Λήθη του Δημήτρη Δημητριάδη: Η εμβληματική παράσταση επέστρεψε

Λήθη του Δημήτρη Δημητριάδη: Η εμβληματική παράσταση επέστρεψε

Πρεμιέρα για την Λήθη με την Μαριάννα Δημητρίου (Φωτό: Βάσια Αναγνωστοπούλου)

Την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου έκανε πρεμιέρα στο Πορεία η 3η εκδοχή της Λήθης του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου. Η παράσταση που ξεχώρισε το 2011 με τον Δημοσθένη Παπαδόπουλο και συνέχισε με την Εκάβη Ντούμα, τώρα βρίσκει «σώμα» στην Μαριάννα Δημητρίου. Αξίζει ν’ αναφερθεί πως ο σκηνοθέτης επιστρέφει στη Λήθη, λίγους μήνες μετά από την παράσταση ενός άλλου δημητριαδικού έργου, του Θερισμού στο Εθνικό Θέατρο. Με πλήρη επισημότητα έκανε πρεμιέρα για 3η φορά η παράσταση-έμβλημα του Πορεία.

Το έργο

Η Λήθη εντάσσεται σε μια σειρά πέντε μονολογικών έργων που έγραψε ο Δημητριάδης το 2000, όταν πρωτοκυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Άγρα. Ακολούθησαν παραστάσεις των έργων, η επανακυκλοφορία της σειρά από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν το 2011, ενώ μετά από ένα μακρό διάστημα όπου ήταν εκτός κυκλοφορίας, η Λήθη βρήκε ξανά το δρόμο της, με την 3η έκδοση της από τον ίδιο εκδότη.

Ο θεατής οφείλει να γνωρίζει πως η Λήθη είναι το πέμπτο έργο της σειράς, κι αποτελεί το τελικό στάδιο της διαδρομής του σώματος που προτείνει το έργο του Δημητριάδη. Τα προγενέστερα στάδια-έργα είναι: Ήττα, Μνήμη, Μετάνοια, Τέχνη. Το έργο έχει αποσπάσει τον Έπαινο Δραματουργίας Ελληνικού Έργου «Κάρολος Κουν» 2011 και το Πρώτο Βραβείο Νεοελληνικού Έργου στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του περιοδικού «Αθηνόραμα» την ίδια χρονιά. Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος, που ερμήνευσε πρώτος τον μονόλογο, τιμήθηκε με το Βραβείο Ερμηνείας Ελληνικού Έργου «Κάρολος Κουν» 2011.

Η Λήθη είναι ένα έργο διαδρομή από το πουθενά στο πουθενά. Ξεκινάει με τις φράσεις «Τώρα αρχίζω. Ακούστε με. Έρχομαι από πουθενά», για να καταλήξει στο «Η Εξαφάνιση. Αυτή είναι η δόξα μου. Και η δική σας. Κοιτάξτε την. Η δόξα του σώματος. Έτσι αρχίζω. Τώρα. Στο πουθενά. Όσο κρατήσει. Τίποτα δεν θέλω. Τίποτα δεν χρειάζομαι. Αρκούμαι. Αρκεί να είναι σώμα. Αρκεί να είστε σώμα. Σας ξέχασα. Ξεχάστε με.» Το σώμα με τις όποιες προσδοκίες του, με τις όποιες αναζητήσεις του, με τις όποιες ματαιώσεις του, με τις όποιες εμπειρίες του, είναι ο βασικός αποδέκτης του κόσμου. Κατά τον συγγραφέα, η Λήθη είναι το στάδιο, όπου φτάνει ένας άνθρωπος όταν έχει υπερβεί όλα όσα έχει ζήσει, όταν έχει εποπτεία της ζωής του.

Λήθη
Η Μαριάννα Δημητρίου είναι η 3η ερμηνεύτρια του έργου
Η παράσταση Λήθη

Η πορεία της Λήθης στα θεατρικά δρώμενα είναι κάτι που σπάνια συμβαίνει. Ουσιαστικά πρόκειται για μία παράσταση που σκηνοθέτησε μία φορά, αλλά δούλεψε τρεις διαφορετικές φορές ο ίδιος δημιουργός, ο Δημήτρης Τάρλοου, όσοι ήταν κι οι ηθοποιοί με τους οποίους δούλεψε. Από το αντρικό σώμα του Δημοσθένη Παπαδόπουλου, στο γυναικείο της Εκάβης Ντούμα κι από εκείνο τώρα στο σώμα της Μαριάννας Δημητρίου. Κάθε ηθοποιός έδωσε μία άλλη ερμηνεία πάνω στην ίδια παράσταση. Κατά την γνώμη του γράφοντος, η Λήθη είναι το έμβλημα του Τάρλοου και είναι προνόμιο για το θεατρόφιλο κοινό πως μπορεί να μπει ξανά σε αυτόν τον κόσμο.

Ο σκηνοθέτης όφειλε να βρει μόνος του μία σκηνογραφία και μία συνθήκη για την παράσταση του έργου, καθώς εκ γραφής αυτό αφήνεται εν κενώ. Δεν υπάρχει καμία σκηνική οδηγία ή υπόδειξη για τον επίδοξο σκηνοθέτη του. Η απόφαση που πήρε ο Τάρλοου, ήταν να παρουσιάσει τον ηθοποιό –το σώμα του ηθοποιού για ν’ ακριβολογούμε- γυμνό μέσα σ’ ένα διάφανο ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο κουτί. Εκεί μέσα γίνεται όλη του η διαδρομή. Στην εξέλιξη της παράστασης, ο ηθοποιός ανοίγει ελαφρώς το δοχείο, ενώ καταλήγει ντυμένος στο ίδιο κουτί που καταλήγει φέρετρο.

Η ερμηνεία του σώματος

Στην παράσταση του Τάρλοου, το σώμα ερμηνεύει το λόγο. Μπορεί να έχουμε μία γυμνή ηθοποιό, αλλά δεν έχουμε μία γυμνή γυναίκα. Έχουμε ένα σώμα ανοιχτό στα βιώματά του, ανοιχτό στις διαδρομές που έχει κάνει, ανοιχτό στον κόσμο. Ο λόγος αρχικά ασθμαίνει καθώς προσπαθεί να σχηματιστεί και το σώμα αδυνατεί να σταθεί στα πόδια του. Καθώς ο λόγος φοράει τις οπλές του και το σώμα φαίνεται ικανό να σπάσει τα δεσμά του και να βγει προς τα έξω. Το κείμενο έχει την εμπειρία του σώματος, την πορεία από την ύπαρξη στην ανυπαρξία, από την νομιζόμενη αλήθεια, στην α-λήθεια. Η εικόνα της σταύρωσης, στην παράσταση, είναι η επιθυμία για ανάσταση του σώματος.

Λήθη
Στη Λήθη το σώμα ερμηνεύει (Φωτό: Βάσια Αναγνωστοπούλου)

Η Μαριάννα Δημητρίου αποδεικνύεται μία άριστη ερμηνεύτρια στην παράσταση της Λήθης. Το σώμα της απαλλαγμένο από κάθε επιβεβλημένη καλολογία, έχει την σκηνική ευφυΐα που απαιτεί η παράσταση του Τάρλοου. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ενώ βρίσκεται εξαρχής γυμνή, υπάρχει δυσκολία στο να προσδιοριστεί το φύλο της, από την κίνηση που έπαιρνε το σώμα. Η ρευστότητα που έδινε σε αυτό, το έκανε ανοιχτό σε πολλαπλές αναγνώσεις, ανάλογα με τα βιώματα και τα ερεθίσματα του κάθε θεατή. Σε αυτό είδα την γέννα ενός ανθρώπου, τον πρώτο του βηματισμό, την εφηβεία, την ενηλικίωση, την βία, τον πόλεμο, τον μόχθο, την απόλαυση, τον μαρασμό, για να φτάσει στην ανάγκη για αναγέννηση.

Η συζήτηση μετά την πρεμιέρα

Μετά την πρεμιέρα της Λήθης, μαζευτήκαμε στο φιλόξενο μπαρ του θεάτρου Πορεία, για ένα κρασί και πολλή συμπάθεια. Στο τραπέζι της συζήτησης, κάθισαν ο Δημήτρης Τάρλοου, ο Δημήτρης Δημητριάδης και οι ηθοποιοί Εκάβη Ντούμα και Μαριάννα Δημητρίου. Σχετικά με το γυμνό στην παράσταση, ο κάθε συντελεστής είχε τη δική του ανάγνωση. Η πρωταγωνίστρια είπε πως «όταν βγάλεις τα ρούχα σου, πρέπει να μπεις μέσα σου και να δεις τον κόσμο». Ο Δημητριάδης, σχολίασε αρνητικά τον Δυτικό Πολιτισμό που καταδικάζει το σώμα. Ως παράδειγμα έφερε τους οίκους μόδας, που τους χαρακτήρισε «μηχανισμούς απόκρυψης του σώματος». Για εκείνον «η πραγματικότητα μας είναι το γυμνό». Ως ανορθόδοξος, δεν αποδέχεται τους περιορισμούς που βάζει στο σώμα η Ορθοδοξία.

Λήθη - Πρεμιέρα
Φωτογραφία από τη συζήτηση μετά την πρεμιέρα

Καθώς η συζήτηση φούντωνε γύρω από ζητήματα πίστης και ανάγνωσης του έργου, ο Δημήτρης Τάρλοου, προασπίστηκε την θέση του για την βία στο θέατρο. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε: «Η βία είναι ταυτόσημη με το πραγματικό θέατρο. Η βία είναι απαραίτητη για να δω ένα κομμάτι του εσώτερου εαυτού.» Καθώς άκουγα την θέση του αυτή, αναλογιζόμουν τις δύο προσωπικά αγαπημένες μου δουλειές του, τη Λήθη και το Blasted. Βγαίνοντας από το θέατρο τότε, ένιωθα μία βίαιη αμηχανία, που αργότερα μετατράπηκε σε αγάπη για τους Δημητριάδη και Kane, αντίστοιχα.

«Το κείμενο έχει την εμπειρία του σώματος, την πορεία από την ύπαρξη στην ανυπαρξία, από την νομιζόμενη αλήθεια, στην α-λήθεια.»

Υπό αυτό το πρίσμα, βιαιότητα μπορώ ανιχνεύσω σε ολόκληρη την πενταλογία της Λήθης, καθώς η αλήθεια πονάει, ιδίως όταν την βλέπεις κατά μέτωπο. Χωρίς να θέλω να πάρω θέση σε όσα ειπώθηκαν στην επεισοδιακή πρεμιέρα της Λήθης, αυτό που κρατώ είναι πως η Λήθη αφορά τον καθένα ξεχωριστά, γιατί είναι μία διαδρομή που πρέπει να κάνει. Ο αναγνώστης ή θεατής ενός έργου, μπορεί να το προσλάβει μόνο μέσω των δικών του βιωμάτων.

Εν κατακλείδι, δεν συμβαίνει συχνά, μία καλλιτεχνική επιτυχία μίας παράστασης να είναι εφάμιλλη της αξίας ενός θεατρικού έργου, αλλά στη Λήθη του Τάρλοου, νομίζω πως έχουμε μία τέτοια περίπτωση. Μία σπάνια σύμπτωση είναι πως η 3η εκδοχή παράστασης του έργου από τον Τάρλοου συμβαδίζει με την 3η έκδοση του έργου. «Ξεχάστε με» θα διατυπώνει η Μαριάννα Δημητρίου για περιορισμένο αριθμών παραστάσεων, αλλά η Λήθη είναι μία αληθινή εμπειρία για τον θεατή που δύσκολα μπορεί να λησμονηθεί.

Trailer

Συντελεστές παράστασης Λήθη

  • Συγγραφέας: Δημήτρης Δημητριάδης
  • Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
  • Σκηνικά | Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
  • Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
  • Μουσική | Σύνθεση Ήχων: Blaine Reininger
  • Βοηθοί Σκηνοθέτη: Στέλλα Γιοβάνη, Δήμητρα Κουτσοκώστα
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Τίνα Τζόκα
  • Βοηθός Ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος
  • Ερμηνεύει: Μαριάννα Δημητρίου
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο Πορεία
  • Διεύθυνση: Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλατεία Βικτωρίας (Αθήνα)
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων:  Δευτέρα 11/12, Τρίτη 12/12, Δευτέρα 18/12 στις 21:00, Τρίτη 19/12 στις 18:00, Τετάρτη 20/12 στις 23:00, Τρίτη 26/12 στις 18:00, Τετάρτη 27/12 στις 23:00, Τρίτη 2/1 στις 18:00, Δευτέρα 8/1 & Τρίτη 9/1 στις 21:00, Σάββατο 13/1, 20/1, 27/1, 3/2 στις 18:00
  • Τιμές Εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 14 ευρώ, Άνω των 65: 12 ευρώ, Φοιτητικό, Νεανικό(κάτω των 22), Ανέργων, ΑΜΕΑ: 10 ευρώ
    Προπώληση: Εισιτήρια με προσφορά προπώλησης διατίθενται από 15 Σεπτεμβρίου μέχρι και την ημέρα της πρεμιέρας στα 10 ευρώ στο Viva.
  • Τηλέφωνο Ταμείου: 210 8210991, 210 8210082
  • Διάρκεια: 60 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

-Γυμνό: Πολύ

– Βία: Καθόλου

NO COMMENTS

Σημείωση: Το σχόλιο σας θα αναρτηθεί μετά από έγκριση του διαχειριστή

Leave a Reply