Εν όψει των επερχόμενων εμφανίσεων τους, οι “Guitarte Ensemble” μίλησαν στο Artic.gr για τη μουσική και την ιδιαίτερη σχέση τους με την κιθάρα.

Ποιοί είναι οι Guitarte Ensemble..

Το μουσικό σύνολο Guitarte Ensemble ιδρύθηκε (2005) και διευθύνεται από τον Νίκο Χατζηελευθερίου, με συνοδοιπόρους τον Χρήστο Φάκλαρη, τον Φραγκούλη Καραγιαννόπουλο την Άννα Σαρτζίδου, την Μαρία Παπαμιχαήλ, την Χριστίνα Πολυκρέτη και τον Νεκτάριο Σακελλαρίου. Κοινή τους αφετηρία η κιθάρα.

Με αυτό το ανοιχτό μη καθορισμένο σχηματικά- μουσικό σύνολο, επιδιώκουν τη διαμόρφωση ενορχηστρωτικής δυναμικής στην εκτέλεση-απόδοση μουσικής από κιθάρες. Στοχεύουν σ’ αυτό χωρίς την αφαίρεση όγκου, συνηχήσεων, αρμονικού εύρους, χωρίς εν κατακλείδι τη μετάλλαξη του τρόπου παιξίματος της κιθάρας ως solo οργάνου.

Η ανάδειξη νέων έργων γραμμένων μ’ αυτήν τη λογική, αλλά και μεταγραφές με τέτοιον τρόπο που να αναδεικνύουν τη φυσιογνωμία του οργάνου, είναι τα μέσα τους. Το μουσικό σύνολο Guitarte, είναι ανοιχτό και ευέλικτο στον αριθμό εκτελεστών, στο ρεπερτόριο, στη συνύπαρξη με άλλα όργανα, αλλά και στη σύμπραξη με άλλες τέχνες, στοχεύοντας στην παραγωγή σύνθετων μουσικών παραστάσεων, ικανών τόσο να διεγείρουν τη δημιουργικότητα των μουσικών όσο και να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις-ανάγκες του σύγχρονου κοινού.

Τον Δεκέμβριο του 2013 κυκλοφόρησε από την εταιρία Ekfrassis Productions, το διπλό CD του συγκροτήματος με τίτλο «ΙΧΝΗ» (“traces”) που περιέχει τα έργα:

  • J.S.BACH(1685-1750) Musikalisches Opfer BWV 1079
  • Μάνος Χατζιδάκις (1925-1994) «Το καταραμένο φίδι» (σουίτα μπαλέτου)
  • Ιωάννης Αγγελάκης (1988) Le Phantôme de Marseille (Το Φάντασμα της Μασσαλίας)
Η συνέντευξη

Παναγιώτα Καραγιαννίδη: Είστε ένα πρωτότυπο για τα ελληνικά δεδομένα μουσικό σύνολο, αν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι το σύνολο αποτελείται μόνο από κιθάρες. Από που αντλήσατε την έμπνευση της δημιουργίας του;

Φραγκούλης Καραγιαννόπουλος: Δε θα έλεγα ακριβώς πως είμαστε ένα πρωτότυπο σύνολο για τα ελληνικά μουσικά δεδομένα μιας και σχήματα κιθαριστικά υπάρχουν και υπήρχαν και στο παρελθόν. Θα έλεγα όμως πως είμαστε ένα σύνολο που έχει αντέξει στο χρόνο (φέτος μάλιστα κλείνουμε δώδεκα χρόνια που είμαστε μαζί). Έχουμε προσπαθήσει να παρουσιάσουμε και να θεμελιώσουμε μια διαφορετική προσέγγιση της μουσικής που κάθε φορά παρουσιάζουμε. Ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης συνολικά, που ξεκινά από την ερμηνεία, όπως σας είπα, μέχρι τη διδασκαλία. Αυτό είναι επίσης ένα αντικείμενο που «ακουμπάμε». Τόσο ατομικά όσο και ομαδικά, με σεμινάρια και μουσικά camp που διοργανώνουμε τα τελευταία χρόνια. Ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης σχετικά με το από που αντλήσαμε την έμπνευση θα σας απαντήσω πως περισσότερο ανάγκη ήταν να συνυπάρξουμε και να δημιουργήσουμε. Η έμπνευση έρχεται κάθε φορά που θέλουμε να παρουσιάσουμε κάτι καινούργιο…

Παναγιώτα: Στο βιογραφικό σας διαβάζουμε πως αποτελείτε ένα μουσικό σύνολο «ανοιχτό και ευέλικτο στον αριθμό εκτελεστών, στο ρεπερτόριο, στη συνύπαρξη με άλλα όργανα, αλλά και στη σύμπραξη με άλλες τέχνες». Μπορείτε να μας εξηγήσετε το σκεπτικό γύρω από αυτό; Τι συνεργασίες έχετε πραγματοποιήσει μέσα σε αυτό το πλαίσιο;

Χρήστος Φάκλαρης: Η βασική ιδέα ήταν αρχικά να παίξουμε μουσική μεταξύ μας και να συνυπάρξουμε καλλιτεχνικά. Από κει κι έπειτα η συνύπαρξη με άλλα όργανα και η σύμπραξη με άλλες τέχνες ήταν μια φυσική εξέλιξη αυτής της αρχικής ανάγκης για καλλιτεχνική δημιουργία. Οι περιορισμοί, κατά τη γνώμη μας, είναι ένα στοιχείο το οποίο δε συνάδει με την τέχνη γενικότερα. Η εμπλοκή πολλών στοιχείων, αν αυτά χρησιμοποιηθούν με τρόπο ευφυή, μπορεί να οδηγήσει σε πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Έτσι, λοιπόν, έχουμε βρεθεί επί σκηνής με μουσικών άλλων ειδικοτήτων , καθώς και με ηθοποιούς. Συχνά έχουμε παντρέψει τη μουσική με το θέατρο σκιών, με video art, με χορό κ.λπ.

Παναγιώτα: Εκτός από το κομμάτι της εκτέλεσης, έχετε ασχοληθεί και με την σύνθεση μουσικής;

Φραγκούλης Καραγιαννόπουλος: Ο καθένας μας ατομικά, εκτός από τις σπουδές πάνω στο όργανο, έχει κάνει και σπουδές ανώτερων θεωρητικών. Κάποιοι από εμάς έχουν και Δίπλωμα σύνθεσης. Έχουμε παρουσιάσει αρκετές φορές μουσική που έχει γράψει ο Νίκος. Ενδεχομένως να παρουσιάσουμε και μουσική των υπολοίπων μελών στο μέλλον. Κάποιοι από εμάς έχουν γράψει μουσική για άλλα όργανα και σχήματα. Άρα σε ένα βαθμό, ναι, έχουμε ασχοληθεί και με τη σύνθεση… Πάντως το σίγουρο είναι πως η εκτέλεση «σύγχρονης», όπως συνηθίζεται να λέγεται, μουσικής σύνθεσης είναι ένας τομέας που ενδιαφέρει πάρα πολύ. Αυτό φαίνεται νομίζω από τις παρουσιάσεις έργων σε πρώτη εκτέλεση που έχουμε κάνει σε συναυλίες, αλλά και σε ηχογραφήσεις.

Παναγιώτα: Πώς προέκυψε η ιδιαίτερη σχέση που έχουν οι Guitarte Ensemble με την κιθάρα; Μοιραζόσασταν την ίδια αγάπη για το συγκεκριμένο μουσικό όργανο ανέκαθεν ή το μάθατε καλύτερα και το αγαπήσατε στην πορεία;

Άννα Σαρτζίδου: Υπάρχει όντως μια ιδιαίτερη σχέση με την κιθάρα, η οποία προέκυψε, αλλά και συντέλεσε στην ιδιαίτερη σχέση που έχουμε και μεταξύ μας. Κι αυτό επειδή η γνωριμία μας έγινε αρκετά χρόνια πίσω, καθώς οι περισσότεροι από εμάς είχαμε δάσκαλο τον Νίκο Χατζηελευθερίου. Έτσι λοιπόν, είχαμε αρχικά την ευκαιρία, να παίξουμε και να αγαπήσουμε την κιθάρα με τη συμμετοχή μας σε μαθητικά κιθαριστικά σύνολα, αλλά και αργότερα, σε ένα άλλο επίπεδο, με τη δημιουργία του Guitarte ensemble. Η αλήθεια είναι ότι όταν αγαπάς κάτι, με το πέρασμα του χρόνου η αγάπη αυτή γίνεται πιο μεστή. Έτσι λοιπόν η κιθάρα αποτέλεσε και αποτελεί για εμάς το κατάλληλο εργαλείο στις μουσικές μας αναζητήσεις.

Παναγιώτα: Ποιους μουσικούς και πιο συγκεκριμένα, ποιους κιθαρίστες θεωρείτε πρότυπά σας;

Μαρία Παπαμιχαήλ: Καταρχάς, καθώς είμαστε ένα πολυπρόσωπο σχήμα κι ο καθένας έχει τις δικές του αναφορές και μουσικές καταβολές.Δεν είναι εύκολο να υπάρχει μια απάντηση που να καλύψει συνολικά όλους μας. Προσωπικά, δεν μπορώ να περιοριστώ σε συγκεκριμένα ονόματα μουσικών και κιθαριστών, γιατί υπάρχει πληθώρα επιρροών. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε για συγκεκριμένα πρότυπα, όπως είναι και δύσκολο να πει κανείς, λόγου χάρη, τα αγαπημένα του τραγούδια. Ξαφνικά ανακαλύπτεις ότι είναι πάρα πολλά.

Παναγιώτα: Ποιών συνθετών έργα απολαμβάνετε να εκτελείτε και να ακούτε;

Χρήστος Φάκλαρης: Δεν μπορούμε να βάλουμε περιορισμούς στο τί θα ακούσουμε και στο τί θα παίξουμε. Άλλωστε αυτό γίνεται εμφανές και από την ποικιλομορφία του εκάστοτε προγράμματος που παρουσιάζουμε. Έχουμε ασχοληθεί τόσο με έργα από την εποχή της Αναγέννησης, όσο και με συνθέτες του σήμερα. Η εκάστοτε επιλογή των συνθετών προκύπτει από τις ανάγκες που γεννιούνται, ανάλογα με τα ερεθίσματα της κάθε εποχής που διανύουμε..

Παναγιώτα: Το Δεκέμβριο του 2013 κυκλοφόρησε το διπλό CD σας με τίτλο «Ίχνη» (“traces”). Από τότε έχουν περάσει 4 χρόνια χωρίς να έχετε επιχειρήσει κάποια άλλη δισκογραφική δουλειά. Ετοιμάζετε κάτι δισκογραφικά ή έχετε επικεντρωθεί στις ζωντανές εμφανίσεις σας;

Άννα Σαρτζίδου: Οι ζωντανές εμφανίσεις αποτελούν σίγουρα ένα ζωτικό στοιχείο της ύπαρξης του Guitarte ensemble. Εκτός από αυτές όμως, υπάρχει και η ανάγκη καταγραφής, ενός μέρους τουλάχιστον, της μουσικής μας πορείας. Έτσι μετά το πρώτο μας cd, γεννήθηκε η ανάγκη και για μια νέα δισκογραφική δουλειά. Άλλωστε τέτοιες κινήσεις χρειάζονται το χρόνο τους να ωριμάσουν. Το νέο cd του συνόλου μας θα κυκλοφορήσει σε λίγους μήνες. Θα περιέχει μεταγραφές για κιθαριστικό σύνολο, από concerti grossi των συνθετών: Vivaldi, Corelli, Händel και Bach.

Παναγιώτα: Πού μπορούμε να σας βρούμε αυτόν τον καιρό;

Μαρία Παπαμιχαήλ: Μέσα στον Απρίλη, στις 2 και στις 9 του μηνός, έχουμε δύο μουσικές παραστάσεις που θα λάβουν χώρα στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής. Εκεί θα παρουσιάσουμε έργα των: Schönberg,Vivaldi, Βoccherini, Θεοδωράκη, Χατζιδάκι κ.α., σε ένα πολυποίκιλο δηλαδή πρόγραμμα, με μεταγραφές έργων, ορχηστρικά, για κιθαριστικό σύνολο, και μεταγραφές για κιθαριστικό σύνολο και φωνή. Με τις παραστάσεις αυτές επιχειρείται μια ιχνηλασία του έρωτα και του θανάτου μέσα στους αιώνες της μουσικής. Από τη νοσταλγική καντάδα, το ερωτικό κλάμα, τη μελωδία της κρυφής επιθυμίας και το fandango της κατάκτησης, περνάμε στο Romancero Gitano με την ποιητική κραυγή του Lorca και την ορμητική μελοποίηση του Θεοδωράκη, για να κλείσει ο κύκλος αυτός με ένα μεγάλο χορό για το θρίαμβο της ζωής.

Έρωτας-Θάνατος-Θρίαμβος από τους Guitarte Ensemble – Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής
  • Ημερομηνία: Κυριακές 2 και 9 Απριλίου
  • Διεύθυνση: Αγίου Όρους & Κωνσταντινουπόλεως 115
  • Πρόσβαση με Μετρό: Στάση Μετρό Κεραμεικός
  • Τηλέφωνο Κρατήσεων: 210 3425637
  • Ώρα Έναρξης: 20.30
  • Τιμές εισιτηρίων: 10 € (γενική είσοδος), 8 € (μειωμένο).
  • Προπώληση εισιτηρίων: Viva.gr
  • Links: Facebook 
Προηγούμενο άρθροCosmos: Ομιλίες στο TEDxUniversityoftheAegean 2017
Επόμενο άρθροΟ Jerome Kaluta και Movement Orchestra στο Half Note στις 3 & 4 Απριλίου με Special Guests