Έζησε πριν από σχεδόν 3500 χρόνια στην ηλιόλουστη και πανίσχυρη Αίγυπτο της 18ης δυναστείας του Νέου Βασιλείου. Υπήρξε σύγχρονη των ηρώων της Μυκηναϊκής ακμής, καθώς και μητέρα του Τουταγχαμών, του νεαρού πρίγκιπα, ο ασύλητος τάφος του οποίου συγκλόνισε την παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Πριν απ’ όλα όμως, η Νεφερτίτη ήταν και παραμένει μια από τις ωραιότερες γυναίκες της ιστορίας. Ήταν πριν από εκατό χρόνια, όταν ο γερμανός αρχαιολόγος Λούντβιχ Μπόρχαρτ, κρατώντας στα χέρια του την προτομή της αρχαίας βασίλισσας που μόλις είχε ξεθάψει στην πόλη Αμάρνα, “ψυλλιάστηκε” το μεγαλείο της ανακάλυψής του. «Πραγματικά υπέροχο έργο» είχε γράψει τότε στο ημερολόγιό του. «Δεν έχει νόημα η περιγραφή του, πρέπει να το δει κανείς». Η φυσικού μεγέθους προτομή, ύψους 47 εκατοστών, με ένα μπλε στέμμα-καπέλο, διακοσμημένο με μια γιρλάντα και μια κορδέλα, θα παρέμενε σε γερμανικά χέρια ως και σήμερα παρά τις διενέξεις για το δικαίωμα στην κατοχή της. Διότι βέβαια το θαυμάσιο έργο τέχνης διεκδικεί η Αίγυπτος, υποστηρίζοντας ότι το τεχνούργημα εξήχθη από τη χώρα με όχι και τόσο “καθαρό” τρόπο… Μας θυμίζει κάτι;

Η “βασίλισσα του Νείλου” έζησε μεταξύ 1370 και 1330 π.Χ. Υπήρξε σύζυγος του ρηξικέλευθου Φαραώ Ακενατών και μαζί υποστήριξαν την αποκλειστική λατρεία του θεού του Ήλιου Ατόν. Μια απόφασή που δεν έτυχε ιδιαίτερης εκτίμησης από τους συγχρόνους του βασιλικού ζεύγους. Μαζί ίδρυσαν την πόλη Αμάρνα, όπου βασίλευσαν για περισσότερο από μία δεκαετία. Πιστεύεται ότι η Νεφερτίτη είχε πρωτοφανή εξουσία για σύζυγος βασιλιά, ενδεχομένως δε να παρέμεινε και κυρίαρχος της Αιγύπτου μετά τον θάνατό του άντρα της, μέχρι τη βραχύβια βασιλεία του Τουταγχαμών. Ήδη από την Αρχαιότητα υμνείτο για την ομορφιά της.

Προτομή της Νεφερτίτης στο Αιγυπτιακό μουσείοΟ μακρύς λαιμός, τα όμορφα ζυγωματικά, τα αισθησιακά χείλη με το τέλειο περίγραμμα, η στιλπνότητα του προσώπου, από τη λεπτή μύτη ως τις βαθιές γραμμές στα βλέφαρα, τα αμυγδαλωτά μάτια, όπου καθρεφτίζεται αγέρωχη η γυναικεία χάρη, αλλά και ο ρεαλισμός των χρωμάτων, δεν αποτελούν μόνο αναμφισβήτητη απόδειξη των φυσικών χαρισμάτων της Νεφερτίτης, αλλά διαλαλούν περίτρανα και την καλλιτεχνική υπεροχή του δημιουργού της. Πράγματι, η προτομή από ασβεστόλιθο ανακαλύφθηκε το 1912 στα ερείπια της κατοικίας του διάσημου τεχνίτη Τούθμωση, μαζί με άλλα πολύτιμα αντικείμενα.

Μάλιστα, το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκε έκθεση στο Μουσείο Neues του Βερολίνου, επ’ αφορμή της συμπλήρωσης εκατονταετίας από την ανακάλυψη του βασιλικού πορτραίτου, καθώς και άλλων αντικειμένων από την ίδια ανασκαφή. Η συγκεκριμένη προτομή δεν είναι η μοναδική που έχει βρεθεί να απεικονίζει τη Νεφερτίτη, είναι όμως η πιο εντυπωσιακή και καλοδιατηρημένη και παραμένει ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα πορτραίτα στην ιστορία της Τέχνης.

Προηγούμενο άρθρο“Elizadeth” στον πολυχώρο Vault
Επόμενο άρθροΎμνοι, θρήνοι και ποιήματα την Πασχαλιά

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Να συμπληρώσω και εγώ κάτι με την σειρά μου στο πολύ ενδιαφέρον σας άρθρο

    “Οι ιδιαίτερα στενές σχέσεις της Κύπρου με την Αίγυπτο πιθανώς δεν ήταν άσχετες προς το οτι η περίφημη και ωραία βασίλισσα της Αιγύπτου, η Νεφερτίτη ήταν ίσως μια Κυπρία πριγκίπισσα που νυμφεύφτηκε τον φαραώ Αμένοφι Δ’, γνωστό και ως Ακενατόν, με τον οποίο απέκτησε μέλιστα και 6 θυγατέρες. Την πρόσφατη θεωρία … διατύπωσαν Γερμανοί επιστήμονες που βασίστηκαν, μεταξύ άλλων, σε κρανιολογικές μελέτες. Από τις γνωστές πινακίδες της Τελ ελ Αμάρνα, εξάλλου προκύπτει ότι υφίσταντο ιδιαίτερα στενοί δεσμοί του τότε βασιλιά της Κύπρου με το φαραώ Ακενατόν … ”

    σελ.48 βιβλίο “Ιστορία της Νήσου Κύπρου”, Άντρου Παυλίδη

τα σχόλια είναι κλειδωμένα.