Οι λήψεις των Πυρηνικών Δοκιμών των Η.Π.Α. που διεξήχθησαν μεταξύ 1945 και 1962, δημοσιοποιήθηκαν έπειτα από άρση του απορρήτου τους. Συγκεκριμένα το Lawrence Livermore National Laboratory δημοσίευσε τις λήψεις των πυρηνικών δοκιμών, που εκείνο είχε διεξάγει. Πέραν αυτού έγινε προσπάθεια να αναρτηθούν οι λήψεις αυτές και στο YouTube ώστε να είναι προσβάσιμες στο ευρύτερο κοινό.

Τα αρχεία που αποτελούν τις λήψεις των Πυρηνικών Δοκιμών

Οι Δημοσιεύσεις αυτές όπως είναι κατανοητό δεν είναι ξαφνικές. Αντιθέτως, πρόκειται για το αποτέλεσμα της συντονισμένης προσπάθειας των ερευνητών που περιεργάζονται τα αρχεία των ταινιών που υπολογίζονται σε περίπου 10.000!

Αυτά βρίσκονταν μέχρι στιγμής υπό υψηλή προστασία σε απόρρητη κατάσταση. Προς το παρόν έχουν βρεθεί τα 6.000. Ενώ 4.500 έχουν καταγραφεί εκ νέου και 750 έχουν αρθεί εκ του απορρήτου.

Η ομάδα του Lawrence Livermore National Laboratory έχει μπροστά της πέρα από το έργο της καταγραφής και ένα τεράστιο έργο συντήρησης εφόσον τα αρχεία βρίσκονται σε μέσα και σε μορφές που έχουν υποστεί μικρότερες ή μεγαλύτερες φθορές με την πάροδο του χρόνου. Σκοπός τους είναι να τα διαχειριστούν ανάλογα, να τα διορθώσουν και να τα διαμορφώσουν έτσι ώστε να επαναφέρουν όσο το δυνατόν πιο πιστά το περιεχόμενο τους.

Όσον αφορά το προφίλ στο YouTube, εκεί βρίσκονται τώρα 64 βίντεο εξ’ αυτών. Πρόκειται για ένα σημαντικότατο ιστορικό αρχείο, το οποίο είναι εξίσου συναρπαστικό όσο και τρομακτικό.

Η Τεχνολογία και η τεχνογνωσία πίσω από το εγχείρημα

Οι αρχικές λήψεις που έλαβαν χώρα ανάμεσα στο 1945 και το 1962 προέρχονταν από κάμερες που τραβούσαν 2.400 σκηνές το δευτερόλεπτο. Τα φιλμ αυτά ήταν τοποθετημένα σε μπομπίνες, τυλιγμένα και αποθηκευμένα σε χώρους όπου μάζευαν σκόνη και κινδύνευαν να χαθούν για πάντα με την αποσύνθεση.

Ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβη και η Ομάδα του Εργαστηρίου Lawrence Livermore έλαβε την πρωτοβουλία να αναλάβει το μεγαλεπήβολο αυτό έργο. Χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνικές σκαναρίσματος και ψηφιακής μετατροπής μπορούν να μεταφέρουν το φιλμ σχετικά γρήγορα. Έπειτα το διορθώνουν πλέον ψηφιακά αφού λάβουν τα εικονοστοιχεία από το αναλογικό αρχείο.

Την εποχή που έγιναν αυτές οι λήψεις των Πυρηνικών Δοκιμών η διαδικασία ήταν αρκετά διαφορετική. Πρώτα απ’ όλα οι ομάδες που ήταν υπεύθυνες για την σύνθεση και την επεξεργασία της ταινίας φιλμ αποτελούνταν από 1.000 άτομα!!! Η διαδικασία της σύνθεσης δε χρησιμοποιούσε υπολογιστές ή ψηφιακούς αλγορίθμους αλλά αντίθετα ήταν χειροκίνητη και προϋπέθετε ένα εργαλείο που λεγόταν  ”Kodagraph”.

Η χρήση του γινόταν με τη μεγέθυνση μιας μοναδικής σκηνής (από τις χιλιάδες σκηνές) και σε αυτήν γίνονταν οι απαραίτητες μετρήσεις ώστε η έκρηξη να είναι στο επίκεντρο και να ταυτίζεται με τις υπόλοιπες σκηνές.

Όπως γίνεται κατανοητό επρόκειτο για μία εξαιρετικά χρονοβόρα διαδικασία. Όμως ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όπως η καταγραφή και η μελέτη των πυρηνικών δοκιμών και μάλιστα με τόσο υψηλής ταχύτητας βίντεο χρειαζόταν και ανάλογη μεταχείριση.

Κλείνοντας ο Φυσικός Όπλων του Εργαστηρίου που ηγείται της διαδικασίας Greg Spriggs, αναφέρει την ανάγκη για διατήρηση. Λέγοντας πώς η καταστροφική δύναμη των πυρηνικών όπλων οφείλει να παραμείνει στην ιστορία. Από εκεί να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά για επιμόρφωση και ευαισθητοποίηση σε σχετικά ζητήματα.

Για περισσότερες πληροφορίες:

Επίσημη Ιστοσελίδα του Εθνικού Εργαστηρίου Lawrence Livermore

Προηγούμενο άρθροΑφιέρωμα στον Σύγχρονο Ρουμανικό Κινηματογράφο στο ΑΣΤΟΡ
Επόμενο άρθροΕθνικότητά μου το χρώμα του ανέμου από την Θεατρική Ομάδα Δράσης ΣΑΡΔΑΜ στο Θέατρο ΠΚ
Σταύρος Βαλσάμης
Φοιτητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Tμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού. Κύριο ενδιαφέρον η κλασσική αναλογική και σύγχρονη φωτογραφία καθώς επίσης οι λογοτεχνικές και εικαστικές τέχνες.