Η ομάδα Hippo Theatre Group ιδρύθηκε το 2009 και αποτελείται από τους Φώτη Δούσο και Αλέξανδρο Ράπτη. Η ομάδα δραστηριοποιείται στον χώρο του παιδικού θεάτρου και του Εκπαιδευτικού Δράματος και χαρακτηρίζεται από μια “avant-garde” αισθητική που σέβεται τις αναζητήσεις της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης. Έχει επτά παιδικές παραστάσεις στο ενεργητικό της που ανέβηκαν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λονδίνο, δύο παραστάσεις για ενήλικες, ενώ έχει πραγματοποιήσει θεατροπαιδαγωγικά εργαστήρια για παιδιά και νέους σε Ελλάδα και Η.Π.Α. Η ομάδα έχει παρουσιάσει δουλειές της σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, σε θεατρικούς χώρους, σε φεστιβάλ και σε Πανεπιστήμια.

Φέτος, η ομάδα Hippo παρουσιάζει το κλασικό παραμύθι Ωραία Κοιμωμένη, σε διασκευή Καλλιόπης Φύκαρη με τίτλο Ωραία Κοιμωμένη², στο Θέατρο 104. Η παράσταση παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, ενώ παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις την περίοδο 2013-2015. Ενώ οι επιτυχημένες παραστάσεις συνεχίζονται για μικρούς και μεγάλους θεατές, οι Φώτης Δούσος και Αλέξανδρος Ράπτης μιλούν στο Artic.gr για την παράσταση Η Ωραία Κοιμωμένη², για τους στόχους, τα μελλοντικά σχέδια αλλά και τη διεθνή εμβέλεια της ομάδας Hippo.

Λυδία: – Ποιος είναι ο κεντρικός άξονας στον οποίο έγκειται η διασκευή του κλασικού παραμυθιού Η Ωραία Κοιμωμένη;

Ομάδα Hippo: – Το κείμενο της κ. Φύκαρη, απογυμνώνοντας το παραμύθι από φανταχτερά καλολογικά στοιχεία, εστιάζει σε ένα πλέγμα νοημάτων που έχουν να κάνουν κυρίως με την περιπέτεια της ενηλικίωσης και το πέρασμα από μια ηλικία αθωότητας και ανεμελιάς σε ένα στάδιο ψυχο-συναισθηματικής ωρίμανσης. Όλη η παιδική ηλικία είναι μια περίοδος μετάβασης, με διάφορα και ενδιαφέροντα εξελικτικά στάδια. Αποκορύφωμα  αυτής της πορείας αποτελεί φυσικά η εφηβεία, με τις βίαιες μετατοπίσεις της, τις απότομες και ριζικές αλλαγές που συντελούνται σε όλες τις εκφάνσεις του χαρακτήρα και παίζουν καταλυτικό ρόλο στην μετέπειτα διαμόρφωση και παγιοποίηση της προσωπικότητας.

Λυδία: – Πώς προσλαμβάνουν οι μικροί θεατές το ζήτημα της προσωπικής ελευθερίας και των ορίων της μέσα από την παράσταση;

Ομάδα Hippo: – Το σώμα και οι ψυχικές συνιστώσες του παιδιού που μεγαλώνει αποτελούν ένα ενιαίο και αδιάσπαστο οργανικό σύστημα που έχει τα δικά του ειδικά χαρακτηριστικά, ιδιαίτερες ανάγκες και δικούς του τρόπους έκφρασης. Προφανώς πρόκειται για μια πολύ σημαντική περίοδο κατά την οποία διαμορφώνονται συμπεριφορές, όψεις του χαρακτήρα, τρόποι σκέψης που θα συνοδέψουν το άτομο στην υπόλοιπη ζωή του. Η γονική παρουσία που λειτουργεί συνήθως ως ασπίδα προστασίας και έχει καθοδηγητικό ρόλο, κάποιες φορές διολισθαίνει στην υπερ-προστασία, στις υπερβολές και στους περιορισμούς με αποτέλεσμα να δημιουργεί ακουσίως έναν ασφυκτικό κλοιό γύρω από το προστατευόμενο άτομο.

Στην παράσταση προσπαθούμε να αποτυπώσουμε μια τέτοια σχέση παιδιού γονέα, ώστε το παιδί να δει ένα καθρέφτη ίσως κάποιων καταστάσεων που του συμβαίνουν και να τις επεξεργαστεί.  Βλέπει λοιπόν μπροστά του έναν ζωντανό ήρωα που τον αντιπροσωπεύει, ο οποίος ψάχνει να βρει την αλήθεια του και τον εαυτό του. Από πλευράς σκηνοθεσίας, η όλη διαπραγμάτευση γίνεται με κωμικό και φιλοπαίγμονα τρόπο, πράγμα που εξυπηρετείται από τους καταιγιστικούς ρυθμούς, τους έξυπνους διαλόγους και την γεμάτη ανατροπές αφήγηση. Μέσα από ένα ανάλαφρο κλίμα το παιδί θεατής διασκεδάζει, ενώ παράλληλα σκέφτεται.

Η Ωραία Κοιμωμένη - Σκηνή από την παράσταση
Η Ωραία Κοιμωμένη² στο Θέατρο 104

Λυδία: – Ποιοι είναι οι κεντρικοί παιδαγωγικοί και αισθητικοί πυλώνες της ομάδας Hippo;

Ομάδα Hippo: – Η ομάδα Hippo Theatre Group από το ξεκίνημά της προσανατολίστηκε σε μια σύγχρονη προσέγγιση της θεατρικής τέχνης. Η έντονη σωματικότητα, που έχει αρχίσει σταδιακά να γίνεται μόδα σήμερα , η ζωντανή μουσική, η προσεγμένη κινησιολογία και η κατάθεση μεγάλης ποσότητας σκηνικής ενέργειας είναι μερικές από τις βασικές μας θεατρικές αρχές. Έχουμε με τα χρόνια δημιουργήσει έναν θεατρικό κώδικα που ονομάζουμε kinemo (από το kinetic και το emotional) για τον οποίο μάλιστα έχουμε καταγράψει και κάποιες βασικές αρχές. Για τους θεατές που παρακολουθούν τις παραστάσεις μας στόχος μας είναι να βιώνουν μια έντονη αισθητική και συναισθηματική εμπειρία. Ακόμα περισσότερο αυτό αφορά τους μικρούς μας θεατές, που είναι ένα ευαίσθητο και πολύ απαιτητικό κοινό.

Λαμβάνοντας υπόψη μας τις αναζητήσεις της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης, δεν είμαστε ποτέ διδακτικοί με την κακή έννοια του όρου. Τα παιδιά είναι πολύ έξυπνοι θεατές και σε καμία περίπτωση δε θέλουμε να τους κουνάμε το δάχτυλο. Αυτό που επιζητούμε είναι να τους βοηθήσουμε να ακονίσουν την κριτική τους σκέψη παρακολουθώντας ένα διασκεδαστικό και ψυχαγωγικό θέαμα. Το θέατρο έτσι κι αλλιώς είναι το ωραιότερο παιχνίδι που υπάρχει και φυσικά για τα παιδιά το πιο σημαντικό από όλα είναι να διασκεδάζουν παίζοντας! Θεωρούμε ότι η δουλειά μας ερεθίζει την σκέψη, την φαντασία και την έμφυτη δημιουργική διάθεση των παιδιών. Για την επίτευξη ενός τέτοιου αποτελέσματος βάζουμε σε υπηρεσία όλη μας την ενέργεια.

Λυδία: – Οι παραστάσεις της ομάδας Hippo έχουν παρουσιαστεί εκτός από την χώρα μας και στο εξωτερικό (Ευρώπη, Η.Π.Α, Καναδάς, Αυστραλία). Ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσμου και, ιδίως, των μικρών θεατών στις παραστάσεις σας;

Ομάδα Hippo: – Το αξιοθαύμαστο είναι ότι ενώ έχουμε παίξει μέχρι τώρα σε πολύ διαφορετικά και ετερόκλητα ακροατήρια, με άλλο κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο, οι αντιδράσεις του κοινού είναι κατά κανόνα όμοιες. Αυτό μας κάνει να διαπιστώνουμε αφενός κάτι ευρέως γνωστό: ότι η γλώσσα του θεάτρου έχει παγκόσμια και καθολική εμβέλεια και αφετέρου ότι ο τρόπος που την χρησιμοποιούμε έχει απήχηση στα παιδιά σε όλο τον κόσμο. Τα παιδιά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης έχουν κάτι κοινό μεταξύ τους, διατηρούν μια αθωότητα και μια καθαρή ματιά, που οι περισσότεροι ενήλικες έχουνε χάσει.

Λυδία: – Μετά την παράσταση Ωραία Κοιμωμένη² ακολουθεί ένα σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Δράματος, όπου τα παιδιά, μέσα από θεατρικές δραστηριότητες (αυτοσχεδιασμοί, κινητικά και φωνητικά παιχνίδια), συμμετέχουν σε έναν φανταστικό κόσμο, εμπνευσμένο απ’ το θέαμα που παρακολούθησαν. Πώς προέκυψε και εξελίχθηκε με τον καιρό η συγκεκριμένη καινοτόμα ιδέα;

Ομάδα Hippo: – Από το ξεκίνημα της ομάδας το 2009 επιθυμούσαμε να δημιουργήσουμε παραστάσεις που θα διέφεραν από τις κλασικές «παιδικές» παραστάσεις που είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε μέχρι τότε, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. Θέλαμε να κάνουμε θέατρο για παιδιά, και όχι «παιδικό» θέατρο, ένα θέατρο με σεβασμό στην νοημοσύνη των θεατών και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Είχαμε παρακολουθήσει μαθήματα Εκπαιδευτικού Δράματος στο Α.Π.Θ. και αναγνωρίζοντας την σημαντική του παιδαγωγική αξία θέλαμε να το εισάγουμε στις παραστάσεις μας για να τις ολοκληρώσουν με βάση το όραμά μας. Έτσι λοιπόν δημιουργήσαμε θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα, όπου παραστάσεις υψηλής σκηνοθετικής, αισθητικής και υποκριτικής αξίας συνδυάζονται με σχεδιασμούς Εκπαιδευτικού Δράματος μικρής διάρκειας.

Με αφορμή την βασική ιδέα του κάθε κειμένου το Εκπαιδευτικό Δράμα που ακολουθεί εισάγει τα παιδιά σε ένα συμμετοχικό εργαστήρι που επεκτείνει την εμπειρία της παράστασης. Στην διάρκεια του εργαστηρίου τα παιδιά καλούνται να πάρουν μέρος στην ιστορία που παρακολούθησαν, να αυτοσχεδιάσουν, να σταθούν κριτικά απέναντι σε αυτήν, να παίξουν, να πάρουν αποφάσεις και να προτείνουν λύσεις. Τα παιδαγωγικά οφέλη από την όλη διαδικασία είναι ποικίλα και συντελούν τόσο στην διασφάλιση της συναισθηματικής πληρότητας των συμμετεχόντων όσο και στην διεύρυνση των πνευματικών τους οριζόντων μέσα σε ένα πλαίσιο βιωματικής εμπειρίας.

Λυδία: – Ποια είναι τα μελλοντικά καλλιτεχνικά σχέδια της ομάδας Hippo;

Ομάδα Hippo: – Η ομάδα Hippo θα συνεχίσει δυναμικά την παρουσία της στον χώρο του θεάτρου για παιδιά. Φέτος εκτός από την Ωραία Κοιμωμένη ² της Καλλιόπης Φύκαρη, που ανεβαίνει στο θέατρο 104 στην Αθήνα, ανεβάζουμε για πρώτη φορά το έργο του Θωμά Βελισσάρη Η Αυγή και ο Ανθός στον πολυχώρο ΕΝΩ, στην Θεσσαλονίκη, ενώ η περσινή μας παράσταση Μια Φορά Κι Ένα Φτερό συνεχίζεται και φέτος με επιτυχία σε σχολεία όλης της επικράτειας. Οικολογικά και Χριστουγεννιάτικα προγράμματα, θεατρικά εργαστήρια, αλλά και παραστάσεις για ενήλικες είναι στα σκαριά για την χρονιά που έρχεται. Και φυσικά δεν θα λείψουν και κάποιες εξορμήσεις στο εξωτερικό, κατά τις οποίες θα προσπαθήσουμε να μεταφέρουμε, μέσα από τις παραστάσεις μας, το κλίμα της τωρινής Ελλάδας στην ελληνική ομογένεια.

Trailer
Πληροφορίες παράστασης Ωραία Κοιμωμένη² από την Ομάδα Hippo

Συντελεστές

  • Η ομάδα Hippo αποτελείται από τους: Φώτη Δούσο, Αλέξανδρο Ράπτη
  • Παίζουν: Βαλεντίνα Κάντα, Γιώργος Σοφικίτης
  • Κείμενο: Καλλιόπη Φύκαρη
  • Μουσική – Σκηνοθεσία: Ηippo (Φώτης Δούσος, Αλέξανδρος Ράπτης)
  • Σχεδιασμός δραστηριότητων εκπαιδευτικού δράματος: Καλλιόπη Φύκαρη, ομάδα Hippo
  •  Κοστούμια: Κατερίνα Χατζοπούλου
  • Μάσκα: Μάρθα Φωκά 
  • Κίνηση: Χάρης Πεχλιβανίδης, Hippo 
  • Τραγούδι αρχής & τέλους: Νάσος Πατσίκας
  • Ενορχήστρωση: Γιώργος Δούσος, Ευριδίκη Παπαοικονόμου 
  • Υπεύθυνοι Επικοινωνίας: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας
  • Υπεύθυνη επικοινωνίας για τις καθημερινές παραστάσεις σχολείων: Κατερίνα Συναπίδου
  • Ημερομηνία: Πρεμιέρα: Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016, στις 12.00μ.μ. Παραστάσεις για το κοινό: Κάθε Κυριακή στις 12.00μ.μ.
  • Καθημερινές παραστάσεις για σχολεία σε ειδικές τιμές στο χώρο του κάθε σχολείου ή στο θέατρο μετά από συνεννόηση. Υπεύθυνη επικοινωνίας για τις καθημερινές παραστάσεις: Κατερίνα Συναπίδου τηλ 6949009699.
  • Τιμή εισιτηρίου: 8 ευρώ
  • Διάρκεια παράστασης: 45΄λεπτά
  • Διάρκεια εκπαιδευτικού δράματος: 20΄λεπτά

Πληροφορίες θεάτρου

  • Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα (μετρό Κεραμεικός), Πληροφορίες: Τηλ 210 3455.020
  • Προπώληση: Στο ταμείο του θεάτρου από τις 16/09. Ώρες λειτουργίας ταμείου: 11-2 και 6-1.
  • https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-104/i-orea-koimomeni/
  • site

Χορηγός επικοινωνίας

logo artic.gr

Προηγούμενο άρθροΟ φαντασμαγορικός Ηρακλής και οι 12 Άθλοι στο Θέατρο Πάνθεον
Επόμενο άρθροΟι Afrodessey Orchestra στο Quilombo Centro Cultural Σάββατο 5/11
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.