Στο Σύγχρονο Θέατρο της οδού Ευμολπιδών παρακολουθήσαμε την παράσταση «Μαρί Sklodowska Κιουρί» σε πρωτότυπο κείμενο των Παναγιώτας Πανταζή-Θέμη Μουμουλίδη και σε σκηνοθεσία του Θέμη Μουμουλίδη. Στο ρόλο της Κιουρί, η εξαιρετική Κωνσταντίνα Τάκαλου.

Μια εκρηκτική προσωπικότητα, η Μαρί Sklodowska Κιουρί, η οποία έζησε σε εποχές δύσκολες, που κατάφερε να επιβληθεί σε ανδροκρατούμενους χώρους, να βραβευτεί δύο φορές με Νόμπελ, να αγαπήσει και να αγαπηθεί, αποκαλύπτεται μέσω ενός εύστοχου κειμένου επί σκηνής και χαρίζει στον θεατή μια ατμοσφαιρική θεατρική παράσταση.

Μαρί Sklodowska Κιουρί, μια γυναίκα σύμβολο

Η Μαρία Sklodowska Κιουρί γεννήθηκε στη ρωσοκρατούμενη Βαρσοβία το 1867. Οι γονείς της, της είχαν δώσει το υποκοριστικό Μάνια, Μανιούσα. Είχε τέσσερα αδέρφια. Ήθελε να σπουδάσει Φυσική. Η φοίτηση γυναικών στα πολωνικά Πανεπιστήμια τότε δεν επιτρεπόταν, έτσι αφού δούλεψε ως γκουβερνάντα για να βοηθήσει οικονομικά την αδερφή της Μπρόνια να σπουδάσει Ιατρική στη Σορβόννη, φεύγει για να τη συναντήσει το 1891 και να κυνηγήσει το δικό της όνειρο. Τρέφεται ελάχιστα, μόνο με ψωμί και βούτυρο για χρόνια και διαβάζει νύχτα μέρα. Το 1894 γνωρίζει τον Πιερ Κιουρί.

Μπρόνια στην αδερφή της Μαρί: «Πάσχεις από συστηματικό αυτο- υποσιτισμό, χρόνιο σύνδρομο οσιομάρτυρα, καλπάζουσα πολωνική περηφάνια κι ανίατη ξεροκεφαλιά.»

Η Κιουρί ανέτρεψε με την πορεία της κάθε στερεότυπο. Το πάθος της για την επιστήμη την όπλισε με δύναμη ώστε να αναμετρηθεί με το ρατσισμό και τις προκαταλήψεις που δέχονταν οι γυναίκες στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα και να αποδείξει ότι μια γυναίκα μπορεί να επιβληθεί σε μία ανδροκρατούμενη επιστημονική κοινότητα και να διακριθεί σε δύο διαφορετικές επιστήμες.

Μαρί Skłodowska Κιουρί των Θέμη Μουμουλίδη – Παναγιώτας Πανταζή, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη στο Σύγχρονο Θέατρο
Μαρί Skłodowska Κιουρί των Θέμη Μουμουλίδη – Παναγιώτας Πανταζή, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη στο Σύγχρονο Θέατρο

Μετά το θάνατο του Πιέρ Κιουρί συνδέεται ερωτικά με έναν νεότερο άνδρα, τον Πολ Λανζεβάν, πατέρα τεσσάρων παιδιών και πρώην φοιτητή του Πιερ. Η γαλλική κοινωνία δεν της το συγχωρεί και ο γαλλικός τύπος αποσιωπά τη βράβευσή της για το δεύτερο Νόμπελ Χημείας το 1911. Εκείνη όμως συνεχίζει να θεωρεί τη Γαλλία δεύτερη πατρίδα της.

Μαρί: «Ο έρωτας είναι μια σοβαρή διανοητική ασθένεια.»

Η Μαρί Sklodowska Κιουρί επαναπροσδιόρισε τα όρια της επιστήμης και έφυγε από τη ζωή το 1934 αφήνοντας πίσω της σημαντικές ανακαλύψεις.

Λίγα λόγια για τους συγγραφείς Παναγιώτα Πανταζή και Θέμη Μουμουλίδη

Η Παναγιώτα Πανταζή είναι κλασική φιλόλογος, μεταφράστρια και συγγραφέας. Ο Θέμης Μουμουλίδης σπούδασε οικονομικά, κινηματογράφο και θέατρο.

Η Πανταζή συναντά την Κιουρί ξανά μετά από τη μετάφραση της βιογραφίας της και, έχοντας κάνει πολυετή έρευνα για τη ζωή και το έργο της Κιουρί, συστρατεύει τις δυνάμεις της με συνεργάτη τον Θέμη Μουμουλίδη, ο οποίος έχει τεράστια πείρα στη μεταφορά βιογραφιών εξεχουσών προσωπικοτήτων στο θεατρικό σανίδι, δίνοντας ένα κείμενο σφιχτοδεμένο, όπου διακρίνεται η προσπάθεια των συγγραφέων να διαπεράσουν τη ζωή μιας τόσο σημαντικής γυναικείας μορφής κατά τρόπον ώστε να προβληματίσουν και να αγγίξουν τα συναισθήματα του θεατή χωρίς να γίνουν μελοδραματικοί.

Πιέρ: «Η Μαρί Σκλοντόφσκα ζει σ’ ένα δικό της κόσμο, που τον κυβερνά το πάθος της επιστήμης.»

Η αντιφατική, αντισυμβατική προσωπικότητα της Κιουρί παίρνει σάρκα και οστά στην παράσταση «Μαρί Sklodowska Κιουρί» στο Σύγχρονο Θέατρο μέσω του κειμένου των δύο συγγραφέων και κερδίζει τις εντυπώσεις.

Η παράσταση Μαρί Sklodowska Κιουρί

Η παράσταση που παρακολουθήσαμε ήταν ατμοσφαιρική, με ποιητικά και συγκινησιακά στοιχεία που στόχο έχουν να φέρουν στο φως πτυχές της ζωής μιας σημαντικής προσωπικότητας, καθώς και τον αγώνα της για διάκριση σε έναν καθαρά ανδροκρατούμενο χώρο.

Η σκηνοθεσία είναι του Θέμη Μουμουλίδη καταφέρνει να μεταφέρει την ατμόσφαιρα των τελών του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου, εστιάζοντας στη δυναμική της πρωταγωνίστριάς του, Κωνσταντίνας Τάκαλου, και στον υποβλητικό φωτισμό (Νίκος Σωτηρόπουλος) που προσθέτει στην παράσταση κάτι από εκείνα τα ζοφερά χρόνια, όταν η Κιουρί προσπαθούσε ενάντια στις συνθήκες να απομονώσει το ράδιο σε εργαστήρια πλημμελώς εξοπλισμένα.

Τον Ιούλιο του 1898 ανακοινώνουν την ύπαρξη ενός άγνωστου μέχρι τότε ραδιενεργού στοιχείου, του πισσουρανίτη. 
Μαρί: «Θα το ονομάσω πολώνιο, προς τιμήν της πατρίδας μου!»

Το σκηνοθετικό εύρημα με την ανδρική φωνή (Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος) και τη γυναικεία (Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου) που ακούγονται στην παράσταση χωρίς να εμφανίζονται στη σκηνή κρίνεται άκρως επιτυχημένο.

Το περιστρεφόμενο σκηνικό, αφαιρετικό στο σύνολό του, μας μεταφέρει εύκολα από τη Βαρσοβία στη Γαλλία και τα καλοφτιαγμένα κοστούμια της παράστασης που παραπέμπουν στον προηγούμενο αιώνα τα επιμελήθηκε η Παναγιώτα Κοκκορού.

Μαρί Skłodowska Κιουρί - Στιγμιότυπο από την παράσταση
Πιέρ στην Μαρί: «Το βρίσκω κάπως αλαζονικό να λέτε πως είστε ελεύθερη! Είμαστε όλοι σκλάβοι των αισθημάτων μας, σκλάβοι των προκαταλήψεων, των ανθρώπων που αγαπάμε… Και επιπλέον είμαστε αναγκασμένοι να κερδίζουμε τη ζωή μας, κι έτσι γινόμαστε γρανάζια μιας μηχανής.»

Καλύτερη προσέγγιση της εποχής που περιγράφεται έχουμε και μέσω των κλασικών συμφωνικών έργων, αλλά και των πρωτότυπων μουσικών συνθέσεων και ηχοτοπίων της Αλεξάνδρας Μικρούτσικου.

Δεκέμβριο του 1898 γίνεται από τους Κιουρί η ανακάλυψη ενός νέου στοιχείου ραδιενεργού. Του ραδίου

Η ερμηνεία της Κωνσταντίνας Τάκαλου στο ρόλο της Μαρί Κιουρί εντυπωσιάζει. Η Τάκαλου χωρίς να επιδίδεται σε υπερβολές, κάνοντας χρήση των εκφραστικών μέσων της μας αποκαλύπτει την αγωνία, την απογοήτευση, το πείσμα, τα συναισθήματα της Κιουρί.

Με την ιδιαίτερη προσέγγισή της και την παρουσία της σχεδόν μεταμορφώνεται σε Κιουρί. Ακόμα και το βλέμμα της θυμίζει την Μαρί Κιουρί.

5 Νοεμβρίου 1906. Πρώτη διάλεξη της Μαρί Κιουρί στη Σορβόννη

Στο ρόλο της Μπρόνια, της αδερφής της Μαρί Κιουρί, η Κατερίνα Λυπηρίδου, η οποία με την αξιοπρόσεκτη ερμηνεία της καταφέρνει να ξεδιπλώσει πτυχές από την προσωπικότητα της Κιουρί.

Ο Γιάννης Παπαδόπουλος ως Πιέρ Κιουρί αφήνει με τη σειρά του το δικό του σημάδι στην παράσταση.

Στο ρόλο της Ιρέν, της κόρης των Κιουρί, η Ιφιγένεια Καραμήτρου, η οποία συμπληρώνει επάξια τον επιτυχημένο θίασο.

Συμπερασματικά…

Ολοκληρώνοντας, στην παράσταση «Μαρί Sklodowska Κιουρί» ο συνδυασμός ενός καλογραμμένου κειμένου, αξιόλογων ερμηνειών και συγκινησιακής ατμόσφαιρας  αποδεικνύεται δυναμικός.

Στην παράσταση προβάλλονται ντοκουμέντα της εποχής και φωτογραφίες που δίνουν εγκυρότητα στις πληροφορίες που αντλούμε από το θεατρικό κείμενο.

Πρόκειται για μια ευτυχή θεατρική στιγμή!

Συντελεστές παράστασης

  • Κείμενο ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΝΤΑΖΗ
  • Σκηνοθεσία, Μουσική επιμέλεια ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
  • Σκηνικό – κοστούμια ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΚΚΟΡΟΥ
  • Μουσική ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΥ
  • Video| Art Work ΘΩΜΑΣ ΠΑΛΥΒΟΣ
  • Σχεδιασμός ήχου ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
  • Φωτισμοί ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
  • Βοηθός σκηνοθέτη ΑΝΟΙΞΙΑ ΜΠΟΥΝΤΖΙΟΥΚΑ
  • Φωτογραφίες ΕΛΙΝΑ ΓΙΟΥΝΑΝΛΗ
  • Επικοινωνία ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΡΟΥ
  • Δ/νση Παραγωγής ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
  • Οργάνωση Παραγωγής ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΛΛΑ
  • Ερμηνεύουν: Μαρί Κιουρί ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΑΚΑΛΟΥ
    Ιρέν Κιουρί ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟΥ
    Μπρόνια Σκλοντόφσκα ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΥΠΗΡΙΔΟΥ
    Πιερ Κιουρί ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
  • Παραγωγή: Ars Aeterna, ΔΕΠΑΝΑΛ ΑΕ | ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, 5 η Εποχή Τέχνης

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού

Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Σύγχρονο Θέατρο
  • Διεύθυνση: Ευμολπιδών 45
  • Τηλέφωνο: 210 3464380
  • Τιμές εισιτηρίων: 18 € | ΜΕΙΩΜΕΝΟ 14 € [ φοιτητικό, άνω των 65 ] | ΑΝΕΡΓΩΝ 12 € | ΑΤΕΛΕΙΕΣ 7 €, Ειδικές τιμές για ΟΜΑΔΙΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
  • Παραστάσεις: Τετάρτη 19:00 | Παρασκευή 21.00 | Σάββατο 21.00 |Κυριακή 21.00
  • Προπώληση: viva.gr

 

Διάβαστε περισσότερες Θεατρικές Κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΗ Δάφνη Μαρκάκη και η συνάντηση με την «κραταιοτάτη Καίσαρα»
Επόμενο άρθροΦιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών – 2 τελευταίες συναυλίες στο Ωδείο Αθηνών