Την περσινή χρονιά, με αφορμή το Παγκόσμιο Έτος Σαίξπηρ, την επέτειο των 400 χρόνων από το θάνατό του, παρατηρήσαμε την έντονη διάθεση μεταγραφής, διασκευής ή και προσαρμογής του έργου του μεγάλου «Βάρδου του Έιβον» στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ποικίλες σκηνικές προτάσεις παρουσιάστηκαν στις αθηναϊκές σκηνές, όπως η Μιράντα του Λιθουανού σκηνοθέτη, Όσκαρα Κορσουνόβα, στο Θέατρο Πορεία, βασισμένη στην «Τρικυμία» και το Young Lear των Ιόλης Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη, στο Φεστιβάλ Αθηνών και στο Θέατρο Θησείον, σε μία διασκευή του Βασιλιά Ληρ. Φέτος, το Skrow Theatre Group επανασυστήνει μία από τις γνωστότερες και δημοφιλέστερες σαιξπηρικές ρομαντικές κωμωδίες, το Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας Ουίλιαμ Σαίξπηρ, με τίτλο Τα Μάτια του Έρωτα.

«Η μόνη πραγματικότητα είναι η εμπειρία»

Σε έναν απροσδιόριστο χωροχρόνο, τρία νεαρά ζευγάρια συναντιούνται με αφορμή τον γάμο ενός από αυτά. Ο ευυπόλυπτος καθηγητής-γιατρός Αντώνης πρόκειται να ανταλλάξει με την αγαπημένη του Ρωξάνη όρκους αιώνιας πίστης και αγάπης, φροντίζοντας να «στολίσουν» το συγκεκριμένο γεγονός, τόσο με τις απαραίτητες υλικές προετοιμασίες, όσο και με την πολύτιμη φυσική παρουσία των στενότερων φίλων τους. Ο Τζόνυ και η Κλάρα σπεύδουν να ευχηθούν στους μελλόνυμφους, προσωποποιώντας οι ίδιοι την ερωτική πλήξη και αποξένωση της συνθήκης του γάμου. Ο Μάριος καταφθάνει με την μόλις τριών ημερών σχέση του, Καρολίνα, για να αποτυπώσουν ένα διαφορετικό στίγμα ερωτικής σχέσης στην πιο «ανάλαφρη» εκδοχή της. Κάπου εκεί, η επερχόμενη έκλειψη θα «επισκιάσει» το στερέωμα, αλλά θα διαταράξει και τα ψυχοσυναισθηματικά τους δεδομένα.

Όπως συμβαίνει στο φαινόμενο της έκλειψης, έτσι οι ερωτικές σχέσεις των έξι αυτών ανθρώπων θα αποσταθεροποιηθούν ως άλλα ουράνια σώματα, θα επηρεαστεί η «φωτεινότητά» τους, είτε διότι εισέρχονται στη σκιά ενός άλλου σώματος, είτε διότι ένα άλλο ουράνιο σώμα εισέρχεται ανάμεσα σε εκείνο και τον παρατηρητή. Μέσα από γεγονότα «πιο πολύ παράξενα, απ’ ό,τι αληθινά», προκύπτουν έρωτες εφήμεροι, ανυπόστατοι, άλλοτε αμοιβαίοι και άλλοτε όχι, μέσα από το «τίποτα του αέρα.» Κανένας όμως από αυτούς τους έρωτες δεν υποβαθμίζεται, δεν υποτιμάται. Παρουσιάζεται με το περισσό πάθος με το οποίο αρμόζει να τον ζουν οι εκατέρωθεν πλευρές. Είτε εκπληρώνεται είτε όχι, ο έρωτας υφίσταται πέρα από κάθε ηθική δεοντολογία και απελευθερώνεται σαν μια φυσική δύναμη -ενίοτε και σαν καταστροφή.

Τα Μάτια του Έρωτα
Τα Μάτια του Έρωτα – Το Skrow Theatre Group σε μία παράσταση βασισμένη στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Σαίξπηρ
Η επαναγραφή του σαιξπηρικού έργου στο σήμερα

Στο σαιξπηρικό έργο παρακολουθούμε τις περιπέτειες τεσσάρων νεαρών Αθηναίων και μιας ομάδας ερασιτεχνών ηθοποιών, τη σχέση τους με το Δούκα και τη Δούκισσα της Αθήνας, Θησέα και Ιππολύτη, και με τα ξωτικά ενός φεγγαροντυμένου δάσους, σε μία νύχτα αλλιώτικη. Το έργο Τα Μάτια του Έρωτα επαναγράφει σε ένα απροσδιόριστο χωροχρονικά σήμερα, τη γνωστή αυτή ιστορία με τρόπο δραματουργικά και σκηνικά ευφυή, φανερώνοντας πως η διαχρονικότητα των κλασικών κειμένων έγκειται όχι μόνο στην μετάδοση πανανθρώπινων μηνυμάτων, αλλά και στο ότι μπορούν να θεμελιώσουν τη βάση για την επαναδιαπραγμάτευση κοινωνικών αξιών και της δυναμικής των διαπροσωπικών σχέσεων.

Τα ερωτικά γαϊτανάκια που στήνονται με δραματουργική μαεστρία προκαλούν αβίαστα το γέλιο, ενώ εγείρουν καίρια ερωτήματα σχετικά με την αντιμετώπιση του έρωτα και των σχέσεων, σε μια εποχή που όλα κινούνται, μεταβάλλονται και επαναπροσδιορίζονται με ραγδαίους ρυθμούς. Σε αυτά τα πλαίσια, πώς γεννιέται, πού απευθύνεται, ποια είναι η ίδια η ουσία τελικά, του έρωτα και τι είναι αυτό που ορίζει μέσα μας την έναρξη και τη λήξη του; Γιατί είναι εκ γενετής συνυφασμένος με τον θάνατο; Πώς μπορούμε να σκηνοθετήσουμε τα όνειρά μας και να πρωταγωνιστήσουμε σε αυτά και με ποιο κόστος;

Μία ερωτική πανδαισία με ευφρόσυνη διάθεση

Μέσα από αυτή την απαραίτητη ρεαλιστική συνθήκη των τριών ζευγαριών και των μεταξύ τους σχέσεων, το σύγχρονο αυτό έργο εισαγάγει τον πολύπλοκο σαιξπηρικό λόγο σε συγκεκριμένη και ελεγχόμενη έκταση, αλλά κυρίως διατηρεί την ευφρόσυνη διάθεση που διαθέτει το Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας. Το επιτυχημένο σκηνοθετικό «τρίπτυχο» των Βασίλη Μαυρογεωργίου​, Κατερίνας Μαυρογεώργη και Μαρίας Φιλίνη δίνει την ιδιαίτερη σφραγίδα του, αποδεικνύοντας πως η ομάδα Skrow που ιδρύθηκε το 2012, καταρρίπτει την ίδια της την ονομασία (κάποιος που είναι σωματικά ή ψυχικά ή συναισθηματικά χαμένος / κάποιος που ψάχνει την ταυτότητά του ή ψάχνει να βρει τον εαυτό του / κάποιος που είναι μπερδεμένος) καθώς φαίνεται να στοιχειοθετεί σταδιακά μία συγκροτημένη καλλιτεχνική ταυτότητα με στόχους και όραμα.

Κατερίνα Μαυρογεώργη, Ιωάννα Ραμπαούνη, Μαρία Φιλίνη
Τα Μάτια του Έρωτα – Κατερίνα Μαυρογεώργη, Ιωάννα Ραμπαούνη, Μαρία Φιλίνη

Ο Σεραφείμ Ράδης χτίζει την εικόνα του καθωσπρέπει καθηγητή με συνέπεια, καθιστώντας δυνατότερη και ειρωνικότερη τη στιγμή αποδόμησης αυτής, με την ολική παράδοσή του στα θέλγητρα του παθιασμένου, απαγορευμένου έρωτα. Η Ιωάννα Ραμπαούνη υποδύεται με σπάνια εσωτερικότητα την πολυπόθητη Ρωξάνη, που πασχίζει διακαώς να τακτοποιήσει όχι μόνο την τελετή του γάμου, αλλά και τον ίδιο της τον ψυχισμό, μπαίνοντας συνειδητά σε καλούπια που αργότερα θα κληθεί να σπάσει. Ο Γιάννης Λατουσάκης είναι απολαυστικός στο ρόλο του Τζόνυ, παραδίδοντας ποικίλες κωμικές αποχρώσεις σε έναν ήρωα που έχει αποξενωθεί όχι μόνο από τη γυναίκα του, αλλά και από την ίδια την πραγματικότητα.

«Η σκηνική γλώσσα που έχτισαν τα ταλαντούχα μέλη του Skrow Theatre Group είναι προσεγμένη στη λεπτομέρεια, εύρυθμη και καλαίσθητη.»

Η Μαρία Φιλίνη ως Κλάρα, είναι ακριβής και εύπλαστη, περνώντας από τη συγκρατημένη χαρά της τακτοποιημένης συζύγου, μέχρι την αποκάλυψη της δικής της ρωγμής με πειστικότητα. Ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης είτε ως Μάριος είτε ως Λύσανδρος στην αναπαράσταση σκηνής από το σαιξπηρικό έργο ξεχωρίζει για την απόλυτη κυριαρχία των μέσων του και το παιγνιώδες χιούμορ που με αδιάπτωτη ενέργεια «κατακλύζει» την κάθε σκηνή. Η Κατερίνα Μαυρογεώργη με φανερά πιο ασκημένα μέσα και διαρκώς εξελισσόμενες υποκριτικές δυνατότητες, εκλπλήσσει με την δεξιοτεχνική κινησιολογία της-ατού της «ανάλαφρης» Καρολίνας, ένα νεαρό πλάσμα που πλημμυρίζει τη σκηνή με την ζωτικότητα του έρωτα και την ασυδοσία της νιότης.

Η σκηνική γλώσσα που έχτισαν τα ταλαντούχα μέλη του Skrow Theatre Group στα Μάτια του Έρωτα είναι προσεγμένη στη λεπτομέρεια, εύρυθμη και καλαίσθητη. Η εξαίρετη κινησιολογία των ηθοποιών (Έλενα Γεροδήμου) και η υποκριτική ομοιογένειά τους συνθέτουν ένα ευχάριστο αποτέλεσμα με κωμικοτραγικές καταστάσεις που έχουν υφανθεί με τον συνδυασμό του ρεαλιστικού και του ονειρικού στοιχείου. Στο αποτέλεσμα αυτό συμβάλλουν τα μέγιστα ο ίδιος ο χώρος του skrow theater με το κομμάτι του βράχου που χρησιμοποιείται λειτουργικά και εντάσσεται στο σκηνικό της Θάλειας Μέλισσα, καθώς και τα καλαίσθητα και «ονειρικά» -όπου χρειαζόταν-, κοστούμια της Ιφιγένειας Νταουντάκη με την πρωτότυπη μουσική του Δημήτρη Τάσαινα.

Συντελεστές παράστασης Τα Μάτια του Έρωτα

  • Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Μαρία Φιλίνη
  • Μουσική: Δημήτρης Τάσαινας
  • Κουστούμια: Ιφιγένεια Νταουντάκη
  • Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα 
  • Επιμέλεια Κίνησης: Έλενα Γεροδήμου
  • Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
  • Bοηθός σκηνοθέτη: Καλή Βοϊκλή
  • Φωτογραφίες: Γιάννης Καραμπάτσος
  • Ερμηνεύουν: Κατερίνα Μαυρογεώργη, Γιάννης Λατουσάκης, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Σεραφείμ Ράδης, Ιωάννα Ραμπαούνη, Μαρία Φιλίνη
  • Η παράσταση είναι επιχορηγούμενη από το Yπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Skrow Theatre
  • Διεύθυνση: Αρχελάου 5, Παγκράτι (Αθήνα)
  • Πρεμιέρα: Σάββατο, 02 Δεκεμβρίου 2017 στις 21:00
  • Ημέρες & ώρες παραστάσεων: κάθε Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21:00 (έως Κυριακή 1 Απριλίου 2018)
  • Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 12 ευρώ, Φοιτητικό: 10 ευρώ, Ανέργων, AMEA: 8 ευρώ
    Προπώληση: Στο ταμείο του θεάτρου: κάθε Δευτέρα, Τρίτη & Σάββατο 17:00-20:00
  • Τηλέφωνο Ταμείου: 210 7235 842 (11:00-14:00 & 17:00-20:30)
  • Διάρκεια: 90 λεπτά
  • Official Site, Facebook

-Βία: Καθόλου

-Γυμνό: Καθόλου

 

Προηγούμενο άρθροΠέερ Γκυντ: Ένα ολοζώντανο παραμύθι στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού
Επόμενο άρθροΟι Polis Ensemble παρουσιάσαν το πρώτο τους δίσκο στο Baumstrasse!
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.