Όπυ Ζούνη - Ζωγραφική«Η ίδια η φύση είναι ο χώρος από τον οποίο αντλώ έμπνευση και ως στοιχείο κυριαρχεί. Μου αρέσει να παρατηρώ επί ώρες τα σύννεφα ή τις πρασινάδες και τις ανταύγειές τους και όταν δουλεύω αφήνω όλες τις εικόνες που απορρόφησα να αναδυθούν μέσα από την μνήμη μου» Όπυ Ζούνη. Την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου, στις 19.30, η διεύθυνση του ξενοδοχείου Radisson Blu Park Hotel, Athens στα πλαίσια του αφιερώματος «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ» και της συνεργασίας του με την ιστορικό τέχνης Ελένη Αθανασίου, παρουσιάζει έργα της εικαστικού Όπυς Ζούνη με τίτλο «Ψευδαίσθηση και Πραγματικότητα». Τα έργα προέρχονται από την τελευταία δεκαπενταετία της καλλιτεχνικής της πορείας (1993 – 2008) και θα εκτίθενται στους χώρους του ξενοδοχείου έως τις 14 Ιανουαρίου 2014.

 

 

 

Το Radisson Blu Park Hotel, Athens, έχοντας υιοθετήσει μια urban nature αισθητική, συνεχίζει να παρουσιάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα το έργο καταξιωμένων Ελλήνων καλλιτεχνών με σκοπό την προβολή της Ελληνικής τέχνης τόσο στο εγχώριο κοινό όσο και στο ξένο που επισκέπτεται την χώρα μας. Μέσα στο συγκεκριμένο πλαίσιο επιλέχθηκε η εικαστικός Όπυ Ζούνη η οποία υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες καλλιτέχνες του 2ου μισού του 20ου αιώνα και μια από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της γεωμετρικής αφαιρετικής τέχνης στην Ελλάδα.

 Το έργο της έχει έντονες επιρροές από την κλασσική της παιδεία και τα βιώματα πολιτισμών όπως ο Αιγυπτιακός και ο Ελληνικός. Εκφράζεται εικαστικά με ποικίλους τρόπους, αφού συνδυάζει διαφορετικά υλικά τόσο στη ζωγραφική όσο και στην γλυπτική, τα κολλάζ, τις κατασκευές, τα objects trouvees και τις εγκαταστάσεις. Επίκεντρο της έρευνάς της υπήρξε ο χώρος, ενώ η θεματολογία της προέρχεται από φανταστικά τρισδιάστατα περιβάλλοντα, τετράγωνα ανοίγματα, ναούς και κατοικίες, πύλες, στοές και πυραμίδες, βέλη, σημάνσεις, αναβάσεις και δρόμους, εσωτερικούς χώρους διπλούς και συμμετρικούς, κίονες με ραβδώσεις, κύβους και ορθογώνια, περάσματα, ορίζοντες, αδιέξοδα και σκακιέρες – δάπεδα. Στα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής της δημιουργίας κινήθηκε προς την εξπρεσιονιστική γραφή (1959–1969), στη συνέχεια προς την γεωμετρική αφαίρεση και τέλος, το έργο της (1993–2008) χαρακτηρίζεται από αντιθέσεις, όπως αυστηρή ακινησία, σταθερότητα αλλά και ταυτόχρονα κίνηση μέσα από την ψευδαίσθηση και την οφθαλμαπάτη.

 Στην παρούσα έκθεση η θεματολογία της έχει αναφορές πάλι στον χώρο αλλά τον προσεγγίζει διαφορετικά, μέσα από μια νέα αντίληψη και οργάνωση. Οι χώροι πια είναι προοπτικοί, τεράστιοι με ανοίγματα στη φύση και ελεύθερες ιμπρεσσιονιστικές και εξπρεσιονιστικές χρωματικές κηλίδες που προσδιορίζουν το «έξω» – τη γη, τη βλάστηση , τον ουρανό, τα κινούμενα σύννεφα – ελαφρύνουν τον συμπαγή αρχιτεκτονικό σκελετό και τη βαρύτητα των πλακάτων χρωματικά επιπέδων. Η συνύπαρξη αυτή προσδίδει στο σύνολο περισσότερη ζωντάνια και εκφραστικότητα. Οι αντιθέσεις που παρατηρούμε στα έργα της από τη δεκαετία του 90 και μετά συνυπάρχουν, συγκρούονται και μεταφέρουν τον θεατή σε έναν τρισδιάστατο κόσμο περίεργο και απόκοσμο. Φως και σκιά, σταθερότητα και κίνηση, επιπεδότητα και προοπτική, πραγματικότητα και ψευδαίσθηση, παρουσία και απουσία, κενό και πλήρες, γεωμετρία και ποίηση είναι τα αντιθετικά ζεύγη που χαρακτηρίζουν το έργο των τελευταίων χρόνων. Η Όπυ Ζούνη δημιουργεί μια εικονική πραγματικότητα χρησιμοποιώντας την Αναγεννησιακή προοπτική ελεύθερα, με ένα ή περισσότερα σημεία φυγής. Ακροβατεί ανάμεσα στο όνειρο, τη φαντασία και την πραγματικότητα, τη λογική και την ευαισθησία, την επιστημονική μαθηματική προσέγγιση και τον αυθορμητισμό.

 Τα γλυπτά της, με την απλότητα και την απέριττη γεωμετρία της φόρμας τους υποδηλώνουν τη μνημειακή κλίμακα, χωρίς όμως να είναι μνημειακά σε μέγεθος. Χρησιμοποιεί οριζόντια γραμμικά στοιχεία και επάλληλες χρωματικές ζώνες σαν απάντηση και αντίθεση στην καθετότητα της κολόνας και στις διαγώνιες γραμμές της πυραμίδας. Τα έργα της έκθεσης περνούν από μια μινιμαλιστική γεωμετρία σε μια άλλη που εμπλουτίζεται και μεταμορφώνεται από τις γραφές και την ύλη, την οξύτητα του χρώματος. Δημιουργεί ένα σύμπαν εικόνων , μορφών και συμβόλων. Οι χώροι της πια εξελίσσονται σε χώρους εσωτερικούς, συναισθηματικούς, πολύπλοκους, έκφραση του ψυχισμού της.

 Όπυ Ζούνη - ΖωγραφικήΗ Όπυ Σαρπάκη – Ζούνη γεννήθηκε το 1941 στο Κάιρο και από το 1963 μέχρι το θάνατό της (2008) έζησε και εργάστηκε ανελλιπώς στην Αθήνα. Πραγματοποίησε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής, κεραμικής και φωτογραφίας στο Κάιρο (1959-1962), ενώ σπούδασε από το 1963 έως το 1968 στην ΑΣΚΤ, ζωγραφική με δάσκαλο τον Γ. Μόραλη, καθώς και σκηνογραφία με τον Γ. Βασιλειάδη. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, ενώ έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις (Μπιενάλε Αλεξάνδρειας (1970), Μπιενάλε Σάο Πάολο (1979), Μπιενάλε Χαρακτικής Λουμπλιάνας (1979,1983,1985,1989), Μπιενάλε Χαρακτικής Fredrikstad (1980,1982,1986,1992), Art 20, Βασιλεία (1989), Μπιενάλε Καΐρου (1993,1999,2003). Έργα της βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές και μεγάλα μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.     

 Να προσθέσω κάποια σύντομα σχόλια πάνω στο Δελτίο Τύπου του Radisson Blu Park. Είναι ένα πληρέστατο κείμενο που εκτός από τις τυπικές λεπτομέρειες της πρόσκλησης, παραθέτει μία πολύ περιεκτική εικόνα της καλλιτέχνιδας και του έργου της. Σε δύο μόλις παραγράφους αποδόθηκε όλη η φιλοσοφία και η δημόσια κατάθεση της Ζούνη. Σε προϊδεάζει θετικά να πας και να ανακαλύψεις από κοντά αυτό το σημαντικό έργο – παρακαταθήκη.  Χωρίς καμία πρόθεση διαφήμισης, η νέα διεύθυνση του ιστορικού Park της Λ. Αλεξάνδρας, ενέταξε από την αρχή της διαχείρισης και καλλιτεχνικές εκθέσεις μεγάλου βεληνεκούς. Δεν ξέρω αν οφείλεται στη γενικότερη κουλτούρα του πολυεθνικού ομίλου, το σίγουρο είναι ότι το εικαστικό έργο αναδεικνύεται ιδανικά κυρίως στον φιλοξενούμενο πληθυσμό. Δεν είναι καθόλου αμελητέο η πρώτη επαφή ενός επισκέπτη της Ελλάδας στον συμβολικό χώρο ενός ξενοδοχείου να περιλαμβάνει ανέξοδα και αβίαστα ένα κομμάτι σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού. Εξίσου σημαντική, γενικά, για το γηγενές φιλότεχνο κοινό είναι και η  εκμετάλλευση μεγάλων ξενοδοχειακών χώρων με συγκριτικό πλεονέκτημα (έκταση, αρχιτεκτονική, πρόσβαση κλπ) για την ανάδειξη ανάλογης σημασίας εκθέσεων. Έχει γίνει παλαιότερα αναφορά στο St George Lycabettus με τα “Rooms” του Καππάτου και στο Fresh στη Σοφοκλέους που δίνουν ανάλογο βήμα σε τέτοιες προσπάθειες. Είχα την χαρά να γράψω εδώ παλαιότερα ένα μικρό αφιέρωμα στη συμπατριώτισσα μου Όπυ Ζούνη και η έκθεση αυτή έρχεται ως πολύτιμη ανακεφαλαίωση της ζωής και του έργου της. Την αναμένουμε με ιδιαίτερο σεβασμό.         

 

 

Πληροφορίες έκθεσης


  Όπυ Ζούνη «Ψευδαίσθηση και Πραγματικότητα»

Radisson Blu Park Hotel, Athens, Λεωφόρος Αλεξάνδρας 10

Τηλ. 210 8894500

Διάρκεια : 27 Νοεμβρίου 2013 – 14 Ιανουαρίου 2014

 

 

Προηγούμενο άρθρο«Εδώ Ραδιομέγαρο» – Η τελική σιγή για την ελληνική ραδιοφωνία
Επόμενο άρθρο“Το Μπουλούκι” στον χώρο “δήλος”