H Υπηρέτρια του Park Chan-Wook: 1930 Κορέα υπό Ιαπωνική κατοχή. Η Σούκι είναι νέα, φτωχή και ορφανή. Ζεί στο σπίτι μιας Κορεάτισας που περιθάλπτει ορφανά και τα μυεί στις μικροαπατεωνιές. Η Σούκι δείχνει μεγάλο ζήλο στην εκμάθηση της παράνομης τέχνης που της παρουσιάζεται ως η μόνη διέξοδος επιβίωσης. Γιαυτό και όταν ένας ευυπόληπτος για το “σχολείο των μικροκλεφτών” απατεώνας εμφανιστεί ζητώντας μια νεαρή συνεργό, η Σούκι παρουσιάζεται ως η καταλληλότερη επιλογή. Το σχέδιο του θα του εξασφαλίσει οικονομική ανεξαρτησία εφ’ όρου ζωής, και η συνεργός του θα ανταμειφθεί πλουσιοπάροχα. Η Σούκι λοιπόν πρέπει να προσληφθεί ως καμαριέρα μιας νεαρής Γιαπωνέζας αριστοκράτισσας,κληρονόμου μιας αμύθητης περιουσίας. Η Χιντέκο ζεί απομονωμένη στο ανάκτορο της μαζί με τον εξ αγχιστείας Κορεάτη θείο της, που σκοπεύει να την παντρευτεί για να εξασφαλίσει την περιουσία της προκειμένου να συνεχίσει να χρηματοδοτεί την τεράστια συλλογή του από σπάνια ερωτικά βιβλία. Αυτόν τον γάμο πρέπει να αποτρέψει η Σούκι. Ο στόχος της είναι να καταφέρει να επηρεάσει την καινούργια της κυρία, να παραδοθεί στον έρωτα του απατεώνα, που θα εμφανιστεί ως πλούσιος Γιαπωνέζος κόμης, κάνοντας την να τον παντρευτεί. Αν η αποπλάνηση επιτευχθεί, μετά τον γάμο ο κάλπικος κόμης θα απαλλαχθεί οριστικά από την παρουσία της κλείνοντας την σε ψυχιατρείο. Η Σούκι τότε θα πάρει το ποσό που της αναλογεί και θα ανεξαρτητοποιηθεί. Μόλις όμως η Σούκι, γνωρίσει την αθώα καλλονή Χιντέκο, καινούργια συναισθήματα θα αρχίσουν να αναπτύσσονται μέσα της. Ο δρόμος για την ανεξαρτησία της πρέπει να περάσει από την εξαπάτηση της  αθώας της κυρίας, και για την Σούκι αυτό δεν είναι πια τόσο απλό. Γιατί η Σούκι θέλει να είναι πολλά παραπάνω για την Χιντέκο από μια Υπηρέτρια.

H Yπηρέτρια
Σκηνή από την ταινία Η Υπηρέτρια
Κριτική της ταινίας Η Υπηρέτρια

Αμέσως μετά την χολυγουντιανή του εμπειρία με το “Stoker”, πρίν τρία χρόνια,ο Κορεάτης Park Chan-Wook, σκηνοθέτης του “Oldboy” που το 2003 είχε ταράξει τα νερά της παγκόσμιας κινηματογραφίας, επιστρέφει στα πάτρια εδάφη του και στα γνώριμα πατήματα του, και μας παρουσιάζει το καινούργιο του ερωτικό θρίλερ που εντυπωσίασε στις Κάννες, με τίτλο  Η Υπηρέτρια. Η Υπηρέτρια βασίζεται στο μυθιστόρημα της Bρετανίδας Sarah Waters, “Fingersmith” που εκτυλίσσεται στην βικτωριανή Αγγλία. Ο Park Chan-Wook μεταφέρει την ιστορία του στην υπό ιαπωνική κατοχή Κορέα του ’30, καταφέρνοντας με αυτήν του την επιλογή να διατηρήσει τα ουσιαστικά αναφορικά  στοιχεία της ιστορίας, που είναι η ύπαρξη μιας αστικής τάξης και η ατμόσφαιρα του δυτικού τύπου ψυχιατρείου, συνθήκες που η συγκεκριμένη ιστορική εποχή της Κορέας προσφέρει, δεδομένου ότι υπήρξε μια εποχή εκσυγχρονισμού και εκδυτικισμού για την χώρα. Βάζοντας λοιπόν τον κύριο του ανακτόρου οπού θα διαδραματιστεί η ιστορία του, θείο της νεαρής κληρονόμου και όψιμο κάτοχο Ιαπωνικού αριστοκρατικού τίτλου, να αγαπά την βικτωριανή αρχιτεκτονική, χτίζει ένα ανάκτορο μισό βικτωριανού και μισό ιαπωνικού στύλ ως χώρο της ιστορίας του. Έτσι αναμειγνύοντας  τα δυο αυτά στοιχεία που ενώνουν το μυθιστόρημα με την διασκευή του, φτιάχνει το οργανικό κράμα χώρου στον οποίο θα αφηγηθεί την ιστορία. Την Ιστορία της Υπηρέτριας, της Σούκι που ως φτωχή Κορεάτισα που αναγκάζεται να ζει με μικροκλοπές, θα εμφανιστεί ως καμαριέρα στο ανάκτορο μιας αριστοκράτισσας Γιαπωνέζας, με σκοπό να την εξαπατήσει. Ο Park Chan-Wook χρησιμοποιεί το ιστορικό φόντο και το ευαίσθητο για τους Κορεάτες θέμα της ιαπωνικής αποικιοκρατίας, ως οργανικό κομμάτι της ιστορίας του χωρίς να το αφήσει να επισκιάσει την αφήγηση. Η Σούκι αναζητά την ανεξαρτησία της που περνά μέσα από την εξαπάτηση μιας πλούσιας Γιαπωνέζας, για την οποία σταδιακά θα αναπτύξει τρυφερά συναισθήματα που θα μετατραπούν σε ερωτικά. Έτσι αυτό που ανάγεται ως απόλυτη απελευθερωτική οδός για τον άνθρωπο, πέρα από κάθε είδους ανεξαρτησία, είναι ο έρωτας. Μόνο που σε αυτήν την ιστορία τίποτα δεν είναι ότι φαίνεται. Στην Υπηρέτρια η ιστορία της Σούκι είναι το πρώτο κεφάλαιο της ταινίας, στο οποίο παρουσιάζονται τα βασικά γεγονότα της ιστορίας. Στα δυο επόμενα κεφάλαια το κέντρο αναφοράς αλλάζει. Ένας καινούργιος αφηγητής ξαναπιάνει το νήμα της αφήγησης, και τα δεδομένα ανατρέπονται, εμφανίζοντας συνεχώς καινούργια στοιχεία που αλλάζουν την οπτική της υπόθεσης. Το αρχικό μυστήριο, σταδιακά μετατρέπεται σε βαθύ ερωτισμό, και όσο προχωρά η ιστορία ξεδιπλώνονται τα ανθρώπινα πάθη που αποτελούν τα βαθύτερα ψυχολογικά κίνητρα των ηρώων. Στον κόσμο τουPark Chan-Wook, το μυστήριο επικεντρώνεται γύρω από τα ψυχολογικά κίνητρα για εκδίκηση, γι’ αυτό και οι ήρωες του εκθέτουν με δύναμη όλες τις σκοτεινές πλευρές της ψυχής τους, γιατί μόνο έτσι η λύτρωση θα είναι πραγματικά καθαρκτική. Και αυτήν την φορά με την Υπηρέτρια πιο ερωτικός από ποτέ, ο Κορεάτης σκηνοθέτης πάλι σε φόρμα μετά από καιρό, μας δίνει ένα από τα ωραιότερα ερωτικά θρίλερ, όχι μόνο της χρονιάς.

Η Υπηρέτρια
Σκηνή από την ταινία Η Υπηρέτρια

Ο Park Chan-Wook, με το “Oldboy” και μόνο, μπορεί να θεωρηθεί ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες της εποχής μας. Η κινηματογραφία του πλούσια, αν και τα τελευταία χρόνια έδειξε μια μικρή ύφεση, με αποκορύφωμα το καθόλου κακό αλλά όχι τόσο δυνατό χολυγουντιανό του πείραμα “Stoker”. Αισθητικά άρτιο το “Stoker” ως ερωτικό θρίλερ, παρουσίαζε μια συναισθηματική ψυχρότητα που σε άφηνε κάπως αμέτοχο. Ο επαναπατρισμός της παραγωγής στην Κορέα με την Υπηρέτρια, έδωσε νέα πνοή στον σκηνοθέτη, δείχνοντας ότι στο κορεάτικο περιβάλλον τα συναισθήματα και οι προθέσεις λειτουργούν σε εξαιρετικά δυνατό επίπεδο, κάνοντας τον Park Chan-Wook να ξαναβρεί την φόρμα του, αυτήν που κάπως είχε χάσει με το τέλος της τριλογίας της εκδίκησης. Η Υπηρέτρια είναι ένα πανέμορφο και δυνατό ερωτικό θρίλερ, διάσπαρτο με μυστήριο, αισθησιακές ερωτικές σκηνές  , πάθος, γκροτέσκα βία, χιούμορ και δυνατές ανατροπές. Η αισθητική της εικόνας πάντα άρτια, τα επιμέρους στοιχεία όλα άψογα, η ατμόσφαιρα εξαιρετική. Αυτό όμως που κάνει τονPark Chan-Wook μεγάλο σκηνοθέτη είναι ότι η υψηλή αισθητική της εικόνας του συνδυάζεται με μια υψηλή αφηγηματική δύναμη. Θαυμαστής του Hitchkock και αυτός, ξέρει να στήνει εξαιρετικές πλοκές με δυνατό σασπένς και κυρίως ήρωες με βαθύ ψυχολογικό υπόβαθρο.   Η Υπηρέτρια είναι ένα δυνατό ερωτικό θρίλερ που μέσα σε όλα έχει και υπέροχες ερωτικές σκηνές. Ερωτικές σκηνές υπέροχης αισθητικής και αφάνταστου αισθησιασμού, οργανικά ενταγμένων στην ταινία, και όχι αποτέλεσμα φθηνού εντυπωσιασμού. Γιατί ακριβώς η ομορφιά αυτών των σκηνών είναι αυτό που φανερώνει την ομορφιά του απελευθερωτικού έρωτα που θα λυτρώσει τις ηρωίδες του. Μέσα σε έναν κόσμο φθηνού ερωτισμού και ψυχρού υπολογισμού, η ομορφιά του έρωτα φανερώνεται λυτρωτική. Γιατί αυτό που φαίνεται να είναι  βασική επωδός του Κορεάτη δημιουργού είναι “ Μην την φοβάσαι την φωτιά. Εξαγνίζει”.

Trailer Η Υπηρέτρια
Πληροφορίες για την ταινία Η Υπηρέτρια
  • Σκηνοθεσία: Park Chan-Wook
  • Σενάριο: Seo-Kyung Chung, Park Chan-Wook
  • Πρωταγωνιστούν: Kim Min-Hee, Kim Tae-Ri, Ha Jung-Woo, Cho Jin-Woong, Kim Hae-Sook, Moon So-Ri, κ.α
  • Μουσική: Yeong-Wook Jo
  • Χώρα: Νότια Κορέα
  • Έτος παραγωγής: 2016
  • Διάρκεια: 144′
  • I.M.D.B
poster
Poster της ταινίας Η Υπηρέτρια

 

Προηγούμενο άρθροSnowden- Η μεταστροφή ενός συντηρητικού νεαρού πατριώτη
Επόμενο άρθρο«Πέραν, το καφέ αμάν της πόλης» 19-23 Οκτωβρίου