Ο Γάλλος συγγραφέας του βραβευμένου έργου Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα, Ζοέλ Πομμερά, θεωρείται μία από τις εξέχουσες περιπτώσεις σύγχρονων δραματουργών στη Γαλλία. Γράφει και σκηνοθετεί ο ίδιος τα έργα του σε εντατικούς ρυθμούς, παράγοντας περίπου ένα νέο έργο το χρόνο. Στην Ελλάδα φιλοξένησε πριν κάποια χρόνια η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το έργο του Η Μεγάλη και Θαυμαστή Ιστορία του Εμπορίου, ενώ Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα παίχτηκε στο Θέατρο Τέχνης με έναν σημαντικό θίασο ηθοποιών, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη.

Στα της Θεσσαλονίκης, παρακολουθήσαμε το φετινό ανέβασμα αυτού του έργου από την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης και το Θέατρο Τ σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου. Το έργο απαρτίζεται από μικρές ιστορίες οι οποίες διαμορφώνουν εικόνες που «συνδιαλέγονται» μεταξύ τους, αλλά, κυρίως, με την ιδέα του ά-τοπου, με την ιδέα ενός τόπου, όπου θα μπορούσαν να ενωθούν και να συνυπάρξουν αρμονικά Βόρεια και Νότια Κορέα, ή, αλλιώς, οι άνθρωποι που αγαπιούνται, αν μπορούν, τελικά, να αγαπηθούν οι εραστές, οι απωλέσαντες, οι πληγωμένοι ρομαντικοί, οι θυμωμένοι σύντροφοι. Οι ιστορίες αυτές, περιγράφοντας την αδύνατη ένωση, είναι άλλοτε σκληρές, άλλοτε μελαγχολικές, άλλοτε αστείες, άλλοτε αλλόκοτα οικείες, με την έννοια ότι στην παραφορά, στην έκπτωση και στη γελοιότητα των ανθρώπων που προσπαθούν να αγαπήσουν και να αγαπηθούν, δε γίνεται να μην αντικρύσει ο καθένας ένα δικό του «κομμάτι», κρυφό ή φανερό.

Στην Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κόρεα επί σκηνής διαμορφώνεται με χαριτωμένο τρόπο και καλοστημένο ρυθμό ένα συμπίλημα ανθρώπων και στιγμών. Η εισαγωγή σε αυτό το «συμπίλημα» λαμβάνει χώρα εκτός της θεατρικής σκηνής, σε ένα από τα ενδιαφέροντα σκηνοθετικά τρικ της παράστασης. Οι «άνθρωποι» του έργου, άντρες, γυναίκες, στρέητ, γκέη, παπάδες, πόρνες, «λογικοί», «παράφρονες», μοιράζονται σε ζεύγη. Είναι μαζί, αγαπιούνται, αλλά η αγάπη δε φτάνει, χωρίζουν, προσποιούνται ότι αγαπούν, παλεύουν να αγαπηθούν,  διεκδικούν την αγάπη την οποία θεωρούν πως αξίζουν. Έχουν συνήθως διαφορετικές αντιλήψεις και επιθυμίες μεταξύ τους και προσπαθούν αυτό το επικοινωνιακό και συναισθηματικό χάσμα είτε να το διαχειριστούν είτε να παραστήσουν ότι δεν υπάρχει είτε να το πιέσουν απελπισμένα να γίνει από χάος, νόημα.

Σκηνύ από το έργο Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα
Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα στο Θέατρο Τ

Η παράσταση: Ερμηνείες


Τα παραπάνω αναπαρίστανται με χιούμορ, σύντομες και ανάλαφρες, φαινομενικά, σκηνές με αισθητό στοιχείο παραλόγου, αλλά και ενός ιδιάζοντα ρεαλισμού. Η σύνδεση των μικρών αυτοτελών σκηνών και ιστοριών είναι αρμονική, πράγμα όχι αυτονόητο σκηνοθετικά, με την ατμοσφαιρική, σύγχρονη μουσική επένδυση να αποδεικνύεται πολύ εξυπηρετική, ενώ ενδιαφέρον έχει να παρακολουθήσει κανείς τη διαδικασία με την οποία οι ηθοποιοί σ’ αυτό το θέατρο συνόλου μπαίνουν και βγαίνουν από χαρακτήρες που είναι σαν θραύσματα ενός κάποτε (ή ποτέ) ενιαίου «όλου». Μοιάζει σαν να προσπαθούν να κραυγάσουν όλοι μαζί την ίδια κραυγή, σε άλλον, όμως, δε βγαίνει φωνή, άλλος είναι τρελός, άλλος ουρλιάζει, άλλος ψιθυρίζει και άλλος τραγουδάει το σκοπό που θα τραγουδούσαν όλοι και όλες, αν μπορούσαν να συγχρονίσουν ψυχή και σώμα σε μια μελωδία.

«Παίζουμε μουσική σ’ ένα δωμάτιο, αλλά δεν υπάρχει αγάπη»

Τα σκηνικά (μίνιμαλ) και κοστούμια, πολύ λειτουργικά, ταιριαστά και καλόγουστα, πράγμα το οποίο αξίζει να τονιστεί σε μια ανεξάρτητη και σχετικά μικρή θεατρική παραγωγή, από την οποία, όμως, δεν έλειψε η έμπνευση και η καλλιτεχνική δοτικότητα. Στο επίπεδο των ερμηνειών ξεχωρίζουν αυτές του Δημήτρη Ναζίρη και της Σοφίας Βούλγαρη, με τις υπόλοιπες να κινούνται σε ένα καλό επίπεδο, ωστόσο, με λίγες πιο υποτονικές ή δίχως βάθος στιγμές, που ξένιζαν σε σχέση με άλλες, πιο δυνατές, και στέρησαν κάτι από την ισορροπία και την αίσθηση που άφηνε στο τέλος αυτό το υποκριτικό μωσαϊκό ενός έργου συναρμοσμένου από «φέτες» ζωής. Συνολικά, πρόκειται για μια καλή θεατρική στιγμή της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης, του ιστορικού θεάτρου της Θεσσαλονίκης, το οποίο γέμισε με αυτή του την τελευταία παραγωγή και, μακάρι, έτσι να συνεχίσει και να κάνει τη συμπρωτεύουσα όσο πολυφωνική, θεατρικά, θα της άξιζε να είναι.

Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα: Πληροφορίες παράστασης

Συντελεστές

  • Κείμενο: Ζοέλ Πομμερά
  • Μετάφραση: Μαριάννα Κάλμπαρη
  • Σκηνοθεσία – Μουσική Επιμέλεια: Χριστίνα Χατζηβασιλείου
  • Σκηνικά – Κοστούμια: Όλγα Χατζηιακώβου
  • Φωτισμοί: Δήμητρα Αλουτζανίδου
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Δάγκαλης
  • Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Σοφία Τσιριγώτη
  • Φωτογραφίες: Χρήστος Κυριαζίδης
  • Παίζουν: Σοφία Βούλγαρη, Κυριάκος Δανιηλίδης, Ζωή Λαζαριώτου, Δημήτρης Ναζίρης, Ηλίας Παπαδόπουλος, Πέτρος Παπαζήσης, Αρετή Πολυμενίδου
Πληροφορίες

  • Χώρος: Θέατρο Τ, Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 13 Απριλίου – 20 Μαΐου 2018, Παρασκευή – Σάββατο στις 21:30 και Κυριακή στις 20:00
  • Διάρκεια παράστασης: 85 λεπτά
  • Τιμές εισιτηρίων: 13 € κανονικό | 1 0€ μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑμΕΑ)
  • Ατέλειες: Κάθε Παρασκευή κατά προτεραιότητα
  • Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 854 333
  • Πειραματική Σκηνή της Τέχνης  | Θέατρο Τ |
  • Βία: Ελάχιστη
  • Γυμνό: Λίγο

 

Προηγούμενο άρθροRaven Revisited στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής
Επόμενο άρθροΌταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος κέρδιζε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες