Έφυγε από τη ζωή στις 16 Ιουλίου ο κορυφαίος Γερμανός θεωρητικός του θεάτρου Χανς-Τις Λέμαν (Hans-Thies Lehmann) σε ηλικία 77 ετών, έπειτα από μακροχρόνια μάχη με ασθένεια. Ο Χανς-Τις Λέμαν ήταν στενά συνδεδεμένος με την Ελλάδα, λόγω της κλασικής παιδείας του και της αγάπης του για τον ελληνικό πολιτισμό και για αυτό η κηδεία του πραγματοποιήθηκε στο Αποτεφρωτήριο Ριτσώνας.

Χανς-Τις Λέμαν | Λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο του

Ο Χανς-Τις Λέμαν γεννήθηκε το 1944 στο Έρινγκσχάουζεν της Γερμανίας και σπούδασε στο Ινστιτούτο Συγκριτικής Λογοτεχνίας του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου. Μαζί με τον Αντρέι Βιρτ (Andrzej Wirth) προχώρησαν το 1982 στην ίδρυση του Ινστιτούτου Εφηρμοσμένης Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Γκίσεν. Από το τμήμα αυτό αναδείχθηκε μια ολόκληρη γενιά σημαντικών σκηνοθετών και ομάδων του νέου γερμανικού θεάτρου, όπως οι Ρενέ Πόλες (René Pollesch), She She Pop, Rimini Protokoll, κ.α.

Συνέχισε την ακαδημαϊκή του πορεία ιδρύοντας το Ινστιτούτο Θεάτρου, Κινηματογράφου και Επιστήμης των Μέσων στο Πανεπιστήμιο Johan Wolfgang Goethe της Φρανκφούρτης του Μάιν. Ο Χανς-Τις Λέμαν διετέλεσε επί σειρά ετών Πρόεδρος της International Brecht Society, ενώ υπήρξε μέλος της Ακαδημίας των Τεχνών στο Βερολίνο, η οποία και τίμησε την επέτειο των 75 χρόνων του με μία μεγάλη διεθνή συνάντηση στη βερολινέζικη έδρα της. Το 2018 του απονεμήθηκε το μεγάλο βραβείο Thalia της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου.

Το σημαντικότερο έργο του Χανς-Τις Λέμαν ήταν «Το Μεταδραματικό Θέατρο», το οποίο εκδόθηκε το 1999 και μεταφράστηκε σε τουλάχιστον 30 γλώσσες και επηρέασε σημαντικά τις αναζητήσεις της σύγχρονης σκηνής. Το «Μεταδραματικό θέατρο» είναι μέρος μόνο της θεωρητικής σύλληψης του Λέμαν περί θεάτρου, στην οποία περιλαμβάνονται τρεις ενότητες: το προδραματικό, το δραματικό και το μεταδραματικό, ένα σύστημα σκέψης το οποίο ο Γάλλος μεταφραστής του Ζαν-Λουί Μπεσόν (Jean-Louis Besson) χαρακτηρίζει ως «μία σύγχρονη Ποιητική».

Το εύρος των φιλολογικών και θεατρολογικών μελετών του Λέμαν περιλαμβάνει από τον Σοφοκλή, τον Κλάιστ και τον Μπύχνερ, έως τον Μπρεχτ και τον Χάινερ Μύλλερ, επηρεάζοντας καθοριστικά την πρόσληψη αυτών των συγγραφέων και συνεισφέροντας σε νέες προσεγγίσεις του έργου τους. Η διδακτική προσφορά του Λέμαν δεν περιορίζεται μόνο στον ευρωπαϊκό χώρο, αλλά εκτείνεται και στην αμερικανική ήπειρο (βόρεια, κεντρική και νότια), σε πολλές ασιατικές χώρες και στην Αυστραλία.

Θεωρούν τον εαυτό τους μαθητές του πολλοί και σημαντικοί άνθρωποι του θεάτρου του 21ου αιώνα όχι μόνο στη Γερμανία, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Εργάστηκε ως δραματουργός δίπλα σε σημαντικούς σκηνοθέτες όπως ο Γιόσι Βίλερ (Jossi Wieler), ο Θόδωρος Τερζόπουλος και ο Φαλκ Ρίχτερ (Falk Richter).

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του επέλεξε να ζήσει με την σύζυγό του, θεατρολόγο και κριτικό Ελένη Βαροπούλου, στην Αθήνα και δίδαξε επανειλημμένα νέους Έλληνες καλλιτέχνες και θεατρολόγους στο Φεστιβάλ του Άργους και την Θερινή Ακαδημία του Εθνικού Θεάτρου.

 

Διαβάστε περισσότερα θεατρικά νέα εδώ

 

 

Προηγούμενο άρθρο«Ακούω ήχον κώδωνος» – Ακούγοντας ήχον καλού θεάτρου από τη Στοά
Επόμενο άρθροΘέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Παραστάσεις με ελεύθερη είσοδο
Μαριάννα Μωυσίδου
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπουδάζει σε δραματική σχολή και είναι απόφοιτος του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Από μικρή της άρεσε να γράφει και από το 2015 ασχολείται και διαδικτυακά με αυτό. Αγαπάει τις τέχνες, τον ήλιο, τα ταξίδια και τη σκυλίτσα της.