Νατάσσα Νταϊλιάνη προτείνει στο θεατρόφιλο κοινό του Artic.gr την performance Buy Me που παρουσιάζει κάθε Τετάρτη στον πολυχώρο Underground. Το Buy Me διερωτάται: Για ποια πράγματα είναι «λογικό» να πληρώνεις σε μια κοινωνία όπου κυριολεκτικά τίποτα δεν θεωρείται ταμπού να αγοραστεί ή να πουληθεί; Συνομιλήσαμε με την περφόρμερ για την ιδιωτικοποίηση των αγαθών κοινής ωφελείας, την παγκοσμοποιημένη οικονομία και όλα τα θέματα που εξετάζει το Buy Me, αλλά και για το πώς η παράσταση ταίριαξε στο Undeground.

Αναστάσης: – Για ποια πράγματα είναι «λογικό» να πληρώνεις σε μια κοινωνία όπου κυριολεκτικά τίποτα δεν θεωρείται ταμπού να αγοραστεί ή να πουληθεί;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Σε μία τέτοια κοινωνία σου δημιουργείται η αίσθηση ότι είναι λογικό να πληρώνεις για τα πάντα, και κατ’ επέκταση ότι είναι δυνατόν να αγοράσεις και τα πάντα με το κατάλληλο τίμημα…

Θα σας απαντήσω με τη συνέχεια του κειμένου που ακούγεται στην παράσταση και αναφέρεται στον «φονταμενταλιστικό καταναλωτισμό»:

Στον φονταμενταλιστικό καταναλωτισμό κανείς αγοράζει οτιδήποτε τον κάνει αισθάνεται καλά και όχι άσχημα.

Όταν κανείς ζει σε μία κοινωνία όπου κυριολεκτικά τίποτα δεν θεωρείται taboo να αγοραστεί ή να πουληθεί, ζει σε μία φονταμενταλιστική καταναλωτική κοινωνία.

Η ουσία του φονταμενταλιστικού καταναλωτισμού είναι ότι κανείς πρέπει να αγοράσει κάτι με σκοπό την ευχαρίστηση, την μείωση πόνου και την επιβίωση.

Ο φονταμενταλιστικός καταναλωτισμός μας λέει ότι το να στηρίζεται κανείς σε κάτι άλλο από τα χρήματα-τους εαυτούς μας ή την κοινότητα-είναι συχνά ένας ατελέσφορος τρόπος χρήσης του χρόνου μας συγκριτικά με την χρήση αυτού για να αποκτήσει κανείς λεφτά και ύστερα να πληρώσει άλλους οι οποίοι θα μπορούν γρηγορότερα και στοχευμένα να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες μας.

Νατάσσα Νταϊλιάνη
H Νατάσσα Νταϊλιάνη στο Buy Me που παρουσιάζεται στο Underground

Αναστάσης: – Πιστεύεις πως αγαθά όπως το νερό ή το ηλιακό φως θα φτάσουν στο σημείο να θεωρούνται καταναλωτικά προϊόντα;

Νατάσσα Νταϊλιάνη – Πιστεύω ότι ήδη είμαστε σε αυτό το σημείο. Πριν λίγα χρόνια σχεδόν πουθενά στην Ελλάδα δεν σου χρέωναν το νερό. Μπορούσες οπουδήποτε να σταματήσεις και να ζητήσεις ένα ποτήρι νερό. Ήταν θέμα ευγένειας να σου προσφέρει κανείς νερό, θεωρούνταν δηλαδή ένα κοινό αγαθό. Σήμερα το νερό χρεώνεται σχεδόν παντού. Έχουμε συνηθίσει να αγοράζουμε πλαστικά μπουκαλάκια νερό, να έχουμε προτιμήσεις σε συγκεκριμένες μάρκες και να απαξιώνουμε το νερό της βρύσης, ακόμη κι όταν θεωρείται πόσιμο. Το ηλιακό φως είναι πηγή ενέργειας άρα κι αυτό μετατρέπεται σταδιακά σε προϊόν και αποφέρει κέρδος σε αυτόν που το εκμεταλλεύεται. Ουσιαστικά τα πάντα μετατρέπονται κατ αυτόν τον τρόπο σε προϊόντα ή σε υπηρεσίες για τις οποίες θα πρέπει να πληρώσει κανείς. Το κοινό αγαθό, το δημόσιο εξασθενεί και μαζί με αυτό και η έννοια της προσφοράς και της κοινότητας.

Αναστάσης: – Ποια ήταν τα υλικά σου για τη δημιουργία αυτής της παράστασης;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Το έργο αποτελείται από διάφορα υλικά που όλα διαπραγματεύονται το φαινόμενο του καταναλωτισμού από διαφορετική οπτική. Υπάρχει μουσική, κείμενα που έχω συντάξει ή συνθέσει, μία προσωπική συλλογή αποδείξεων λιανικής πώλησης, τα «ημερολόγια κατανάλωσης» (ιδιότυπα ημερολόγια που έφτιαξα κι έστειλα σε φίλους να συμπληρώσουν) και θεωρητικά κείμενα. Η παρουσίαση και η σύνθεση αυτών των υλικών αλλά και η σύνδεση της περφόρμερ με αυτά είναι η παράσταση.

Αναστάσης: – Το θέατρο πιστεύεις ότι είναι πιο δυνατό όταν μιλάει για το τώρα;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Το θέατρο με μία έννοια πάντα μιλάει για το τώρα. Είναι ζητούμενο θεωρώ ακόμα κι αν μιλάει μέσα από μία ιστορία παλιά να αγγίζει την ψυχή του θεατή στο σήμερα. Όταν το θέατρο επιλέγει να μιλάει για το τώρα με υλικά του τώρα θεωρώ ότι αναλαμβάνει μία μεγαλύτερη πρόκληση γιατί λόγω της εγγύτητας το θέμα είναι πιο εύθραυστο και πιο δύσκολα διαχειρίσιμο ως κάτι που μας συμβαίνει τώρα.

Συνεπώς αλλάζουν τα μέσα, ο τρόπος επικοινωνίας, η προσέγγιση. Είναι όμως πολύ ζωντανό και πολλές φορές συναδιαμορφώνεται μαζί με το κοινό. Το θέατρο είναι από τις λίγες συλλογικές εμπειρίες που μας έχουν μείνει και συνεπώς το να επιλέξεις μία σύγχρονη θέματολογία και να μπορέσεις να την διαπραγματευτείς και να την επικοινωνήσεις μέσα από μία παράσταση μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο και το καθρέφτισμά μέσα από μία τέτοια εμπειρία να οδηγήσει σε μία μετατόπιση, μία αλλαγή στην αντίληψη μας για αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και χωρίς να γίνεται κανείς διδακτικός.

Buy Me
Buy Me – Μια devised σπονδυλωτή παράσταση στο Underground για 6 παραστάσεις

Αναστάσης: – Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν κι αυτοί ο ένας τον άλλο;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Ναι.Το κάνουν. Είναι αρκετά σύνθετο το θέμα. Σίγουρα πλέον υπάρχει η έννοια του ότι κι εμείς οι ίδιοι είμαστε ένα προϊόν όταν πουλάμε τη δουλειά μας, τις υπηρεσίες μας. Το λέω και στην παράσταση αυτό. Είναι η πραγματικότητα. Γι αυτό γίνεται ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη να αναρωτηθεί κανείς τι είναι αυτό που δεν αγοράζεται τελικά και ποια αγαθά δεν θα έπρεπε να αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης με σκοπό το κέρδος. Σίγουρα οι άνθρωποι αγοράζουν και χρόνο και συντροφιά. Πολλές φορές προσπαθούν να αγοράσουν συναισθήματα. Και στις ακραίες εκφάνσεις τους φαινομένου, ο άνθρωπος αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα, πουλιέται κι αγοράζεται ο ίδιος ή αφανίζεται και κάποιος ιδιοποιείται το υπάρχοντά του ως λάφυρα.

Αναστάσης: – Πώς ορίζεις τον εαυτό σου σε μια performance;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Συνδιαλέγομαι με το υλικό της περφόρμανς, είμαι μέρος αυτής, είμαι ένα μέσον.

Αναστάσης: – Πόσο εύκολο είναι να ξεχωρίσει μια παράσταση όταν ανεβαίνουν σχεδόν χίλιες τον χρόνο; Γιατί θεωρείς ξεχωριστό το Buy Me;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Θεωρώ ξεχωριστό ότι είναι μία πολύ προσωπική εμπειρία που κατατίθεται μέσα από αυτή τη δουλειά. Δηλαδή πως το φαινόμενο αυτό του καταναλωτισμού επέδρασε πάνω μου ως άτομο και μετέπειτα ως περφόρμερ. Και πως αυτό επιλέγω να το μοιραστώ με άλλους ανθρώπους μέσα από μία παράσταση. Επίσης θεωρώ τα υλικά ιδιαίτερα, όπως οι αποδείξεις λιανικής πώλησης και τα ημερολόγια κατανάλωσης. Τέλος, είναι πολύ ξεχωριστός ο χώρος της παράστασης, ένα πρώην εμπορικό κατάστημα σε μία στοά στο κέντρο της Αθήνας…

Αναστάσης: – Τι δυνατότητες σου άνοιξε ο χώρος του Underground;

Νατάσσα Νταϊλιάνη: – Ο χώρος ήταν καταλυτικής σημασίας. Την έρευνα και τις πρόβες τις είχαμε ξεκινήσει στο τέλος του 2015 αλλά η εξεύρεση του κατάλληλου χώρου αποδείχτηκε δύσκολη, καθώς δεν ταίριαζε σε συμβατικό θεατρικό χώρο αλλού ούτε και σε απρόσωπο βιομηχανικό χώρο. Τελικά βρέθηκε το Underground! Μόλις επισκέφτηκα τον χώρο και είδα το πρώτο πρώην εμπορικό κατάστημα της υπέροχης στοάς που είχε μετατραπεί σε θέατρο είπα: αυτό είναι για το Buy me! Είναι κουκλίστικο, έχει αυτή την υπέροχη παλιά βιτρίνα με την επιγραφή «Γραφομηχαναί» και με μία παλιά διαφήμιση στον πλαϊνό κύλινδρο, αποπνέει μία εγκατάλειψη και νοσταλγία και είναι ένας κενός χώρος που σε προσκαλεί…να παίξεις και να συνομιλήσεις μαζί του, μία υπόγεια στοά που κάνει τους ήχους να ακούγονται περίεργα που σε συνεπαίρνει η αύρα του.

Ο χώρος είναι απόλυτα συμβατός με το κόνσεπτ της παράστασης διότι σου δίνει την δυνατότητα να παίξεις με όλα τα υλικά της παράστασης σε έναν άδειο χώρο, ο οποίος ωστόσο διατηρεί την δική του προσωπικότητα. Έχει την βιτρίνα που αμέσως αμέσως δημιουργεί σκηνικό χώρο και το χώρο του καταστήματος όπου εκτυλίσσεται το δεύτερο μέρος της παράστασης μέσα από μία συνθήκη εγγύτητας μεταξύ περγόρμερ και θεατή. Είμαι πολύ ενθουσιασμένη με τον χώρο και με το όλο εγχείρημα του θεάτρου Underground, είναι ένας πολύ ιδιαίτερος χώρος και σε εμπνέει δημιουργικά! Για το Buy me είναι ευτυχής συγκυρία που βρέθηκε- του ταιριάζει απόλυτα! Το έργο λοιπόν ήρθε και… κούμπωσε στο χώρο!

Buy Me
Το Buy Me παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη στο Underground

 

Συντελεστές της παράστασης Buy me

  • Σύλληψη-σκηνοθεσία, ερμηνεία: Νατάσσα Νταϊλιάνη
  • Δραματουργική ανάπτυξη, συν-σκηνοθεσία: Άντζελα Δεληχάτσιου
  • Ήχος: Κωστής Γαρδίκης
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Κλωτσοτήρας
  • Κοστούμια: Λουκία Χατζέλου
  • Φωτογραφίες, Artwork: Γιώργος Ευθυμίου
  • Επικοινωνία: Στέλλα Πεκιαρίδη
  • Ηχογραφημένη φωνή: Αντώνης Γκρίτσης
  • Στην παράσταση ακούγεται το τραγούδι Buy Me των Starwound.
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο Underground, Κοραή 4, υπόγειος χώρος Στοάς Κοραή (είσοδος από κινηματογράφο ΑΣΤΥ).
  • Ημερ/νίες & Ώρες παραστάσεων: κάθε Τετάρτη  στις 21.00, από 4/1 έως 22/2
  • Τηλ. κρατήσεων: 2130370342
  • Περιορισμένος αριθμός θέσεων ανά παράσταση – Κρατήσεις απαραίτητες
  • Facebook Page “Buy me”
Προηγούμενο άρθρο«Ιστορίες απ’ όλον τον κόσμο μου» στο «Concerto Café»
Επόμενο άρθροAssassin’s Creed – Είστε έτοιμοι για το απόλυτο Άλμα Πίστης;
Αναστάσιος Πινακουλάκης
Απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών -Erasmus στο Limburg Katholieke University College. Είναι τελειόφοιτος στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια και εργαστήρια δημιουργικής γραφής. Ασχολείται με τη συγγραφή θεατρικών έργων, ποιημάτων και παραμυθιών. Το μεγαλύτερό του όνειρο είναι να συνθέσει μία νέα δραματουργία και να συστήνει έργα στο κοινό.