Στις 14 Δεκεμβρίου, η Freedom of Press Foundation, δημοσιοποίησε ένα αίτημα απευθυνόμενο στις κατασκευάστριες εταιρίες με αφορμή την Κρυπτογράφηση. Το αίτημα, απεσταλμένο στους μεγαλύτερους κατασκευαστές φωτογραφικού και βιντεοσκοπικού εξοπλισμού (Nikon, Fuji, Olympus, Sony, Canon) αφορά την ενσωμάτωση κρυπτογράφησης στο λογισμικό και τις μηχανές των εταιρειών.

Αφορμή για το αίτημα στάθηκε η ανάγκη για προστασία των προσωπικών δεδομένων του κάθε χρήστη κάμερας ή βιντεοκάμερας, τα οποία μέχρι σήμερα είναι μερικώς εκτεθειμένα.

Τι ακριβώς είναι η Κρυπτογράφηση στα ηλεκτρονικά μέσα ;

Πρέπει όμως αρχικά, ώστε να αποκτήσουμε εμπεριστατωμένη άποψη για το ζήτημα και  να κατανοήσουμε τον βασικό όρο «Κρυπτογράφηση». Ως κρυπτογράφηση, λοιπόν, ορίζεται η μετατροπή των απλών ηλεκτρονικών δεδομένων (data) σε κωδικοποιημένη μορφή (cipher text). Η μορφή αυτή μπορεί να αποκωδικοποιηθεί μόνο από εξουσιοδοτημένες ομάδες, στη συγκεκριμένη περίπτωση τους κατασκευαστές.

Ο σκοπός της κρυπτογράφησης είναι η προστασία προσωπικών δεδομένων των χρηστών που κατέχουν τις αναφερόμενες μηχανές (Φωτογραφικό υλικό, προσωπικά στοιχεία). Με τη χρήση αλγορίθμων κωδικοποίησης τα στοιχεία αυτά του μέσου διατηρούνται ανέπαφα. Χωρίς τη δυνατότητα μετατροπής τους και διαγραφής τους από εξωγενείς παράγοντες πέραν του εξουσιοδοτημένου χρήστη και της εταιρείας.

Διασφαλίζεται έτσι η εχεμύθεια και η γνησιότητα των προσωπικών στοιχείων καθώς και εμποδίζονται εξωτερικές παρεμβάσεις στον κώδικα η στα αρχεία της μηχανής. Στη καθημερινότητα μας πλέον η κρυπτογράφηση εμφανίζεται παντού. Από κινητά τηλέφωνα smartphone, έως προσωπικούς υπολογιστές, ιστοσελίδες και υπηρεσίες ιστού. Άρα γιατί να μην ενσωματωθεί και στα φωτογραφικά και βιντεοσκοπικά μέσα; Ειδικά εφόσον αυτά χρησιμοποιούνται σε καταστάσεις υψηλού κινδύνου και οι βίαιες ενέργειες απέναντι σε δημοσιογράφους ή και φωτογράφους φτάνουν υπερβολικούς αριθμούς.

Ο λόγος αποστολής του αιτήματος.

Ακολουθώντας τα παραπάνω δεδομένα καταλήγουμε στο αίτιο της F.P.F για την αποστολή του αιτήματος. Η δράση πολλών φωτογράφων, δημοσιογράφων, σκηνοθετών και παραγωγών σε περιοχές υψηλής επικινδυνότητας διακυβεύει την ακεραιότητα των προσωπικών τους δεδομένων και του υλικού τους.

Πολλές φορές υπάρχει ο κίνδυνος με την παρέμβαση βίαιων παραγόντων ο εξοπλισμός να καταστρέφεται, κατάσχεται ή το υλικό τους να παραποιείται. Εξαιτίας της έλλειψης κρυπτογράφησης η διείσδυση στο προσωπικό υλικό ενός φωτογράφου ή παραγωγού γίνεται εύκολη. Δηλαδή, οποιοσδήποτε έχει φυσική πρόσβαση στις μηχανές ή τα αποθηκευτικά μέσα αποκτάει επίσης πλήρη πρόσβαση στο υλικό χωρίς επιπρόσθετα εμπόδια.

Βέβαια, η διείσδυση δεν περιορίζεται στα φυσικά μέσα αλλά προεκτείνεται και στα ψηφιακά. Πολλές συσκευές έχουν τη δυνατότητα να συνδέονται στο διαδίκτυο και να αποθηκεύουν σε αυτό. Επομένως οι διάφορες υπηρεσίες διαδικτυακού διαμοιρασμού ( π.χ. Online Sharing και Cloud Storage ) καθιστούν την έλλειψη κρυπτογράφησης ένα τεράστιο ελάττωμα.

Καθ’αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα, σε πολλές περιπτώσεις, τα μέσα να εκτίθενται είτε στη κατοχή παραγόντων εξουσίας είτε εγκληματιών. Οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να παρεμποδίζουν το δημοσιογραφικό έργο και να φιμώνουν τους ιδίους τους δημοσιογράφους επιτηδευμένα είτε εν αγνοία τους. Επομένως αφού τα μέσα τους κατασχεθούν εκείνοι – οι δημοσιογράφοι – δεν μπορούν καθόλου να προστατέψουν ούτε τις συσκευές, ούτε το υλικό τους.

Συνοψίζοντας…

Αξίζει να αναφερθεί πως αυτά τα συμβάντα έχουν γίνει πλέον κομμάτι της καθημερινότητας. Δεν είναι απαραίτητο να εκδηλώνονται σε εμπόλεμες ζώνες και απολυταρχικά καθεστώτα. Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα αστυνομικών ενεργειών κατά δημοσιογράφων και φωτογράφων σε «ανεπτυγμένες» χώρες.

Κυρίως, όπως και σε όλα σχεδόν τα συμβάντα, όταν η κάμερα πρόκειται να αποκαλύψει δυσάρεστα και ανεπιθύμητα θέματα ακολουθεί και αυτή η ύστατη αντίδραση. Εφόσον αυτό συμβεί ο φωτογράφος / σκηνοθέτης είναι μόνος του, εκτεθειμένος. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος βάσει του οποίου οι φωτογράφοι μπορούν να προστατεύσουν το υλικό σε ηλεκτρονικό / ψηφιακό επίπεδο.

Δεδομένου του εύρους που καταλαμβάνει το ζήτημα, η εφαρμογή της κρυπτογράφησης στις μηχανές είναι πλέον επιτακτική. Επομένως, οι βλέψεις της φωτογραφικής και της σκηνοθετικής κοινότητας βρίσκονται στραμμένες στους κατασκευαστές εν αναμονή απάντησης στο αίτημα. Η κρυπτογράφηση τίθεται ως αναγκαία σε μια κατ’εξοχήν ψηφιακή εποχή όπως η δική μας και η δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος οφείλει να είναι αυτονόητη.

Αναμφίβολα η εγκατάσταση της θα απαιτήσει αρκετό χρονικό διάστημα αλλά υπάρχουν ελπίδες μελλοντικά για ένα πιο ασφαλές περιβάλλον στα φωτογραφικά και βιντεοσκοπικά μέσα. Συνεπώς στις μελλοντικές μηχανές ευελπιστούμε να παρατηρήσουμε μια τάση για μεγαλύτερη ασφάλεια του χρήστη. Εν τέλει, το μόνο που απομένει τώρα είναι να αναμείνουμε και εμείς τις εξελίξεις και την πρόοδο των ζητημάτων.

Σύνδεσμοι:

Προηγούμενο άρθροΈκθεση: Η Τέχνη στο Παρίσι Μεταξύ ’60 και ‘80
Επόμενο άρθροΤα εξωτικά φρούτα της Αφρικής
Σταύρος Βαλσάμης
Φοιτητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Tμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού. Κύριο ενδιαφέρον η κλασσική αναλογική και σύγχρονη φωτογραφία καθώς επίσης οι λογοτεχνικές και εικαστικές τέχνες.