Η Ναταλί Μάνδηλα στα πλαίσια του 2ου φεστιβάλ Reborn in Athens παρουσιάζει την παράσταση «Feral».  Η έννοια «feral» δεν έχει ακριβή μετάφραση στα ελληνικά. Λέξη συγγενής με την έννοια «άγριο» χρησιμοποιείται για να περιγράψει την ύπαρξη στη φυσική της κατάσταση δηλ. μη εξημερωμένη, μη εκπολιτισμένη. Το «Feral» στοχεύει στο να παράγει  ένα σώμα που συμπεριφέρεται με τις ποιότητες της φύσης, δηλαδή τον αυτοματισμό με τον οποίο τα στοιχεία που την αποτελούν μεταμορφώνονται διαρκώς.

Μια χορεύτρια και ένας μουσικός καταπιάνονται με την έννοια της ορμής και  μετατρέπουν το σώμα σε μια κινούμενη αυτόνομη μάζα. Στο Artic.gr είχαμε την τύχη να συζητήσουμε με τη χορεύτρια. Η Ναταλί Μάνδηλα μας μίλησε για το Feral, αλλά και για την πορεία της στο χορευτικό στερέωμα. Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη τη συνέντευξη!

Feral από την Νάταλι Μάνδηλα
Feral από την Νάταλι Μάνδηλα
Η Ναταλί Μάνδηλα μιλάει στο Artic.gr

Ποια ήταν η στιγμή που αποφασίσατε να γίνετε χορεύτρια;

Η  απόφαση να ασχοληθώ με τον χορό φυσικά δεν πάρθηκε σε μια στιγμή. Καθότι δεν έκανα χορό από μικρή δεν μου είχε περάσει ποτέ από το μυαλό μέχρι την ηλικία τον 20.  Ο πρώτος σπόρος της επιθυμίας «φυτεύτηκε» ενώ βρισκόμουν στην  Ιταλία με ένα πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών. Το πανεπιστήμιο εκεί προσέφερε δωρεάν μαθήματα στους φοιτητές και εγώ γράφτηκα σε ένα μάθημα χορού που ονομαζόταν «Reggae-Afro». Η δασκάλα ήταν αφρικανικής καταγωγής και ήταν υπέροχη. Το αφρικανικό σώμα και ο αφρικανικός χορός με έκαναν να νιώσω σπίτι μου. Δεν ξέρω αν θα ερωτευόμουν έτσι την κίνηση αν η πρώτη μου επαφή δεν ήταν αυτή…Πάντως τα επόμενα τέσσερα χρόνια και μέχρι να παραδεχτώ στον εαυτό μου ότι θέλω να ασχοληθώ με τον χορό, ήταν μια περίοδος υπαρξιακής κρίσης. Όχι πως μετά δεν ήταν! Αφότου το αποφάσισα είχα να αντιμετωπίσω τον εαυτό μου στον καθρέφτη στα 24 πια,  να φοράει κορμάκι και πουέντ και να συναγωνίζεται παιδιά 17 και 18 ετών. Εντέλει πέρασα στην κρατική στην ηλικία των 26.

Τι γνώμη έχετε για τον χώρο της χορογραφίας στην Ελλάδα; Θα ήταν απαραίτητη μια σχολή χορογραφίας ή ένας απόφοιτος χορού μπορεί να εξελιχτεί μόνος του σε χορογράφος;

Δυστυχώς δεν έχω πάρει η ίδια χορογραφική κατάρτιση και με βάση αυτό το δεδομένο δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος άνθρωπος να εκφέρει άποψη για τον χώρο της χορογραφίας στην Ελλάδα, αλλά και γενικά. Σίγουρα το να υπάρχει κατάρτιση είναι απείρως καλύτερο από το να μην υπάρχει. Μέσα από μια τέτοια διαδικασία ακονίζεις το μυαλό σου σε πάρα πολλά επίπεδα. Αυτό σημαίνει πως πέρα από τις γνώσεις και τα εργαλεία που αποκτάς ή μάλλον μέσα από αυτά, μαθαίνεις να αμφισβητείς τις ίδιες σου τις επιλογές και η κρίση σου διευρύνεται. Άρα σίγουρα μια σχολή χορογραφίας αλλά και οποιαδήποτε μορφή συνέχισης της γνώσης που παίρνεις μετά τα τρία χρόνια της εκπαίδευσης ως χορευτής θα ήταν ευχής έργο.

Τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε με το πρωτόγονο στοιχείο και πώς το αποδίδετε αυτό κινησιολογικά;

Δεν είμαι σίγουρη πως θα χρησιμοποιούσα τη λέξη πρωτόγονο στοιχείο για να περιγράψω το έργο μου, κυρίως γιατί αυτή η λέξη έχει πολλές προεκτάσεις που νομίζω πως το Feral δεν τις αγγίζει.  Ωστόσο μπορώ να πω πως αυτό που με ενέπνευσε έχει να κάνει και με το πρωτόγονο στοιχείο. Έχει σχέση με μια κατάσταση ας το πούμε προ-νοητική,  προ-γλωσσική. Αυτό το βίωμα ήταν πρωταρχικά μια δική μου ανάγκη. Θέλω να πω, πως αυτό ήθελα η ίδια να βιώσω, δηλαδή την πλευρά του εαυτού που δεν σχετίζεται με το χτίσιμο της προσωπικότητας. Αυτό ήταν και η κινητήριος δύναμη. Όταν ξεκίνησα να δουλεύω δεν σκέφτηκα πως θα το αποδώσω αυτό κινησιολογικά. Αν εξαιρέσουμε το προσωπείο του ζώου που ήταν μια παλιότερη ιδέα καθόλου τυχαία όπως αποδείχτηκε, η οδηγία προς τον εαυτό μου ήταν να κινηθώ έτσι ακριβώς όπως θέλω να κινηθώ και όπως το σώμα μου παίρνει τη μεγαλύτερη του απόλαυση. Έχοντας πάντα κατά νου τις μεταμορφώσεις της φύσης που με συναρπάζουν και με κάνουν σχεδόν να ξεχνώ ποια είμαι, αυτό που αναδύθηκε από αυτή τη συνθήκη είναι η εγγύτητα του  ανθρώπινου σώματος με τα έντομα, τα ζώα και τα φυτά.

Feral από την Νάταλι Μάνδηλα
Feral από την Νάταλι Μάνδηλα

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι έννοιες  της ορμής και του ενστίκτου είναι βασικές στον χορό, ιδιαίτερα όταν ένας χορευτής αυτοσχεδιάζει;

Πράγματι οι έννοιες της ορμής και του ενστίκτου είναι βασικές στο χορό. Θα έλεγε κανείς πως ο χορός είναι από μόνος του μια προ-γλωσσική κατάσταση. Σίγουρα αυτοσχεδιάζοντας μπορεί κανείς να συνδεθεί με  αυτή την ποιότητα του χορού περισσότερο από ότι με ένα δοσμένο υλικό το οποίο περνά αρκετά και μέσα από μια νοητική διαδικασία. Ωστόσο, ούτως ή άλλως για να διατηρήσει κανείς αυτή την ποιότητα και στην δουλειά που παρουσιάζει επί σκηνής, θα έπρεπε να λειτουργεί αμιγώς αυτοσχεδιαστικά κάτι που κάποιοι καλλιτέχνες ακολουθούν πιστά. Στην περίπτωση του Feral το υλικό προέκυψε μέσα από αυτοσχεδιασμό αλλά αυτό  που παρουσιάζεται στην παράσταση είναι προκαθορισμένο.

Το teaser της παράστασης είναι αρκετά εύστοχο και ενδιαφέρον. Γυρίσατε πολλές φορές αυτή τη σκηνή;

Τα teaser της παράστασης έγιναν σε συνεργασία με τον στενό μου φίλο και συνεργάτη Γιώργο Νικόπουλο καθώς και με την βοήθεια του άντρα μου, Σπύρου Σκόρδου. Ήθελα τα teaser να μην έχουν σκηνές από την παράσταση. Νομίζω πως έψαχνα μια ευκαιρία να βγω από το θέατρο διατηρώντας το ρόλο που έχω χτίσει μέσα σε αυτό. Επίσης μου αρέσει η αίσθηση του μυστηρίου που μπορείς να δημιουργήσεις με την κάμερα. Τις σκηνές τις γυρίσαμε πολλές φορές για να βγει το αποτέλεσμα που θέλαμε, αλλά γελάσαμε πολύ κατά τη διαδικασία γιατί μας έρχονταν διάφορες παλαβές ιδέες τις οποίες και δοκιμάζαμε στο πάρκο που ήμασταν, ενώ ο κόσμος γύρω μας έκανε τζόκινγκ!

Feral από την Νάταλι Μάνδηλα
Feral από την Νάταλι Μάνδηλα
Πληροφορίες για το Feral της Ναταλί Μάνδηλα

  • Ημερομηνία: 12 και 13 Ιουλίου
  • Ώρα: 21:00
  • Χώρος: Θέατρο Θησείον, 2ο Φεστιβάλ Reborn in Athens, Τουρναβίτου 7
    τηλ. 2103235351
  • Τιμή εισιτηρίου: 9 Ευρώ
  • Προπώληση: www.ticketservices.gr

 

Το Teaser της παράστασης

FERAL teaser 1 / Natalie Mandila from Garage 21 on Vimeo.

Προηγούμενο άρθροΑνακοίνωση ακρόασης για το πρόγραμμα «Οι νέοι της Όπερας» που προσφέρει η Εθνική Λυρική Σκηνή
Επόμενο άρθροΟι TANGartO και η Συμφωνική Ορχήστρα στην Τεχνόπολη

τα σχόλια είναι κλειδωμένα.