειώσεις. Είναι ένα γεγονός που αποτελεί καθημερινότητα και για μια εταιρεία «μεγαθηρίο» σαν και αυτή διορθώνεται ευκόλως. Η ανάγκη που έθεσε η ίδια η εταιρεία, της αναδιοργάνωσης, θα λύσει τα προβλήματα σχετικά γρήγορα.

Ταυτόχρονα η εταιρεία, μαζί με την αναδιάρθρωση προσχώρησε σε τακτικές εθελοντικής αποδέσμευση του εργατικού προσωπικού. Αυτό είναι πιθανό ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα και θα βοηθήσει το μακροχρόνιο σχέδιο. (Σημειωτέον ότι οι εθελοντικές απολύσεις από τον αρχικό στόχο των 1.000 εργαζομένων έφτασαν μέχρι περίπου τις 11.000.)

Επιπλέον, το ζήτημα της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης δεν πρόκειται για κάτι νέο αλλά αντίθετα μια θεματική η οποία υπήρχε σε όλο το έτος 2016 για την ίδια. Άλλωστε η δήλωση της ανάγκης για αναδιοργάνωση έγινε μόλις τον περασμένο Νοέμβρη και όλο το έτος η φωτογραφική κοινότητα εξέφραζε συνολική δυσπιστία για τις στρατηγικές της Nikon οι οποίες αποδείχτηκαν τελικά πράγματι δυσχερείς.

Εν κατακλείδι, όποιοσδηποτε χρήστης και υποστηρικτής της Nikon οφείλει όχι μόνο να μην ανησυχήσει με αυτό που η Nikon ανακοίνωσε αλλά να νιώσει αισιόδοξα. Επειδή από τη μια τα κέρδη της εταιρείας αναμένονται να αυξηθούν με την έμφαση στην δημιουργία εσόδων. Από την άλλη μαζί με την αναδιοργάνωση, ενδεχομένως να έρθουν σημαντικές φήμες πιο κοντά στην εκπλήρωση τους. (Nikon D820 κτλ.) Έτσι και εδώ αναμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα της νέας στρατηγικής και ευελπιστούμε να επωφεληθούμε,ως φωτογράφοι, από αυτά.

Προηγούμενο άρθροEOS 77D & Rebel T7i: Οι Νέες Φωτογραφικές προτάσεις της Canon στο Εισαγωγικό Επίπεδο.
Επόμενο άρθροΠως μια φωτογραφία έφερε στο προσκήνιο την Προστασία των Φωτογραφικών Δικαιωμάτων.
Σταύρος Βαλσάμης
Φοιτητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Tμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού. Κύριο ενδιαφέρον η κλασσική αναλογική και σύγχρονη φωτογραφία καθώς επίσης οι λογοτεχνικές και εικαστικές τέχνες.