Krystian Zimerman:

Σε ηλικία δεκαοχτώ χρονών κερδίζει το πρώτο βραβείο στο Διαγωνισμό Σοπέν στη Βαρσοβία και είναι, ίσως, το πιο τρανταχτό παράδειγμα επιτυχίας για έναν νικητή διαγωνισμού. Ανάμεσα στους κατόχους πρώτων βραβείων, μόνο ο Krystian Zimerman και η Martha Argerich, που έχουμε φιλοξενήσει σε προηγούμενο αφιέρωμα, έχουν βιώσει την άμεση αποδοχή του μουσικού κόσμου,  μετά από έναν διαγωνισμό.

Για τους περισσότερους μουσικούς, ο δρόμος εξακολουθεί να είναι δύσκολος και πολλές φορές μοναχικός και η νίκη σε ένα σημαντικό διαγωνισμό δεν εγγυάται πάντα μία ανθισμένη επαγγελματική σταδιοδρομία.
Για τον Zimerman,όμως, δεν ήταν μόνο η φυσική ομοιότητά του με τον Σοπέν που έκανε τον κόσμο της μουσικής να τον ερωτευτεί. Τον επαινούσαν, φυσικά, για την ομορφιά και τη ζωτικότητά του, αλλά κυρίως για την ευφυΐα και την ισορροπία του παιξίματος του. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που η Deutsche Grammophon έσπευσε να υπογράψει μαζί του συμβόλαιο και έτσι σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα ο νεαρός πιανίστας βρέθηκε να ηχογραφεί με μαέστρους όπως ο Carlo Maria Giulini, Χέρμπερτ Φον Κάραγιαν και Leonard Bernstein.

Krystian Zimerman
Krystian Zimerman

Η διαφορά του με την Martha Argerich, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, είναι ότι αυτή δρα αυθόρμητα και γενικά αποφεύγει να υπολογίζει τις συνέπειες της κάθε απόφασής της, ενώ ο Krystian Zimerman, φαίνεται πως δρα μελετημένα και με κινήσεις προσεκτικά σχεδιασμένες. Δεν είναι τυχαίο που παίζει πάντα στο δικό του πιάνο το οποίο μεταφέρει σε όποια πόλη έχει ρεσιτάλ.

Ο Zimerman γενικά αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας, περιορίζει τον αριθμό των ζωντανών παραστάσεων που δίνει και ηχογραφεί σχετικά σπάνια. Ως εκ τούτου, κάθε καλλιτεχνική του ενέργεια είναι πολυαναμενόμενη και παρακολουθείται στενά από τους θαυμαστές του.


Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…

Ο Krystian Zimerman γεννήθηκε στην Πολωνία στις 5 Δεκεμβρίου του 1956. Ξεκίνησε τα μαθήματα σε ηλικία 5 χρονών με δάσκαλο τον πατέρα του που ήταν κι αυτός πιανίστας. Μετά από δύο χρόνια έγινε μαθητής του Andrzej Jasiński με τον οποίο ολοκλήρωσε τις σπουδές του. Το 1973 κέρδισε υψηλή διάκριση στον Διεθνή Διαγωνισμό Μπετόβεν στην πόλη Hradec Kralove και το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Frederic Chopin to 1975.

Μετά από αυτό τον προσκαλεί ο Arthur Rubinstein στο Παρίσι το 1976, πράγμα που έπαιξε μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη του καλλιτέχνη. Ο Πολωνός πιανίστας έχει συμπράξει με τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου και τους σημαντικότερους μαέστρους. Τα 22 άλμπουμ που έχει ηχογραφήσει με τη Deutsche Grammophon, με την οποία έχει αποκλειστικό συμβόλαιο, του έχουν αποφέρει ένα μεγάλο αριθμό βραβείων και διακρίσεων.

Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει φυσικά Chopin, αλλά και Franz Liszt, Franz Schubert, Johannes Brahms, Edvard Grieg, Bela Bartók, Cesar Franck και Karol Szymanowski. Ο ίδιος είναι ο εκτελεστής του περίφημου και γεμάτου προκλήσεις κοντσέρτου για πιάνο του Witold Lutosławski με παγκόσμια πρώτη εκτέλεση το 1988.

Το 1985 λαμβάνει το βραβείο της Ακαδημίας Chigiana της Siena για τον καλύτερο καλλιτέχνη της χρονιάς, ενώ το 1994 αναγνωρίζεται, ομοίως, από το Leonie Sopnning Music Foundation της Κοπεγχάγης. Την ίδια χρονιά το άλμπουμ του με τα πρελούδια του Debussy απολαμβάνει τη διάκριση ως καλύτερη ηχογράφηση της χρονιάς από την Deutsche Grammophon.

O ίδιος, όταν έλαβε το βραβείο, αστειεύτηκε πως για να εξασκηθεί στο «Βυθισμένο Καθεδρικό ναό» χρειάστηκε να πλημμυρίσει το μπάνιο του!

Κατά τον εορτασμό της 150ής επετείου από το θάνατο του Φρειδερίκου Σοπέν το 1999 ο Zimmerman ανακοίνωσε: «Έχω αποφασίσει ότι το επόμενο έτος θα δώσω μια σειρά από συναυλίες στη Δυτική Ευρώπη, την Πολωνία, και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κατά τη διάρκεια αυτών, θα ερμηνεύσω τα δύο κοντσέρτα για πιάνο του Φρειδερίκου Σοπέν […] Είχα την τιμή να ερμηνεύσω αυτά τα έργα με μερικούς από τους μεγαλύτερους μαέστρους της Πολωνίας και άλλων χωρών. Έμαθα κάτι από τον καθένα τους και με το χρόνο, αφομοιώνοντας διάφορες ιδέες και σε συνδυασμό με την ωρίμανση του δικού μου οράματος για τα κοντσέρτα του Σοπέν, ανέπτυξα την πεποίθηση ότι θα ήθελα να τα κάνω μόνος μου «από το Α έως το Ω», ξεκινώντας από την ίδια την ορχήστρα. Δεν ξέρω αν έχετε παρατηρήσει ότι όλες ορχήστρες σήμερα παίζουν με τον ίδιο τρόπο. Στηριζόμενος μόνο στα αυτιά του ο καθένας είναι αδύνατο να πει εάν ακούει την ορχήστρα του Λονδίνου, ή μία ορχήστρα του Παρισιού, ή κάποια που εδρεύει στη Νέα Υόρκη, ή στο Τόκιο. Η δισκογραφική βιομηχανία έχει καταφέρει να «παγκοσμιοποιήσει» την ερμηνεία. Δυσκολεύομαι να βρω μοναδικά χαρακτηριστικά ερμηνείας στις υπάρχουσες ορχήστρες. Επιπλέον, οι ορχήστρες αντιπαθούν τις πρόβες και εμένα μου αρέσει να κάνω πρόβες, για εβδομάδες, πολλές φορές. Έτσι κατέληξα στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να βρω μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι θα μοιραστούν το πάθος μου για τον πειραματισμό και να συνεργαστώ μαζί τους για να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε κάτι που θα ήταν ένα μείγμα από τις εμπειρίες μου των τελευταίων είκοσι χρόνων».

program_28_138
Και έτσι και έγινε. Η Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Πολωνίας, απαρτίζεται από νέους Πολωνούς μουσικούς, που συγκεντρώθηκαν μέσω εκτεταμένων οντισιόν στις οποίες ο Zimerman ήταν πρόεδρος. Ο μεγάλος πιανίστας πραγματοποίησε αμέτρητες πρόβες με τους νέους μουσικούς και μαζί ξεκίνησαν μια περιοδεία κατά την οποία έδωσαν πάνω από τριάντα συναυλίες σε μερικά από τα πιο σημαντικά μουσικά κέντρα της Ευρώπης, σε τέσσερις πόλεις της Πολωνίας, και στις Ηνωμένες Πολιτείες, ανάμεσα σε άλλα μέρη και στο Carnegie Hall.

Όπου και αν έπαιξαν έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Σε κάποιες πόλεις πρόσθεταν επιπλέον συναυλίες.
Τον Ιούλιο του 1999 στο Witold Lutoslawski Polish National Radio Concert Studio στη Βαρσοβία, η Deutsche Grammophon ηχογράφησε τα δύο κοντσέρτα με αυτήν την ορχήστρα και μέσα σε λίγες εβδομάδες κυκλοφόρησε το άλμπουμ το οποίο έγινε αμέσως sold out.
Τον Ιανουάριο του 2005 ο Zimerman βραβεύτηκε από τον υπουργό πολιτισμού της Γαλλίας με το Region of Honour στα βραβεία MIDEM των Κανών.

Ο Krystian Zimerman είναι ένας πιανίστας που έχει προκαλέσει έντονα συναισθήματα και εξαιτίας των αρχών και των ιδεών του, τις οποίες πρεσβεύει με ευθύ λόγο και πράξεις σε κάθε ευκαιρία που του δίνεται.

Η αντι-πολεμική του στάση απέναντι στον πόλεμο των ΗΠΑ και της Μέσης Ανατολής, η αντίδρασή του στο περιστατικό του 2001, όταν το πιάνο του, καταστράφηκε μετά από απόφαση της ασφάλειας του αεροδρομίου JFK επειδή μύριζε εκρηκτικά, η ακύρωση της συναυλίας στις 26 Απριλίου του 2009 στο Μέγαρο Μουσικής του Walt Disney στο Λος Άντζελες, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την αμερικανική πολιτική προς την Πολωνία, ήταν κάποια πολύ χαρακτηριστικά περιστατικά που τον εφοδίασαν με αρνητική δημοσιότητα.

Ο Krystian Zimerman ζει με τη γυναίκα του και τα δυο παιδιά του στην πόλη Basel της Ελβετίας όπου αφιερώνει το χρόνο του σε σεμινάρια πιάνου και ρεσιτάλ μουσικής δωματίου ή κοντσέρτα.
Όταν δεν είναι σε ταξίδια, επιμελείται τα έργα για πιάνο του Władysław Szpilman για τον εκδοτικό οίκο Boosey & Hawkes.


Debussy – Prelude No. 10, “La cathedrale engloutie”

Προηγούμενο άρθροAthens Film Lab – Oλοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος εργαστηρίων
Επόμενο άρθροΠέθανε ο ηθοποιός Γιώργος Βελέντζας