Το έργο Καθώς Ψυχορραγώ ανεβαίνει σε μετάφραση του εκλιπόντος Μένη Κουμανταρέα (1970) και σε διασκευή της Χλόης Κολύρη. Η Σοφία Φιλιππίδου επικυρώνει για άλλη μια φορά το εκ βάθους ενδιαφέρον της για την θεατροποιήση λογοτεχνικών έργων, μετά την πρόσφατη παράσταση Καρφίτσες στα Γόνατα (βασισμένο σε διηγήματα της Ρούλας Γεωργακοπούλου).

Το έργο As I Lay Dying δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1930 από τον 33χρονο τότε William Faulkner για να καταλήξει σύντομα ν’ αποτελεί ένα από τ’ αριστουργήματα της αμερικανικής λογοτεχνίας. Έχει μεταφερθεί στο σινεμά παραπάνω από μια φορές, ενώ εκ γραφής προσφέρεται τόσο για μια κινηματογραφική όσο και για μια θεατρική εκδοχή του. Η δομή του κειμένου αποτελείται από κεφάλαια με τίτλους ονόματα χαρακτήρων του «δράματος» προδίδοντας κατά αυτόν τον τρόπο την ταυτότητα του πρωτοπρόσωπου αφηγητή του κάθε κεφαλαίου. Θα μπορούσαμε καταχρηστικά να πούμε πως το Καθώς Ψυχορραγώ είναι μια σειρά σπονδυλωτών μονολόγων της οικογένειας Bundren και ατόμων του άμεσου κοινωνικού τους περίγυρου.

Καθώς Ψυχορραγώ
Το μυθιστόρημα του Ουίλλιαμ Φώκνερ «Καθώς Ψυχορραγώ» παρουσιάζεται στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων.

Η βάση της απόδοσης/διασκευής του μυθιστορήματος από την Χλόη Κολύρη είναι –όπως ήταν αναμενόμενο- τα πέντε παιδιά της εκλιπούσας Άντυ Μπάντρεν σε μια πολύ συγκινητική συμπαρουσία της ιδίας (ερμηνεύεται από την Σοφία Φιλιππίδου). Η Χ. Κολύρη κατάφερε να συμπυκνώσει τις προσωπικές ιστορίες του καθενός από τα παιδιά σε μικρότερης έκτασης μονολόγους καθώς και τα εκάστοτε επεισόδια της πλοκής του έργου. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι τα τρία κεφάλαια του βιβλίου όπου η Dewey Dell προσπαθεί να κάνει την έκτρωση του παιδιού της, πως γίνονται αισθητά σε μια μόνο σκηνή της παράστασης. Το σημαντικό έργο της δραματουργίας της παράστασης φαίνεται και στον τελευταίο εκτενή μονόλογο της Σοφίας Φιλιππίδου.

Όσον αφορά την σκηνοθεσία του Καθώς Ψυχορραγώ δεσπόζουν δύο βασικά στοιχεία: η κίνηση και η πολυχρησιμότητα των σκηνικών αντικειμένων (Κυριακή Μαυρογεώργη). Δεσπόζουσα θέση έχει βεβαίως το κιβούρι της Άντυ Μπάντρεν, που μεταφέρουν οι γιοι της. Ξεχωρίζουν επίσης η υφασμάτινη παράγκα στο φόντο του σκηνικού, που μεταμορφώνεται χάρη στους φωτισμούς της παράστασης (Νίκος Βλασόπουλος) και διάφορα μικροαντικείμενα όπως μια πλαστική αγελάδα και οι μάσκες των περιφερειακών χαρακτήρων του μυθιστορήματος.

Η σκηνοθετική/σκηνογραφική επιλογή της παράστασης μεταμορφώνει τους ηθοποιούς –οι οποίοι κατά βάση υποδύονται τα παιδιά και τον σύζυγο της Άντυ- με μάσκες και περούκες σε διάφορα άτομα του άμεσου κοινωνικού τους περίγυρου όπως τον γιατρό, τον αιδεσιμότατο και την γειτόνισσα Κόρα. Κατά την προσωπική μου ανάγνωση της παράστασης, οι μάσκες αυτές σχολιάζουν την γελοιότητα των προσώπων αυτών που επωφελούνται από το οικογενειακό δράμα των Bundren και τα πάθη τους που συχνά εμπλέκουν μέσα χρηματικά οφέλη πέρα από την πρακτική λύση συγκάλυψης των προσώπων των ίδιων ηθοποιών για διαφορετικούς ρόλους. Είναι επίσης ένα ενδιαφέρον κωμικό παράδοξο, πως η νεκρή Άντυ είναι πιο εκφραστική από τους γείτονές της, καθώς τα προσωπεία φέρουν μια έκφραση μονάχα.

Καθώς Ψυχορραγώ - Σοφία Φιλιππίδου
Το έργο «Καθώς Ψυχορραγώ» σκηνοθετεί η Σοφία Φιλιππίδου από τη χαρακτηριστική μετάφραση του Μένη Κουμανταρέα.

Η Σοφία Φιλιππίδου έχει συνθέσει μια ομάδα νέων και νεώτερων ηθοποιών που δίνει ο καθένας μια διαφορετική προσωπική ποιότητα σ’ ένα εντέχνως εναρμονισμένο θεατρικό σύνολο κρατώντας η ίδια τον κεντρικό ρόλο, χωρίς όμως να υποσκελίζει τους συμπρωταγωνιστές της. Ξεχωρίζει η γοητευτική θεατρική φυσιογνωμία του Κωνσταντίνου Γεωργόπουλου, που υποδύεται τον ατίθασο Jewel, τον αγαπημένο γιο της Άντυ (κι ενδεχομένως τον απότοκο της αμαρτίας της). Ο Γεωργόπουλος κάνοντας ένα χοροθεατρικό ρεσιτάλ, δίνει σώμα στην ευελιξία του Jewel για να επιβιώσει και να ξεπεράσει την παθογένεια της οικογενείας του. Ξεχωρίζει επίσης ο Μιχαήλ Ταμπακάκης στον μεταμοντέρνο αλλόκοτο χαρακτήρα του βενιαμίν της οικογενείας, τον Vardaman με μια τρυφερή ερμηνεία. Γήινη η ερμηνεία του Μορφέα Παπουτσάκη (Cash), μελιστάλακτη η ερμηνεία της Έλενας Μεγγρέλη (Dewey Dell), ισχυρή –αλλά ίσως παραπάνω στομφώδης από όσο πρέπει- η ερμηνεία του Κώστα Βασαρδάνη (Darl).

Συνολικά, η παράσταση Καθώς Ψυχορραγώ φέρει επιτυχώς αυτό που λέμε «σκηνική ποίηση» δίνοντας μια αλληλουχία εικόνων με καμβά την οικογένεια Bundren, δημιουργώντας ένα σιωπηλό οικογενειακό δράμα ως απάντηση στο κλασικό πλέον μυθιστόρημα. Σε μια σεζόν πλούσια σε θεατροποιήσεις λογοτεχνικών ή δοκιμιακών έργων, η Σοφία Φιλιππίδου προτείνει μια καθαρή και ουσιαστική πρόταση.

Trailer

Συντελεστές της παράστασης Καθώς ψυχορραγώ

  • Κείμενο: από το μυθιστόρημα «Καθώς ψυχορραγώ» του Ουίλλιαμ Φώκνερ
  • Μετάφραση: Μένης Κουμανταρέας
  • Ελεύθερη απόδοση – διασκευή: Χλόη Κολύρη
  • Σκηνοθεσία: Σοφία Φιλιππίδου
  • Σκηνογραφική Επιμέλεια: Κυριακή Μαυρογεώργη
  • Επιμέλεια Κοστουμιών – τραγουδιών – κίνησης: Σοφία Φιλιππίδου
  • Βοηθός Ενδυματολογικού: Μάγδα Καλορίτη
  • Ηχητικά και μουσικά τοπία: Γεωργία Σπυροπούλου
  • Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Δανάη Γκουτκιδου, Μαρία Πολυχρόνη, Μιχαήλ Ταμπακάκης
  • Βοηθός Παραγωγής – Βίντεο: Μορφέας Παπουτσάκης
  • Φωτογράφιση: Narkiss Holingberry
  • Παίζουν: Σοφία Φιλιππίδου, Κώστας Βασαρδάνης, Μιχάλης Καλιότσος, Έλενα Μεγγρέλη, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, Μιχαήλ Ταμπακάκης και Μορφέας Παπουτσάκης
  • Γυμνό: Καθόλου / Βία: Καθόλου
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής (νέα ΣΚΗΝΗ/2)
  • Διεύθυνση: Κεφαλληνίας & Κυκλάδων 11, Κυψέλη
  • Πρεμιέρα: Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017 στις 21:00
  • Ημέρες: κάθε Δευτέρα και Τρίτη (έως 9 Μαίου 2017)
  • Ώρα: 21:00
  • Τιμές Εισιτηρίων: 15 ευρώ και 10 ευρώ (μειωμένο)
  • Τηλέφωνο: 210 8217877
  • Facebook Νέας Σκηνής/2

Χορηγός Επικοινωνίας

artic-logotupo

Προηγούμενο άρθροΤο φεστιβάλ off-off Athens, νέων θεατρικών ομάδων για 9η χρονιά στο Επί Κολωνώ
Επόμενο άρθροΣτα Σκοτεινά – Μaking Movies: Τελευταίες παραστάσεις στο Cartel και νέο τρέιλερ
Αναστάσιος Πινακουλάκης
Απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών -Erasmus στο Limburg Katholieke University College. Είναι τελειόφοιτος στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια και εργαστήρια δημιουργικής γραφής. Ασχολείται με τη συγγραφή θεατρικών έργων, ποιημάτων και παραμυθιών. Το μεγαλύτερό του όνειρο είναι να συνθέσει μία νέα δραματουργία και να συστήνει έργα στο κοινό.