Ο Κώστας Δελακούρας είναι ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης. Σπούδασε ηχοληψία και αποφοίτησε από την Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ράμπα το 1996. Τότε, ίδρυσε με την Άννα Ετιαρίδου την Ομάδα Πλάνη, την πρώτη ομάδα στην Ελλάδα που δημιούργησε το bar theatre, στην οποία κατέχει τον τριπλό «ρόλο» συγγραφέα, ηθοποιού και σκηνοθέτη έως σήμερα. Το 2004 ίδρυσε το θεατρικό εργαστήρι «Περιπλάνηση», όπου διδάσκει υποκριτική και σκηνοθεσία. Στον κινηματογράφο, έχει συμμετάσχει σε πολλές ταινίες μικρού μήκους καθώς επίσης και στις ταινίες «El Greco» και  «Ο θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γιάννη Σμαραγδή.

Αυτή την περίοδο, τον συναντάμε ως σκηνοθέτη και ηθοποιό, στο καινούριο έργο της Άννας Ετιαρίδου, Οι Επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου, ένα έργο ρεαλιστικό και συγχρόνως συμβολικό, με ήρωες – σύμβολα ενός κόσμου που – αν και είναι πλέον παρελθόν – αποτελεί μέρος της πιο πρόσφατης Ιστορίας μας. Η παράσταση παρουσιάζεται με μεγάλη επιτυχία στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής έως την Κυριακή 1 Απριλίου.
Ο Κώστας Δελακούρας μας μίλησε για τη «στροφή» της ομάδας Πλάνη στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο, για τους καλλιτεχνικούς στόχους που έχει θέσει η ομάδα, το μέλλον της νεοελληνικής δραματουργίας, και τον ρόλο που τον εκφράζει περισσότερο θεατρικά.

Λυδία: – Η ομάδα Πλάνη, έπειτα από αρκετά χρόνια ενασχόλησης με έργα ξένου ρεπερτορίου, επιστρέφει στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο και ανεβάζει το καινούριο έργο της Άννας Ετιαρίδου, «Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου». Τι σηματοδότησε αυτή την αλλαγή ρεπερτορίου;

Κώστας Δελακούρας: – Αν δείτε την πορεία μας θα καταλάβετε πως σαν ηθοποιοί θέλαμε να μάθουμε όσα περισσότερα γίνεται για το θέατρο και την υποκριτική. Αυτός ήταν και ο λόγος που φτιάξαμε την ομάδα Πλάνη και πορευόμαστε μέσα σε αυτήν είκοσι χρόνια τώρα. Καμία φορά γινόταν από ανάγκη π.χ. έλλειψη οικονομικών πόρων και καμιά φορά από άποψη. Υπάρχουν τόσοι καλοί συγγραφείς, τόσα καλά έργα, πώς μπορείς να μένεις στα ίδια;  Είναι πάντα μια ανανέωση, μια εξέλιξη ν’ αλλάζεις τις συνθήκες γύρω σου, την ατμόσφαιρα των έργων και τον θεατρικό κόσμο που θα καταπιαστείς. Είναι αναγκαίο, γιατί μόνο έτσι μαθαίνεις!

Λυδία: – Τι πραγματεύεται το έργο «Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου» και τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον σε αυτό;

Κώστας Δελακούρας: – Το έργο πραγματεύεται μέσα, από την ιστορία έξι γυναικών, την Ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας. Οι ήρωες του έργου θα μπορούσαν να είναι οι δικοί μας άνθρωποι και η ιστορία τους, μια από τις ιστορίες που μας διηγήθηκαν οι γιαγιάδες μας.

Αυτό που με κέντρισε πρώτα σαν ηθοποιό είναι οι άνθρωποι μέσα στο έργο, οι ρόλοι δηλαδή, γιατί είναι ολοκληρωμένοι θεατρικοί ήρωες και αυτό δεν το συναντάς εύκολα στα σύγχρονα έργα. Σαν σκηνοθέτη με κέντρισε η εποχή, η πλοκή του έργου και νομίζω η κρυμμένη Ελλάδα μέσα του!

Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου
Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου της Άννας Ετιαρίδου στο Θέατρο Βαφείο -Λάκης Καραλής

Λυδία: – Η παράσταση, που παρουσιάζεται στο Θέατρο Βαφείο, έχει διαγράψει μία αρκετά επιτυχημένη καλλιτεχνικά πορεία. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η επιτυχία αυτή και τι εισπράττετε από τις αντιδράσεις του κοινού;

Κώστας Δελακούρας: – Είμαι μέσα στη παράσταση και μου είναι δύσκολο να τη «δω» απ’ έξω και να εξηγήσω με επιχειρήματα γιατί αρέσει. Θέλω να πιστεύω πως αρέσει γιατί είμαι μια ολοκληρωμένη θεατρική εμπειρία που γεμίζει συναισθήματα τον θεατή! Από τις αντιδράσεις του κοινού αυτό που κρατάω είναι τα χαμογελαστά πρόσωπα με τα βουρκωμένα μάτια στο τέλος.

Λυδία: – Ποια είναι η άποψή σας για το μέλλον της νεοελληνικής δραματουργίας;

Κώστας Δελακούρας: – Τη δραματουργία τη γεννάει η εποχή! Οι καιροί είναι δύσκολοι και δεν εννοώ οικονομικά δύσκολοι, εννοώ όλα αυτά που μας πονάνε… μοναξιά, ασυνεννοησία, σκληρότητα, κατασκευασμένα όνειρα που δεν έχουν καμία σχέση με τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων. Όταν οι άνθρωποι υποφέρουν, γεννάνε Τέχνη. Απλά, για ν’ ανακαλύψουμε όλα όσα αξίζουν, πρέπει πρώτα να κατακάτσει η σκόνη και ο θόρυβος των «δήθεν».

Λυδία:  – Ιδρύσατε την ομάδα Πλάνη αρκετά χρόνια πριν με την Άννα Ετιαρίδου, και αποτέλεσε την πρώτη ομάδα στην Ελλάδα που δημιούργησε το bar theatre. Ποιους καλλιτεχνικούς στόχους έχει επιτύχει έως σήμερα η ομάδα και ποιες βλέψεις έχουν τεθεί για το μέλλον;

Κώστας Δελακούρας: – Η λέξη «στόχοι» δεν μου αρέσει όταν μιλάμε για θέατρο και τέχνη, ίσως γιατί μου θυμίζει τη φράση «οικονομικοί στόχοι» που μας τρέλανε τα τελευταία χρόνια. Προτιμώ την λέξη όνειρα. Με την Άννα, απλά θέλαμε να κάνουμε θέατρο. Το bar theatre προέκυψε τότε από ανάγκη… φτιάξαμε κάτι δικό μας για να παίξουμε, γιατί δεν είχαμε λεφτά να νοικιάσουμε θέατρο (λυπάμαι μόνο γιατί το είδος πια έχει ξεπέσει και δεν το κάνει κανείς σωστά). Μάθαμε πολλά από εκείνη την περίοδο. Αν θέλετε λοιπόν μπορώ να σας πω πως «στόχος» μας είναι να μάθουμε ακόμα περισσότερα, να παίξουμε μεγάλους ρόλους, να μη σταματήσουμε ποτέ να κάνουμε θέατρο!

Λυδία: – Το 2004 ιδρύσατε το θεατρικό εργαστήρι «Περιπλάνηση», στο οποίο διδάσκετε υποκριτική και σκηνοθεσία. Υπάρχει κάποιος από τον τριπλό «ρόλο» -σκηνοθέτη, ηθοποιού, δασκάλου- που επιτελείτε στο θέατρο, που θα λέγατε ότι σας εκφράζει περισσότερο;

Κώστας Δελακούρας: – Ηθοποιός! Το θέατρο είναι ο ηθοποιός! Αφήστε αυτά που λένε για διαφημιστικούς σκοπούς και απλά επειδή είναι της μόδας. Θέλω να πιστεύω πως σκηνοθετώ σαν ηθοποιός και διδάσκω σαν ηθοποιός. Τώρα, αν θέλετε, μπορούμε μια μέρα να μιλήσουμε για το τι είναι να είσαι ηθοποιός.

Λυδία: – Υπάρχουν κάποια ανακοινώσιμα καλλιτεχνικά σας σχέδια;

Κώστας Δελακούρας: – Για μένα αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου.

Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου
Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου σε σκηνοθεσία Κώστα Δελακούρα
Συντελεστές παράστασης Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου

  • Κείμενο: Άννα Ετιαρίδου
  • Σκηνοθεσία: Κώστα Δελακούρας
  • Ερμηνεύουν: Άννα Ετιαρίδου, Γιάννα Σκουλικάρη, Άννα Πλουμίδου, Ηλιάνα Νικολοπούλου, Θέτις Μητκίδου, Χαρά Καραβασιλείου και ο Κώστας Δελακούρας
  • Πρωτότυπη μουσική: Σέργιος Τελλής
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Ράνια Κονδύλη
  • Φωτισμοί-Ηχοληψία: Σάββας Σουρμελίδης
  • Φωτογραφίες: Μάνος Γεωργίου
  • Βίντεο: Πέτρος Κιοσές
Πληροφορίες

  • Θέατρο «Βαφείο – Λάκης Καραλής»
  • Αγίου Όρους 16 & Κωνσταντινουπόλεως 115, Κεραμεικός
  • Στάση Μετρό: Κεραμεικός
  • Τηλέφωνο Κρατήσεων: 210 3425637
  • Πρεμιέρα: Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018
  • Ημέρες παραστάσεων: κάθε Σάββατο στις 21:00  &  κάθε Κυριακή στις 18:30
  • Διάρκεια παράστασης: 120’
  • Τιμές εισιτηρίων: 12 € (γενική είσοδος), 5 € (μειωμένο – ΑΜΕΑ, Φοιτητικό, Ανέργων).
  • Η σελίδα της Παράστασης στο Facebook
  • Η σελίδα του Θεάτρου Βαφείου στο Facebook

 

 

Περισσότερες θεατρικές συνεντεύξεις εδώ

 

 

Προηγούμενο άρθροHua Mulan: Η μπαλάντα της θρυλικής κινέζας πολεμίστριας του 5ου αιώνα
Επόμενο άρθροΝα το πεις της νύχτας σου, του Παν. Πετράκη από τις εκδόσεις Ροπή
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.