Ο παλμός της νέας γενιάς και η δημιουργικότητα που διατρέχει τις φλέβες των νέων καλλιτεχνών είναι πηγές που η τέχνη του σήμερα και ειδικά στην Ελλάδα έχει ανάγκη. Ο χώρος της τέχνης και της δημιουργίας γίνεται ολοένα και πιο πλούσιος, δίνοντας χώρο σε παιδιά με διάθεση και φαντασία που αναζητούν συνεχώς νέους τρόπους ώστε να μπορέσουν να “μιλήσουν” μέσα από αυτή και να την τοποθετήσουν εκτός των ορίων της. Η Ματίνα Μέγκλα, είναι μια από αυτές τις νέες μορφές στο χώρο των εικαστικών και του θεάτρου, μια δημιουργός που απ΄ότι φαίνεται μπορεί να ασχοληθεί με πολλές δραστηριότητες με εξίσου εντυπωσιακά αποτελέσματα. Με σπουδές στην σκηνογραφία την ενδυματολογία αλλά και στο σχέδιο μόδας, βραβευμένη και με εμπειρία στο χώρο της θεατρικής δημιουργίας στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.

Μέσα στις τόσες δραστηριότητες της, εντάσσεται και η επιχειρηματικότητα, καθώς διατηρεί δικό της χώρο σχεδιασμού και δημιουργίας νυφικών ενδυμάτων, ενώ πρόσφατα μας απασχόλησε και αναμένεται να μας απασχολήσει για αρκετό καιρό όπως φαίνεται, με την τελευταία της δραστηριότητα, στον χώρο της performance. Φέτος λοιπόν, έρχεται στο θέατρο 104, με την πρώτη της ολοκληρωμένη εικαστική performance, της οποίας υπογράφει όχι μόνο τα σκηνικά και τα κοστούμια όπως είναι αναμενόμενο, αλλά και τη σύλληψη, την οργάνωση και την παραγωγή. Εμπνευσμένη από τον Τσέχο φωτογράφο Jan Saudek και τις δημιουργίες του, ανεβάζει το “Window”, επιθυμεί να δώσει σάρκα και οστά στους πίνακές του, επιχειρώντας με αυτόν τον τρόπο να αγγίξει τις διαφορετικές πτυχές και τις πιο βαθιές σκέψεις του ανθρώπου, αφήνοντας τα συμπεράσματα στο κοινό.

“Όπως ο Saudek παίζει με την οφθαλμαπάτη μιας ρεαλιστικής φωτογραφίας που ζωντανεύει για να μετατραπεί σ’ έναν πίνακα ζωγραφικής, έτσι και το “Window” προσπαθεί να αποκαλύψει την οφθαλμαπάτη ενός δισδιάστατου πίνακα ζωγραφικής που ζωντανεύει πάνω σε μια θεατρική σκηνή. Εκεί παρακολουθούμε τη συνεχόμενη ύπαρξη, ακόμα και μετά θάνατον, της γυναίκας που έζησε μέσα στο δωμάτιο αυτό.”

Με αφορμή λοιπόν αυτό το καλλιτεχνικό βήμα, η εμπνεύστρια και δημιουργός του “Window”, μας αφιέρωσε λίγο από τον χρόνο της για να μας μιλήσει για τις ιστορίες που επιθυμεί να διηγηθεί μέσα από τη δουλειά της, την έμπνευσή της, την τέχνη και το κατά πόσο είναι εφικτό κανείς να δημιουργεί στην Ελλάδα του σήμερα.

Μάνια: – Ματίνα, θα μπορούσες να μας πεις λίγα πράγματα για εσένα; Έχεις κάνει σπουδές πάνω στην σκηνογραφία, την ενδυματολογία και το σχέδιο μόδας στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Τι σε γοητεύει στη δημιουργία του ενδύματος και σε έκανε να στραφείς στο συγκεκριμένο αντικείμενο;

Ματίνα Μέγκλα: – Γεννήθηκα στις Σέρρες όπου και μεγάλωσα. Πρώτη μου επαφή με το ένδυμα ήταν η κόκκινή μου ραπτομηχανή δώρο της γιαγιάς μου της Ματίνας μοδίστρα μεγάλη νυφικών. Σπούδασα ενδυματολογία και σκηνογραφία στο τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Θέλοντας να ειδικευτώ σωστά και ολοκληρωμένα στον τομέα του ενδύματος, συνέχισα τις σπουδές μου στην Αγγλία. Ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σχετικό με το Fashion Design στο UCA και ένα ακόμη μεταπτυχιακό στον τομέα Costume Design for Performance στο London College of Fashion του UAL.  Παράλληλα παρακολούθησα και ολοκλήρωσα μία σειρά από Courses στο Central Saint Martin’s College of Art, όλα σχετικά με ειδικές κατασκευές, μεταμορφώσεις του ενδύματος αλλά το ρόλου του κοστουμιού στις διάφορες μορφές τέχνης.

Μάνια: –
Έχεις διατελέσει σκηνογράφος και ενδυματολόγος σε παραγωγές της Ελλάδας και του Λονδίνου. Πόσο διαφορετική είναι η θεατρική προσέγγιση ως προς το αντικείμενο σου στην Ελλάδα, σε σχέση με το εξωτερικό;

Ματίνα Μέγκλα: – Η αλήθεια είναι ότι στο εξωτερικό τα πράγματα λειτουργούν πολύ πιο οργανωμένα και συνήθως πιο επαγγελματικά. Τίποτα δε συμβαίνει τυχαία και κυρίως υπάρχουν μεγάλες παραγωγές με υψηλά budgets και πολλούς ανθρώπους για όλες τις δουλειές. Στην Ελλάδα από την άλλη πέρα από τα δύσκολα, επικρατεί συχνά η παρόρμηση, η θέληση αλλά και ένας πόθος να γεννηθεί τέχνη πράγμα που πολλές φορές δε χωράει στυγνή λογική. Θεωρώ όμως πάντα πως μέσα από τις δυσκολίες μπορούν να γεννηθούν πολύ ωραίες ιδέες.

Μάνια: –
Πώς από την ενδυματολογία και την σκηνογραφία, τέχνες που δεν απαιτούν την άμεση έκθεσή σου στο κοινό, αποφάσισες να ασχοληθείς με τη σύλληψη, την οργάνωση και την παραγωγή της συγκεκριμένης performance; Είχες ασχοληθεί στο παρελθόν με αυτό το κομμάτι της τέχνης;

Ματίνα Μέγκλα: – Το σημείο στο οποίο στόχευα πάντα μέσα από τη δουλειά μου ήταν να μπορώ να παρουσιάζω σκηνικά ή ενδυματολογικά έργα που να μπορούν να αφηγηθούν μία ιστορία. Οπότε η σύλληψη έρχεται μαζί με αυτό. Τα υπόλοιπα ήταν ένα στοίχημα αλλά και μάθημα για μένα. Δε θα μπορούσα ποτέ να αντιληφθώ τόσο ολοκληρωμένα την έννοια της performance αν δε προσπαθούσα να κάνω πράξη την αρχική μου ιδέα.

Μάνια: –
Πώς έγινε η σύλληψη της ιδέας για το “Window”; Ποιο ήταν το κίνητρό σου;

Ματίνα Μέγκλα: – Ως βασικό κίνητρο αλλά και σκέψη είχα τη μοναξιά που επιλέγει ο άνθρωπος αλλά κι αυτή που του επιβάλλεται. Η έννοια της προστασίας του προσωπικού μας περιβάλλοντος αλλά και η διάλυση αυτού όταν καταφέρνουμε να ξεκλειδώσουμε κάτι από εμάς.

 

"Window" με τη Ματίνα Μέγκλα
Το Window, εμπνευσμένο από την τέχνη του Jan Saudek στο Θέατρο 104

Μάνια: – Για την παράσταση βασίστηκες στη δουλειά του φωτογράφου Jan Saudek. Τι σε ενέπνευσε και σε ώθησε στο να διαλέξεις τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη;

Ματίνα Μέγκλα: – Όλα ξεκίνησαν το 2010 όταν παρουσίαζα τη διπλωματική μου εργασία σκηνογραφίας στο τμήμα Θεάτρου της Καλών Τεχνών. Με τις συμβουλές της καθηγήτριας μου και υπεύθυνης του πρότζεκτ μου Λίλας Καρακώστα, ανακάλυψα τον Saudek και το έργο του. Με γοήτευσε τόσο η τεχνική του η οποία συνδύαζε τη τέχνη της φωτογραφίας και της ζωγραφικής πλήρως αρμονικά, όσο και οι ιστορίες οι οποίες δημιουργούσε μέσα από τις εικόνες του και δε χρειαζόταν λόγια για να ειπωθούν.

Μάνια: –
Στην παράσταση, επιθυμείς να ζωντανέψει επί σκηνής τη μορφή μιας γυναίκας μεταπηδώντας από το ιδεατό στο πραγματικό. Τι σημαίνει για σένα, η μετάβαση της γυναίκας αυτής, από τον εξωπραγματικό κόσμο του πίνακα στον ρεαλιστικό κόσμο;

Ματίνα Μέγκλα: – Κάθε πίνακας έχει τη δική του ιστορία και κάθε μορφή σε αυτόν έχει κάτι να αφηγηθεί.

Μάνια: –
Ποιον αντιπροσωπεύει η γυναίκα της παράστασης;

Ματίνα Μέγκλα: – Τις προσωπικές στιγμές, τα όνειρα και τις βαθύτερες σκέψεις του καθένα ξεχωριστά.

Μάνια: –
Είσαι νέα καλλιτέχνης, σε μια δύσκολη καλλιτεχνικά εποχή για τη χώρα. Ματίνα Μέγκλα:- Υπάρχει κάτι που θα επιθυμούσες να αλλάξεις δεδομένων των συνθηκών;

Ματίνα Μέγκλα: – Θεωρώ ότι είναι γενικώς μια δύσκολη εποχή και όχι μόνο σε σχέση με τις τέχνες.  Αν υπήρχε περισσότερος χρόνος, και διάθεση σαφώς και η ελληνική τέχνη θα μπορούσε να έχει περισσότερες δυνατότητες  και προοπτικές. Η τέχνη όμως λειτουργεί ταυτόχρονα σε μεγάλο βαθμό ως μορφή ψυχανάλυσης. Επίσης νομίζω ότι όσο περνάνε τα χρόνια το ελληνικό κοινό γίνεται όλο και πιο εκπαιδευμένο και αναζητά νέα και εμπνευσμένα θεάματα.

Μάνια: –
Υπάρχει κάποια από τις ποικίλες θεατρικές σου ιδιότητες  που θα ξεχώριζες για να ασχοληθείς αποκλειστικά στο μέλλον;

Ματίνα Μέγκλα: – Η ιδιότητα μου στο θέατρο είναι αυτή του σκηνογράφου και ενδυματολόγου. Αυτό δεν έχει αλλάξει. Ουσιαστικά βασιζόμενη σε αυτή μου την ιδιότητα προσπαθώ να φτιάξω μία εικαστική παράσταση. Άλλωστε η περφόρμανς είναι μία σύμπραξη πραγμάτων και τεχνών που έχοντας μία βάση γεννιέται εξελίσσεται και μας μιλά.


Trailer

http://https://www.youtube.com/watch?v=vDPTB5ZZses

Πληροφορίες παράστασης Window

Συντελεστές

  • Σύλληψη ιδέας – οργάνωση – παραγωγή: Ματίνα Μέγκλα
  • Συμπαραγωγή: Τheodore
  • Performers: Νάνσυ Σταματοπούλου, Θανάσης Ακοκκαλίδης
  • Χορογραφία: Καλλιόπη Σίμου – Θανάσης Ακοκκαλίδης
  • Σκηνογραφία – κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα
  • Μουσική: Τheodore
  • Ηχοληψία: Βαγγέλης Μόσχος
  • Φωτισμοί: Δημήτρης Μπαλτάς
  • Βίντεο – Φωτογραφία: Έφη Γούση
  • Κατασκευή σκηνικού: Ματίνα Μέγκλα, Μάης Πολύζος
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 4-10 Σεπτεμβρίου 2015, ώρα έναρξης: 21.00
  • Διάρκεια παράστασης: 50 λεπτά
  • Τιμή εισιτηρίου: Γενική είσοδος: 10 ευρώ

Πληροφορίες θεάτρου

  • Θέατρο 104, Διεύθυνση:Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Τηλέφωνο: 210 3455020
  • Χάρτης

 

 

 

Προηγούμενο άρθροWe Are Your Friends – Ένας ύμνος στη μουσική και τον έρωτα
Επόμενο άρθροΗ Κρήτη τραγουδάει στο Θέατρο Βράχων