Υπόθεση της ταινίας Οδύσσεια: Καλοκαίρι του 1946 στην Γαλλική Ριβιέρα. Ο παρασημοφορημένος από την αεροπορία Ζακ-Ιβ Κουστώ (Jacques-Yves Cousteau) με την γυναίκα του Σιμόν και τα δυο μικρά τους αγόρια, εξερευνούν τον βυθό και καταγράφουν τον μαγευτικό του κόσμο με μια υποβρύχια κάμερα, χάρη σε ένα σύστημα αυτόνομης κατάδυσης με μπουκάλες που εφηύρε ο ίδιος ο Ζακ-Ιβ. Γι’ αυτόν όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Αγαπά την περιπέτεια και την αδιάκοπη εξερεύνηση, και έχει ένα μεγάλο όνειρο. Όπως οι Αμερικάνοι κατέκτησαν το διάστημα, έτσι κι αυτός θέλει να κατακτήσει τους θαλάσσιους βυθούς. Με την υποστήριξη της Σιμόν θα αγοράσουν ένα πλοίο και θα το ονομάσουν Καλυψώ. Ο Ζακ-Ιβ αφού εξασφαλίσει χρηματοδότηση, θα ξεκινήσει μαζί με την Σιμόν, να κατακτήσουν τους ωκεανούς. Μόνο που τα παιδιά πρέπει να μείνουν πίσω και έτσι θα τα κλείσουν σε οικοτροφείο. Η αλλαγή από το ανοιχτό μπλε της θάλασσας στο κλειστό γκρι του οικοτροφείου γεμίζει θλίψη και θυμό τα παιδιά και ιδιαίτερα τον μικρό Φιλίπ, που έχει μεγάλη αδυναμία στον πατέρα του. Όταν μετά από δέκα χρόνια ο Φιλίπ θα φτάσει στο Καλυψώ ο πατέρας του είναι πια ο διεθνώς αναγνωρισμένος Κουστώ, θαλασσοπόρος σταρ, βραβευμένος σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, επικεφαλής μιας τεράστιας επιχείρησης. Ο Φιλίπ θα τον ακολουθήσει στα ταξίδια του ως βασικός του κινηματογραφιστής, και στην πορεία του χρόνου θα διαπιστώσει ότι η παρεμβατική συμπεριφορά των ανθρώπων, αλλά και του ίδιου του πατέρα του απειλεί τον θαυμάσιο αυτόν κόσμο που ο ίδιος έφερε στην επιφάνεια με τα ταξίδια του. Οι δυο άντρες θα συγκρουστούν, αλλά η αμοιβαία τους αγάπη θα τους ενώσει και θα τους οδηγήσει σε ένα αποκαλυπτικό ταξίδι και έναν κοινό αγώνα. Αυτή είναι η Οδύσσεια, του Ζακ-Ιβ Κουστώ.

οδύσσεια2
Σκηνή από την ταινία Οδύσσεια
Κριτική της ταινίας Οδύσσεια

Η εικόνα του Γάλλου θαλασσοπόρου με το κόκκινο σκουφί που αγναντεύει τον ορίζοντα στο κατάστρωμα ενός πλοίου, είναι ταυτισμένα στο μυαλό όλων με τον κόσμο του βυθού και τις ιστορίες του. Ο Ζακ-Ιβ Κουστώ και οι περιπέτειες του με το πλοίο του “Καλυψώ” είναι συνώνυμα για όλον τον κόσμο με την ανακάλυψη ενός άγνωστου μαγευτικού και σιωπηλού κόσμου, αυτού του θαλάσσιου βυθού. Θέλοντας να ξαναθυμίσει στους παλιότερους, αλλά κυρίως να συστήσει στους νεότερους έναν μύθο της θάλασσας που κατάφερε να μεταφέρει εικόνες και να γνωρίσει σε ένα ευρύ κοινό, έναν κόσμο ανεξερεύνητο και μυστήριο, ο σκηνοθέτης Jerome Salle αποφάσισε να γυρίσει την Οδύσσεια. Μια ταινία για τον διάσημο θαλασσοπόρο, βασισμένη σε βιογραφικά στοιχεία. Το υλικό για την ζωή και το έργο του Γάλλου θαλασσοκατακτητή τεράστιο. Η εικόνα του ίδιου καθώς και οι εικόνες του απέραντου γαλάζιου που σύστησε στο ευρύ κοινό και συνδέθηκαν απόλυτα με το όνομα του, ανεξίτηλα γραμμένες στο μυαλό των περισσοτέρων μας. Το έργο του Jerome Salle πραγματική Οδύσσεια.

Το στοίχημα του σκηνοθέτη για την Οδύσσεια του Κουστώ, ήταν να μπορέσει να αποσπάσει από όλο αυτό το υλικό, μια ιστορία δραματικά ενδιαφέρουσα, που θα παρουσίαζε σε όλο της το εύρος αυτήν την ισχυρή προσωπικότητα, ενός αυτάρεσκου, εγωιστή, ανεξάρτητου, πρωτοπόρου οραματιστή, που ένωσε το όνομα του στην συνείδηση όλων μας με τις εικόνες του μαγευτικού θαλάσσιου βυθού. Μια ιστορία απαιτητική τόσο σε αφηγηματικό όσο και σε εικονικό επίπεδο. Ο Jerome Salle επιλέγει λοιπόν να χρησιμοποιήσει ως βάση της ιστορίας του το βιογραφικό βιβλίο που συνέγραψαν ο μεγάλος γιός του Κουστώ Jean-Michel και ο βετεράνος δύτης του Albert Falko, και να γυρίσει τις εικόνες του στην θάλασσα, φυσικά, με ελάχιστα εφέ και μεγάλες τεχνικές δυσκολίες, ταξιδεύοντας μέχρι την Ανταρκτική. Το αποτέλεσμα είναι μια τεράστια παραγωγή, από τις μεγαλύτερες του γαλλικού σινεμά και κατ’ επέκταση κι όλης της Ευρώπης. Το στοίχημα για την Οδύσσεια παρόλα αυτά δεν είναι ένα στοίχημα κερδισμένο.

οδύσσεια3
Σκηνή από την ταινία Οδύσσεια

Ο Salle θέλοντας να αποκτήσει δραματικό ενδιαφέρον η Οδύσσεια , επιλέγει να διηγηθεί την ζωή του θαλασσοκατακτητή, μέσα από τον άξονα της σχέσης του με τον μικρό του γιό Φιλίπ. Βασικός του κινηματογραφιστής ο Φιλίπ, είναι αυτός που κατάφερε να τον κάνει να συνειδητοποιήσει την οικολογική σημασία του έργου του, και από κατακτητή των θαλασσών να μετατραπεί σε προστάτη τους (ο Κουστώ αρχικά για την εξασφάλιση οικονομικών πόρων για τα ταξίδια του, συνεργάστηκε με πετρελαιοβιομηχανίες). Η αφήγηση ξεκινά από το 1946 δυο χρόνια πριν ο Κουστώ αποφασίσει να παραιτηθεί από το ναυτικό και να βάλει μπρος την υλοποίηση του οράματος του χωρίς σχεδόν καθόλου πόρους. Η αφήγηση συνεχίζεται εξιστορώντας σχεδόν παρατακτικά τα διάφορα γεγονότα της ζωής του και όταν έρθει η ώρα της σύγκρουσης με τον Φιλίπ τα νερά δεν ταρακουνιούνται ιδιαίτερα δραματικά. Η υποθαλάσσια εικονογραφία από την άλλη είναι εντυπωσιακή και είναι αυτή που κερδίζει πόντους για το όλο εγχείρημα. Μόνο που δεν μπορεί να ενωθεί ποτέ οργανικά με την ιστορία που αφηγείται. Μια ιστορία με καλή αφηγηματική ροή αλλά δραματικά ρηχή και χλιαρή. Η Οδύσσεια είναι ένα ευπρεπές βιογραφικό δράμα, για τον μεγαλύτερο και διασημότερο θαλασσοπόρο των νεότερων χρόνων που η εικόνα της σε ταξιδεύει σε βαθιά νερά, αλλά η αφήγηση της επιπλέει στα ρηχά.

Trailer της ταινίας Οδύσσεια

Πληροφορίες για την ταινία Οδύσσεια

  • Σκηνοθεσία: Jerome Salle

  • Πρωταγωνιστούν: Lambert Wilson, Pierre Niney, Aundrey Tautou, κ.α

  • Σενάριο: Jean-Michel Cousteau (book), Albert Falko (book), Jerome Salle, Laurent Turner

  • Μουσική: Alexandre Desplat

  • Έτος παραγωγής: 2016

  • Χώρα: Γαλλία

  • Διάρκεια: 122′

  • IMDb

 

οδύσσεια4
Poster της ταινίας Οδύσσεια
Προηγούμενο άρθροΟ Θάνατος του σούπερ ήρωα: Μέρος Β
Επόμενο άρθροΧριστούγεννα στο Μέγαρο με τη Βασίλισσα του Χιονιού