Η Νατασα Παπανδρέου, ηθοποιός της νεότερης γενιάς, καταπιάνεται με τη γραφή του Ηλία Πετρόπουλου και παρουσιάζει την πρώτη της σκηνοθετική δουλειά με τίτλο: “Επικήδειος Λόγος”. Πρόκειται για μια παράσταση στην οποία συνυφαίνεται το ομώνυμο κείμενο από την εισαγωγή του βιβλίου “Τα Ρεμπέτικα Τραγούδια” με σπαράγματα από διάφορα έργα του συγγραφέα. Το έργο στήνει ένα διαλεκτικό παιχνίδι όπου αναπτύσσονται τα ζητήματα του έρωτα και της σεξουαλικότητας μέσα από το πρίσμα των δύο διαφορετικών φύλων. Η εξομολόγηση, η συνεχής ενδοσκόπηση και η περιπέτεια δύο ανθρώπων που σχετίζονται μετάξύ τους με διαφορετικούς τρόπους  είναι οι όροι αυτού του παιχνιδιού. Η Νατάσα Παπανδρέου μιλάει στο Artic.gr για το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, τις καλλιτεχνικές της προσδοκίες και  την συνεργασία της με τους δυο ηθοποιούς της παράστασης. Παράλληλα, αναλύει το δίπτυχο του έρωτα και της σεξουαλικοτητας, που είναι καταλυτικό στην εναγώνια υπαρξιακή αναζήτηση των ηρώων.

Στέλλα: – Πώς σας ενἐπνευσε σκηνοθετικά η γραφή του Ηλία Πετρόπουλου;

Νατάσα Παπανδρέου: – Με ενέπνευσε αρχικά το κείμενο του “Επικήδειου λόγου”. Με συγκίνησε. Και μου έκανε τόσο εντύπωση που ένας συγγραφέας – λαογράφος με αυτή την ιστορία που έφερε ως άνθρωπος, είχε το θάρρος τόσο να ερευνήσει θέματα της χώρας του και να γράψει αυτά τα βιβλία που έγραψε με τον τόσο απλό, άμεσο και δηκτικό τρόπο, όσο και να εκτεθεί και ο ίδιος προσωπικά μέσα από κάποια κείμενά του όπως ο “Επικήδειος”. Ήταν μια σπουδαία προσωπικότητα που ήθελα να ανακαλύψω παραπάνω. Βρήκα λοιπόν αυτά τα δύο θέματα, τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα για να οργανώσω τη δική μου μελέτη πάνω στον Πετρόπουλο, οργάνωσα το τι θέλω να πω κι εγώ και με ποιόν τρόπο και ξεκίνησα να επικοινωνώ την ιδέα.

Στέλλα: – Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας προσδοκίες από το σκηνοθετικό σας ντεμπούτο;

Νατάσα Παπανδρέου: – Να επικοινωνήσει η ιστορία του έργου. Αυτό δηλαδή που αφηγείται.

Επικήδειος Λόγος
“Επικήδειος Λόγος” – Η πρώτη σκηνοθετική προσπάθεια της Νατάσας Παπανδρέου στο Baustrasse

Στέλλα: – Πώς ήταν η συνεργασία σας με τους δυο ηθοποιούς της παράστασης;

Νατάσα Παπανδρέου: – Προσωπικά την απόλαυσα πολύ. Προσπαθούσα να αφουγκράζομαι την ανάγκη τους, να συνδιαλλέγομαι, να μπαίνω στη θέση τους και να είμαι όσο πιο σαφής μπορώ ως προς αυτό που θέλω να κατευθύνω. Είναι πολύ συγκινητικό να βλέπεις δύο ανθρώπους να υποστηρίζουν την ιδέα σου, να σε βοηθούν, να είναι ανοιχτοί και διαθέσιμοι να σου προτείνουν υλικά. Και αυτό οφείλω να το αναγνωρίσω και για όλους τους συντελεστές της παράστασης.

Στέλλα: – Ο έρωτας και η σεξουαλικότητα αποτελούν το κεντρικό δίπτυχο του έργου. Πώς σχετίζονται αυτές οι δύο έννοιες με την υπαρξιακή αναζήτηση των ηρώων;

Νατάσα Παπανδρέου: – Στην παράσταση οι ήρωες είναι σα να ανακαλύπτουν τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα. Συναντιούνται και προσπαθούν συνέχεια να καταλάβουν. Είτε το τι είναι αυτό τους έφερε κοντά, είτε το ποιοι είναι, ποιό είναι το σώμα τους, πώς είναι οι αισθήσεις τους. Όταν σιγά σιγά αυτή η ανακάλυψη τελειώσει οι ίδιοι μπαίνουν σε μία διαδικασία ενδοσκόπησης και εξομολογούνται. Είναι λοιπόν, σαν η συνάντηση κι αυτό που γεννήθηκε μεταξύ τους να έγινε η αφορμή να μπουν σε μία διαδικασία αναζήτησης που κατα τη διάρκεια της παράστασης γίνεται όλο και πιο βαθειά, όλο πιο υπαρξιακή. Αυτό προσπάθησα τουλάχιστον.

Επικήδειος Λόγος από την Νατἀσα Παπανδρέου
Σκηνή από την παράσταση “Επικήδειος Λόγος” στο Baumstrasse

Στέλλα: – Ποιος είναι ο ρόλος του έρωτα σε μια εποχή εσωστρέφειας και ατομικισμού;

Νατάσα Παπανδρέου: – Ο έρωτας, έτσι όπως εγώ τον εκλαμβάνω, δεν έχει να κάνει με εσωστρέφεια και ατομικισμό, αλλά με συνεργασία. Είναι ο άλλος και εγώ και πορευόμαστε. Και μοιραζόμαστε στιγμές, όνειρα, το σεξ, την απόλαυση, τη σύγκρουση, μια κοινή αντίληψη πάνω στη ζωή… Αυτό προϋποθέτει ωστόσο, εξ αρχής να μη φέρει κάποιος αυτά τα χαρακτηριστικά, για εμένα. Όχι τόσο την εσωστρέφεια, γιατί θεωρώ οτι μπορεί να ναι για καλό κάποιες φορές (όταν πχ. η εσωστρέφεια γίνεται η αφορμή να ανακαλύψουμε μία αδυναμία μας και να την επικοινωνήσουμε),όσο τον ατομικισμό. Νομίζω ότι το να είναι κάποιος ατομικιστής δεν έχει περιθώριο μετακίνησης. Οπότε πώς θα μπορούσε να μπει σε μία κατάσταση έρωτα; Ή πως θα μπορούσε ο έρωτας να τον μετακινήσει; Χρειάζεται να έχει προϋπάρξει ένα άνοιγμα από πλευράς του.

Στέλλα: – Με θεωρητικά ή με εμπειρικά και αυτοσχεδιαστικά εργαλεία οργανώσατε το σκηνοθετικό σας υλικό;

Νατάσα Παπανδρέου: – Με αυτοσχεδιασμούς δουλέψαμε. Μου ήταν αναγκαίο να πάρω υλικό από τους ηθοποιούς τόσο σε ο,τι αφορά τη σύνθεση του κειμένου, όσο και σε ο,τι αφορά το στήσιμο της παράστασης.

Στέλλα: Έχοντας πλέον την εμπειρία τόσο της σκηνοθετικής όσο και της υποκριτικής τέχνης, ποια σας προσελκύει περισσότερο;

Νατάσα Παπανδρέου: – Δεν ξέρω να απαντήσω τι με προσελκύει περισσότερο.Απόλαυσα πολύ τη δουλειά όντας από έξω. Υπήρχε όμως και έντονα η ανάγκη μέσα μου να μπω σε αυτή τη διαδικασία τη δεδομένη στιγμή της ζωής μου. Δεν είναι κάτι το οποίο έχω σπουδάσει.Το προσπάθησα στην πράξη και έχοντας πάρει τη συμβουλή ανθρώπων που εκτιμώ για να μπορέσω και γω να βρω τον τρόπο μου να καθοδηγήσω τα πράγματα. Μου αρέσει το να ακολουθώ και να στηρίζω το όραμα ενός σκηνοθέτη, ως ηθοποιός. Αυτό το έχω σπουδάσει και το ασκώ. Και ίσως μου είναι πιο οικείοι οι κώδικες δουλειάς από αυτή τη θέση. Το τι δηλαδή καλούμαι να κάνω, υπηρετήσω την κάθε φορά. Και στις δύο περιπτώσεις πάντως νιώθω οτι ανακαλύπτω και ανακάλυψα κάτι καινούριο. Με αφορά αυτό πολύ όπως επίσης και το να βρίσκομαι σε περιβάλλοντα που να υπάρχει η ομαδικότητα, η συλλογικότητα, η φαντασία, η εργατικότητα, το άνοιγμα, το χιούμορ.

Στέλλα: – Τι προσλαμβάνει πρωτίστως το κοινό βλέποντας την παράσταση;

Νατάσα Παπανδρέου: – Γι’ αυτό μάλλον θα πρέπει να απαντήσει το κοινό.

Συνέντευξη με την Νατάσα Παπανδρέου
Η Ματίνα Περγιουδάκη και ο Φιντέλ Ταλαμπούκας στην παράσταση “Επικήδειος Λόγος”
Πληροφορίες παράστασης Επικήδειος Λόγος

Συντελεστές

  • Ιδέα – Σκηνοθεσία: Νατάσα Παπανδρέου
  • Δραματουργική επεξεργασία: Ασπασία – Μαρία Αλεξίου
  • Επιμέλεια κίνησης: Νικολέτα Ξεναρίου
  • Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Όλγα Μπρούμα
  • Συνεργάτης σκηνογράφος: Μυρτώ Σοφιαδέλη
  • Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα
  • Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
  • Φωτογραφίες: Ειρήνη Γαντερί
  • Ερμηνεία: Ματίνα Περγιουδάκη, Φιντέλ Ταλαμπούκας
  • Παραστάσεις: Από 2 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου (10 παραστάσεις)
  • Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21.15
    *Εκτός από Δευτέρα 16/11 και Τρίτη 17/11
  • Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 8€
  • Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Πληροφορίες θεάτρου

  • Baumstrasse/Δρόμος με Δέντρα, Διεύθυνση: Σερβίων 8, (2ος Όροφος), Βοτανικός, Αθήνα, 104 41, Μετρό Στ. «Μεταξουργείο»
  • Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6983313302
  • Facebook event
  • email Site
Προηγούμενο άρθροAthens Film Factory για 4η χρονιά
Επόμενο άρθρο18ο Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους