ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ στο Θέατρο Τριανόν Πρωταγωνιστούν: Άγγελος Αντωνόπουλος
Σκηνοθεσία: Άγγελος Αντωνόπουλος
Υπόθεση: Ο επιστήμονας Γαλιλαίο αλλά κι ο άνθρωπος Γαλιλαίο. Η σύγκρουση του με τους επιστημονικούς κύκλους της εποχής του αλλά και με την καθολική εκκλησία. Η ανθρώπινη αγωνία του αλλά και η σύγκρουση του με την οικογένεια του. Απαρνημένος και αρνητής. Μόνος, σχεδόν τυφλός φέρνει σαν σπασμένες εικόνες από το σύμπαν που έχει κατακλύσει το μυαλό του, την πορεία και τις αγωνίες μιας ζωής. Τι είναι η επιστήμη και ποιό το καθήκον του επιστήμονα στον σύγχρονο κόσμο; Είναι η επιστήμη το όπλο ενάντια στις προκαταλήψεις που αγκυλώνουν την σκέψη;

 

 

 

ΚΡΙΤΙΚΗ


 

Ο πολυτάραχος βίος του Γαλιλαίο Γαλιλέι στο Τριανόν 

3 ΑΣΤΕΡΙΑ

 

 

Μετά τον επιτυχημένο μονόλογο «Ο Μαρξ στο Σόχο», ο Άγγελος Αντωνόπουλος καταπιάνεται με τη ζωή και το έργο του σπουδαίου αστρονόμου, φυσικού και μαθηματικού που σημάδεψε την πορεία της επιστήμης και συνέβαλε σημαντικά στην επιστημονική επανάσταση του 17ου αιώνα. Εγκλωβισμένος στα στενά πνευματικά και επιστημονικά όρια που έθετε η εποχή του Μεσαίωνα, αλλά και στις προκαταλήψεις που αυτός συνεπαγόταν απέδειξε πως το θάρρος και η επιμονή είναι αρετές βασικές για την εξέλιξη του ανθρώπου και ολόκληρου του κόσμου. Βελτιώνοντας το τηλεσκόπιο και κάνοντας συστηματική χρήση του για αστρονομικές παρατηρήσεις, ο Γαλιλαίος εισήγαγε την επιστημονική μέθοδο της παρατήρησης και του πειράματος ως τρόπο εξαγωγής συμπερασμάτων. Έως τότε, η επιστημονική έρευνα περιοριζόταν μονάχα στην ερμηνεία κειμένων του Αριστοτέλη και του Πτολεμαίου και των υπολοίπων σοφών της αρχαιότητας, χωρίς καμία δυνατότητα αμφισβήτησης αυτών. Ο Γαλιλαίος Γαλιλέι κατόρθωσε, επίσης, να ανακαλύψει τους τέσσερις δορυφόρους του Δία, να εφεύρει το θερμόμετρο και τους νόμους του εκκρεμούς που χρησιμοποιήθηκαν στα ρολόγια, όπως και να διατυπώσει το νόμο της πτώσεως των σωμάτων. Θεωρείται «πατέρας της σύγχρονης αστρονομίας», ενώ υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της Κοπερνίκειας αντίληψης για το Ηλιακό Σύστημα. Σύμφωνα με αυτήν, η Γη και οι άλλοι πλανήτες στρέφονται γύρω από τον Ήλιο. Η αντίληψη αυτή ανέτρεπε την καθιερωμένη και κοινώς αποδεκτή άποψη πως ο Ήλιος, η Σελήνη και τα άστρα γύριζαν γύρω από την Γη, η οποία αποτελούσε το κέντρο του Σύμπαντος.

Αυτή του η πίστη στην ηλιοκεντρική θεωρία στάθηκε αφορμή για σκληρές επιθέσεις και αντιδράσεις από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Η ελευθερία της σκέψης ήρθε αντιμέτωπη με την εξουσία και τις μεσαιωνικές προκαταλήψεις, που τον ήθελαν αιρετικό και άκρως επικίνδυνο για τις θεωρίες που διέδιδε μέσω των βιβλίων και των διδασκαλιών του. Αν και τον ανάγκασαν να αποκηρύξει δημόσια τις απόψεις του, ο Γαλιλαίος μυστικά εξακολουθούσε να πιστεύει στην ηλιοκεντρική θεωρία του. Από αυτό τον διωγμό του Γαλιλαίου έμεινε γνωστή η παροιμιώδης φράση: “Και όμως κινείται”. Κατά την παράδοση, ο Γαλιλαίος τελειώνοντας την απαγγελία της “απαρνήσεως” των πεποιθήσεών του, που έκανε μπροστά στην Ιερά Εξέταση και καθώς σηκωνόταν, χτύπησε το πόδι του στο έδαφος προσθέτοντας: “Και όμως κινείται”, αναφερόμενος στην Γη. Προφανώς, η φράση αυτή δεν ειπώθηκε ποτέ ή τουλάχιστον δεν την άκουσαν οι Ιεροεξεταστές, καθώς δεν θα είχε ξεφύγει από την καταδίκη σε θάνατο στην πυρά. Δεν έπαψε όμως να αποτελεί μία συμβολική φράση που εκφράζει την δύναμη της επιστήμης μπροστά σε σκοταδιστικές αντιλήψεις και προσπάθειες απόκρυψης της αλήθειας. Έπρεπε να περάσουν 300 ολόκληρα χρόνια μετά τον διωγμό του για να αποκατασταθεί η μνήμη του από τον Πάπα στις 31 Οκτωβρίου 1992.

Ο Άγγελος Αντωνόπουλος σε σκηνή της παράστασηςΤην πολυτάραχη και αφιερωμένη στο επιστημονικό καθήκον ζωή του Γαλιλαίου καταγράφει ο μοναδικός ηθοποιός Άγγελος Αντωνόπουλος με αφοπλιστική αλήθεια σε έναν μονόλογο που συγκινεί, διαφωτίζει, ερεθίζει και αφυπνίζει τη συνείδηση του θεατή. Ο ίδιος ο ηθοποιός δηλώνει χαρακτηριστικά πως «αυτό το εγχείρημα ήταν έργο ζωής» για εκείνον, να ερμηνεύσει δηλαδή, αυτό τον ανθρωπιστή, το ελεύθερο πνεύμα που κατόρθωσε με την αγωνία της έρευνας που τον διακατείχε να αλλάξει την ιστορία του κόσμου. Η εξονυχιστική έρευνα που ο ίδιος έκανε πάνω στον βίο και το έργο του Γαλιλαίου είναι εμφανής, καθώς το κείμενο δεν αναφέρεται μόνο στα γνωστά γεγονότα της ζωής ή τις  σπουδαιότερες ανακαλύψεις του επιστήμονα, αλλά και σε επιμέρους λεπτομέρειες, που συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο πορτραίτο του. Επηρεασμένος από την τεχνική και τη φόρμα του μονολόγου του Χάουαρντ Ζιν για τη ζωή και το έργο μιας άλλης σπουδαίας προσωπικότητας στην ιστορία της ανθρωπότητας, του Καρλ Μαρξ, ο Άγγελος Αντωνόπουλος φωτίζει τόσο τον άνθρωπο όσο και τον επιστήμονα Γαλιλαίο. Αναδεικνύει καίρια πτυχές της προσωπικής του ζωής και της οικογενειακής του κατάστασης, που συνδέονται είτε άμεσα είτε έμμεσα με την εναγώνια προσπάθεια του για την ανακάλυψης της επιστημονικής αλήθειας. Έχοντας αναλάβει τον τριπλό ρόλο σκηνοθέτη-συγγραφέα και πρωταγωνιστή, ο Α. Αντωνόπουλος στηριζόμενος στον δραματουργικό καμβά του μονολόγου του Ζιν, στήνει μία παράσταση άρτια υποκριτικά, σκηνοθετικά και δραματουργικά. Υποδύεται με τρομερή απλότητα, αλλά και αφοπλιστική αλήθεια τον μόνο, σχεδόν τυφλό επιστήμονα που μοιράζεται με το κοινό τις αγωνίες και την προσπάθεια μιας ολόκληρης ζωής. Η συγκίνηση και ο έντονος προβληματισμός είναι άμεσο αποτέλεσμα του καλά δομημένου και εμπλουτισμένου με ποικίλες πληροφορίες κειμένου που αποδίδει αριστοτεχνικά ο ώριμος και καταξιωμένος ηθοποιός. 

Ο χαμηλός φωτισμός της σκηνής από την Μελίνα Μάσχα, σε συνδυασμό με το κερί που καίει πάνω στο γραφείο του Γαλιλαίου δημιουργεί μία ατμόσφαιρα μοναξιάς, όπως αυτή που βιώνει ο Γαλιλαίος, ενώ υποδηλώνει την σκοταδιστική εποχή του Μεσαίωνα. Το σκηνικό της Λίνας Καρανικολάου με το γραφείο και την καρέκλα του επιστήμονα, όπως και η κινηματογραφικών διαστάσεων οθόνη στο πίσω μέρος της σκηνής, που προβάλλει είτε άστρα είτε πλανήτες, μας εισάγει στο πνεύμα της επιστημονικής διεξοδικής έρευνας του Γαλιλαίου. Τα κοστούμια της Λ.Καρανικολάου, επίσης στο πνεύμα της εν λόγω εποχής και σε αρμονία με το ‘‘μέγεθος’’ του μεγάλου επιστήμονα. Μέσα από το συγκεκριμένο έργο τίθενται ερωτήματα και αναφύεται γόνιμος προβληματισμός σχετικά με την αναγκαιότητα της επιστήμης στο σύγχρονο κόσμο, καθώς και το ρόλο και τους σκοπούς που θα πρέπει να υπηρετεί ένας ευσυνείδητος επιστήμονας. Όπως, άλλωστε αναφέρει χαρακτηριστικά ο ήρωας στο τέλος του έργου  «Αλίμονο στο λαό που έχει ανάγκη από ήρωες»…   

 

TRAILER


 

 

 


 

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ


 

Σκηνοθεσία – Δραματουργική απόδοση : Άγγελος Αντωνόπουλος

Σκηνικά – Κοστούμια : Λίνα Καρανικολάου

Φωτισμοί : Μελίνα Μάσχα 

Ερμηνεύει ο Άγγελος Αντωνόπουλος

 

INFO


 

Κινηματογράφος Τριανόν Filmcenter

Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101, Αθήνα

Τηλ. : 210-8215469

Δευτέρα, Τρίτη: 21.00

Τιμές εισιτηρίων:

Γενική είσοδος : 12 ευρώ

Φοιτητικό – άνεργων – συνταξιούχων : 8 ευρώ

                               

                                            Οι παραστάσεις ξεκίνησαν από την Δευτέρα 22 Οκτωβρίου

Προηγούμενο άρθροΠαρουσίαση της ποιητικής συλλογής «Hotel Hegel 1976-2006» του Γιώργου Ίκαρου Μπαμπασάκη από τις εκδόσεις Αρμός
Επόμενο άρθροΞαναζωντανεύει ο μύθος του Κόμη Δράκουλα!
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.