Ίων του Πλάτωνα: μια σκηνική αναπαράσταση του διαλόγου περί Τέχνης και τεχνικής, από την ομάδα ΗΘΩ, στο Tempus Verum – Εν Αθήναις. Η αναζήτηση για την απόδειξη της φαινομενικότητας της γνώσης, από την πρώιμη ή αλλιώς σωκρατική περιόδου του Πλάτωνα, σε ένα διάλογο του Σωκράτη με τον Εφέσιο ραψωδό Ίωνα, επί θεατρικής σκηνής.

[533c] ΙΩΝ. Οὐκ ἔχω σοι περὶ τούτου ἀντιλέγειν, ὦ Σώκρατες· ἀλλ᾽ ἐκεῖνο ἐμαυτῷ σύνοιδα, ὅτι περὶ Ὁμήρου κάλλιστ᾽ ἀνθρώπων λέγω καὶ εὐπορῶ καὶ οἱ ἄλλοι πάντες μέ φασιν εὖ λέγειν.

Ίων του Πλάτωνα: το θέμα του διαλόγου

Ο ραψωδός Ίων, έχει μόλις επιστρέψει νικητής από τους ποιητικούς αγώνες στη γιορτή του Ασκληπιού, στην Επίδαυρο. Ένας διάλογος ανθίζει καθώς  ο φιλόσοφος προσπαθεί να εκμαιεύσει από το ραψωδό το είδος και το περιεχόμενο της γνώσης που διαθέτει, αμφισβητώντας την πεποίθηση πως τα ομηρικά έπη δίδασκαν σε βάθος κάθε τέχνη στην οποία αναφέρονταν και άρα οι ραψωδοί των επών κατείχαν τη γνώση για όλες αυτές τις τέχνες.

(…) ο ποιητής είναι πράγμα ελαφρό, πετούμενο και δαιμόνιο, και δεν μπορεί να δημιουργήσει παρά σαν ενθουσιαστεί μόνο και πέσει σ’ έκσταση και χάσει το λογικό από μέσα του·

Ο Ίων του Πλάτωνα στοχεύει ουσιαστικά στην κατάδειξη της ανεπάρκειας των ποιητών να πράξουν ωφελώντας την πολιτεία και καλλιεργώντας δια βίου τους πολίτες της, ακολουθώντας τις αρχές και τα ευγενή ήθη που ο Πλάτων πρέσβευε στη βάση της πλατωνικής θεωρίας, την οποία αργότερα θα εκφράσει καθαρά στην Πολιτεία. Ο Ίων προσωποποιεί την παραδοσιακή θεωρία για τη γνώση ενώ ο Σωκράτης με τη διαλεκτική του την αμφισβητεί, σε μια αντιπαράθεση ποίησης και φιλοσοφίας.

Ίων του Πλάτωνα, από τη θεατρική ομάδα ΗΘΩ.
Ίων του Πλάτωνα, από τη θεατρική ομάδα ΗΘΩ, στο Tempus Verum – Εν Αθήναις.
Παίζουν: Χοβίκ Καραμπετιάν, Χρύσα Κοτταράκου, Ελευθερίου Κωνσταντοπούλου, Λίνα Λαμπροπούλου.
Ίων του Πλάτωνα: η παράσταση της ομάδας ΗΘΩ

Ο Ίων του Πλάτωνα από την ομάδα ΗΘΩ επικαιροποιεί ένα φιλοσοφικό κείμενο αιώνων. Η επιλογή του ενεργοποιεί ένα σύγχρονο διάλογο περί τεχνών και των λειτουργών τους, ανάγοντας τη συζήτηση, μέσω της σκηνοθετικής προσέγγισης, στη θεατρική τέχνη. Πρόκειται για μια προσπάθεια σκηνικής αναπαράστασης του διαλόγου, τοποθετώντας μεγάλο ενεργειακό βάρος στην επεξηγηματική σχεδόν απόδοση του περιεχομένου του.

Στην πρόταση της ΗΘΩ, ο ομιλητής Σωκράτης εικονοποιείται σε τριπλή διάσταση. Τρία νεαρά κορίτσια (Χρύσα Κοτταράκου, Ελευθερία Κωνσταντοπούλου, Λίνα Λαμπροπούλου) θα προσπαθήσουν να πείσουν τον Ίωνα (Χοβίκ Καραμπετιάν), πρόσωπο που στην παράσταση ταυτίζεται με τον κόσμο του θεάματος και της σκηνής, για την άμεση σχέση τέχνης και θείας έμπνευσης, χωρίς τη διαμεσολάβηση τρίτων. Η φρεσκάδα της παρουσίας τους και  η επιμελημένη κίνηση τους (Στέφανι Τσάκωνα) ενίσχυσαν την επιδίωξη μιας λιτής και ενδιαφέρουσας σκηνικής δομής. Η δράση εξελίσσεται σε επίπεδα και σκηνές οριοθετημένες από την εξέλιξη του λόγου του Σωκράτη ο οποίος θέτει ερωτήματα και αναζητά απαντήσεις από τις οποίες ο Ίων φτάνει κάθε φορά στην αυταναίρεση των όσων υποστηρίζει.

Χωροταξικά η ροή σχηματοποιείται με την επίσης εναλλαγή επιπέδων σε ύψος και σε πλάτος, τόσο με τα σώματα των ηθοποιών όσο και με τη χρήση δύο βάθρων (μόνα σκηνικά αντικείμενα, σκηνικά: Νικόλας Κουρνιάτης). Η σύνδεση ωστόσο με την επικαιρότητα του αιώνα μας αλλά και με τη σύγχρονη ιστορία του θεάτρου μέσω της μουσικής (επιμέλεια ήχων – μουσικής: Λένα Φιλίπποβα), τόσο στην έναρξη όσο και στη λήξη, περισσότερο αποδυνάμωσε παρά ωφέλησε τις προθέσεις.

Ίων του Πλάτωνα, σε μια απόπειρα δραματοποίησης που στέκεται μεν στο ύψος του κειμένου αλλά χωρίς να καταφέρνει να ξεπεράσει δυναμικά τη διδασκαλία του για να γίνει μια παράσταση – πρόταση στην ανάγνωσή του.

Συντελεστές της παράστασης Ίων του Πλάτωνα

  • Κείμενο: Πλάτωνος Ίων ( ή περί Ιλιάδος)
  • Θίασος: Ομάδα ΗΘΩ
  • Σκηνοθεσία: Λένα Φιλίπποβα
  • Κοστούμια: Χρήστος Κωνσταντέλλος
  • Σκηνικά: Νικόλας Κουρνιάτης
  • Κίνηση: Στέφανι Τσάκωνα
  • Επιμέλεια Ήχων – Μουσικής: Λένα Φιλίπποβα
  • Σχεδιασμός Φωτισμών: Λένα Φιλίπποβα
  • Φωτογραφίες: Τσέτσι Τσάνκοβ
  • Παίζουν: Χοβίκ Καραμπετιάν, Χρύσα Κοτταράκου, Ελευθερίου Κωνσταντοπούλου, Λίνα Λαμπροπούλου
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Tempus Verum – Εν Αθήναις
  • Διεύθυνση: Ιάκχου 19, Γκάζι – Αθήνα
  • Παραστάσεις: 26 Νοεμβρίου, 3, 10 και 13 Δεκεμβρίου 2017
  • Ώρα: 19:00
  • Διάρκεια: 50 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
  • Πρόσβαση: στάση μετρό Κεραμεικός
  • Τιμές Εισιτηρίων: 10 ευρώ (γενική είσοδος) και 8 ευρώ (μειωμένο – φοιτητικό, ανέργων και άνω των 65)
  • Τηλέφωνο: 210 3425170
  • Links: Facebook και Instagram παράστασης | Facebook και Email Θεάτρου

–Βία: Καθόλου

–Γυμνό: Καθόλου

 

 

Διαβάστε περισσότερες θεατρικές κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΘοδωρής Κατσαφάδος: «Τα μεγάλα έργα δεν έχουν ταυτότητα χρόνου»
Επόμενο άρθροΠέερ Γκυντ, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Λιγνάδη στο Εθνικό Θέατρο
Μαρία Στέλλα Μπινίκου
Απόφοιτη Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων (κατεύθυνση Ψυχολογίας) και Θεατρικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών, στο Ναύπλιο. Φοιτήτρια στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές», του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.