Οδεύοντας το δεύτερο μισό της θεατρικής σεζόν προς την ολοκλήρωσή του, με τις θεατρικές παραγωγές να ρίχνουν αυλαία μία προς μία για να δώσουν τη σκυτάλη στα θερινά καλοκαιρινά φεστιβάλ και εργαστήρια ανά την Ελλάδα, με την πρωτοκαθεδρία, βέβαια, στο «πολύπαθο» φετινό Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, το Artic.gr και η υποφαινόμενη συζητούν με την ηθοποιό Νεκταρία Γιαννουδάκη για το έργο που θα φιλοξενείται στην κεντρική σκηνή του Τσίλλερ για πέντε ακόμα παραστάσεις.

Ο λόγος για το Θάνατο του Εμποράκου -το έργο που καθιέρωσε θεατρικά τον Άρθουρ Μίλλερ ως σημείο αναφοράς στη δραματουργία του 20ου αιώνα- σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή για το Εθνικό Θέατρο. Η Νεκταρία Γιαννουδάκη, αριστούχος απόφοιτη της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, έχοντας στο ενεργητικό της θεατρικές δουλειές με μερικούς εκ των σημαντικότερων Ελλήνων σκηνοθετών (Σ. Φασουλής, Ε. Φεζολλάρι, Μ. Κάλμπαρη, Γ. Νανούρης, Σ. Τσακίρης κ. ά.) συνεργάζεται στο Θάνατο του Εμποράκου με έναν σπουδαίο θίασο ηθοποιών, μεταξύ των οποίων οι Πέτρος Φιλιππίδης και Πέγκυ Σταθακοπούλου και μάς μιλά για αυτό.

Ο Θάνατος του Εμποράκου συνιστά ένα καταγγελτικό έργο για την υλιστική δυτική κοινωνία, θίγοντας τα θεμέλια που συντηρούν καπιταλιστικούς μύθους, όπως το αμερικάνικο όνειρο, οι πραγματώσεις του οποίου ως πυροτεχνήματα συντηρούν την ανθρώπινη φλόγα της πίστης στο άπιαστο, αντί για την πεποίθηση της συλλογικής ευημερίας, ενώ οι στρεβλώσεις του μεταφράζονται κυριολεκτικά σε ανθρώπινα θύματα, όπως ο Εμποράκος του έργου, Γουίλυ Λόμαν.

Μαρία: – Είναι η πρώτη φορά, αν δεν κάνω λάθος, που ασχολείστε με κλασικό αμερικανικό ρεπερτόριο ως ηθοποιός. Πώς θα περιγράφατε αυτό το αισθητικό και θεατρικό σύμπαν, μιλώντας για τον κορυφαίο Άρθουρ Μίλλερ;

Νεκταρία Γιαννουδάκη: – Είναι η πρώτη φορά που παίζω σε έργο του κορυφαίου Άρθουρ Μίλλερ, αλλά η δεύτερη που καταπιάνομαι με το αμερικάνικο θέατρο. Το 2012 ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Κοέν μού εμπιστεύτηκε το ρόλο της Μαξίν Φωκ, μιας ηρωίδας του υπέροχου Τεννεσσή Γουίλλιαμς –και φυσικά αναφέρομαι στο έργο του «Η νύχτα της ιγκουάνα».

Τώρα, αν θέλαμε να περιγράψουμε το αισθητικό και θεατρικό σύμπαν του Μίλλερ, αρκεί να παρατηρήσει κάποιος τους πίνακες του Έντουαρντ Χόππερ και θα νιώσει απόλυτα αυτό το περιβάλλον: είναι κάτι που ο σκηνοθέτης μας μάς προέτρεψε συχνά να κάνουμε κατά τη διάρκεια των προβών. Στους πίνακες αυτούς  κυριαρχεί η ερημιά, η μοναξιά, η απελπισία… Συναντάς ήρωες στεγνούς από δάκρυα, ξένους μέσα στον ίδιο τους τον τόπο, απελπισμένους ταξιδιώτες του αμερικανικού ονείρου.

"Ο Θάνατος του Εμποράκου"
Στιγμιότυπο από την παράσταση “Ο Θάνατος του Εμποράκου”

Μαρία: – Δώστε μου μια εικόνα σχετικά με το πώς σκιαγραφεί ο Άρθουρ Μίλλερ στο Θάνατο του Εμποράκου την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής, το οικονομικό κραχ του 1929 στην Αμερική με τις συνέπειές του, αλλά και τη διάψευση και την κακοδαιμονία που «έσπειρε» ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, όσα θεματοποιούνται, δηλαδή, θεατρικά σ’ αυτό το έργο.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: – Θα σας απαντήσω με δύο φράσεις του ίδιου του έργου που θεωρώ πως συμπυκνώνουν όλο το κλίμα εκείνης της εποχής: «Εμποράκος είσαι, αγόρι μου. Ό,τι δεν πουλιέται δεν υπάρχει». Και η δεύτερη: «Μετά από τόσα ταξίδια, τρένα, ραντεβού, χρόνια ολόκληρα, τελικά πιο πολύ αξίζεις πεθαμένος παρά ζωντανός». Από αυτές τις φράσεις εύκολα αντιλαμβανόμαστε πως πρόκειται για μια τραγωδία –όχι κλασική και μεγαλόστομη, αλλά σύγχρονη και προσωπική.

Μαρία: – Με το σκηνοθέτη σας, Σταμάτη Φασούλη, έχετε συναντηθεί θεατρικά στη Φιλουμένα Μαρτουράνο ξανά για το Εθνικό Θέατρο. Τί θα είχατε να πείτε για την τωρινή σας συνεργασία; Ωρίμασε ο χρόνος που πέρασε από την πρώτη σας συνεργασία την καλλιτεχνική και -στο πλαίσιο αυτής- τη διαπροσωπική σας αλληλεπίδραση και, αν ναι, κατά ποιον τρόπο;

Νεκταρία Γιαννουδάκη: – Αρκεί να σας πω ότι ήθελα να δουλέψω μαζί του από τότε που τελείωσα τη δραματική σχολή. Ύστερα από αυτή τη διπλή μας συνάντηση, λοιπόν, βγήκα πλουσιότερη. Ο Σταμάτης  Φασουλής γνωρίζει τόσο καλά το θέατρο και τους κώδικές του, είναι τόσο βαθιά καλλιεργημένος, αγαπάει τους ηθοποιούς και τους φροντίζει όλους το ίδιο χωρίς να τους διαχωρίζει σε πρώτους και δεύτερους ρόλους.

Από την πρώτη κιόλας ανάγνωση καταφέρνει και δημιουργεί γύρω σου ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Αφήστε που έχει ένα βλέμμα τόσο διαπεραστικό και στα κείμενα και στους ανθρώπους… Και, ταυτόχρονα, μπορεί τόσο σοφά να σε καθοδηγήσει στο ρόλο λέγοντας μια ιστορία άσχετη φαινομενικά με το έργο, αλλά τελικά τόσο βοηθητική για το ρόλο. Στο Θάνατο του Εμποράκου, σ’ αυτήν τη δεύτερη συνεργασία μας, ο τρόπος του μου ήταν πιο οικείος, αλλά εξίσου απολαυστικός και ουσιαστικός που εύχομαι ν’ ακολουθήσουν κι άλλες πολλές.

Μαρία: – Ποιες ήταν και πώς αντιμετωπίσατε τις απαιτήσεις αυτού του κοινωνικοπολιτικά τόσο επίκαιρου έργου αναφορικά με το ρόλο σας, της Δεσποινίδας Φράνσις, και ποια η ανατροφοδότηση που πήρατε από το κοινό ως τώρα;

Νεκταρία Γιαννουδάκη: – Οι φίλοι που έρχονται να δουν την παράσταση, θέλοντας να με πειράξουν, μου λένε ότι αποτελώ την ευχάριστη νότα μέσα σε ένα έργο δύσκολο και χωρίς ευτυχές τέλος. Οι δυσκολίες ήταν αρκετές. Η Δεσποινίς Φράνσις είναι μια γυναίκα επιπόλαιη που ούτε αγαπάει τον Γουίλυ Λόμαν ούτε καν είναι ερωτευμένη μαζί του. Τον φλερτάρει αποβλέποντας σε δύο ζευγάρια… μεταξωτές κάλτσες: είδος πολυτέλειας για μια γυναίκα με χαμηλό εισόδημα εκείνη την εποχή.

Ο Θάνατος του Εμποράκου - Ο θίασος
“Ο Θάνατος του Εμποράκου” – Ο θίασος της παράστασης

Μαρία: – Στο Θάνατο του Εμποράκου ένας πλασιέ και η οικογένειά του γίνονται σύμβολα της άχαρης ματαίωσης του καπιταλιστικού ή American “dream” του μεσοαστού. Πώς κύλησε για εσάς επί και εκτός σκηνής η συνεργασία σας με τους συμπρωταγωνιστές σας -Πέτρος Φιλιππίδης, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Γιάννης Στόλλας, Θύμιος Κούκιος, Εύα Βάρσου κ. ά; Πείτε μου λίγα λόγια για τους υπόλοιπους ρόλους του έργου.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: – Ξανασυναντήθηκα με συναδέλφους που ήθελα πολύ να ξαναδουλέψουμε, όπως τον Γιάννη Στόλλα που υποδύεται τον αγαπημένο φίλο του Γουίλυ και μοναδικό του στήριγμα, τον Θύμιο Κούκιο, λατρεμένο φίλο που εδώ υποδύεται τον Χάουαρντ, το νέο αφεντικό του Εμποράκου, και την Εύα Βάρσου σε δύο υπέροχους επεισοδιακούς ρόλους.

Με την οικογένεια Λόμαν, Πέτρο Φιλιππίδη, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Αλέξανδρο Λογοθέτη και Χάρη Τζωρτζάκη ήταν η πρώτη μου συνεργασία, όπως και με το Θείο Μπεν, Γιάννη Τσορτέκη. Συνάδελφοι που αγαπούν αυτό που κάνουν, δίνονται με πάθος και μαζί γενναιοδωρία. Θαύμασα από κοντά το μεγαλείο της ανθρωπιάς που έδωσε στο ρόλο ο Πέτρος Φιλιππίδης και την εύθραυστη δύναμη –σχεδόν ποιητική– που έχει το πλάσμα που δημιούργησε η Πέγκυ Σταθακοπούλου. Υπέροχοι συνάδελφοι!

Μαρία: – Πείτε μου μερικά λόγια για τα μελλοντικά σας σχέδια.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: – Πολλές  συζητήσεις, πολλά σχέδια αυτή την περίοδο για το χειμώνα, αλλά προς το παρόν δεν είναι κάτι ανακοινώσιμο. Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι ότι η μια πρόταση αφορά ένα σαιξπηρικό κείμενο και η άλλη ένα ελληνικό, προηγούμενου αιώνα. Το σίγουρο είναι ότι ανυπομονώ για καινούργια θεατρικά ταξίδια με νέους συνοδοιπόρους και λαχταρώ τις καινούργιες προκλήσεις που μου επιφυλάσσει η δουλειά μας.

Σας ευχαριστώ πολύ!

Ο Θάνατος του εμποράκου: Trailer
Ο Θάνατος του εμποράκου: Πληροφορίες παράστασης

Συντελεστές

  • Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής
  • Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
  • Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη
  • Μουσική: Nalyssa Green
  • Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Λύρας
  • Σχεδιασμός μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου
  • Σχεδιασμός κομμώσεων: Χρόνης Τζήμος
  • Βοηθός ενδυματολόγου: Χριστίνα Τσουτσουλίγα

Διανομή:

  • Γουίλυ Λόμαν: Πέτρος Φιλιππίδης, Λίντα Λόμαν: Πέγκυ Σταθακοπούλου, Μπιφ Λόμαν: Αλέξανδρος Λογοθέτης
  • Χάπυ Λόμαν: Χάρης Τζωρτζάκης, Μπέρναρντ: Δημήτρης Κίτσος, Δεσποινίς Φράνσις: Νεκταρία Γιαννουδάκη
  • Τσάρλυ: Γιάννης Στόλλας, Θείος Μπεν: Γιάννης Τσορτέκης, Χάουαρντ: Θύμιος Κούκιος, Τζένη/Λέτα: Εύα Βάρσου, Στάνλευ: Γιώργος Δεπάστας, Μις Φορσαιθ: Βάσια Χρήστου, Μπάρμαν: Γιάννης Ρούσσος
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 25, 26, 27, 28 /05 στις 20.30 και 29/05 στις 17.30
  • Τιμές εισιτηρίων: Α Ζώνη: 25 ευρώ, Β Ζώνη: 20 ευρώ, Γ Ζώνη: 15 ευρώ (1ος εξώστης), Δ Ζώνη: 8 ευρώ (2ος εξώστης). Κάθε Πέμπτη: 13 ευρώ (Γενική Είσοδος)

Πληροφορίες

  • Θέατρο: Εθνικό, διεύθυνση: Κτίριο Τσίλλερ (κεντρική σκηνή), Αγίου Κωνσταντίνου 22-24 (Σταθμός Μετρό: Ομόνοια), χάρτης
  • Πληροφορίες-κρατήσεις: 210 5288170-171, 210 5288173
  • SiteFacebook

 

Προηγούμενο άρθροΤο ταξίδι των προσφύγων στο Μουσείο Μπενάκη
Επόμενο άρθρο“Στων Άγιων τα νερά”, νέα κυκλοφορία δίσκου