Το έργο Heisenberg του Simon Stephens επέλεξε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος για φέτος το φθινόπωρο, κλείνοντας παράλληλα είκοσι χρόνια στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Ο φυσικός και νομπελίστας (Βραβείο Νόμπελ Φυσικής, 1932) Werner Heisenberg με την αρχή του περί της απροσδιοριστίας γίνεται το θέμα μιας παράστασης για τις ανθρώπινες σχέσεις και τη χαοτική απροσδιοριστία που τις ορίζει στο σύγχρονο κόσμο των μεγαλουπόλεων. Το αδύνατο να οριστούν ταυτόχρονα και με ακρίβεια η θέση και η ορμή ενός σωματιδίου, ως πηγή έμπνευσης για να σχολιάσει τόσο ο συγγραφέας όσο και ο σκηνοθέτης την εποχή μας και τα όσα βιώνουμε, όσα μας επηρεάζουν και μας καθορίζουν ως προσωπικότητες. Σημαντική λεπτομέρεια για την επικαιρότητα της παράστασης είναι πως το Heisenberg παίζεται το ίδιο διάστημα και στο West End του Λονδίνου (Wyndham’s Theatre), σε σκηνοθεσία της Marianne Elliott.

Για το έργο Heisenberg

Στα έργα του Stephens μιλούν τα πρόσωπα και τα σώματα τους. Στο Heisenberg συναντούμε τη Τζόρτζι και τον Άλεξ. Εκείνη είναι μια πληθωρική Αμερικάνα στην ηλικία των σαράντα, που αρέσκεται να ρωτά συνεχώς, να γελά δυνατά και να μιλά με βρισιές. Ο Άλεξ από την άλλη είναι ένας λιγομίλητος εβδομηντάχρονος Ιρλανδός, καλός ακροατής των ανθρώπων και μουσικόφιλος. Γνωρίζονται τυχαία, όσο τυχαία συμβαίνουν όλα στη ζωή μας. Εκείνη τον βλέπει σ’ ένα σιδηροδρομικό σταθμό, τον πλησιάζει στο παγκάκι όπου κάθεται και τον αιφνιδιάζει φιλώντας τον στο σβέρκο. Εκείνη τη στιγμή ανάβουν τα φώτα της σκηνής και τους αντικρίζουμε. Παρακολουθώντας το διάλογο που εκτυλίσσεται, ανακαλύπτουμε πως μοιάζει να τους συνδέει η αναπόφευκτη ανάγκη του άλλου. Από την αναπάντεχη κίνηση της Τζόρτζι, που αμφιταλαντεύεται μεταξύ αλήθειας και ψεύδους, πλέκεται μια ιστορία «απροσδιόριστων» διαστάσεων για τον έρωτα, τον χρόνο και το θάνατο. Ουσιαστικά για όλα όσα ζούμε και σκεφτόμαστε.

HEISENBERG στο Θέατρο του Νέου Κόσμου
HEISENBERG του Simon Stephens,στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από το Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, με την Κόρα Καρβούνη και τον Περικλή Μουστάκη
Για την παράσταση Heisenberg

Ο Simon Stephens είναι γνωστός στο ελληνικό κοινό τόσο από το Motortown που ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επέλεξε πριν δέκα χρόνια όσο και από την πρόσφατη Πορνογραφία (Ομάδα ΑΣΙΠΚΑ, Άνοιξη 2017). Τα κείμενά του γράφονται σήμερα, τώρα και είναι επίκαιρα όσο τα δελτία ειδήσεων. Επηρεάζει και επηρεάζεται από την πραγματικότητα των ημερών μας, την ιστορικότητα των συνθηκών που η γηραιά ήπειρος βιώνει. Η γλώσσα του είναι η γλώσσα μας και καθενός από μας. Τα μάτια του βλέπουν  μέσα από τις πόρτες και τους τοίχους μας, είτε κατοικούμε σε μια γειτονιά του Λονδίνου είτε στα Πετράλωνα.

Η επιλογή του έργου από μόνη της αποτελεί ένα σχόλιο. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος έφερε στη σκηνή αυτό που σκεφτόμαστε και ζούμε. Έναν καθρέφτη. Με τη βοήθεια της Μαγδαληνής Αυγερινού στα σκηνικά, κράτησε μόνο το σχήμα όσων μας περιβάλλουν (ξύλινα πλαίσια και όγκοι που μετασχηματίζονται) και με τις ατμόσφαιρες του Σάκη Μπιρμπίλη αλλά και την επιμελημένη κίνηση από τη Σεσίλ Μικρούτσικου, οδήγησε τον Περικλή Μουστάκη και την Κόρα Καρβούνη στο να γίνουν κάτι από όλους εμάς που τους παρακολουθήσαμε το βράδυ της 8ης Νοέμβρη, καταφέρνοντας το, όσο ενοχλητική και αν μας φαίνεται αυτή η αντανάκλαση.

«Στο Heisenberg είδαμε πώς ο ρεαλισμός της καθημερινότητας μπορεί να μας προβληματίσει και ίσως να μας αφυπνίσει όταν πραγματικά μας κάνει να νιώσουμε άβολα αντικρίζοντας τον.»

Οι ζωές μας δεν είναι περισσότερο περιπετειώδεις από αυτή της Τζόρτζι – Κόρας Καρβούνη και του Άλεξ – Περικλή Μουστάκη. Οι ήρωες αυτοί δρουν και αλληλεπιδρούν στο δικό μας ρυθμό και είναι αυτό καθεαυτό το στοιχείο που δίνει αξία στην παράσταση του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Η Τζόρτζι της Κόρας Καρβούνη είναι εύθραυστη, νευρική και τόσο μυστηριώδης ώστε να μην καταλήγουμε τελικά εάν λέει αλήθεια πως έχει ένα γιό 19 χρόνων που τον αναζητά ή αν ψεύδεται και εξαπατά τον Άλεξ. Σίγουρα μας πείθει πως είναι μόνη και η μοναχικότητα της αυτή (σε συνδυασμό  με το παρελθόν της) τη σπρώχνει πάση θυσία προς το ενδιαφέρον του άλλου και ίσως την αγκαλιά του.

Η Κόρα Καρβούνη είναι μια Τζόρτζι που δε θα μας αποκαλύψει ποτέ όλα όσα κρύβει, έστω κι αν μας ξεγελά με την εξωστρέφεια και την αθυροστομία της. Ο Άλεξ του Περικλή Μουστάκη είναι πράγματι ένας μακρινός θείος μας, χασάπης, που έχασε νωρίς τη μικρή του αδερφή, ακούει όλα τα είδη μουσικής και ενώ του αρέσουν τα μαχαίρια και οι ραφές των ζώων, κλαίει εύκολα και χορεύει ταγκό. Ο ήρωας αυτός επεξεργάζεται κάθε φράση πριν την πει, αφήνοντας χρόνο στα κενά των λέξεων για να την ξανασκεφτεί. Αντίθετα με τη Τζόρτζι, δεν έχει μυστικά. Ο Άλεξ μοιάζει να κουβαλά το βάρος μιας ολόκληρης γενιάς που πλέον τρέφεται από τις αναμνήσεις της και παθητικά παρακολουθεί πίσω από τη βιτρίνα όλα όσα συμβαίνουν στην πραγματική ζωή.  Οι δυο τους συνδέονται «απροσδιόριστα» και όσο τους πλησιάζουμε για να τους παρατηρήσουμε στις λεπτομέρειες, χάνουμε την αρχή και το τέλος της διαδρομής τους.

Στο Heisenberg είδαμε πώς ο ρεαλισμός της καθημερινότητας μπορεί να μας προβληματίσει και ίσως να μας αφυπνίσει όταν πραγματικά μας κάνει να νιώσουμε άβολα αντικρίζοντας τον.

HEISENBERG από το Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο
HEISENBERG από το Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (σκηνή από την παράσταση).
Συντελεστές παράστασης Heisenberg

  • Μετάφραση: Μενέλαος Καραντζάς
  • Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
  • Σκηνικά-Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού
  • Eπιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου
  • Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Τσαπάρα
  • Φωτογραφία: Έφη Γούση
  • Φωτογραφίες παράστασης: Δομνίκη Μητροπούλου
  • Παίζουν οι ηθοποιοί: Κόρα Καρβούνη, Περικλής Μουστάκης
Πληροφορίες παράστασης Heisenberg

  • Τοποθεσία: Θέατρο του Νέου Κόσμου
  • Διεύθυνση: Αντισθένους 7 & Θαρύπου, 117 43 Αθήνα
  • Πληροφορίες – Κρατήσεις: 210 9212900
  • Ημέρες & Ώρες Παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη & Σάββατο 21.15, Κυριακή 19.00
  • Εισιτήρια: 10 – 17 ευρώ
  • Διάρκεια: 85 λεπτά
  • Site

-Βία: Καθόλου

-Γυμνό: Ελάχιστο

Xoρηγός επικοινωνίας

artic-gr-logo

 

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΤο κάλεσμα της Λορίν, σε σκηνοθεσία Φ. Αποστόλου στο θέατρο Αργώ
Επόμενο άρθρο58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης | Ανασκόπηση
Μαρία Στέλλα Μπινίκου
Απόφοιτη Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων (κατεύθυνση Ψυχολογίας) και Θεατρικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών, στο Ναύπλιο. Φοιτήτρια στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές», του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.