Ένας πολυσχιδής καλλιτέχνης, κινούμενος μεταξύ εικαστικών, θεάτρου, χορού, performance, Ανατολής και Δύσης, όπως ο Ιάσονας Βενετσανόπουλος, δεν θα μπορούσε παρά να «βουτήξει» στην ρευστότητα των καλλιτεχνικών ειδών και να αναζητήσει τρόπους να την αναδείξει και να την μετουσιώσει σε μια ολοκληρωμένη σύνθεση.

Αυτή είναι ο Βαθύς Αναστεναγμός, η χοροθεατρική παράσταση της ομάδας ΓΑΒ που βασίζεται σε ένα λογοτεχνικό έργο της Καναδής συγγραφέα Nancy Huston. Ο Βαθύς Αναστεναγμός φιλοξενείται από την καλλιτεχνική κοιτίδα του Κινητήρα. Για τα παραπάνω μίλησε ο Ιάσων Βενετσανόπουλος στο Artic.gr.

Μαρία: – Πείτε μου μερικά πράγματα για το background των σπουδών και της δουλειάς σας ως τώρα, εστιάζοντας σε «ό, τι» σας έφερε εδώ που είστε σήμερα, κυρίως. Εννοώντας το ΓΑΒ και τον Βαθύ Αναστεναγμό. 

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Ένα από τα βασικά στοιχεία, σίγουρα, είναι οι σπουδές μου στην Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης και στην συνέχεια, η δράση μου ως ζωγράφος στην Αθήνα. Λιγότερο εμφανής παράγοντας είναι τα ταξίδια στο εξωτερικό και ιδιαιτέρως στην Ασία, τα οποία επηρέασαν και ανέπτυξαν την αντίληψή μου. Στο πιο κοντινό παρελθόν σίγουρα έπαιξε μεγάλο ρόλο η δράση μου στον ίδιο τον Κινητήρα ως ερασιτέχνης περφόρμερ. Κάτι που ξεκίνησε καθαρά για χόμπυ και αναπτύχθηκε σε έναν καινούργιο ολόκληρο δρόμο. Πάλι λιγότερο εμφανές, αλλά που θεωρώ ότι παίζει βασικό ρόλο ταυτόχρονα, είναι οι σπουδές που ξεκίνησα στην συμβουλευτική ψυχοθεραπεία.

Τελικά, όλα έπαιξαν λίγο ή πολύ τον ρόλο τους για να βρεθώ εδώ που βρίσκομαι. Στην σχολή απέκτησα μία εικαστική αντίληψη, στα ταξίδια μου διευρύνθηκε. Στον Κινητήρα ανακάλυψα την σχέση και την δύναμη της ομάδας, στην σχολή της συμβουλευτικής ψυχοθεραπείας αυτό πήγε ακόμα βαθύτερα. Τελικά, έχω βρεθεί να τα συνδυάζω όλα αυτά, αντλώντας από κάθε εμπειρία και κάθε γνώση που έχω συσσωρεύσει στα χρόνια, συν- σκηνοθετώντας με την ομάδα ΓΑΒ.

Βαθύς Αναστεναγμός
Βαθύς Αναστεναγμός – Στιγμιότυπο από την παράσταση στον Κινητήρα

Μαρία: – Μιλήστε μου για το Δίκτυο του Κινητήρα γενικά και τον συσχετισμό του με την ομάδα ΓΑΒ, παρουσιάζοντάς το, ίσως, σε ανθρώπους που δεν έχουν υπόψιν την δουλειά σας.

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Ο Κινητήρας, πέρα από ένας κυριολεκτικώς τόπος δημιουργικών μαθημάτων και δράσεων, όπως ο χορός, το θέατρο, η γιόγκα, τα σεμινάρια performance και πολλά πολλά άλλα, το σημαντικότερο από όλα είναι ότι είναι καταφύγιο για καλλιτεχνικές ιδέες, δράσεις και όνειρα.  Είναι ένα έδαφος εύφορο για να δημιουργηθούν νέα πράγματα και να ανθίσουν νέες ιδέες. Η ΓΑΒ είναι ένα παράγωγο αυτής της «ανοιχτότητας» του Κινητήρα να εξελίσσεται και να αγκαλιάζει τα νέα πράγματα.

Μαρία: – Από την Dolce Agonia (Γλυκιά Αγωνία) της Nancy Huston στον δικό σας Βαθύ Αναστεναγμό. Πώς οδηγηθήκατε, με βάση το κείμενο, δραματουργικά και καλλιτεχνικά σε αυτό που παρουσιάζετε επί σκηνής στον Κινητήρα;

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Το Dolce Agonia της Νάνσυ Huston είναι ένα καθαρά λογοτεχνικό έργο. Για μας ήταν μία πρόκληση, λοιπόν. Πώς μεταφέρεις ένα έργο που βασίζεται κατά βάση στην χρήση της γλώσσας σε ένα χορο-θεατρικό έργο με σχεδόν καθόλου λόγο. Η διαδικασία επίλυσης αυτού του προβλήματος έφερε αλλεπάλληλες συναντήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν ο Βαθύς Αναστεναγμός. Ένα έργο που θα δώσει την δυνατότητα στον θεατή να βιώσει συναισθήματα και σκέψεις σε σχέση με τον άνθρωπο, τις σχέσεις, την αγάπη, τον πόνο και, τελικά, την ζωή.

Μαρία- Συστήστε μου το περιβάλλον που διαμόρφωσε συγκεκριμένα τον Βαθύ Αναστεναγμό, την πρώτη δουλειά των Αντιγόνη Γύρα, Βίκυ Αδάμου και Ιάσονα Βενετσανόπουλου. Συνιστάτε μία μεγάλη ομάδα καλλιτεχνών και καλλιτεχνιδών ποικίλων καταβολών και εθνικοτήτων.

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Το περιβάλλον ήταν, βεβαίως, μία κουζίνα. Ο καταλληλότερος τόπος για να συλλέξεις διαφορετικά υλικά, να τα αναμείξεις και να δεις τί σόι αποτέλεσμα θα βγει. Πολλές συναντήσεις με καφέδες, τσάγια και κουλουράκια, πολλές συζητήσεις μετά από αλλεπάλληλες αναγνώσεις του βιβλίου από τον καθένα μας. Σιγά σιγά αρχίσαμε να διαμορφώνουμε κοινές εικόνες. Να συμφωνούμε με τον τρόπο που φανταζόμασταν να μεταμορφώνουμε ένα λογοτεχνικό έργο σε χοροθέατρο.

Μαρία: – Τί ιστορίες και φορτία φέρουν μαζί τους επί σκηνής οι συνδαιτυμόνες αυτής της ιδιαίτερης συνάντησης που με συγγραφική μαεστρία έχει στήσει η Nancy Huston; Τί θεωρείτε πως θα «θυμίσουν» στους θεατές της παράστασης;

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Δεν φέρουν άλλα από τα φορτία και τις ιστορίες που κουβαλάει ο καθένας που έχει ζήσει. Συναισθήματα αποχωρισμού, τραύματα που δεν επουλώθηκαν ποτέ, αγάπη που τους έδωσε τη δύναμη να συνεχίσουν. Ανάλαφρο παιχνίδι ζωής. Όλα αυτά μαζί ανάμεσα από απλές καθημερινές κουβέντες ενός γεύματος. Φαντάζομαι στον θεατή θα θυμίσουν κάτι από την δική του ζωή. Πώς κουβαλάει το παρελθόν του σε κάθε στιγμή του παρόντος του.

Βαθύς Αναστεναγμός
«Βαθύς Αναστεναγμός» –
Ομάδα ΓΑΒ. Μια παράσταση εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα
Dolce Agonia της Nancy Huston

Μαρία: – Τί ρόλο διαδραματίζουν στην παράστασή σας η κίνηση, ο λόγος, η μουσική, το σώμα, συστατικά που, υποθέτω, συνυπάρχουν όλα επί σκηνής;

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Είναι η παλέτα μέσα από την οποία θα εκφράσουμε ό,τι έχουμε να εκφράσουμε. Είναι το αντίστοιχο με τα χρώματα για έναν ζωγράφο. Άλλο μπορεί να έχει μεγαλύτερη έκταση και άλλο μπορεί να έχει μικρότερη, χωρίς όμως να κάνει το ένα λιγότερο σημαντικό από το άλλο. Έτσι και τα δικά μας συστατικά, η κίνηση, ο λόγος, η μουσική, το σώμα, συνυπάρχουν σε μία ταυτόχρονη δράση για να βγάλουν ένα αποτέλεσμα.

Μαρία: – Ποια πορεία θα ακολουθήσει ο Βαθύς Αναστεναγμός; Και ποια πορεία μαζί μ’ εκείνον θέλετε ή προγραμματίζετε να ακολουθήσετε κι εσείς, κινούμενος μεταξύ performance, εικαστικών, θεάτρου; 

Ιάσονας Βενετσανόπουλος: – Ο Βαθύς Αναστεναγμός ευελπιστώ ότι θα ακολουθήσει μία μακρά πορεία και ότι τώρα είναι μόνο η αρχή. Προσωπικά ξέρω ότι θα συνεχίσω να ασχολούμαι και με τα τρία είδη ξεχωριστά και ταυτοχρόνως. Ούτως ή άλλως, τα όρια μεταξύ περφόρμανς, εικαστικών και θεάτρου δεν είναι αρκετά ασαφή από μόνα τους;

Trailer

Ιάσονας Βενετσανόπουλος | Πληροφορίες για την παράσταση Βαθύς Αναστεναγμός

 

Προηγούμενο άρθροΟ Αλκίνοος Ιωαννίδης για 4 παραστάσεις στο Kremlino
Επόμενο άρθροΕίμαι Θάλασσα Χρονών του Ηλία Κουνέλα στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας