Έτοιμοι να υποδεχθούμε το νέο χρόνο, κάναμε το λογοτεχνικό απολογισμό της χρονιάς και διαλέξαμε 10 λογοτεχνικά βιβλία του 2016 -που κατά τη γνώμη μας- ξεχώρισαν στην εγχώρια εκδοτική παραγωγή. Ξεχώρισαν και προτείνονται από εμάς για την καλλιτεχνική τους ποιότητα και τις λογοτεχνικές τους αρετές. Βιβλία με αισθητική αξία, κοινωνική κριτική, αυθόρμητη γνησιότητα, σαρκασμό, θεματική και γλωσσική πρωτοτυπία.  Έτσι, 5 συντάκτες της λογοτεχνίας του Artic. παρουσιάζουν ο καθένας 2 λογοτεχνικά βιβλία ορόσημα της χρονιάς. Δέκα βιβλία, που αν δεν έχετε ήδη «ταξιδέψει» μαζί τους, μπορούν να σας συνοδέψουν μέσα στο 2017.

Η ‘Ελενα Λαμπρινάκου προτείνει 2 βιβλία του 2016:

«Στο πίσω κάθισμα», Ευτυχία ΓιαννάκηΤα βιβλία του 2016

 «Στο πίσω κάθισμα», Ευτυχία Γιαννάκη
Το εξώφυλλο του βιβλίου «Στο πίσω κάθισμα», από τις εκδόσεις «Ίκαρος»

Η ιστορία «Στο πίσω κάθισμα» ξεκινά με ένα τηλεφώνημα σε δημοσιογράφο. Ο Χάρης Κόκκινος και η ομάδα του καλούνται να διαλευκάνουν μια υπόθεση ενός άγρια δολοφονημένου σκηνοθέτη στο υπόγειο του θεάτρου Πλάκας. Ένα έγκλημα που αναμένεται να απασχολήσει ιδιαιτέρως τη κοινή γνώμη. Ο δολοφονημένος είναι ο Άρης Δόξας, ένας θιασώτης και καλλιτέχνης του θεάτρου.

Παράλληλα ο γιος του Χάρη Κόκκινου εμπλέκεται σε ένα σκάνδαλο παιδεραστίας, το οποίο θα τον αναγκάσει να σκαλίσει και το δικό του παρελθόν. Το δράμα του αστυνομικού μυθιστορήματος είναι, συνεπώς, διπλό και πάντα εν εξελίξει. Δύο ιστορίες με κοινό παρονομαστή τη βία σε όλες της τις μορφές και εκφάνσεις. Άμεση, έμμεση, ψυχολογική, λεκτική, σωματική.

Με φόντο την Αθήνα, η Ευτυχία Γιαννάκη συνδυάζει αποτελεσματικά το αστικό τοπίο με το κοινωνικό και αστυνομικό έγκλημα. Ένας φαύλος κύκλος, όπου κανείς θερίζει ό,τι σπέρνει. Συγκαλυμμένα εγκλήματα, μυστικά που πολλοί γνωρίζουν, αλλά κανείς δεν συζητά και το παρελθόν που επιστρέφει και στοιχειώνει παρ’ όλες τις προσπάθειες που καταβάλλει κανείς, αποτελούν τη κεντρική ιδέα του βιβλίου.

Η ίδια η συγγραφέας δηλώνει για τον φόβο και την διαχείριση αυτού, τα οποία είναι βασικές θεματικές: «Τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές συνειδητοποιώ ότι όταν συνέβη το ατύχημα με το οποίο ξεκίνησα, καθόμουν στο πίσω κάθισμα. Ίσως αν δεν είχε συμβεί, να μην υπήρχε αυτή η ιστορία. Έκτοτε, μ’ αρέσει να δημιουργώ συνθήκες φόβου για να μη φοβάμαι, αυτή είναι η ηδονή του αστυνομικού μυθιστορήματος. Κι αυτή η ηδονή είναι ίδια τόσο όταν το γράφεις, όσο και όταν το διαβάζεις».

*Τίτλος: Στο πίσω κάθισμα, Συγγραφέας: Ευτυχία Γιαννάκη, Εκδόσεις: Ίκαρος, ISBN: 978-960-572-115-2, Σελίδες: 440, Ενδεικτική τιμή: 13,95

«Στο αυτί της αλεπούς», Ευγενία ΦακίνουΤα βιβλία του 2016

λογοτεχνικά βιβλία του 2016, «Στο αυτί της αλεπούς», Ευγενία Φακίνου
Η συγγραφέας αφηγείται γεγονότα επίπονα, που όρισαν το μέλλον των αφανών ηρώων της, ανθρώπων της διπλανής πόρτας

«Την είχε φέρει ο πατέρας της, δωδεκάχρονο κορίτσι τότε, το 1906, λεπτοκαμωμένη αλλά γερή, με μια χοντρή κοτσίδα στεφάνι στα μαλλιά, μαζί μ’ ένα φόρτωμα καρπούζια από την απέναντι ενδοχώρα. Πρώτη φορά έβλεπε θάλασσα η Αννέζω, πρώτη φορά έμπαινε σε καΐκι, ο τρόμος της βουνό, τα νύχια της είχαν μπηχτεί στο σανίδι όπου καθόταν».

Η ιστορία ξεκινάει με την μικρή Αννέζω στο νησί της Ύδρας. Ένα μικρό κορίτσι, που όπως και η ίδια η συγγραφέας, έρχεται αντιμέτωπη με τους φόβους και τους κινδύνους που κρύβει η ζωή και το σταδιακό πέρασμα από τη παιδική ηλικία στην ενηλικίωση. Μία ακόμη γυναικεία φιγούρα της Ευγενίας Φακίνου προς την αναζήτηση του πραγματικού εγώ.

Η Αννέζω θα γεννήσει το παιδί του αδικοχαμένου Σταύρου και θα το ονομάσει Σταυρή. Ο Σταύρος, ο άντρας που αγαπάει, πνίγεται και τώρα η γυναίκα -πλέον- Αννέζω πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Τώρα πια είναι μόνη, εφόσον ούτε η οικογένειά της είναι δίπλα της για να τη βοηθήσει. Ο Σταυρής θα αποκτήσει μια κόρη, την Άννα και η Άννα την Αριάδνη. Πρόσωπα υπαρκτά και ιστορικά συνυπάρχουν με τα μυθιστορηματικά της Φακίνου και δημιουργούν ένα κράμα προσωπικοτήτων ρίχνοντας το κέντρο βάρους στους ανθρώπους της καθημερινότητας.

Μια ιστορία που «κουβαλά» γενιές και παραδόσεις, με τη συγγραφέα να καλύπτει όλον τον 20ο αιώνα της Ελλάδας και το λεξιλόγιό της να θυμίζει αλλοτινές εποχές ανασκαλεύοντας τη μνήμη. Από τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων στον Εμφύλιο που ταλάνισε την Ελλάδα και στην τραγωδία της τράπεζας Marfin. Μέσα από το βιβλίο, η συγγραφέας στέκεται σε γεγονότα της ιστορίας που σημάδεψαν και σημαδεύουν τους ανθρώπους αυτής της χώρας. Οι ηρωίδες, συμπαρασυρόμενες στη δίνη της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδος, σμιλεύονται από τα γεγονότα και συγχρόνως παλεύουν με αυτά.

«Στο αυτί της αλεπούς», δηλώνει η συγγραφέας, σημαίνει να εξομολογείσαι σε «ακατάλληλα αυτιά» και προέρχεται από μία γαλλική παροιμία. Έτσι και η ίδια εξομολογείται και αφηγείται γεγονότα επίπονα, που όρισαν τον μέλλον των αφανών ηρώων της, των ανθρώπων -δηλαδή- της διπλανής πόρτας.

*Τίτλος: Στο αυτί της αλεπούς, Συγγραφέας: Ευγενία Φακίνου, Εκδόσεις: Καστανιώτη, ISBN: 978-960-03-6026-4, Σελίδες: 336, Ενδεικτική τιμή: 9,90 €

 Η Μαρία Κόνιαρη προτείνει 2 βιβλία του 2016:

«Φιλί της ζωής», Θανάσης ΧατζόπουλοςΤα βιβλία του 2016

«Φιλί της ζωής», Θανάσης Χατζόπουλος
Η έκδοση της ερωτικής ποίησης του Χατζόπουλου, κοσμείται από το θαυμάσιο εικαστικό έργο «Νυχτερινή Καμπύλη» του Χρήστου Μποκόρου.

Στο χώρο της ποιητικής παραγωγής αυτού του έτους μπορούμε να ξεχωρίσουμε την έκδοση της ποιητικής συλλογής «Φιλί της ζωής» του ψυχαναλυτή και ποιητή Θανάση Χατζόπουλου. Ποίηση και ψυχανάλυση είναι οι δύο όχθες ανάμεσα στις οποίες κινείται ο Θ. Χατζόπουλος μέχρι σήμερα στη ζωή και στην εργασία του.

«Το φιλί της ζωής» ήδη από τον τίτλο μας προϊδεάζει για μια ερωτική ποιητική συλλογή. Τα είκοσι εννέα ποιήματα της συλλογής, που αλληλοπλέκονται για να δημιουργήσουν το «Φιλί της ζωής», αντηχώντας και απηχώντας το ένα το άλλο, προβάλλουν διαφορετικές όψεις του έρωτα: από την ερωτική επιθυμία και τον σαρκικό πόθο ως την κατορθωμένη αγάπη και τη συντροφική συμβίωση.

Με τολμηρό μεταφορικό λόγο και εικόνες που προέρχονται κυρίως από τον φυσικό κόσμο, με λεξιλόγιο που φέρει ίχνη της ερωτικής ποίησης του παρελθόντος, την ίδια στιγμή που βυθίζεται στον κοινό λόγο και τον αναβαπτίζει, ο Θανάσης Χατζόπουλος δίνει εμπράκτως απάντηση στο ερώτημα αν μπορεί να υπάρξει ερωτική ποίηση σήμερα.

«Κυριακή απόγευμα ξυπνάς αργά/ Από ύπνο πιο βαθύ από λήθαργο/ Το χέρι σου μες στην αριστερά μου/ Μουδιασμένο/ Από μακριά ήχοι της πόλης/ Κατακαθίζει το σκοτάδι χαμηλά/ Τον τόνο δίνοντας/ Κι εμείς αργά μαζί του λάμνουμε/ Μας περιμένει η κοινή ζωή/ Ζωή δική μας με τους άλλους/ Ζωή στη γη νυχθημερόν/ Που προελαύνει και περιστρέφεται μαζί της/ Μετέωρη μέσα στα χάη»

*Τίτλος: Φιλί της ζωής, Συγγραφέας: Θανάσης Χατζόπουλος, Εκδόσεις: Κίχλη, ISBN: 978-618-5004-47-7, Σελίδες: 48, Ενδεικτική τιμή: 8,50 €

«Το Κλαρινέτο», Βασίλης ΑλεξάκηςΤα βιβλία του 2016

«Το Κλαρινέτο», Βασίλης Αλεξάκης
O Βασίλης Αλεξάκης στην παρουσίαση του βιβλίου του «Το Κλαρινέτο» στην Αθήνα

Η επόμενη πρόταση προέρχεται από το συγγραφέα Βασίλη Αλεξάκη. Ο συγγραφέας με το «Κλαρινέτο» ταξιδεύει από το Παρίσι –όπου αντιμετωπίζει τη μοιραία ασθένεια του φίλου και εκδότη του– στην Ελλάδα της κρίσης – όπου γνωρίζεται με ανθρώπους τσακισμένους από την οικονομική ανέχεια. Ανάμεσα στη ζεστασιά των ημερών και τη θλίψη της απουσίας∙ ανάμεσα στο Παρίσι και την Αθήνα∙ ανάμεσα στη μητρική γλώσσα και τη γραφή ξεφυτρώνει αναπάντεχα το ερώτημα: «Γιατί ξεχνάμε;».

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία που ο συγγραφέας έγραψε για το Γάλλο εκδότη του, για την «Ελλάδα της κρίσης» και τις δαιδαλώδεις λειτουργίες της μνήμης. Το έργο του, για άλλη μια φορά, αντλεί στοιχεία από τους δύο πολιτισμούς, τον ελληνικό και το γαλλικό.

«Έγραφα το βιβλίο αυτό σε δυο επίπεδα: από τη μια, είχα στο μυαλό μου το Γάλλο εκδότη μου, που πέθαινε λίγο-λίγο από καρκίνο εδώ και δυο χρόνια και που δεν πρόλαβε να δει αυτό το βιβλίο. Από την άλλη, είχα το μυαλό μου στην Αθήνα και στην κρίση που ολοένα μεγάλωνε και μεγαλώνει στον τόπο αυτό. Υπάρχει κόσμος που καταστρέφεται κάθε μέρα από την κρίση, οι άστεγοι αυξάνονται. Δεν μπορούμε να προσποιούμαστε ότι δεν τρέχει τίποτα. Ο αφηγητής –που προφανώς έχει κάποια στοιχεία από μένα αλλά δεν είναι εγώ, δεν ταυτιζόμαστε– πηγαινοέρχεται ανάμεσα στους δυο αυτούς πόλους».

*Τίτλος: Το Κλαρινέτο, Συγγραφέας: Βασίλης Αλεξάκης, Επιμέλεια: Λελούδη Κατερίνα, Μπούρα Ελένη, Εκδόσεις: Μεταίχμιο, ISBN: 978-618-03-0675-0, Σελίδες: 464, Ενδεικτική τιμή: 15,93 €

 Η Δέσποινα Σιάτη προτείνει 2 βιβλία του 2016:

«Ο Κατάδεσμος» Θωμάς ΚοροβίνηςΤα βιβλία του 2016

Κατάδεσμος του Θωμά Κοροβίνη από τις εκδόσεις Άγρα
ΚΑΤΑΔΕΣΜΟΣ: Μαγική ενέργεια πού έχει σκοπό να βλάψει κάποιον ή να αποτρέψει κάποιο κακό. είδος κατάρας.

Παρότι σε πολύ λίγο αποχαιρετούμε το 2016, είναι πιθανό η χώρα μας να μην αφήσει σύντομα πίσω της κάποιες νοοτροπίες που (θα έπρεπε να) ανήκουν σε προηγούμενες δεκαετίες. Νοοτροπίες όπως η εξαπάτηση, η πατριαρχία, η τάση για κυριαρχία και δεσποτισμό, το «βόλεμα», οι κομματικές εξαρτήσεις και η ατέρμονη απαίτηση για δικαιώματα δίχως υποχρεώσεις. Ο Θωμάς Κοροβίνης με το φετινό πεζογράφημά του, Ο Κατάδεσμος (εκδόσεις Άγρα), φροντίζει να φωτίσει αυτά τα κακώς κείμενα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και να υπερασπιστεί την οργή της θεσσαλονικιάς ηρωίδας του.

Μέσα στο έργο, η Ζηνοβία ξεσπά σε έναν σπαρακτικό μονόλογο με αποδέκτη τον άντρα της, τον άνθρωπο που κατέστησε τη ζωή της μαρτυρική, στερώντας της τη λάμψη που της άρμοζε. Ο λόγος της είναι κυνικός, οξύς και γεμάτος βωμολοχίες, καθώς μόνο έτσι θα μπορούσε μια «αδύναμη» γυναίκα σαν κι αυτή να σταθεί αντιμέτωπη με τον φαλλοκράτη τύραννο που αποκαλεί άντρα της.  Δίχως κακία, μα γεμάτη θυμό για όσα δεν κατάφερε να ζήσει εξαιτίας του, ξεσπά πάνω του απαριθμώντας τις ατιμίες του, τις εξωσυζυγικές του σχέσεις, τον μικροαστισμό του και τον εξευτελισμό που είχε υποστεί δίπλα του τόσα χρόνια. Υπέμεινε αρκετά τον άθλιο χαρακτήρα του και τις ύβρεις που εξαπέλυε εναντίον των πάντων, με την ελπίδα να φτιάξει κάποτε μαζί του το τίμιο σπιτικό που ονειρευόταν. Η υπομονή, όμως, έχει όρια και τα δικά της έσπασαν. Η οργή της ξεχύθηκε με τη μορφή δυνατού λόγου, κατά της καταπίεσης που της ασκούσε ο συγκεκριμένος άντρας, κατά του εαυτού της που ζούσε οικειοθελώς υπό τον ζυγό του και κατά της τύχης της, που δεν έφερε στο δρόμο της τον άνθρωπο που θα της φερόταν με στοργή και σεβασμό.

Το έργο του Θωμά Κοροβίνη αποτελεί γροθιά στα στομάχια των Ελλήνων που εδώ και χρόνια ανταποκρίνονται στην εικόνα του συζύγου της Ζηνοβίας, ζουν παρασιτικά και έχουν την τάση να θεωρούν τους εαυτούς τους θύματα, αποποιούμενοι κάθε ευθύνης. Η δυναμικότητα της γραφής, η αλήθεια που αποκαλύπτουν τα λόγια της γυναίκας και η διαφανής απλότητα της ηρωίδας, καθιστούν τον Κατάδεσμο ως ένα από τα σημαντικότερα βιβλία που είχε να προσφέρει η ελληνική πεζογραφία κατά το έτος που κλείνει.

*Τίτλος: Ο Κατάδεσμος, Συγγραφέας: Θωμάς Κοροβόνης, Εκδόσεις: Άγρα, ISBN: 978-960-505-222-5, Σελίδες: 90, Ενδεικτική τιμή: 9,50 €

«Κομμένα», Κωνσταντίνος ΤζήκαςΤα βιβλία του 2016

Κομμένα του Κωνσταντίνου Τζήκα από τις εκδόσεις Νεφέλη
Ποιος κερδίζει το έπαθλο χειρότερης συμφοράς στον άτυπο διαγωνισμό που λέγεται ζωή; Ποιος κόβεται καλύτερα, δηλαδή χειρότερα;

Ο χρόνος που πέρασε, άφησε πολλούς από εμάς κομμένους. Κομμένους από την κούραση και τα συνεχή χτυπήματα της καθημερινότητας. Κομμένους από την ένταση των συναισθημάτων που δε βρήκαν ανταπόκριση και δεν κατάφεραν να ανακουφιστούν. Κομμένους από τη διακοπή κάποιας σχέσης, φιλίας ή ακόμα κι απασχόλησης. Κομμένους από την υπερβολική αγάπη και φροντίδα που σπαταλήσαμε σε κάτι ή κάποιον που μπορεί να άξιζε, μπορεί όμως και όχι.  Κομμένοι από ασθένειες, θανάτους, δυσάρεστα νέα, άγρυπνες νύχτες και ατελείωτες ημέρες. Όλα αυτά τα «κοψίματα» προσπαθεί να συμπυκνώσει στη συλλογή διηγημάτων του, «Κομμένα» (εκδόσεις Νεφέλη), ο Κωνσταντίνος Τζήκας.

Μια γυναίκα που δεν ερωτεύτηκε κάποιον απλά διαφορετικό από αυτή, μα κάτι που (εκ πρώτης όψεως και για τους περισσότερους, τουλάχιστον) δεν έχει καν ζωή: ένα Ταχυδρομείο. ‘Ένας άντρας που το ερωτικό του ενδιαφέρον παραπέμπει σε κάτι ελάχιστα περισσότερο ζωντανό από ένα κτίριο, αφού την καρδιά του κλέβει ένα κομμένο χέρι. Ένα αγόρι που όλη του η στοργή και η φροντίδα εναποτίθεται στην ανάπτυξη μιας μικρής κουκίδας, έως ότου η εκτροφή της πάρει ανεξέλεγκτη τροπή. Ένας εργαζόμενος που, ως αποδιοπομπαίος τράγος του χώρου εργασίας του, γελάει μέχρις σημείου εξαφάνισης. Ένα αγόρι που ζει με την πεποίθηση ότι είναι χαρταετός. Η φωτογραφία ενός γυμνού μοντέλου σε περιοδικό πορνό, που ανακυκλώνεται διαρκώς κάνει τον κύκλο της επαναχρησιμοποιούμενη. Ο καρκίνος ενός αγοριού που θεωρεί την ασθένεια προνόμιο, και όχι κάτι που φοβάται ή επιθυμεί να κρύψει.

Αυτά και πολλά παραπάνω έχει να διηγηθεί ο Κωνσταντίνος Τζήκας μέσα από το βιβλίο του με τα δεκατρία διηγήματα. Δεκατρείς τρόποι με τους οποίους μπορεί ένας ολόκληρος άνθρωπος να κοπεί, να εξαρτηθεί, να πονέσει, να μισήσει, να ερωτευθεί και να χάσει το μυαλό του. Δεκατρείς, δηλαδή, λόγοι για να θεωρηθεί το βιβλίο «Κομμένα» ένα από τα σημαντικότερα του 2016.

*Τίτλος: Κομμένα (Διηγήματα), Συγγραφέας: Κωσταντίνος Τζήκας, Εκδόσεις: Νεφέλη, ISBN: 978-960-504-149-6, Σελίδες: 110, Ενδεικτική τιμή: 9,30 €

 Ο Νίκος Σταϊκούλης προτείνει 2 βιβλία του 2016:

«Νεαρό άσπρο ελάφι», του Χ.Α. Χωμενίδη – Τα βιβλία του 2016

Βιβλία νεαρό άσπρο ελάφι
Το εξώφυλλο απο το βιβλίο του Χ. Χωμενίδη Νεαρό Άσπρο Ελάφι

Το πρώτο βιβλίο που ξεχώρισα την χρονιά του 2016 είναι και το «Νεαρό άσπρο ελάφι», του πάντοτε επιδέξιου αφηγητή Χ.Α. Χωμενίδη. Η υπόθεση του έργου αφορά τον Μηνά Αβλάμη, που παρουσιάζεται ως πρώην συγγραφέας, με μεγάλη και άμεση επιτυχία στο παρελθόν. Ωστόσο έχει, πλέον, απομονωθεί σε ένα μικρό σπίτι στο νησί της Κέρκυρας με μια καθημερινότητα που αγγίζει τα όρια της ανίας: ακολουθεί τους ίδιους προορισμούς, η συντροφιά του είναι επιφανειακοί φίλοι και ερωμένη του, κάθε βράδυ Παρασκευής, η παντρεμένη Θάλεια. Μέχρι που λαμβάνει ένα τηλεφώνημα που αφορά μια τιμητική εκδήλωση για τον ίδιο, στην πόλη της Κυδωνίας. Ενώ στην αρχή η απόκρισή του είναι αρνητική, ο απομονωμένος χαρακτήρας θα αλλάξει την στάση του όταν πληροφορηθεί πως το δείπνο θα αποτελείται από νεαρό άσπρο ελάφι. Αποφασίζει, λοιπόν, να πραγματοποιήσει το ταξίδι το οποίο θα τον φέρει αντιμέτωπο κυρίως με το παρελθόν του, με πρόσωπα, καταστάσεις και περιπέτειες.
Το νέο μυθιστόρημα του Χωμενίδη μοιράζεται σε διάφορες όψεις: στοιχεία αυτοβιογραφικά, καταστάσεις και περιγραφές σουρεαλιστικές και παράξενα γεγονότα συνθέτουν την πλοκή στο «Νεαρό άσπρο ελάφι». Ο συγγραφέας δημιουργεί, παράλληλα με την κατάδυσή του στο παρελθόν του ήρωα, ένα οικείο περιβάλλον της ελληνικής πραγματικότητας. Μέσα από το περιπετειώδες ταξίδι του, ο Μηνάς θα αφηγηθεί την ιστορία του, τα πρόσωπα που άφησε πίσω του, τις σχέσεις που απαρνήθηκε με τους ανθρώπους γύρω του. Η επιλογή του να απαρνηθεί την αυτοεξορία του χάριν μιας γευστικής απόλαυσης, θα τον οδηγήσει σε ένα μυστήριο. Μέσα από αυτό θα κληθεί να αντιμετωπίσει τον ίδιο του τον εαυτό, να τον συγχωρέσει και να σταθεί απέναντι στα αντικείμενα του παρελθόντος που τον τυραννούν. Χρησιμοποιώντας, συχνά, γλώσσα αυθάδη ο συγγραφέας πραγματεύεται μέσα στο έργο του έννοιες όπως την συγχώρεση, την αγάπη, την ανάγκη για λύση των καταστάσεων του παρελθόντος, κρατώντας ωστόσο μιαν απόσταση ανάμεσα στον ίδιο και τον ήρωα του.

*Τίτλος: Νεαρό άσπρο ελάφι, Συγγραφέας: Χ.Α. Χωμενίδης,Εκδόσεις: Πατάκη, ISBN: 978-960-166-376-0, Σελίδες: 320, Ενδεικτική τιμή:  16,60 €

«Τραμπάλα» του Χρήστου Αρμάντο Γκέζου – Τα βιβλία του 2016

Τραμπάλα του Χρήστου Αρμάντο Γκέζου από τις εκδόσεις Μελάνι
Τραμπάλα του Χρήστου Αρμάντο Γκέζου από τις εκδόσεις Μελάνι

Ο Χρήστος Αρμάντο Γκέζος, μετά τη «Λάσπη», επιστρέφει με μια συλλογή διηγημάτων που ονομάζει «Τραμπάλα». Ο συγγραφέας καταγράφει δέκα ιστορίες σε πρώτο πρόσωπο με εξαίρεση το ομώνυμο διήγημα. Πρωταγωνιστούν άνθρωποι που αντιμετωπίζουν εμμονές και κρίσεις, που έρχονται αντιμέτωποι με την ίδια τη ζωή και την ύπαρξη και τις αντιφάσεις που αυτή κρύβει. Η μοναξιά που κατατρέχει τους πρωταγωνιστές, η προσκόλληση στη μνήμη και τις πτυχές της και οι αφιλόξενες συνθήκες του περιβάλλοντος των ηρώων, διαπλάθουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύσσονται οι πλοκές και οι αφηγήσεις. Με διηγήματα όπως «Η μύγα» – το οποίο είναι και το παλαιότερο, σύμφωνα με τον συγγραφέα, αφού γράφτηκε αρχικά  το 2012-, ο «Σκαντζόχοιρος» και φυσικά η «Τραμπάλα» ο συγγραφέας πραγματεύεται με ώριμο τρόπο θέματα όπως αυτό της μοναξιάς, της αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς, της ισορροπίας ανάμεσα σε συναισθήματα, ανάμεσα σε καταστάσεις, ανάμεσα στον θάνατο και την επιβίωση.

Το ύφος που χρησιμοποιεί ο Γκέζος είναι χειμαρρώδες, παραληρηματικό με τη στίξη να λείπει. Τα διηγήματά του αποκτούν ψυχογραφικό περιεχόμενο και δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ίδια την αφήγηση της ιστορίας κάθε ήρωα. Χωρίς να λείπει καθόλου και το σχόλιο για τις κοινωνικές συνθήκες, ο συγγραφέας πλάθει σπαράγματα τα οποία μπορεί και να αποτελούν διαφορετικές πτυχές της δικής μας κοινωνίας ή του ίδιου μας του εαυτού. Σύμφωνα μάλιστα με τον ίδιο: «Στο μυθιστόρημα είναι σαν να έχεις μια πλαστελίνη και να κόβεις κομμάτια από δω κι από κει για να φτιάξεις έναν περίτεχνο μεγάλο άνθρωπο· στη συλλογή διηγημάτων, σαν να έχεις φτιάξει πολλά μικρά ανθρωπάκια από πλαστελίνη και να πρέπει να αποφασίσεις ποια από αυτά θα βάλεις μέσα στο σπίτι σου» (πηγή)

*Τίτλος: Τραμπάλα, Συγγραφέας: Γκέζος Χρήστος Αρμάντο, Εκδόσεις: Μελάνι, ISBN: 978-960-591-055-6, Σελίδες: 112, Ενδεικτική τιμή: 9 €

 

 Η Μαίρη Μπουλή προτείνει 2 βιβλία του 2016:

«Ιάκωβος» του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου – Τα βιβλία του 2016

Ο Ιάκωβος του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου
Ο Ιάκωβος του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου είναι το πρώτο ελληνικό μυθιστόρημα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες.

Ο θεσμός της οικογένειας αποτελεί κάθε εποχή ένα επίκαιρο θέμα, εξαιτίας των μεταβολών που υφίσταται καθώς η κοινωνία εξελίσσεται και προχωρά. Το 2016 δεν αποτέλεσε εξαίρεση, αφού ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου ήρθε να θίξει το ζήτημα της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας με το βιβλίο του, Ιάκωβος (εκδόσεις Αντίποδες). Μέσα από το έργο του προσπαθεί να προβάλει το αίσθημα της μοναξιάς που μπορεί να απαλύνει η οικογένεια, μα και τα κενά που μπορεί να προκαλέσει, ηθελημένα ή δίχως πρόθεση.
Ένας άντρας δίχως ταυτότητα. Ξυπνάει μόνος του σε ένα αμάξι χωρίς να θυμάται τίποτα. Η ανάγκη τον σπρώχνει να αναζητήσει καταφύγιο σε έναν παράξενο οικισμό. Μία οικογένεια ανοίγει τις πόρτες της σε εκείνον. Ο άντρας μένει στο σπίτι τους, δουλεύει και ζει την ιδιαίτερη ζωή τους. Ο Ιάκωβος είναι ένα βιβλίο που έρχεται σε αντιστοιχία με το weird wave του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Αναδεικνύει τις εντάσεις μιας οικογένειας και τη σκληρότητα που υποβόσκει. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ιάκωβος είναι το πρώτο ελληνικό μυθιστόρημα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες.

*Τίτλος: Ιάκωβος, Συγγραφέας: Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, Εκδόσεις: Αντίποδες, ISBN: 978-618-822-428-5 , Σελίδες: 208, Ενδεικτική τιμή: 12 €

«Ο νεκρός δολοφονήθηκε» της Έρης Ρίτσου – Τα βιβλία του 2016

Ο νεκρός δολοφονήθηκε της Έρης Ρίτσου
Το αστυνομικό μυθιστόρημα της Έρης Ρίτσου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος

Ένα ακόμα από τα βιβλία του 2016 που ξεχώρισα είναι το αστυνομικό μυθιστόρημα της κόρης του μεγάλου ποιητή, Έρης Ρίτσου που κυκλοφόρησε μέσα στη χρονιά που μας πέρασε από τις εκδόσεις Κέδρος. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα νησί. Στη δύσβατη δασική περιοχή του νησιού βρίσκεται το πτώμα ενός άντρα. Το πρόσωπο και τα χέρια του είναι άσχημα τραυματισμένα, μοιάζουν να έχουν φαγωθεί από τσακάλια. Τα ερωτήματα είναι πολλά. Ποιος είναι; Από πού ήρθε; Τι του συνέβη; Η Μαρία Γεωργίου που έχει καταγωγή από το νησί φεύγει από την Αθήνα και επιστρέφει στον τόπο της για να βοηθήσει τις αρχές να εξιχνιάσουν το μυστήριο. Η πλοκή εξελίσσεται παράλληλα με αναφορές στις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015. Στοιχείο που προσθέτει πολιτική διάσταση στο αστυνομικό μυθιστόρημα.

*Τίτλος: Ο νεκρός δολοφονήθηκε, Συγγραφέας: Έρη Ρίτσου, Εκδόσεις: Κέδρος, ISBN: 978-960-044-751-4 , Σελίδες: 184, Ενδεικτική τιμή: 12 €

 

Προηγούμενο άρθροΗ Δήμητρα Στάικου για την ευθυνοφοβία στο «Φαινόμενο του θερμοκηπίου»
Επόμενο άρθροΌταν οι pointe συναντούν τα Χριστούγεννα: Η Βασίλισσα του Χιονιού