Μεσογειακή Διατροφή- Άμυνα κόντρα στην άνοια

Μεσογειακή Διατροφή- Άμυνα κόντρα στην άνοια

Μεσογειακή-Διατροφή κατά της άνοιας
Μεσογειακή-Διατροφή κατά της άνοιας

Νέα έρευνα παρουσιάζει την Μεσογειακή Διατροφή ως ασπίδα κατά της άνοιας. Η έρευνα παρουσιάστηκε πριν μια περίπου εβδομάδα, στο συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης για την νόσο Αλτσχάιμερ στο Λονδίνο. Στην έρευνα αναφέρεται ότι οι ηλικιωμένοι που τρεφόντουσαν με βάση το μεσογειακό πρότυπο, μείωσαν τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας κατά το ένα τρίτο.

Μεσογειακή διατροφή

Η Μεσογειακή Διατροφή βασίζεται στις διατροφικές συνήθειες της Κρήτης  και της Νοτίου Ιταλίας κυρίως, κατά τις δεκαετίες 1950-1960. Ανά διαστήματα, πολλές επιστημονικές ομάδες έχουν διερευνήσει τα οφέλη της. Πλέον έχει εδραιωθεί ως ο πιο υγιεινός τρόπος διατροφής. Συγκεκριμένα , η μεσογειακή διατροφή βασίζεται σε υψηλή κατανάλωση οσπρίων, ελαιόλαδου, φρούτων και λαχανικών. Μέτρια είναι η κατανάλωση ψαριού και γαλακτοκομικών, ενώ η κατανάλωση κρέατος είναι χαμηλή. Η Μεσογειακή διατροφή καλύπτει όλες τις ανάγκες του οργανισμού σε  βασικά θρεπτικά συστατικά, μέταλλα και βιταμίνες.

Στη Διεθνή Διάσκεψη για τις Μεσογειακές Διατροφές το 1993 αποφασίστηκε τι θα θεωρείται υγιεινή, παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή.Το 1995 μια ομάδα επιστημόνων του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ δημιούργησε την «Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.

Μεσογειακή-Διατροφή-Πυραμίδα
Η πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.

 

Μεσογειακή διατροφή κατά της άνοιας

Τα οφέλη της Μεσογειακής Διατροφής επανέρχονται ανά διαστήματα στο προσκήνιο, αφού φαίνεται να είναι το ιδανικό διατροφικό μοντέλο υγείας και ευεξίας. Η μεσογειακή κουζίνα είναι συνδεδεμένη με μειωμένο κίνδυνο για αρτηριακή πίεση και διαβήτη, καθώς και υγιέστερη καρδιά.  Στα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής προσθέτονται, επίσης, γερά κόκαλα και μακροζωία.

Σε όλα αυτά τα οφέλη, ήρθε να προστεθεί και η πρόληψη της άνοιας. Σύμφωνα με την συγγραφέα Claire McEvoy, του τμήματος Ιατρικής του πανεπιστημίου  της Καλιφόρνιας,: «Η διατροφή που βασίζεται στην κατανάλωση φυτικών προϊόντων, έχει συνδεθεί με καλύτερη γνωστική λειτουργία και μείωση του κινδύνου γνωστικής εξασθένησης, κατά τη διάρκεια της γήρανσης, σε ποσοστό 30% με 35%».

Μεσογειακή- Διατροφή- άνοια
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2015, πάνω από 46 εκατομμύρια άνθρωποι πάσχουν από άνοια.Το 2009 δεν ξεπερνούσαν τα 35 εκατομμύρια.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε σχεδόν 6.000 άνδρες και γυναίκες, μέσης ηλικίας 68 ετών. Επειδή, λοιπόν, πρόκειται για ένα αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού, τα ευρήματα της έρευνας αφορούν και τον γενικό πληθυσμό.

Ο Rudolph Tanzi ο οποίος διευθύνει την έρευνα  Γενετικής και Γήρανσης στο Νοσοκομείο Μασαχουσέτης δήλωσε : «Η δραστηριότητα των γονιδίων μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τέσσερις κύριους παράγοντες: τη διατροφή, την άσκηση, τον ύπνο και τη διαχείριση του άγχους. Ίσως η διατροφή να είναι ο πιο σημαντικός από αυτούς τους παράγοντες».

Οι ερευνητές μελέτησαν πλήθος χαρακτηριστικών των ατόμων του δείγματος όπως:  τo φύλο, τη φυλή, την ηλικία το μορφωτικό επίπεδο, τον τρόπο ζωής και τα προβλήματα υγείας ( την παχυσαρκία, την υπέρταση, τον διαβήτη,  το κάπνισμα κ.α) . Τελικά, οι ερευνητές διαπίστωσαν, ότι αυτοί που ακολούθησαν τη μεσογειακή διατροφή, είχαν 30 με 35% χαμηλότερο κίνδυνο γνωστικής διαταραχής.

Τέλος, σύμφωνα με την McEvoy , «για όσο περισσότερο ακολουθούν τα άτομα αυτόν τον τρόπο διατροφής , τόσο καλύτερη γνωστική λειτουργία παρουσιάζουν»

Μεσογειακή-Διατροφή-τρόφιμα
Βασικές ομάδες τροφίμων της Μεσογειακής Διατροφής.

Το 2013, η UNESCO πρόσθεσε τη Μεσογειακή διατροφή στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ιταλίας (δικαιούχος), της Γαλλίας, το Μαρόκο, της Ισπανίας, της Πορτογαλίας, της Ελλάδας, της Κύπρου και της Κροατίας.

Πηγές:

  • CNN Health
  • Health.com
  • oldwayspt.org
  • unesco.org
Μεσογειακή-Διατροφή-άνοια
Η Μεσογειακή Διατροφή άμυνα κατά της άνοιας.

NO COMMENTS

Σημείωση: Το σχόλιο σας θα αναρτηθεί μετά από έγκριση του διαχειριστή

Leave a Reply