Ο Γιάννης Λεάκος, μετά το εργαστήριο υποκριτικής της ομάδας «Νάμα» στο θέατρο «Επί Κολωνώ», έχει συνεργαστεί με σημαντικούς θεατράνθρωπους, όπως οι Γ. Παλούμπης, Α. Αζάς, Ελ. Σκότη, Φρ. Λάλα κ.ά, έχοντας διαγράψει μια αξιόλογη θεατρική πορεία. Αυτή την περίοδο τον συναντάμε στη δραματοποίηση του αριστουργηματικού σκοτεινού μυθιστορήματος της Έμιλι Μπροντέ για έναν καταδικασμένο έρωτα, Ανεμοδαρμένα Ύψη. Πρόκειται για το πρώτο μέρος από τα δύο ξεχωριστά μέρη που θα παρουσιαστούν στο Θέατρο Χώρος της Εταιρείας Θεάτρου Χώρος σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα και κείμενο-δραματουργική επεξεργασία Έλενας Μαυρίδου.

Ο Γιάννης Λεάκος μιλά στο Artic.gr για τα στοιχεία του κειμένου που του κεντρίζουν το ενδιαφέρον, τη σχέση των χαρακτήρων με το γεωγραφικό-κοινωνικό τοπίο που ξετυλίγεται, τους ρόλους που υποδύεται, τη σκηνική προσέγγιση των ρομαντικών στοιχείων του έργου και τα μελλοντικά του σχέδια.

Λυδία: – Ποιο στοιχείο της γραφής της Έμιλι Μπροντέ θα έλεγες ότι σου κεντρίζει το ενδιαφέρον;

Γιάννης Λεάκος: – Η μεγάλη πρωτοτυπία του βιβλίου της Μπροντέ, είναι σίγουρα η λειτουργία της διπλής αφήγησης. Ένα στοιχείο μάλιστα που εισάγεται για πρώτη φορά στη λογοτεχνία με αυτό το έργο, δημιουργώντας στον αναγνώστη μια πολυδιάστατη εικόνα της ιστορίας.

Λυδία: – Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη δεν πραγματεύονται ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα. Χωρικά, περιορίζονται σε ένα περιβάλλον που από μόνο του απαρτίζει μια αποκλειστική πραγματικότητα, που όταν οι χαρακτήρες την εγκαταλείπουν, φαίνεται να βρίσκονται ξαφνικά μετέωροι. Πώς θα χαρακτήριζες τη σχέση τους με το γεωγραφικό-κοινωνικό τοπίο που χτίζεται;

Γιάννης Λεάκος: – Ο μεγάλος έρωτας μεταξύ Χήθκλιφ και Κάθριν είναι ο κεντρικός άξονας της ιστορίας της Μπροντέ. Βρισκόμαστε δύο αιώνες νωρίτερα, σε μια απομονωμένη αγγλική επαρχία με άγρια καιρικά φαινόμενα. Οι σχέσεις των χαρακτήρων είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το τοπίο και τη γεωγραφία του. Από γραφής είναι εμφανές ότι το τοπίο καταπίνει σιγά σιγά τους ήρωες και τους φθείρει. Η Μπροντέ μεγάλωσε σε ένα τέτοιο περιβάλλον και το γνωρίζει πολύ καλά, άλλωστε το νιώθει κανείς πολύ έντονα διαβάζοντας το βιβλίο. Θεωρώ βέβαια ότι μια τόσο μεγάλη και σκληρή ερωτική ιστορία είναι και θα είναι πάντα ένα μεγάλο κοινωνικό ζήτημα, που μας απασχολεί όλους σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας..

«Ανεμοδαρμένα Ύψη»
«Ανεμοδαρμένα Ύψη» σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα στο Θέατρο «Χώρος».

Λυδία: – Υποδύεσαι τρεις χαρακτήρες, τους Ιωσήφ, Χίντλυ Έρνσω, Χέαρτον Έρνσω. Τι σε δυσκόλεψε αλλά και ποια στοιχεία βρίσκεις ενδιαφέροντα από δραματουργικής άποψης στον καθένα;

Γιάννης Λεάκος: – Το να υποδύεσαι πάνω από ένα χαρακτήρα σε ένα έργο, εξ ορισμού είναι δύσκολο, ειδικά όταν σε κάποια σημεία πρέπει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα να αλλάξεις από τον ένα στον άλλο. Στη συγκεκριμένη παράσταση γίνεται ακόμα δυσκολότερο μιας και υπάρχει η χρήση μάσκας. Ο ίδιος χαρακτήρας εμφανίζεται άλλοτε με μάσκα και άλλοτε χωρίς, σηματοδοτώντας έτσι αλλαγές στο ψυχισμό του και στην ίδια την ιστορία. Παράλληλα όμως με αυτή τη δυσκολία γεννάται και η πρόκληση για κάτι τόσο ιδιαίτερο. Για εμένα προσωπικά είναι η πρώτη φορά που δουλεύω με μάσκα σε παράσταση και ομολογώ ότι είναι μια απελευθερωτικά δύσκολη συνθήκη, πολύ αυστηρή αλλά υπέροχη συνάμα.

Λυδία: – Τι χαρακτηρίζει τη δραματοποίηση του μυθιστορήματος αυτού και την παραστασιοποίησή του υπό τη σκηνοθετική οπτική του Σίμου Κακάλα;

Γιάννης Λεάκος: – Ο Ιωσήφ, ο υπηρέτης, είναι ο χαρακτήρας που δεν έχει καμία γενεαλογική σχέση με τους υπόλοιπους και φαντάζει πιο απόμακρος, αλλά είναι παρών σε όλο το έργο και θεατής όλων των γεγονότων. Σαν να έχει κολλήσει εκεί, σαν να είναι μέρος του τοπίου.

Ο Χίντλυ Έρνσω είναι ένας από τους χαρακτήρες που με την τυραννική του συμπεριφορά απέναντι στον Χήθκλιφ “βοηθάει” στη άγρια μεταστροφή και αλλαγή του ψυχισμού του Χήθκλιφ. Ο ίδιος είναι πολύ ταλαιπωρημένος από τα γεγονότα της δικής του ζωής.

Ο Χέαρτον Έρνσω, γιος του Χίντλυ έχει μικρή παρουσία στο πρώτο μέρος, μιας και είναι από τους χαρακτήρες που εμφανίζεται πιο πολύ στο δεύτερο μέρος του μυθιστορήματος. “Και ο Χέαρτον έξωπεταμένος σαν το άφτερο πουλάκι – ο άτυχος, είναι ο μόνος που δε φαντάζεται πως τον ρίξανε – όλοι το ξέρουνε.”

Λυδία: – Σε τι συνίσταται το πρώτο μέρος της παράστασης και σε τι διαφοροποιείται από το δεύτερο που θα ακολουθήσει;

Γιάννης Λεάκος: – Το μυθιστόρημα είναι μεγάλο σε όγκο και πολύ πυκνογραμμένο. Το ίδιο το βιβλίο είναι σαν να χωρίζεται σε δύο μέρη. Η ιστορία μέχρι το θάνατο της Κάθριν και η συνέχεια για 20 περίπου χρόνια της ζωής του Χήθκλιφ και των υπολοίπων χαρακτήρων. Αυτό το έργο, χωρίς να χαθούν όλα τα σημαντικά του στοιχεία και οι σχέσεις των ηρώων θα έβγαινε μια οχτάωρη παράσταση. Οπότε θεωρώ πολύ σοφά, ότι πάρθηκε αυτή η απόφαση. Τ πρώτο μέρος είναι από μόνο του μια συμπαγής παράσταση με αρχή και καθαρό τέλος. Τώρα για το δεύτερο μέρος δεν είμαι αρμόδιος να απαντήσω και απολαμβάνω αυτό που συμβαίνει τώρα…

Λυδία: – Ο Ρομαντισμός σχετίζεται με την κυριαρχία της φαντασίας, του συναισθήματος, αλλά και με την σχέση του ανθρώπου με τον φυσικό κόσμο. Πώς προσεγγίστηκαν σκηνικά και αισθητικά αυτές οι πτυχές;

Γιάννης Λεάκος: – Μέσω πολλών στοιχείων και υλικών που ο Σίμος ο Κακάλας μας τροφοδότησε. Οι εικόνες που δημιουργεί, οι ήχοι, η μουσική,τα κοστούμια, τα κεριά, οι σκιές, τα σκοτάδια, οι καταιγίδες, είναι όλα εκεί για να συνθέσουν ένα τοπίο άγριο και γοητευτικό.

Ανεμοδαρμένα Ύψη
Το μυθιστόρημα της Έμιλυ Μπροντέ, Ανεμοδαρμένα Ύψη, στο Θέατρο Χώρος

Λυδία: – Ποιο πιστεύεις ότι είναι το δυσκολότερο στοιχείο για να επιτευχθεί στη δραματοποίηση της λογοτεχνίας;

Γιάννης Λεάκος: – Προσωπικά μου φαντάζει πάρα πολύ δύσκολη η δραματοποιημένη λογοτεχνία και θαυμάζω τους ανθρώπους με την ικανότητα να το κάνουν. Πρέπει να καταφέρεις να διατηρήσεις τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκάστοτε συγγραφέα. Λόγος, αισθητική,τρόπος αφήγησης, ατμόσφαιρα, μυρωδιές και ήχους που έχει το κάθε βιβλίο. Να μη χάσεις τα βασικά συστατικά της ιστορίας και των ηρώων, αλλά και να μη χαθείς στο μεγάλο όγκο που συνήθως έχουν τα κλασικά μυθιστορήματα. Θέλει θάρρος και μαστοριά..

Λυδία: – Υπάρχουν κάποια καλλιτεχνικά σχέδια που θα ήθελες να μοιραστείς;

Γιάννης Λεάκος: – Η παράστασή μας μόλις ξεκίνησε και το μυαλό μου είναι πολύ εκεί αυτή τη στιγμή. Υπάρχουν πράγματα που θα γίνουν σύντομα αλλά μέχρι να σιγουρευτούν δε μπορώ να πω κάτι ακόμα.

Γιάννης Λεάκος | Ανεμοδαρμένα Ύψη: Πληροφορίες παράστασης
Προηγούμενο άρθροΗ λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας του Κόνορ Μακφέρσον στο Επί Κολωνώ
Επόμενο άρθροΟ Μιχαήλ Τζουγανάκης θα εμφανίζεται στον Ρυθμό stage
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.