Η επιτυχημένη παράσταση Mute με τον Γιώργο Χρυσοστόμου, έπειτα από απανωτές sold out παραστάσεις κερδίζει δικαίως το θεατρόφιλο κοινό. Η Σοφία Πάσχου μαζί με τον ηθοποιό Γιώργο Χρυσοστόμου συν-σκηνοθετούν και οραματίζονται μια καινούργια θεατρική «αρχιτεκτονική». Ένας ηθοποιός, μόνος του, χωρίς λόγια, με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, χτίζει ήρωες της διπλανής πόρτας. Η σύλληψη της κεντρικής ιδέας για το υπαρξιακό έργο Mute, γεννήθηκε το 1998 στην Θεσσαλονίκη, από τον ίδιο τον Γιώργο Χρυσοστόμου και παρουσιάζεται για πρώτη φορά το 2019. Το έργο θίγει με ευαισθησία τα βαθιά, ανθρωπιστικά προβλήματα των καιρών και αποτολμά μέσα από την σιωπή «Mute» να απελάσει νέους εκφραστικούς χώρους στην «Πολύβουη» εποχή του σήμερα.

Μετά την επιτυχημένη του πορεία στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και τη μεταφορά του στο Θέατρο Τζένη Καρέζη τον περασμένο Ιανουάριο, το Mute συνέχισε με φόρα σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής αυτό το Σεπτέμβριο.

Λίγα λόγια για το έργο «Mute»

Ο ήρωας του έργου (Γιώργος Χρυσοστόμου) εμφανίζεται μπροστά στους θεατές με ένα παλιό ραδιοφωνάκι. Ο ίδιος, ακούει ήρεμος ραδιοφωνικές εκπομπές, γνωστές μουσικές και εκκλησιαστικές λειτουργίες, τις οποίες σχολιάζει αποκλειστικά με εκφράσεις του προσώπου. Στην συνέχεια το ραδιόφωνο χάνει τις συχνότητές του και κατευθυνόμενος προς το σκηνικό, προσπαθεί με την κεραία να ανακτήσει το χαμένο σήμα.

Mute
Γιώργος Χρυσοστόμου. Mute. 1998 Θεσσαλονίκη. Μπλε βαμμένο δωμάτιο. Συγκάτοικος με τρεις αγνώστους. Ένα cd player. Ενα mini disk. Κανένα κινητό τηλέφωνο. Μουσική με ακουστικά στ’ αυτιά. Το αριστερό δεν δουλεύει. Μονοφωνικό αποτέλεσμα. Κατά τη διάρκεια ακρόασης τζαζ κομματιού γεννήθηκε ο Μαέστρος.

Στο σημείο αυτό, καθοριστικό ρόλο παίζει μια διώροφη οικοδομική σκαλωσιά σαν πολυκατοικία, με εννέα διαφορετικά διαμερίσματα. Ο πρωταγωνιστής με αιλουροειδή σωματική ευλυγισία περνά από κάθε διαμέρισμα και μεταμορφώνεται σε έναν διαφορετικό ήρωα. Αποτέλεσμα της συγκεκριμένης συνθήκης είναι η γέννηση του υπαρξιακού έργου, Mute.

Μια τρομακτική καθημερινότητα της εποχής ζωντανεύει μέσα από δώδεκα διαφορετικούς χαρακτήρες τους οποίους υποδύεται ο Γιώργος Χρυσοστόμου, με ασύλληπτη ταχύτητα και αληθοφάνεια. Η μουσική έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς η παράσταση είναι μουσική με κινησιολογία εξήντα λεπτών.

Ο ηθοποιός μεταμορφώνεται:

Ένας μουσικός παλεύει με τις σκνίπες, ένας άντρας αντιστέκεται στο σταθερό τηλέφωνο που όλο χτυπά, ένας άλλος άντρας γυμνάζεται και φωτογραφίζει κάθε σημείο του σώματός του. Ένας φοβικός χαρακτήρας αντιμέτωπος με το ύψος, ένας μαέστρος, ένας άνθρωπος με ερωτική σύντροφο την πλαστική του κούκλα. Ένας αγανακτισμένος ηλικιωμένος φωνάζει στους δρόμους. Ένα σύνολο διαφορετικών χαρακτήρων να συνθέτουν μια σατιρική βιωματική παράσταση με κοινωνικό περιεχόμενο. Ένα έργο χωρίς τέλος και αρχή, χωρίς εποχή, με συμβολικούς διάφανους τοίχους να περιορίζουν τα προβλήματα της ανθρώπινης ελευθερίας.

Mute. θεατρική παράσταση
Τελευταία παράσταση στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη». Mute – 2020 Γιώργος Χρυσοστόμου (Φωτογραφία: Ευγενία Σάλτα) Artic.gr.
Μute – Η σιωπηλή επανάσταση του «τώρα»

Το έργο Mute, δημιουργεί μια γλυκόπικρη αίσθηση μοναξιάς σε σουρεαλιστικές και εξπρεσιονιστικές διαστάσεις. Η ευτυχία βρίσκεται στην απομόνωση; Είναι η μοναξιά ο στόχος της ελευθερίας; Έτσι είναι.. Αν έτσι νομίζετε; Το έργο είναι κωμωδία; Μια μουσική καυστική σάτιρα που σε χαϊδεύει με πουπουλένιο, συρμάτινο γάντι. Ο Γιώργος Χρυσοστόμου γεννά ερωτήματα χωρίς να δίνει ουσιαστικές απαντήσεις. Οι άνθρωποι που συντέλεσαν στη δημιουργία του Mute αφήνουν μετέωρες τις απαντήσεις του έργου θυμίζοντας πιραντελλική φόρμα.

Η Σοφία Πάσχου με την μέθοδο της μαιευτικής κατορθώνει να βγάλει τα βιωματικά στοιχεία, του καλλιτέχνη Γιώργου Χρυσοστόμου και μαζί να αποδώσουν σκηνοθετικά, ένα ευφυές αποτέλεσμα. Ο πρωταγωνιστής και δημιουργός του έργου χτίζει παρτιτούρες ψυχής με την υποκριτική του δυναμική. Οι θεατές θέλουν να χορέψουν, να κλάψουν, να γελάσουν, να χλευάσουν, επικρατεί μια ανομοιογένεια συναισθημάτων. Με εξπρεσιονιστική υποκριτική προσέγγιση ο ηθοποιός φανερώνει την αδυναμία που κρύβει ένας ανθρώπινος παραμορφωμένος εγκέφαλος.

Είναι η σημερινή εποχή που αιφνιδιάζει τους θεατές; Το έργο Mute, δραματουργικά, αναπαριστά απροκάλυπτα την σιωπηλή επανάσταση του «τώρα». Η παράσταση μπορεί να επικοινωνήσει με όλο τον κόσμο, ανεξαρτήτου φυλής, αφού οι συντελεστές έχουν αξιοποιήσει εύστοχα την τεχνική του σωματικού θεάτρου, την έκφραση της μάσκας και την αυθεντική τέχνη της μιμητικής.

«Ένας άνθρωπος που κυνηγά το μυαλό του, ένας άνθρωπος που αρνείται τις λέξεις. Μια πολυκατοικία. Ένας μαέστρος, ένας ηλικιωμένος, ένας φοβιτσιάρης, ένας γυμναστής, ένας σεξομανής, ένας γκαντέμης… Τι τους συνδέει; Είναι ένας ή περισσότεροι; Κάποτε όλα διαλύονται, οι λέξεις έρχονται απρόσμενα.»
Γιώργος Χρυσοστόμου

Η παράσταση Mute συναντά την καυστική σάτιρα με εξπρεσιονιστική διάθεση, αλλά ταυτόχρονα διυλίζεται και από ιψενικά στοιχεία. Το έργο σχολιάζει δραματουργικά τον κοινωνικό ρεαλισμό της εποχής. Η δημόσια ταπείνωση του ανθρώπου (ο ηλικιωμένος κύριος με την τραγιάσκα) ο οποίος φωνάζει σκυφτός σε ένα κοινωνικό σύστημα γίνεται σύμβολο ιδεολογίας. Επιπλέον σύμβολο ματαιοδοξίας γίνεται και ο γυμνασμένος άντρας ο οποίος κάθε λεπτό ανεβάζει φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φανερώνοντας τη σύγχρονη παθογένεια της εποχής. Ο Γιώργος Χρυσοστόμου αναζητά καλλιτεχνικά την λύτρωση, αιφνιδιάζει με τον παραμορφωμένο ρεαλισμό, σατιρίζει με τη συμβολική τέχνη, συνδέει κοινές ζωές με τις μουσικές αρμονίες, αναμειγνύει και καθορίζει τη νέα θεατρική «αρχιτεκτονική».

 Γιώργος Χρυσοστόμου
Η ώρα της υπόκλισης, είναι η πιο ιερή στιγμή του καλλιτἐχνη. Μπροστά στους θεατές αφήνεις το τελευταίο κομμάτι του ρόλου. Ο ταλαντούχος Γιώργος Χρυσοστόμου στην τελευταία παράσταση του έργου Mute – 2020. (Φωτογραφία: Ευγενία Σάλτα για το Artic.gr).
Ανάλυση Παράστασης Mute

Η διώροφη οικοδομική πολυκατοικία της σκηνογράφου Μαγδαληνής Αυγερινού συντέλεσε πρακτικά στο ύφος του έργου. Οι δύο μεγάλοι πίνακες που βρίσκονταν στο σκηνικό, με καθαρόαιμη αισθητική στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, λειτούργησαν ως πρόδρομος στο έργο «Mute». Παρόλη την πολυπλοκότητα της κατασκευής αυτής, ο Γιώργος Χρυσοστόμου περνούσε με ευκολία μέσα από τις σιδεριές του σκηνικού, καθιστώντας σαφή τη μετάβαση από τον ένα ρόλο στον άλλον. Η μουσική επιμέλεια της Φωτεινής Γαλάνη συνδέει μουσικές από όλες τις εποχές, οι οποίες βοήθησαν καταλυτικά στη ροή του έργου.

Η εξέχουσα κινησιολογική γραμμή της Ηλιάνας Γαϊτάνη δημιούργησε μια ολοκληρωμένη χορογραφία χωρίς κενά. Η Juan Ayala υπογράφει στην δραματουργία και η Σοφία Αλεξιάδου με τον εύστοχο σχεδιασμό φωτισμού αναδείκνυε την κάθε σκηνή.

Mute
«One man show» Γιώργος Χρυσοστόμου – MUTE. 
Ο Μαέστρος, ηλικιωμένος, ο φοβιτσιάρης, ο γυμνασμένος, ο εθισμένος, ο μουσικός, ο σεξομανης… ρόλοι ζωής!        (Φωτογραφία: Ευγενία Σάλτα για το Artic.gr)
Εν κατακλείδι

Tο έργο Mute μπορεί και διασπά τους διάφορους χαρακτήρες στα απλά καθημερινά τους προβλήματα προκαλώντας γέλιο, συμπόνια, αγανάκτηση, αγάπη, αγωνία, φόβο, θαυμασμό και προβληματισμό. Η πολυφωνική εποχή του σήμερα, βοηθά τον θεατή να κοιτάξει την συγκεκριμένη παράσταση από τη δική του οπτική και να τη μεταφράσει στην γλώσσα που γνωρίζει καλύτερα η ψυχή του. Πάντως, η σιωπή του Γιώργου Χρυσοστόμου μίλησε με τον πιο δυνατό τρόπο.

Συγχαρητήρια στη Σοφία Πάσχου και στον Γιώργο Χρυσοστόμου οι οποίοι απέδωσαν σκηνοθετικά μια πολυδουλεμένη παράσταση και αδημονούμε στο μέλλον για τυχόν άλλη συνεργασία.

Συντελεστές Παράστασης

  • Ιδέα ­­­- Ερμηνεία: Γιώργος Χρυσοστόμου
  • Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου, Γιώργος Χρυσοστόμου
  • Δραματουργία: Juan Ayala
  • Σκηνικά-κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού
  • Μουσική επιμέλεια: Φωτεινή Γαλάνη
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Σοφία Αλεξιάδου
  • Βοηθός σκηνοθέτη – κίνηση: Ηλιάνα Γαϊτάνη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: 60 λεπτά

–Βία: Καθόλου

–Γυμνό: Λίγο

Mute | Περιοδεία Καλοκαίρι 2021 σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής

 

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές Κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΕτήσιο Εργαστήριο και Σεμινάρια Υποκριτικής στο Θέατρο Χώρος
Επόμενο άρθροΑνοίγουν θέατρα, κινηματογράφοι & μουσικές σκηνές: Δείτε τα πρωτόκολλα
Ευγενία Σάλτα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Απόφοιτη της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ιασμος» του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Διαθέτει σεμιναριακή εκπαίδευση στη «Σκηνοθεσία Θεάτρου» και στη «Θεατρική γραφή» από τη σχολή Tabula Rasa. Ασχολείται με τη μουσική, τη φωτογραφία και το video art. Εργάζεται ως Σκηνοθέτης στον Δήμο Μεγαρέων και σε άλλες περιοχές της Δυττικής Αττικής. Αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2018.