Στο Θέατρο Άλφα, Ληναίος – Φωτίου παρουσιάζεται το τρυφερό έργο του συγγραφέα Λουίς Σεπούλβεδα «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό». Η συγκινητική παράσταση με πρωταγωνιστή και σκηνοθέτη τον καλλιτέχνη Κώστα Γάκη ταξιδεύει για λίγες παραστάσεις στο Metropolitan Urban Theater της Θεσσαλονίκης και αργότερα επιστρέφει ξανά στο Θέατρο Άλφα. Τη διασκευή συνυπογράφουν η ταλαντούχα Νατάσα ­– Φαίη Κοσμίδου και ο δημιουργός Κώστας Γάκης.

Το έργο ύμνος για τη φιλία και την πιστότητα αποδίδεται με «σωματική και ψυχική» ευλάβεια από τους ηθοποιούς Γιάννη Βασιλώττο, Ελευθερία Μάζαρη και την Ιωάννα Παπακωνσταντίνου.

Ο Χιλιανός συγγραφέας Λουίς Σεπούλβεδα, στις 16 Απριλίου το 2020 χάνει την αδικοχαμένη μάχη του με τον Covid-19. Ο σκηνοθέτης Κώστας Γάκης θέλοντας να τιμήσει με σεβασμό τον αγωνιστή ­- συγγραφέα για το συνολικό του έργο ανεβάζει ως φόρο τιμής την παράσταση «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό».

Τα πολυφωνικά τραγούδια που ακούγονται στην παράσταση «ενώνουν» ψυχικά θεατές και ηθοποιούς.

Λίγα λόγια | «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό»

Ο Αρμάου (Κώστας Γάκης) ήταν ένας γερμανικός ποιμενικός και ζούσε ειρηνικά μαζί με τους ιθαγενείς Μαπούτσε, της Νότιας Χιλής. Το όνομα Φαράου στη γλώσσα των Μαπούτσε σημαίνει Πιστός.

Η ΙΣΤΟΡΊΑ ΕΝΟΣ ΣΚΎΛΟΥ
Η παράσταση «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό» σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη συγκινεί και θεραπεύει. Η συγκεκριμένη θεατρική μεταφορά «ενώνει» μεταφυσικά τους ανθρώπους με μηνύματα ψυχής.

Η φυλή αυτή, ή αλλιώς «οι άνθρωποι της γης» εκδιώχθηκαν βίαια από τις εστίες τους από μια μεγάλη εταιρεία υλοτομίας. Όλος ο φυσικός πλούτος της Μάνας Γης καταπατήθηκε (γη, δέντρα, νερό) από τους λευκούς δυνάστες και οι «Άνθρωποι της γης» εξαφανίστηκαν. Η αρχαία γνώση των φυλών αυτών είχε πια καταστραφεί. Ο Πιστός (Αρμάου) σκύλος μεγάλωσε μαζί με τη φυλή και αφηγείται ιστορίες για την αυθεντική σύνδεση του με τη Μάνα Γη αλλά και για τους ανθρώπους που ενώθηκε και αγάπησε.

Ο Λουίς Σεπούλβεδα, ακτιβιστής, δημοσιογράφος, συγγραφέας και σκηνοθέτης

Ο συγγραφέας Λουίς Σεπούλβεδα γεννήθηκε το 1949 και καταγόταν από τη φυλή των ινδιάνων Μαπούτσε. Ο ίδιος αναφέρει ότι, η συγκεκριμένη φυλή ήταν η πιο καταπιεσμένη και καταδιωγμένη από όλες τις κυβερνήσεις της Χιλής. Ο Λούις Σεπούλβεδα ήταν ένας αγωνιστής της ζωής. Ο συγγραφέας ήταν φυλακισμένος από τη χούντα του Πινοσέτ και απελευθερώθηκε από το γερμανικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας.

«Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό» ήταν το τέταρτο σε σειρά παιδικό του βιβλίο και γράφτηκε για ένα μικρό αγόρι της φυλής.

«Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό»
«Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό». Σκηνοθεσία Κώστα Γάκη.

Συγκεκριμένα, ο σκηνοθέτης Κώστας Γάκης σε μια συνέντευξή του αναφέρει: «Ο συγγραφέας Λουίς Σεπούλβεδα, ήταν σε μια από τις κοινότητες των Μαπούτσε και έχτιζε μαζί με τους άλλους ένα σχολείο. Ένα αγόρι όμως ήταν απομονωμένο και έκλαιγε. Ο Σεπούλβεδα πήγε και τον ρώτησε γιατί κλαίει. Το παιδί απάντησε πως εχθές καθώς έπαιζε με τον σκύλο του, ήρθαν κάποιοι αστυνομικοί και τον ρώτησαν τι είναι αυτό; Και τους απαντάει γερμανικός ποιμενικός. Οι αστυνομικοί απάντησαν στο αγόρι πως δεν μπορεί να είναι δικός του με αποτέλεσμα να του τον κλέψουν. Ο Σεπούλβεδα του απάντησε ότι θα σου γράψω μια ιστορία όπου το αγόρι θα ξαναβρεί τον σκύλο του». Μα πόση αγάπη κρύβει αυτή η πράξη;

Ο Κώστας Γάκης με τις καλλιτεχνικές του ευαισθησίες «ενώνει» τον κόσμο

Μετά από τις τόσες σκηνοθετικές επιτυχίες «Ιστορία χωρίς όνομα», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Από την Αντιγόνη στη Μήδεια», «Το δέντρο του Οιδίποδα», ο βραβευμένος με Χορν ηθοποιός Κώστας Γάκης σκηνοθετεί παίζοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο του σκύλου. Ο ηθοποιός ενσαρκώνει στο έργο «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό» τον Αρμάου (Πιστός) με μια ανθρώπινη υπόσταση. Ο Γάκης ήταν ο κατάλληλος να ερμηνεύσει τον συγκεκριμένο «επαναστατικό» ρόλο. Ο ίδιος ερμηνεύει, τραγουδάει και δημιουργεί ρυθμό είναι ένας «καλλιτέχνης» με φως και αγάπη στη ζωή.

Οι ηθοποιοί με την τεχνική «μουσική του σώματος» της Τζωρτζίνας Βαρδουλάκη φέρουν ήχους του άγριου δάσους της Νότιας Χιλής.

«Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό».
Η ομάδα με αυτοσχέδια τεχνάσματα (νερά, κρουστά, διάφανες κορδέλες, ξύλα) δημιουργούν ψευδαισθήσεις και κατασκευάζουν στο θεατρικό τους σύμπαν έναν μεταφυσικό κόσμο.

Χτυπάνε τα πόδια τους στο πάτωμα και με τα χέρια τους στο σώμα παράγουν συντονισμένους ήχους. Η ομάδα με αυτοσχέδια τεχνάσματα (νερά, κρουστά, διάφανες κορδέλες, ξύλα) δημιουργεί ψευδαισθήσεις και κατασκευάζει στο θεατρικό της σύμπαν έναν μεταφυσικό κόσμο.

«Ας είναι οι πληγές μας ανοιχτές, δέκα φορές αδελφέ μου θα βγούμε νικητές.»
(στίχοι  Νατάσα ­– Φαίη Κοσμίδου)

Το έργο «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό» ξετυλίγεται δραματουργικά από αρμονικές μελωδίες του Κώστα Γάκη. Η ενέργεια των ηθοποιών σπάει τα τσιμεντένια θεμέλια του θεάτρου και φέρνουν στο φως σαμανικές τελετές των αρχαίων μύθων.

Επί σκηνής | Ευρρυθμία, συντονισμός και φωνητικές δυνατότητες της ομάδας

Ο ταλαντούχος ηθοποιός Γιάννης Βασιλώττος, γεμάτος ενέργεια τολμά και τσαλακώνεται, αλλάζοντας ύφος ανάλογα με τον χαρακτήρα που υποδύεται.

«Ας είναι οι πληγές μας ανοιχτές, δέκα φορές αδελφέ μου θα βγούμε νικητές» (στίχοι της Νατάσα – Φαίη Κοσμίδου)
Ο ηθοποιός Γιάννης Βασιλώττος σε στιγμιότυπο από την παράσταση.

Η Ιωάννα Παπακωνσταντίνου μετά την ερμηνεία της στο έργο Θάλαμος Νο6 του Τσέχωφ, αποδίδει τα μέγιστα ξανά με τις άψογες φωνητικές της ικανότητες. Η ηθοποιός ξεχωρίζει με τις τραγουδιστικές της ικανότητες, ιδιαίτερα στη κλιμακα χιτζάζ. Η Ελευθερία Μάζαρη με σωματικές αλλά και φωνητικές ευκολίες ανταποκρίθηκε αντάξια στο σύνολο.

Η ταλαντούχα Νατάσα – Φαίη Κοσμίδου με τους «καυστικούς» της στίχους, τρυπά το συναίσθημα των θεατών. Πιο συγκεκριμένα, στο τέλος του έργου ακούγεται ένα συγκλονιστικό τραγούδι σε μουσική Κώστα Γάκη, στίχους Νατάσας – Φαίη Κοσμίδου και ερμηνεία Γιάννη Βασιλώττου. Οι θεατές δεν σταμάτησαν να χειροκροτούν με δάκρυα στα μάτια.

Συμπερασματικά

Η παράσταση «Η Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό» σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη συγκινεί και θεραπεύει. Η συγκεκριμένη θεατρική μεταφορά «ενώνει»  μεταφυσικά τους ανθρώπους με μηνύματα ψυχής. Πρόκειται για μια παράσταση που μπορεί να παρακολουθήσει μια ολόκληρη οικογένεια. Ένας ύμνος για την ανιδιοτελή αγάπη. Η εν λόγω παράσταση αναδεικνύει τα γεγονότα του σήμερα και υπενθυμίζει το τι συμβαίνει γύρω μας στην κοινωνία που ζούμε.

Να επισημανθεί ότι η παράσταση είναι υπό την αιγίδα της Διεθνούς Αμνηστίας, της WWF και των Φυλών της Φύσης.

Συντελεστές παράστασης

  • Κείμενο: Λούις Σεπούλβεδα
  • Μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης
  • Σκηνοθεσία – Μουσική σύνθεση: Κώστας Γάκης
  • Διασκευή: Κώστας Γάκης, Νατάσα – Φαίη Κοσμίδου
  • Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: η ομάδα
  • Φωτισμοί: Παναγιώτης Πλασκασοβίτης
  • Ερμηνεύουν: Γιάννης Βασιλώττος, Ελευθερία Μάζαρη, Ιωάννα Παπακωνσταντίνου
  • Σύνθεση Body Percussion – Tap : Τζωρτζίνα Βαρδουλάκη
  • Σκηνικές κατασκευές : Στέφανος Λώλος
  • Στο ρόλο του Σκύλου: ο Κώστας Γάκης
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο Άλφα-Ληναίος-Φωτίου
  • Διεύθυνση: 28ης Οκτωβρίου 37, Αθήνα 104 32
  • Τηλέφωνο: 210-5201828
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα στις 21:00, μέχρι τις 11 Απριλίου
  • Διάρκεια: 80΄
  • Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (γενική είσοδος)
  • Η προπώληση θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά: Viva.gr

­-Βία: Καθόλου

-Γυμνό: Καθόλου

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές Κριτικές Εδώ

Προηγούμενο άρθροΣφαγή της Λιουίζα Κουνιγιέ – Πανελλήνια πρώτη στο Studio Μαυρομιχάλη
Επόμενο άρθροΔημήτρης Σκλάβος: Το «Πολύ μακριά» είναι επίκαιρο και καθόλου «μακριά» μας
Ευγενία Σάλτα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Απόφοιτη της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ιασμος» του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Διαθέτει σεμιναριακή εκπαίδευση στη «Σκηνοθεσία Θεάτρου» και στη «Θεατρική γραφή» από τη σχολή Tabula Rasa. Ασχολείται με τη μουσική, τη φωτογραφία και το video art. Εργάζεται ως Σκηνοθέτης στον Δήμο Μεγαρέων και σε άλλες περιοχές της Δυττικής Αττικής. Αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2018.